Ratlook schreef:PA1AIS schreef:
Ik en mijn collega's komen dagelijks voor inspectie op schepen. Alleen bij nostalgen zie je hem nog wel eens hangen, maar je komt hem nog zelden nog tegen.
In dit geval is kort door de bocht realiteit.
Weer geen echt goed argument [ vind ik ] want het is al een behoorlijk oud type.
Oude VW Golfjes 1 zie je ook bijna niet meer op de weg, maar dat wil niet
zeggen dat dat komt omdat ze slecht waren / zijn
Er zijn, ook in navigatie, modernere versies gekomen en die vervangen dan de oudere
types....wat andere mogelijkheden en minder zwaar etc etc.
Ik blijf vinden dat je niet helemaal gelijk hebt [ sorry ]
---
Tja, gehinderd door enige vorm van kennis kan ik van vrij veel typen en merken de fouten noemen.. De RT144 was een icoon, maar heeft als marifoon weinig waarde meer. Ik schreef al dat het hoofdzakelijk museale en hoge interieurs waarde heeft (Op oudere particuliere schepen). Niet meer als een belangrijk of serieus communicatie middel.
Het argument dat de RT144 "onverwoestbaar", is reeds lang achterhaald, dat was wel zo tot eind 90er jaren.
Super goed model van sailor is de RT2048, héél fijn toestel.
Totale commerciële en technische missers zijn; RT146, 4000 serie.
Ik denk dat van de duizenden toestellen die ik jaarlijks keur er 1-2% nog een 144 is. (professioneel gebruik).