Herdenking omgekomen radio-amateurs

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Herdenking omgekomen radio-amateurs

#1 Bericht door wbeekman »

Omdat ik toch in IJsselstein was, dacht ik op 04-mei, ga kijken bij het monument voor de omgekomen radio-amateurs.

Wat schetst mijn grote verbazing. Er was niemand. Later teruggekomen stond het hek open en waren in totaal maar 3 personen aanwezig.
(2 NOZEMA medewerkers en ondergetekende )
Er lag een krans met linten gereed. De tekst erop verbaasde mij ten zeerste. (DE MEDEWERKERS VAN NOZEMA SERVICES )
Samen met de Nozema mederwerker is om even voor 20:00 uur de krans gelegd bij het monument en hebben we stilte gehouden.

Zowel de VERON als de VRZA schitterden door afwezigheid.
(GEEN BLOEMEN , NIETS er kon dus geen geld af voor een krans of bloemen. )

Persoonlijke vind ik dit een in en in trieste zaak.

NOZEMA SERVICES bedankt voor de krans. CHAPEAU...

VERON en VRZA, jullie moesten je diep schamen, dat er niet elk jaar geld vrijgemaakt kan worden voor het leggen van een krans bij jullie eigen monument voor de omgekomen radio-amateurs.

Zo, ik vond dat dit even gezegd moest worden.
Bijlagen
Kranslegging Radio-amateur monument
Kranslegging Radio-amateur monument
04-mei-kranslegging.JPG (148.67 KiB) 2876 keer bekeken
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#2 Bericht door PH7W »

Hier sluit ik me bij aan.

Hopelijk nemen de verenigingen dit signaal serieus.
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

Klinkt misschien vreemd, maar ik wist niet eens DAT er een monument voor gevallen radiozendamateurs was... :oops:
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#4 Bericht door Theo Postma »

Ik wilde een heel verhaal schrijven over het Englandspiel.
Uit eindelijk werden er bewust mensen geofferd, om de aandacht af te leiden.
Veel zendamateurs zijn zo dood gegaan.
Triest.
De rol van Nozema, prima club, afspraak is daar gewoon afspraak.
Vroeger al, en nu nog steeds.
Dat de verenigingen het zo laten afweten, er zal wel een reden voor zijn, maar een bloemist bellen om een krans oid daar neer te leggen, dat kon er toch wel af?

Mensen die de geschiedenis naast zich neer leggen, hebben de lessen niet geleerd.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#5 Bericht door angelo »

Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat het onderzoek wat laatst gedaan was nogal de werkelijkheid kan zijn. Uit onderzoek van de 4/5 mei en van de Engelse rioolpers bleek dat door het 'overdreven' focussen op wat er met de joden gebeurt is dat de WERKELIJKE redenen van de oorlog en diverse belangrijke gebeurtenissen en vieze spelletjes maar heel snel vergeten worden... Toen ik nog op school zat werd gewoon glashard gelogen dat de reden dat landen de oorloghandschoen oppakten tegen nazi-duitsland de onderdrukking van de joden was. Nergens hoorde je dat het landje-pik de oorzaak was wat op zijn beurt weer het gevolg was van de blunders en de armoede veroorzaakt door WO-I, nee, het was altijd "arme joden zus, arme joden zo" en gooi der nog een verplichte rit naar het Anne Frank museum erbij en verplicht kijken naar Schindlers list.

Zo vind ik het vreemd dat je eigenlijk nooit iets hoort over de belangrijke rol die zendamateurs gespeeld hebben tijdens de oorlog. Die hun leven, en dat van hun familie op het spel zetten om informatie over te sturen naar de geallieerden, en dat er zendamateurs bewust met valse informatie op pad gestuurd werden zodat de nazi's hen konden afluisteren en vervolgens soms ook oppakten... Mensen die niet zomaar effe naar de elektronica zaak konden lopen om een TS-2000 te halen maar met de meest inventieve ideeen zenders in elkaar konden bouwen... "Expendable" waren velen... Mensen die je willens en wetens kon opofferen... Mensen die ervan overtuigd waren dat ze hun leven riskeerde voor het goede doel maar geen idee hadden hoe ze misbruikt werden.

En daar mag best wel eens stil bij gestaan worden. Ik denk zelf elke keer aan die mensen wanneer ik 'groen spul' zie of mijn radardetector zie liggen in de gereedschapskist.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#6 Bericht door wbeekman »

Theo Postma schreef:Dat de verenigingen het zo laten afweten, er zal wel een reden voor zijn, maar een bloemist bellen om een krans oid daar neer te leggen, dat kon er toch wel af?

Mensen die de geschiedenis naast zich neer leggen, hebben de lessen niet geleerd.
Ben het geheel met je eens Theo.
De krans die wij hebben neergelegd is betaald door NOZEMA Services.
Het zit me dan ook behoorlijk dwars, vandaar mijn verhaal.

Wat het ENGLANDSPIEL betreft, de NCRV heeft heel lang geleden een docu gemaakt en uitgezonden op tv. Ik heb toen het boek gekocht en aan mijn oom laten lezen. Toen ik het boek terug kreeg stonden er heel veel aantekeningen in, wat wel of niet klopte. Heb dit toen aan de schrijver gemeld, maar nooit meer iets van vernomen.
Inmiddels is mijn oom een paar jaar geleden overleden.
Theo, het is een mooi doel iets te doen tav geschiedschrijving mbt radio-amateurs. Denk dat PA0SE meer info heeft.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Denk dat de verenigingen toen het monument er moest komen voorop liepen om vooral belangrijk te lijken.

Nu het er is hebben ze blijkbaar meer aandacht om zichzelf anders op een voetstuk te plaatsen....

Schande voor dit vergeten van een belangrijk deel van de geschiedenis....

Zie ook de "aandacht" die aan echte amateurzaken wordt geschonken, opheffen radio AA en zo....onbegrijpelijk...

Het veelvuldig gepiraat op 2/70 door hoog vermogen LPD'ers, dit had 15 jaar geleden eens moeten gebeuren, dan hadden de besturen de toenmalige RCD wel platgebeld over de intruders...

Ik vindt het zolangzamerhand beginnen te lijken op de volksvertegenwoordiging in de 1e en 2e kamer, deze lieden staan net zover van de werkelijkheid als genoemde besturen, en vertegenwoordigen allen de elite van het volk.

Moest ff van het hart.......



73

Cor

Plaats reactie