Nieuw forum : NVIS (Near Vertical Incidence Skywave)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Nieuw forum : NVIS (Near Vertical Incidence Skywave)

#1 Bericht door ON3PCO »

Hallo allemaal,

ik ben bezig met het opzetten van een Nederlandstalig forum met als thema NVIS. NVIS staat voor Near Vertical Incidence Skywave en heeft te maken een van de voortplantingsvormen van de radiogolf.

Nu zal menigeen zich wellicht afvragen wat de praktische toepassing van NVIS dan wel moge zijn. Wel, het antwoord is simpel, maar misschien even wat informatie vooraf :

zoals je elders op dit forum hebt kunnen lezen, maak ik als QRP-station op de HF-banden redelijke verbindingen. Aan de verschillende 'lokale' rondes op voornamelijk 40 en 80m kan ik echter niet of nauwelijks deelnemen omdat deze mensen binnen de zogenaamde skipzone zitten. Dit heeft grotendeels te maken met mijn antenne-opstelling resp. opstralingshoek. Om nu toch redelijke QSO's te kunnen plegen binnen een straal van 200 tot 300 km, zal ik een andere antenne-opstelling moeten kiezen of een antenne moeten bijplaatsen die wel voor dit lokale verkeer geschikt is, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar zelfbouw. Mijn wens is in de toekomst te beschikken over een compacte antenne voor (liefst) 2 of 3 banden (80, 60 en 40m) die tevens makkelijk mee te nemen is op vakantie en die ik naast de reeds aanwezige windom kan gebruiken; ik wil namelijk geen twee dipolen van elk 42m ophangen om te voorzien in DX + lokale-'behoeftes'.

NVIS biedt uitkomst : zorg ervoor dat het radiosignaal recht naar boven gestraald wordt, er is aldus sprake van - zoals ze het zo mooi noemen - 'high-angle radiation'. Via de bekende 'high up in the sky'-lagen , wordt dit signaal vervolgens weer (vrijwel) recht naar beneden gereflecteerd; het uitgezonden signaal is op dat moment dus 'lokaal' - binnen de eerdergenoemde straal van +/- 250 km - ook waar te nemen. Het maakt dus op dat moment ook niet uit of er tussen jou en het tegenstation opstakels zijn, want het HF-signaal komt (vrijwel) recht van boven. Nu zal eenieder begrijpen dat ook het tegenstation maar beter een antenne kan gebruiken die ook geschikt is voor NVIS, anders komt zijn signaal waarschijnlijk niet tot bij jou en/of is de effectiviteit niet maximaal. Belangrijk om te weten is dat NVIS-propagatie voornamelijk van toepassing is op de frequentiegebieden tot 10 MHz.

Nu terug naar het nieuwe NVIS-Forum :
natuurlijk is er op Internet al veel te lezen over NVIS en kan je je afvragen waarom dan toch een specifiek forum in de lucht brengen.
Het antwoord is simpel : belangrijkste doelen zijn 'alle' NVIS-informatie op één plek te bundelen (lekker makkelijk toch ?), discussies te kunnen voeren over de NVIS-theorieën, de praktijk natuurlijk en aldus de aanwezige kennis- en ervaring beschikbaar te stellen aan NVIS-geïnteresseerden zodat dit uiteindelijk zal resulteren in uitvoerbare NVIS-antenneprojecten. Mijn slogan in dezen is : DELEN, DELEN en nog eens DELEN.

De oorspronkelijke bedoeling was c.q. is om er een Nederlandstalig forum van te maken, maar hoe de zaken zich ontwikkelen valt nu nog weinig over te zeggen. Op het forum is al een eerste aanzet gegeven, d.w.z. er zijn verschillende rubrieken aangemaakt waar de artikeltjes, berichten, links enz. enz. een plekje kunnen vinden.

Bij deze een oproep aan iedereen die geïnteresseerd is in het NVIS-thema :
neem eens een kijkje op het forum en/of registreer je om een actieve bijdrage te leveren aan dit nieuwe NVIS-forum. Iedereen is van harte welkom !!!

Het nieuwe NVIS-forum is te bereiken via http://NVIS.ON3PCO.BE


Tot ziens op het NVIS-forum en/of horens via een NVI-Skywave,
73,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium
... ik ben niet, maar ik word ...

Plaats reactie