Yannick schreef:
..
Hierdoor dalen luistercijfers (al dan niet regionaal), en dat heeft direct invloed op de prijs die het station kan vragen voor het uitzenden van commercials.
Slechte luistercijfers voelen ze direct in hun portemonnee.
Dit dus plus het feit dat de overheid flink verdiend aan het uitgeven van de uitzendfreq. (het veilen hiervan)
Ik begrijp ook wel weer dat een commercieel station die flink moet betalen voor een plekje niet blij is wanneer hij ineens een heel gebied niet meer kan bereiken.
Dat kost letterlijk geld en luisteraars.
Daarnaast betaald de piraat niets en dat steekt, zeker wanneer ze ook nog een hele groep luisteraars meetrekken.
Vandaar dat ze het geheel naar een economisch delict getrokken hebben.
Dit is voor de piraat niet gunstig hoor, het klinkt misschien leuk, maar de boetes zijn vele malen hoger bij een economisch delict.. (tot 45.000 eur kan dit oplopen bij de zendpiraat)
Gezien de belangen denk ik dat het AT best nog wel aan opsporing doet.
In dec 2019 zei Dirk Emans (woordvoorder AT) nog dat er nog strenger zou worden opgetreden, het aantal zendpiraten daalt er blijft echter een 'harde' kern over.
Dus dat ze minder opsporen kan ook te maken hebben en dat er minder zijn en degene die er nog zijn steeds moeilijker uit de lucht te halen zijn.