examen 12 april

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

examen 12 april

#1 Bericht door Yannick PE2YSB »

Hallo allemaal,

zijn er hier eigenlijk nog meer mensen (behalve ik) die 12 april het examen voor de zendmachtiging gaan afleggen? En zijn er nog mensen die het al gehaald hebben die nog tips hebben? (Behalve oefenexamens maken en cursusboek lezen want dat doe ik al :D )

Ik ga (proberen) mijn F machtiging te halen, ik kan niet wachten tot 12 april.

Groeten
73
Yannick
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#2 Bericht door angelo »

Tips?
Ja, probeer je niet te druk te maken, controlleer of je potlood en rekenmachine hebt en test of ze het ook nog doen (voldoende batterijen of zonnecel)... Desnoods neem een backup mee.
Ander zou je zomaar 53 EYPO weggooien omdat je dichtklapt omdat je rekenmachine het niet doet (terwijl je genoeg tijd hebt om het met de hand uit te rekenen.
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#3 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ja idd reserve batterijen zijn bij iedere test een must. Maar idd, veel van de berekening kunnen makkelijk uit het hoofd. Is kladpapier eigenlijk toegestaan?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: examen 12 april

#4 Bericht door pa3gju »

Yannick schreef:Hallo allemaal,

zijn er hier eigenlijk nog meer mensen (behalve ik) die 12 april het examen voor de zendmachtiging gaan afleggen? En zijn er nog mensen die het al gehaald hebben die nog tips hebben? (Behalve oefenexamens maken en cursusboek lezen want dat doe ik al :D )

Ik ga (proberen) mijn F machtiging te halen, ik kan niet wachten tot 12 april.

Groeten
73
Yannick
Ik dacht dat er ongeveer ieder jaar 1300 mensen op examen gaan voor de zendmachtiging, tenminste dat was in mijn tijd zo, of dat nu nog in 2006 is dat weet ik niet. Het zou kunnen dat het nu veel minder is.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

Re: examen 12 april

#5 Bericht door PH7W »

pa3gju schreef:Ik dacht dat er ongeveer ieder jaar 1300 mensen op examen gaan voor de zendmachtiging, tenminste dat was in mijn tijd zo, of dat nu nog in 2006 is dat weet ik niet. Het zou kunnen dat het nu veel minder is.
Was dat maar waar. :(

Toen ik vorig jaar op examen ging (F), waren er volgensmij slechts zo'n 150 man. Dat twee keer per jaar maakt 300 man per jaar voor de F-vergunning. Laten het er 500 per jaar zijn voor de N-vergunning, dan zijn het er 800 per jaar.

Misschien zit ik er grof naast, maar ik ben bang dat het een realistische schatting is.
Jorg | PH7W

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#6 Bericht door pa3gju »

Dat is zeer goed mogelijk, ik wist niet dat het zo bergaf gegaan was.
Daar sta ik toch even van te kijken.
Maar ja dat was in 1987 dus bijna 20 jaar geleden.

Of de belangstelling is voorbij, of het computer tijdperk, ik weet het niet.
Zal na de examen eens kijken naar het aantal mensen die op examen geweest zijn, dat komt meestal via de electron.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#7 Bericht door PA5COR »

Kom met 2 F kandidaten naar het examen, heb ze al door de N heen Geloodst.

Het afnemende aantal kandidaten ligt ook wel wat aan ons als gelicenseerden, het is gemakkelijk de bal naar de vereniging te sturen, maar ik zoek actief kandidaten, en bied ze aan vrijblijvend en voor niks (koffie :D) te helpen.

In de 30 jaar gelicenseerd zijn is dit no 6 en 7.

Volg het voorbeeld :)

73,
Cor

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#8 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik merk wel dat bij mij op school (ik studeer elektrotechniek aan de tu in Eindhoven) de belangstelling erg laag is. We hebben een fantastische shack, waar iedereen met licensie gebruik van mag maken, maar toch zijn er maar een paar die dat ook doen(een licensie hebben). Ik hoop straks er dus ook lekker te kunnen "spelen", maar wordt wel eenzaamdaar helemaal boven in het gebouw als er maar zo weinig zijn.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#9 Bericht door PH7W »

Mensen zonder vergunning mogen (onder toeziend oog van de operator) toch ook gebruik maken van de shack, onder de PI call?
Jorg | PH7W

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#10 Bericht door Yannick PE2YSB »

onder toezicht van iemand met vergunning mag iemand zonder vergunning gebruik maken van pi5, de educatieve call. Je moet je dan houden aan de beperkingen van de persoon met de hoogste vergunning die aanwezig is. Maar we hebben momenteel erg weinig leden, tot een week geleden kon ik maar 1 keer per maand in de shack omdat er dan iemand was om me te begeleiden. (een oud student die al jaren geleden afgestudeerd is, maar eens per maand mee doet aan de NAC vanuit de shack.) Maar er is nu een ander lid terug van stage in het buitenland, dus nu kan ik bij hem zeuren of hij wat vrije uurtjes voor me wil opofferen.

gelukkig is het volgende week 12 april, dan nog een paar weekjes op een call wachten en dan mag ik zo veel als ik wil :D
ik ga ook ineens voor F omdat ik het zonde vind om in een hele gave shack maar 25w te gaan duwen. Daarnaast vind ik de 2m te veel op de 27mc lijken als je sommige gesprekken hoort, gaan totaal nergens over.... :roll: :P
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#11 Bericht door PH7W »

Tot nu toe werk ik alleen maar op 2m en 70cm. Gelukkig is er meer te beleven dan alleen phone! :wink:

Maar goed, wie ben ik om dat te zeggen met mijn F-vergunning. :D
Jorg | PH7W

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#12 Bericht door Yannick PE2YSB »

ja tuurlijk er is meer te beleven, vooral als je ssb gebruikt en weg blijft van de repeaters. Dan kun je wel wat leuke dingen doen ja. Maar ik moet wel zeggen dat toen ik deze week voor het eerst op de 20m zat wel warm werd van binnen. Nee ik zat niet voor de antenne, dat ik daardoor warm werd ;)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#13 Bericht door Yannick PE2YSB »

Nou het zit er op, ik ben weer thuis.
volgens de voorlopig/waarschijnlijke antwoorden die ze gaven 14 foutjes, dus geslaagd. Morgen komen de definitieve antwoorden online, en zaterdag krijgen we via de post de uitslag, jullie horen dan wel of ik officieel geslaagd ben

er waren trouwens 140 mensen die zich ingeschreven hadden voor het F examen. (ik had tafel 140), veel jeugd was er niet, ik en 4 andere waren de enige jonger dan de 30 (ongeveer 4 andere, kan er 1 of 2 naast zitten)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#14 Bericht door wbeekman »

Tuurlijk ben je geslaagd toch. Proficiat ....

Happy HAMMING.....
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#15 Bericht door Yannick PE2YSB »

ja ik kan niet wachten tot die brieven op de mat liggen. Moet nu maar eens gaan kijken voor qsl kaarten, en een beetje eigen shack.

zijn er nog mensen die daar tips voor hebben, zowel de qsl kaarten als de shack :D

Ik weet nog niet wat ik op de qsl kaart ga zetten, geen Nederlandse vlaggen enz in ieder geval, want ik woon wel in Nederland, maar ben een Belg, ook geen Belgische vlaggetjes, ik woon immers in Nederland. Foto's van mijn toekomstige shack zal ook niet veel zijn, want thuis heb ik geen echte plek voor een shack, en een mast kan ik hier al helemaal niet kwijt, wat ik thuis wil hebben is iets kleins, met een simpele, discrete antenne, die op een aardvlak, ok het dak van de schuur kan staan of iets in die richting. Dus dat zijn ook geen spectaculaire foto's.

Iemand ideeen voor de kaart?

Dan de shack, ik ben maar een arme student, veel geld is er niet, ruimte voor een antenne ook niet, hoogstens een simpele auto antenne, op een stalen plaat, ik wil graag ook buiten de 2m iets kunnen doen. (70cm lijkt me dan het meest handig.) weet er iemand een leuk trancievertje dat an die wensen voldoet?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie