examen 12 april

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

#31 Bericht door PA7JWC »

Misschien een idee voor HF zou misschien een loop kunnen maken die kun je dan gewoon op je kamer zetten werk ook goed!

Ik kwam dit tegen op internet misschien is het wel wat voor je...
http://home.hccnet.nl/stavik/DARES/dloa ... ntenne.pdf

Nog van hart met het hallen van F weer een jeugd amateur in de buurt er bij... hihihih :D

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#32 Bericht door Yannick PE2YSB »

direct zicht, dat kan dus lastig worden, moet er toch nog iets van een lineair achter.
Bedankt voor het linkje naar het antenne ontwerp, ziet er goed te maken uit.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

#33 Bericht door PA7JWC »

Ja, het ligt er aan wat je wil gaan doen! voor lokaal is 5 watt genoeg maar ja.... ik heb ook een FT 817 en ik gebruik hem in de auto met een 5/8 op de auto en dat werk ook goed! en je kun oook altijd nog gebruik maken van de repeaters. Maar je zou ook eens nu kijken naar een FT 857 deze is ook 2/70cm HF word al veel 2de hands aangeboden rond 500 euro misschien is dat ook wel een optie.

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

#34 Bericht door PA7JWC »

Ja, het ligt er aan wat je wil gaan doen! voor lokaal is 5 watt genoeg maar ja.... ik heb ook een FT 817 en ik gebruik hem in de auto met een 5/8 op de auto en dat werk ook goed! en je kun oook altijd nog gebruik maken van de repeaters. Maar je zou ook eens kunnen kijken naar een FT 857 deze is ook 2/70cm HF word al veel 2de hands aangeboden rond 500 euro misschien is dat ook wel een optie.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#35 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik wel wel iets buiten lokaal kunnen, de 857 had ik ook op een paar site's gezien, maar ja die is wel een stukje duurder. Dan lijkt de ft817 met een lineair er bij wat leuker, die kan ik dan ook nog ergens mee naar toe nemen.

maar even buiten de UHF-VHF, hoe ver zou ik op de 6m of 20m komen. (1/2 draad voor 6m, 1/4 voor 20m)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

#36 Bericht door PA7JWC »

Nou dat ligt er aan hoe de condities zijn... Maar op 20mt europa zeker misschien ook wel de rest van de aardklot! hihi...
6mtr is geen pijl op te trekken, die kan op enige momnet open liggen maar kan ook gewoon weken niet horen...

Maar wil je dan een lineair voor 2/ 70cm er bij of ook met HF erin?

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#37 Bericht door Yannick PE2YSB »

wat voor lineair ik wil weet ik nog niet, ik moet eerst nog heel hard gaan nadenken over de tranciever, het is en blijft veel geld voor een student. Dan moet ik eens kijken wat hij doet zonder lineair op de diverse banden, en dan eens kijken wat een lineair voor me kan doen. Misschien dat ik er zelf maar 1 moet bouwen :D voor uhf hoef ik geen lineair, met de 70cm heb ik niet zo veel., misschien vhf en een deel van de hf.

Maar je denkt dus dat op de 20m, met een stuk horizontale draad van 5m, op ongeveer 2,20m boven de grond Europa wel zou moeten lukken? Dan is er op zich niet heel veel lineair nodig om een oceaan over te steken, een wat of 25 zou het trucje zeker moeten doen dan.

misschien dat we maar eens een speciaal topic moeten openen over de ft817?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5130
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Mogelijkheden op HF

#38 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Yannick,

Net geslaagd begrijp ik, van harte gefeliciteerd.

In de tijd dat ik examen deed stond er in het cursusboek ook vermeld wat de verschillende mogelijkheden op de HF banden zijn.
Misschien voor de komende tijd een goede stap om je te verdiepen in de HF banden en de mogelijkheden.

Met 5 watts in bijvoorbeeld een ZEPP antenne is al heel wat leuks te doen. Zo werkte ik met een ZEPP antenne van 15 meter lengte, op zolder, en 25 watt Japan in SSB.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#39 Bericht door Yannick PE2YSB »

zepp antenne, zal eens googlen hoe ik die kan maken, antenne op zolder, bedoel je dan binnen of buiten op het dak?

Ik heb even een nieuw topic gemaakt http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=326 daar kan het gesprek over de ft817 beter denk ik, dan weet iedereen waar het over gaat.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5130
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ZEPP

#40 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik bedoel echt op de zolderverdieping.

Als je via Google zoekt kom je er wel wat over tegen, mocht je vragen hebben dan wil ik ze ook beantwoorden. Dit word pas begin komende week.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#41 Bericht door Yannick PE2YSB »

het heeft tijd hoor, vergunning heb ik pas gisteren aangevraagd, dus duurt nog wel even voor ik echt kan beginnen
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#42 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Yannick

Proficiat nog en in plaats van FT 817 misschien FT 857 wel iets duurder maar heeft op HF en 6 meter 100 watts, en op 2 meter 50 watts, en op 70 cm 20 watts.
Het ding is nog steeds maar zo groot als een autoradio.
Maak je drukker over de antennes die doen namelijk het werk niet de set.
Vergeet ook niet de tuner, op HF is een tuner vaak onmisbaar, of ga eens kijken bij een paar oudere amateuers waarmee en wat voor een antennes ze gebruiken op HF.
Antennes hoeven niet erg duur te zijn als je ze slim zelf bouwt.

succes es 73 de Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#43 Bericht door angelo »

Hahaha.. als ie dadelijk bij de oudere amateurs gaat kijken komt ie straks nog met 'groen' spul thuis... Zal de buurt leuk vinden om dat in een waslijn te dissiperen :twisted:

Tja, ik zou in ieder geval goed kijken... Kopen is snel gebeurd, en setjes blijven wel beschikbaar... ergens.... Spijt hebben van een dure of slechte aankoop kan nog altijd...
Ik krijg ineens flashbacks naar een heathkit op 1.2kW :wink: En moeders maar raar vinden dat de was zo snel droog was :shock:
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#44 Bericht door Yannick PE2YSB »

klopt Angelo, tijd neem ik er ook zeker voor, moet hier thuis ook nog wel wat afspraken maken over de antennes en dergelijke.
bij andere (oud zijn ze niet allemaal ;)) amateurs kijken doe ik ook, in Eindhoven zitten er een aantal die me wel kunnen helpen en wat dingen laten zien. 1 heeft er ook ene ft857, die wordt ook gebruikt om te contesten. (met lineair er achter)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#45 Bericht door angelo »

En lineair is niet persé nodig hoor... Ik heb mensen met QRP op 6m met afrika zien werken... Keej, der was wel TEP voor nodig, maar het laat maar eens zien hoe 'gek' banden kunnen reageren.
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie