Den Haag zet drones in voor inspectie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 269
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#16 Bericht door PH2X »

Reden van dronecontroles:

Lastig bereikbare plekken

Het voordeel van een drone is dat deze gemakkelijk op lastig bereikbare plekken komt. Bijvoorbeeld uitbouwen, dakopbouwen en dakkapellen. Met een drone kan deze controle snel, veilig en gemakkelijk uitgevoerd worden. Ook hoeven inspecteurs voor deze controles niet meer bij bewoners naar binnen en dat beperkt de overlast.


Lijkt mij in dit geval geen goede reden geweest. De plek was niet moeilijk toegankelijk. Was vanaf de straat zo te zien (gemeente, doe eerst een streetview) en de overlast was enorm, want door het afzetten van de straat, de of het bord(en) met 'drone activiteiten' (inclusief spatiefout, want 'droneactiviteiten' is de correcte spelling) en de buurt die uitliep om te kijken, zorgt juist voor overlast.
•--- Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#17 Bericht door elsinga »

PE7K schreef: 15 dec 2023, 15:50 Zo'n draadje weegt niet veel als je 2mm gebruikt ofzo. Of misschien zelfs 1mm en als dat in de boom zit trek je iets anders omhoog zonder drone? Of met visdraad? Dat weegt helemaal niets.
Ik gok dat het minimaal 1 gram weegt en daarmee gaat een 249gr wegende Mini 2 over de max 249gr voor de klasse heen. ;)

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een drone en om deze reden wordt het geen 249gr wegende drone. De DJI Air 3 (waar ik naar kijk) is klasse C1, dus A1/A3 certificaat nodig (heb ik al, is tenslotte gratis te halen), maar gewicht zit niet tegen een grens aan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#18 Bericht door TomNL »

Je hebt ook speelgoeddrones. Daar zijn de regels iets soepeler (geen exploitantnummer nodig) en die dingen zijn er waarschijnlijk ook wel ruim onder de 250 gram verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#19 Bericht door PA0ETE »

Als ik de betreffende amateur was zou ik de juridische mogelijkheden onderzoeken. Dit hoef je toch niet zomaar te laten gebeuren?

Voor de hand liggend lijkt me dit niet te verenigen met de AVG, dus ik zou beginnen met een klacht bij de autoriteit persoonsgegevens.

Daarna een advocaat een brief laten schrijven waarom meteen naar zo'n zwaar en kostbaar middel wordt gegrepen terwijl (kennelijk) niet gemaild of gebeld is, wat de zaak direct had kunnen oplossen.

Ik zou hoe dan ook protesteren tegen zo'n gang van zaken, en ik zou ook eens vragen om bijv. de papieren voor de drone. Vaak hebben bedrijven bij dit soort dingen hun zaakjes niet op orde.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#20 Bericht door TheoP »

En ik zou de klagende buren willen informeren over de regels.
Wel klagen maar niet bij je langs komen.
Vreemd.

Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#21 Bericht door PA0ETE »

Niet iedereen in de stad kent zijn buren goed.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#22 Bericht door PA0ETE »

Zou het ermee te maken hebben dat de wijk op een voormalig vliegveld gebouwd is waarvan zelfs de verkeerstoren nog staat, dat ze voor inspectie uit de lucht gekozen hebben? :lol: :lol:

Hier de verkeerstoren, als je kijkt in 2009 kun je zien hoe hij er in de tijd van het vliegveld uitzag.

https://maps.app.goo.gl/e4hRY6bJjVhHxWEfA

Het ontvangstgebouw van het oude vliegveld is er ook nog trouwens.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#23 Bericht door PA9CW »

dus A1/A3 certificaat nodig (heb ik al, is tenslotte gratis te halen)
Wat bedoel je met gratis te halen? Ik neem aan dat zo'n certificaat niet gratis is?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#24 Bericht door PA3DAT »

Op de website van Eurocontrol in Luxemburg kun je gratis online een Engelstalige cursus doorlopen, meteen examen doen waarna je het certificaat met de mail krijgt toegestuurd. Is een Europees certificaat, dus voor heel Europa geldig. Zie eventueel mij blogje op https://www.aloys.nl/een-drone-aangeschaft.html
Het kostte mij een zondagmiddag(je).

Een exploitantnummer (€ 23, daarna verlengen voor € 13/per jaar) heb je inderdaad niet nodig voor een speelgoeddrone van minder dan 250 gram. Een exploitantnummer heb je als persoon, je mag dan zoveel drones hebben als je maar wilt. Je nummer plak je bijv. met een sticker op je drone. Dat heb ik ook gedaan met mijn 06-nummer, je weet maar nooit... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#25 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: 16 dec 2023, 21:47 Op de website van Eurocontrol in Luxemburg kun je gratis online een Engelstalige cursus doorlopen, meteen examen doen waarna je het certificaat met de mail krijgt toegestuurd. Is een Europees certificaat, dus voor heel Europa geldig. Zie eventueel mij blogje op https://www.aloys.nl/een-drone-aangeschaft.html
Het kostte mij een zondagmiddag(je).

Een exploitantnummer (€ 23, daarna verlengen voor € 13/per jaar) heb je inderdaad niet nodig voor een speelgoeddrone van minder dan 250 gram. Een exploitantnummer heb je als persoon, je mag dan zoveel drones hebben als je maar wilt. Je nummer plak je bijv. met een sticker op je drone. Dat heb ik ook gedaan met mijn 06-nummer, je weet maar nooit... :mrgreen:
Heb even zitten kijken op de Eurocontrol link die je in je blog noemt, maar die is afgeschermd met een inlog systeem.
Je kunt een account aanmaken, maar dan moet je een organisatie opgeven ook al kies je 'other / Not Listed / private' aan.
Ik was gewoon benieuwd naar de lesstof die je voor de grote toets kennen moet..
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#26 Bericht door PA0ETE »

Ik kwam dit bericht nog tegen, ik hoop niet dat ik dubbel post en dat ik het linkje over het hoofd heb gezien.

https://www.dronewatch.nl/2023/06/14/ge ... bouwingen/
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#27 Bericht door PA3DAT »

@PE1PQX: ik heb even gecheckt, die websites veranderen regelmatig...

Bij die eerste verplichte vraag geantwoord: Not listed / Private, bij Companyname mijn achternaam en nog zo'n vraag open gelaten of iets verzonnen, ik was er vlot in.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#28 Bericht door elsinga »

Er zijn een aantal gratis buitenlandse mogelijkheden:

bij onze vrienden van Eurocontrol in Luxemburg, in het Engels, Duits, Frans en Luxemburgs: https://learningzone.eurocontrol.int/
In Oostenrijk in het Duits: https://online-pruefung.dronespace.at/# ... Exam/de-DE
in Frankrijk in het Frans en een half Frans/Engelse variant: https://alphatango.aviation-civile.gouv.fr/login.jsp
In Engeland, maar of deze na de Brexit Europa-wijd geldig is, geen idee... Wel heel eenvoudig: https://register-drones.caa.co.uk/indiv ... est-to-fly
als bonus in Amerika, die is hier niet geldig, maar als je daar eens naartoe gaat altijd handig: https://uavcoach.com/faa-recreational-drone-training/
via Ierland kan tegenwoordig niet meer gratis, helaas

Wil je echt in het Nederlands, dan is de training hier gratis, maar betaal je 30 euro voor het examen: https://www.dutchdroneacademy.com/eu-vl ... an-gratis/

Ik ben zelf begonnen met de Luxemburgse versie, training en examen. Maar met dezelfde kennis heb ik ook gewoon via die andere gratis versies het examen gedaan en geslaagd. ;)

Het is niet moeilijk, meeste antwoorden op de examens zijn met een beetje logisch nadenken al goed te beantwoorden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#29 Bericht door pa3met »

PE7K schreef: 15 dec 2023, 15:34 Zo'n drone lijkt me handig om een touwtje hoog in een boom te krijgen of is dat te zwaar?
Ja dat is wel te zwaar met de kleintjes..
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Den Haag zet drones in voor inspectie

#30 Bericht door pa3met »

TheoP schreef: 15 dec 2023, 11:02 Zo gaat dat, de overheid wantrouwt zijn burgers, en voor bewijs wordt alles uit de kast getrokken.
en als we dan even eerlijk(er) naar onszelf kijken: ik kan niet op een hand tellen hoeveel mensen de bouw/machtigingsvoorwaarden overtreden. Dus zo gek is dat niet.
En wij willen dit ook, streng aanpakken.
Denk aan de toeslagen affaire.
Streng en optreden.
voor dat soort dingen zeker, maar dat zijn allemaal door de politiek/regelgevong/overheid zelf veroorzaakte issues, zoals c19 controles, avodklokken, QR codes, you name it.
Gezien de politieke richting waar het land voor heeft gekozen, zullen we dit veel meer mee gaan maken.
Moet je je maar aan de regels houden, en je hebt toch niets te verbergen? :D
Theo
Ik weet niet wat de politieke richting er mee te maken heeft eigenlijk.

Verder heeft iedereen wat te verbergen, ik heb mijn kleding meestal buiten aan. Ik heb gordijnen. etc. En ja, mensen die dat roepen zijn het spoor sowieso bijster wat mij betreft.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie