Opheffing DARU

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Opheffing DARU

#1 Bericht door pd1ahm »

Ik kreeg vandaag een mail dat de Dutch Amateur Radio Union is opgeheven. Het zou naast de VERON en de VRZA een derde partij zijn binnen het koninkrijk der Nederlanden. Maar er was door de leden schijnbaar geen ambitie om een functie binnen het bestuur te bekleden.

Het huidige bestuur heeft daarom de vereniging opgeheven. Iedereen zal er wel iets van vinden, ikzelf vind het wel jammer. Een beetje frisse wind in de vorm van een nieuwe vereniging kan soms best goed zijn. Maar er is dus schijnbaar geen nieuwe vereniging nodig en is de DARU ter ziele gegaan.

@Admin,
Ik heb even gekeken of het al op dit forum werd geschreven maar kon niets vinden. Mocht het alsnog ergens staan dit bericht wissen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#2 Bericht door PA0ETE »

Bedankt dat je zo zorgvuldig bent. Het staat volgens mij inderdaad nergens anders. Maar we kunnen ook onderwerpen combineren, dus weggooien hoeft dan niet :)

Ik vind het erg jammer, want ze vertegenwoordigden toch duidelijk een deel van de amateurs.

Ik heb wel eens gehoord dat de andere verenigingen ook worstelen met goede bestuurders. Het is een algemeen verschijnsel, hetzelfde geldt voor alle soorten van verenigingswerk. Het vervelende is dat als er niet voldoende mensen beschikbaar zijn dat er dan een kans is dat er minder goede bestuurders worden aangenomen wat ook weer een slechte zaak is.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Opheffing DARU

#3 Bericht door TheoP »

Dan heb ik een andere mail gekregen :D
In mijn mail stond dat het bestuur voorstelt om vanavond, tijdens de ALV, de vereniging op te heffen.

Theo

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Opheffing DARU

#4 Bericht door pd1ahm »

Dit is de mail ik kreeg:
Beste OM’s/YL’s,

Het is met spijt dat het huidige bestuur van de DARU jullie informeert over de onvermijdelijke beslissing tot opheffing van onze vereniging. Na de algemene ledenvergadering van 13 november jongstleden hebben we tot deze conclusie moeten komen vanwege het ontbreken van aanmeldingen van geschikte kandidaten voor het bestuur.

Als DARU hebben in ons korte bestaan gestreefd om de doelen die wij voor ogen hadden te realiseren maar helaas hebben we de afgelopen tweejaar geconstateerd dat het aantal leden dat zich beschikbaar stelde voor een bestuursfunctie onvoldoende was.

Een gezond functionerend bestuur is van cruciaal belang voor het voortbestaan van de DARU. Het bestuur draagt de verantwoordelijkheid voor het nemen van beslissingen, het organiseren van activiteiten en het vertegenwoordigen van de belangen van de leden. Zonder een adequaat bestuur is het onmogelijk om de doelstellingen van de vereniging te realiseren.

We hebben herhaaldelijk oproepen geplaatst voor bestuur kandidaten en ook gezocht naar geschikte leden voor de redactie van het DARU Magazine. Ondanks deze inspanningen hebben zich geen kandidaten aangemeld die voldoen aan de vereiste kwalificaties en toewijding die nodig zijn voor de functies binnen het bestuur.

Na uitgebreid overleg op de algemene ledenvergadering en meteen diep gevoel van spijt hebben we daarom besloten om de vereniging te liquideren. Dit betekent dat alle activiteiten van de DARU zullen worden beëindigd en dat eventuele resterende middelen zullen worden verdeeld conform de statuten van de vereniging. Hiervoor zullen we op korte termijn een speciale algemene ledenvergadering organiseren.

Tijdens de ALV is er wel een nieuw driekoppig bestuur gekozen, bestaande uit de (herkozen) penningmeester Joop PD4JO, secretaris Peter PJ4NX en algemeen bestuurslid Joop PA0JGX. Dit bestuur zal zich hoofdzakelijk inzetten om de liquidatie als resultaat van de komende ALV goed uit te voeren.

Mochten er op of voor die ‘liquidatie ALV’ zich alsnog ledenmelden die hun schouders eronder willen zetten, dan zou dit de zaak nog kunnen veranderen, maar vooralsnog gaan wij als bestuur daar niet vanuit, vandaar ook dit besluit van de ALV.

De datum voor deze speciale ALV hebben we vast gesteld op dinsdag 19 december om 20:00 uur en deze zal weer gehouden worden on-line via Webex.
Aanmelden kan nu al door een email te sturen naar secretaris@daru.nu met het woord ‘Aanmelden’ in de onderwerp regel.
Kort voor deze ALV zullen we nogmaals een email naar alle leden sturen met de laatste informatie.

We willen in ieder geval nu al alle leden bedanken die door de jaren heen hebben bijgedragen aan de vereniging en hopen dat de positieve herinneringen die we samen hebben gedeeld, zullen voortleven.

73, namens het bestuur van de DARU,


Joop Noordzij, PD4JO,
Joop aan ’t Goor, PA0JGX
Peter de Graaf, PJ4NX,

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Opheffing DARU

#5 Bericht door TheoP »

Ik ook met als laatste red lijn 19 december.

Theo

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Opheffing DARU

#6 Bericht door pd1ahm »

Klopt helemaal Theo, maar voor nu is het eigenlijk gedaan tenzij dat. Maar er zijn al vaker oproepen geweest en is er niemand die zich ervoor aangemeld heeft. Het zou mij verbazen als er nu wel iemand komt, nogmaals ik juich het zeker toe.

Wellicht kan John de kop aanpassen.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Opheffing DARU

#7 Bericht door TheoP »

Het ziet er iig niet goed uit.

Theo

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#8 Bericht door PA9X »

Toen DKARS in 2015 werd opgericht was men behoorlijk ambitieus op dossiers zoals antenneplaatsing en manmade noise. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat DKARS en het daaruit vloeiende DARU niet is gelukt om in de afgelopen acht jaar aansprekende successen te boeken op die dossiers. Bureau voor antenneplaatsing werkte als een magneet, maar ging ook weer ter ziele. Al met al wordt het dan moeilijk om actieve leden aan te trekken die je nodig hebt om in beweging te blijven.

Jammer voor de mensen die er zo veel tijd in hebben gestopt.

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Opheffing DARU

#9 Bericht door TheoP »

Jan wilde minder doen en vroeg om mensen die hij kon invoeren in de materie.
De lijst werd zo lang met aanmeldingen, dat Jan ook dacht ik stop er mee.
Mensen consumeren wel maar vergeten dat er ook wat gebeuren moet.
Helaas zie je dit in alle verenigingen en clubjes terug.
Het ik zijn is zo doorgeslagen, dat deze verarming op gaat treden.
Jammer?
Ja en nee, zaken gaan zo als ze gaan. Aan een dood paard is niet te trekken.

Theo

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#10 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik vind het jammer. Heb wel de afgelopen jaren een aantal bijdragen geleverd die bij Electron geen kans maakten, helaas.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#11 Bericht door PE1PQX »

Ook al was/ben ik het niet eens met hun werkwijze, toch ik gun iedere vereniging een gezonde toekomst.

Erg jammer voor de leden en mensen die hun ziel- en zaligheid er in gestoken hebben.

Trouwens, op de site van DARU zelf staat niets vermeld. Zullen ze wel hun reden voorhebben gok ik.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1hzg
Berichten: 924
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Opheffing DARU

#12 Bericht door pe1hzg »

Recent heb ik, dankzij een oude-radio verzameling die opgeruimd werd, een stapel oude pre-WW2 tijdschriften ("geschreven door voornaamen menschen") alsmede electrons van 1946 en erna gevonden.

Wat opvalt is, behalve dat alle schakelingen met RV12P2000 buizen gemaakt werden (waarom juist deze typen?), dat er vooral veel drang was tot samen dingen doen. "wat kunt U bijdragen aan de vereniging"? De ene doet dit, de ander doet dat , er was een enorme samendrang. Dat had de gemeenschap de jaren ervoor (pijnlijk!) geleerd.

Het is jammer dat het nog geen tien jaar duurt voordat iemand boos wegloopt en een "eigen vereniging" start.

En nu hebben we er drie, en ze hebben alle drie, in verschillende mate, een crisis.

Ik denk dat we moeten leren dat een vereniging alleen kan als iedereen bijdraagt. Zolang mensen alleen contributie betalen (een bedrag wat lager is als wat sommigen in een wegrestaurant in een keer bestellen), en daarna aan de kant gaan staan en "entertain me!" gaan roepen, dan houdt geen enkele vereniging het uit.

Ik wens het bestuur van de DARU veel sterkte (dit moet pijnlijk geweest zijn!) en hoop dat dit een les is voor ons allen. Een les waar we hopelijk iets mee doen voordat de maandelijkse bijdragen aan de SK-rubriek (bij alle bijna alle afdelingen stijgt de gemiddelde leeftijd een jaar per kalenderjaar, maar dat begint nu te kantelen) ervoor zorgt dat straks alles weg is.

Wat heb *jij* recent bijgedragen?

Geert Jan

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#13 Bericht door pa3a »

Juul - PE0GJG schreef: 17 nov 2023, 13:11 Ik vind het jammer. Heb wel de afgelopen jaren een aantal bijdragen geleverd die bij Electron geen kans maakten, helaas.
Ik heb ook een serie artikelen naar DARU Magazine gestuurd om dat op gang te helpen. Over hoe je nog meer zaken kunt meten dan alleen SWR-achtige zaken.
Maar gelukkig staat het, als de DARU site uit de lucht gaat, nog op mijn eigen site in NL en ENG.
https://pa3a.nl/nanovna-metingen-and-sm ... -articles/
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Opheffing DARU

#14 Bericht door PA2RU »

Ik weet niet of ik dit jammer moet vinden...
Wat ik wel vreemd vind is dat er op de site niks is vermeld mbt opheffen van deze vereniging : de laatste publicatie op de site dateert van 26 oktober jl..
Mijn inziens had dat hier (nog?) niet moeten staan omdat je te ver op de zaken voor uit loopt...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 549
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Opheffing DARU

#15 Bericht door pd1ahm »

Het staat ook op de Facebook pagina van de DARU.

Plaats reactie