examen 12 april

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#16 Bericht door angelo »

Tja, niet iedereen hoeft een kaartje van je shack met 200 transceivers op de achtergrond van matchende setjes 8)
No good deed goes unpunished.

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#17 Bericht door pa3gju »

Yannick

Als je geslaagd bent, proficiat.
Voor qsl kaarten die heb ik laten maken bij ON5UR .
kosten 90 euro voor 1000 inclusief transportkosten, maar dan heb je wel
super de luxe qsl kaarten. Goedkoper kan natuurlijk ook, het is maar wat je wil. De max maakt je qsl kaarten ook zelf kant en klaar als je dat wil.
De schack kan je zelf opbouwen, kijk maar eens bij de talloze voorbeelden van amateurs op het internet.
De antenne is hier een MFJ-1786 dat is een magnetic loop antenne, en staat bij mij op de zolder, dus valt niet op. En funcioneerd ook nog, uiteraard als je een beetje tuin hebt dan zou ik een draad antenne zetten voor de kg banden, is ook nog veel goedkoper en beter.
Kan je zelf voor enige euro's bouwen of mischien 2 de hands kopen.
De transceiver, kijk eens op..
http://zendamateur.2dehands.nl
Daar komt regelmatig wel wat te koop op, let wel op dat er niet aan geprutst is, dat is een gouden raad. Dus neem iemand die er verstand van heeft mee, met dummylood.
Andere collega's kunnen je ook wel helpen denk ik met info.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#18 Bericht door PA5COR »

Eerst maar even feliciteren dus :)

Was er ook met 2 kandidaten, ik in bruine jas, lang bril en in de war zitende grijze harten van het buiten roken :D

Wat de Qsl kaarten betreft, neem daar even de tijd voor en maak er wat van, het is je visite kaartje.

Wat de shack betreft, ik heb de zendapparatuur in de kamer in mijn hoek, de shack zelf is een slaapkamer boven, nu tot werkplaats ingericht met scoop etc.

Geen gezeur over mijn gesoldeer daar :D

73,

Cor

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#19 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA5COR schreef: Was er ook met 2 kandidaten, ik in bruine jas, lang bril en in de war zitende grijze harten van het buiten roken :D
niet op gelet, ik was waarschijnlijk 1 van de jongste, had de aller laatste tafel (140) rechts achter, gezien vanaf de gsm tafel
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Voor alle geslaagden :

#20 Bericht door ON3PCO »

van harte proficiat met het behalen van jullie examen :!:

73,

een Nederlander (zonder Nederlandse vlag) in Belgie
.... ook (nog) geen Belgische vlag trouwens HI :P

Paul - ON3PCO


PS-je voor Yannick : ik voel mij goed thuis in Belgie.
... ik ben niet, maar ik word ...

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#21 Bericht door angelo »

Heb je de antwoorden gegeven bij het einde van het examen al gecontrolleerd met de website van agentschap telecom? Ik had zo'n donkerblauw vermoeden dat de antwoorden die 'onder voorbehoud' gegeven werden niet geheel klopten.

Een laagohmige voltmeter lijkt me namelijk niet handig, dan meet je in ieder geval niet de juiste waarde en ook een hoogohmige voeding lijkt me niet handig, want bij leveren stroom zakt je spanning in als een blubpudding.
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#22 Bericht door Yannick PE2YSB »

ja heb ze gecontrolleerd, maar die vraag over die voltmeter, volgens de uitwerking waren ze beide hoogohmig, ik had alleen de meter hoog.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#23 Bericht door angelo »

Yannick schreef:ja heb ze gecontrolleerd, maar die vraag over die voltmeter, volgens de uitwerking waren ze beide hoogohmig, ik had alleen de meter hoog.
Bijna IEDEREEN had die vraag zo.... (tenminste, van de mensen die ik gesproken had).
Lijkt me toch een vautje... En ik zeg al, het was niet de enige.
No good deed goes unpunished.

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#24 Bericht door Thom PA9T »

Hopelijk ben je geslaagd! Ben je al lid van een afdeling? Wellicht dat iemand in zo'n afdeling je aan spulletjes kan helpen. Ideeen voor je QSL kaart heb ik niet direct. Je kan ook nog eventjes wachten totdat je inspiratie hebt. QSL kaarten zijn altijd super lang onderweg. Een maandje langer of korter maakt ook niet uit... Ik heb mn kaarten laten ,aken bij on5ur. Das niet zo duur. Ik had voor €90,- 1000 kaarten. Daarvoor liet ik ze gratis drukken door een oom. Dat was wel handig, omdat ik, net als jij student ben :-)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#25 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik ben nog niet lid van de veron of vrza, maar ga denk ik wel lid worden van de veron, daar kan ik nog 1 jaartje met korting lid zijn (tot 21 jaar) Ik zit nu vol spanning naar de brievenbus te luisteren, of de postbode een brief van het at voor me heeft. Het slagingspercentage is trouwens wel erg hoog deze keer, tegen de 50% dacht ik.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#26 Bericht door wbeekman »

Een leuk klein tranceivertje is een FT817 en nog via de pc te besturen ook.
Ben zelf met een Kenwood TS520 begonnen op aanraden van PA0SPL - Hans. (SILENT KEY )
(Was toen nog jong en onervaren )
Heden ten dage staat deze TS520 nog steeds in m'n shack en heb nooit spijt gehad van deze aankoop.
(Ben Hans nog steeds zeer dankbaar voor deze Oldtimers raadgeving )

Later is de Yeasu FT817 erbij gekomen omdat ik nou ook eens wat anders wilde.

Wens je veel suc6 en veel dx.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#27 Bericht door Yannick PE2YSB »

bedankt voor de tip, zal eens kijken of ze binnen mijn budget vallen.

De brief van het AT is trouwens binnen! over een paar weken ben ik PE2YSB

:P

groeten, Yannick
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#28 Bericht door Yannick PE2YSB »

Hallo allemaal,

de yeasu ft817 ziet er inderdaad wel een leuk ding uit, maar nog even wat vraagjes er over. Op het internet kom ik weinig info over de ft817 tegen maar wel over de ft817nd, wat is het verschil tussen die 2? de 817 kan ook op de hf banden, dat vind ik wel een groot pluspunt.

De prijs was trouwens wel even slikken, zo rond de 700 euro voor de ft817nd, weet er iemand wat de ft817 kost? Dat kon ik niet 123 vinden.

73,
Yannick
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#29 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik geloof dat ik een beetje verliefd aan het worden ben om die ft-817 :oops: dat ziet er echt leuk uit.

maar nog wel even een vraag, hoe ver kom je ongeveer met die 5watt. Het probleem is, een mast is niet mogelijk hier thuis. De antenne moet opgeruimd worden als ik even niet QRV ben. Ik zit er dus aan te denken een kleine ground plane te maken van wat telescoop antennes. Die ik makkelijk kan opruimen. Voor de HF banden kan ik eventueel tijdelijk een stuk draad spannen boven de tuin. Maar ook dat zal weer moeten worden opgeruimd als ik stop met qso's maken.

Ik zal even een tekening maken van wat de mogelijke situaties zijn. De afstanden zijn geschat.

Zou dat goed kunnen werken in die situatie. Er is trouwens geen hoogbouw in de omgeving, de huizen zijn de enige obstakels, in de oost richting is er zeker 20 m niets, in de west richting tegen de 50m.
Bijlagen
antennes.bmp
antennes.bmp (1 MiB) 4160 keer bekeken
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#30 Bericht door angelo »

Bij mijn ervaringen zijn voor 2m en 70cm is 5W bij 'direct zicht' meer dan genoeg om de regio te werken met zelfs de slechtste zelfbouw antenne waarbij bij 70cm het meer belangrijk is dan bij 2m voor 'onbelemerd zicht tussen zend en ontvangst antenne.
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie