IMF, Bz, Bt en het aardmagnetisch veld

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

IMF, Bz, Bt en het aardmagnetisch veld

#1 Bericht door Thom PA9T »

Hallo allemaal, ik kamp met de volgende vragen:

1) Wanneer kun je zeggen dat de vertikale vector (Bz) van het interplanetaire magnetische veld laag/negatief genoeg is om te zeggen dat het IMF in staat is om het aardmagnetisc veld op te heffen?

2) Is het waar dat als Bt nul nanotesla ( 0 nT) benadert, het complete aardse magnetische veld opgeheven wordt opgeheven op het punt van interaktie?

3)Is Bt de totale som van vectoren in interplanetaire ruimte (dus alleen van het IMF), òf is Bt de som van het IMF en het aards magnetisch veld SAMEN op de plek van interaktie?

4) De huidige Bt slingert rond 3 nT. Kunnen we zeggen dat het totale veld zo zwak is dat geladen deeltjes vrij de atmosfeer in kunnen stromen?

Hopelijk kan iemand me helpen. Ik heb al een hoop documenten gelezen op internet, maar de meeste documentatie gaat niet diep genoeg...

73 Thom
PA9T

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#2 Bericht door Thom PA9T »

Inmiddels een poos later... Na wat speurwerk op internet denk ik antwoord gevonden te hebben op een vraag. Wellicht dat het iemand interesseert.

1) Op het moment dat Bz negatief wordt, zullen er veldlijnen van het aardmagnetisch veld worden opgeheven door het interplanetaire veld. Hoe sterker Bz, des te meer veldlijnen worden opgeheven en hoe meer deeltjes vrij de atmosfeer in kunnen stromen

2) Geen flauw idee...

3) Weet ik ook nog niet. De één zegt dat de t voor torrodial staat, dus iets draaiends ofzo, en de ander zegt dat het staat voor total...

4) Zelfde verhaal. Moet eerst eens uitzoeken wat Bt precies is...

73 Thom

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Ik denk dat dit voor de doorsnee radioamateur iets te ver gegrepen is, als ook voor mij.

Ik zou mij daarin moeten verdiepen, en met de vele hobbies die ik al heb, en de beperkte tijd is dat een utopie ;)

Maar, wel leuk om te lezen en er een boompje over op te zetten.

73,

Cor

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#4 Bericht door Thom PA9T »

Prioriteiten stellen Cor ;-)

Vraag me dat soort dingen wel eens af...

Groeten thom

Plaats reactie