Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#31 Bericht door PA3DAT »

PE1KEL schreef:
PA3DAT schreef:Het is niet voor niets een economisch delict.
Als je geen reclame uitzendt, lijkt het me geen economisch delict.
Etherpiraterij blijkt een misdrijf, moord is ook een misdrijf.
Zoek de verschillen...
Ik heb het even opgezocht, overtreding van de Tw (Telecom wet) valt onder de WED (Wet Economische Delicten) en is dus een economisch delict.

Zie de Staatscourant: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18427.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#32 Bericht door Yannick PE2YSB »

Het gaat er wat betreft de commerciële stations niet zozeer om of piraten zelf wel of geen reclame uitzenden.

Probleem is dat wanneer een piraat een (commercieel/legaal) station van de band drukt dit station luisteraars verliest, die mogelijk ook niet meer terug komen, zeker wanneer een piraat langere tijd actief is.

Hierdoor dalen luistercijfers (al dan niet regionaal), en dat heeft direct invloed op de prijs die het station kan vragen voor het uitzenden van commercials.
Slechte luistercijfers voelen ze direct in hun portemonnee.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#33 Bericht door Frankyboy »

Yannick schreef: ..
Hierdoor dalen luistercijfers (al dan niet regionaal), en dat heeft direct invloed op de prijs die het station kan vragen voor het uitzenden van commercials.
Slechte luistercijfers voelen ze direct in hun portemonnee.
Dit dus plus het feit dat de overheid flink verdiend aan het uitgeven van de uitzendfreq. (het veilen hiervan)

Ik begrijp ook wel weer dat een commercieel station die flink moet betalen voor een plekje niet blij is wanneer hij ineens een heel gebied niet meer kan bereiken.
Dat kost letterlijk geld en luisteraars.

Daarnaast betaald de piraat niets en dat steekt, zeker wanneer ze ook nog een hele groep luisteraars meetrekken.

Vandaar dat ze het geheel naar een economisch delict getrokken hebben.
Dit is voor de piraat niet gunstig hoor, het klinkt misschien leuk, maar de boetes zijn vele malen hoger bij een economisch delict.. (tot 45.000 eur kan dit oplopen bij de zendpiraat)

Gezien de belangen denk ik dat het AT best nog wel aan opsporing doet.

In dec 2019 zei Dirk Emans (woordvoorder AT) nog dat er nog strenger zou worden opgetreden, het aantal zendpiraten daalt er blijft echter een 'harde' kern over.
Dus dat ze minder opsporen kan ook te maken hebben en dat er minder zijn en degene die er nog zijn steeds moeilijker uit de lucht te halen zijn.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#34 Bericht door pc1mb »

Hoe zit dat dan met 3,5m? Is dat ook een economisch delict?

Verder vind ik wel dat piraten niet over betalende FM zenders heen moeten gaan zitten, en ook niet dagenlang in de lucht zijn. Daar houdt m'n sympathie wel op. Houd het leuk... Blijf in het domein van de kwajongensstreek, zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#35 Bericht door pa3kc »

Even een gouwe ouwe uit de zee piraten tijd voor wat zelfreflectie:


youtu.be/3tfnGlRVoKg

Veronica was een piratenzender en iedereen wist het en hield ervan behalve de mensen in Den Haag toen.

Wat voor nut heeft het om dit te ontkrachten, wat wil je er mee bereiken?

Word tegenwoordig niet het kijk en luistergeld al op voorhand geïncasseerd bij de belastingdienst waardoor je zou kunnen zeggen dat daarmee ook AT betaald word om 3m schoon te houden?

-Verwijderd account

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#36 Bericht door -Verwijderd account »

pa3kc schreef:Veronica was een piratenzender en iedereen wist het en hield ervan behalve de mensen in Den Haag toen.

Wat voor nut heeft het om dit te ontkrachten, wat wil je er mee bereiken?
Dit is onjuist en dat heeft Juul PE0GJG reeds meerdere malen getracht duidelijk te maken. Veronica zond uit vanaf een zendschip welke lag in internationale wateren en dat was volgens de toenmalige wetgeving geheel legaal. In 1965 is het Verdrag van Straatsburg getekend (ook wel bekend als de anti-piratenwet) en pas in 1974 heeft Nederland dit verdrag ook geratificeerd, zoals dat officieel heet. Vanaf dat moment pas zou deze zeezender inderdaad als piraat aangemerkt worden. Echter, zover is het nooit gekomen omdat Veronica toen besloot hun uitzendingen vanaf het zendschip te staken.

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#37 Bericht door Frankyboy »

PE2CH schreef:
pa3kc schreef:Veronica was een piratenzender en iedereen wist het en hield ervan behalve de mensen in Den Haag toen.

Wat voor nut heeft het om dit te ontkrachten, wat wil je er mee bereiken?
Dit is onjuist en dat heeft Juul PE0GJG reeds meerdere malen getracht duidelijk te maken. Veronica zond uit vanaf een zendschip welke lag in internationale wateren en dat was volgens de toenmalige wetgeving geheel legaal. In 1965 is het Verdrag van Straatsburg getekend (ook wel bekend als de anti-piratenwet) en pas in 1974 heeft Nederland dit verdrag ook geratificeerd, zoals dat officieel heet. Vanaf dat moment pas zou deze zeezender inderdaad als piraat aangemerkt worden. Echter, zover is het nooit gekomen omdat Veronica toen besloot hun uitzendingen vanaf het zendschip te staken.
Dit klopt, het was inderdaad geen piraat volgens de letter van de wet.
Zoek de mazen en gebruik ze :) niets mis mee.

Maar laten we ook eerlijk zijn.
Hier waren de motieven natuurlijk ook commercieel. (aan beide kanten)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#38 Bericht door pa3kc »

In al hun doen en laten was Veronica een piraten zeezender.

Inderdaad, niet volgens de letter van de wet, maar in al hun doen en laten was Veronica wel degelijk een piraten zeezender.

Dat was hun hele identiteit wat hun faam en wat niet bracht.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#39 Bericht door PA3DAT »

pa3kc schreef:Veronica was een piratenzender en iedereen wist het en hield ervan behalve de mensen in Den Haag toen.
Dat is wel heel kort door de bocht. Persoonlijk hield ik niet van commerciële zenders. Ik zat in een
7-mans bandje en we hadden de schurft aan commerciële muziek. Wij hielden meer van symphonische
rock, zoals bijv. de Engelse groep Yes in die tijd. Of Pink Floyd.

Zelf speelden we ook veel Chicago, omdat we drie blazers in de band hadden. Als je van Chicago houdt
dan zijn deze moderne Russen Leonid & Friends, heel bijzonder!

Kan het ook niet helpen... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#40 Bericht door pe1rea »

PA3DAT schreef:
pa3kc schreef:Veronica was een piratenzender en iedereen wist het en hield ervan behalve de mensen in Den Haag toen.
Als je van Chicago houdt dan zijn deze moderne Russen Leonid & Friends, heel bijzonder!

Kan het ook niet helpen... :mrgreen:
Dat is een leuk stukkie muziek... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#41 Bericht door pc1mb »

Veronica was een zeezender, alleen maar om regels te omzeilen.
Alleen maar om iets te kunnen doen wat een paar mijl verderop wel degelijk illegaal zou zijn geweest.

Kortom heel dicht bij het randje. Een echte piraat is over dat randje.

De afstand is niet zo groot, maar er ligt een randje tussen.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#42 Bericht door Yannick PE2YSB »

Dan was RTL dat uitzond via een Luxemburgse licentie ook een piraat.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

sottezero
Berichten: 816
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#43 Bericht door sottezero »

In mijn optiek heb je de volgende opties:

# illegaal
# illegaal maar gedoogd
# legaal

Ik snap dat de dunne scheidslijnen tussen deze 3 opties verwarrend kunnen zijn, zeker wanneer een bepaalde gedraging van de ene optie naar de andere optie gaat door een wetsverandering of perceptie.

Dan moet ik bijvoorbeeld denken aan mijn Canadeesche Ford Mustang met 3de remlicht...Bij importeren MOEST ie eraf, want illegaal, en 3 jaar later ofzo MOEST ie er op.
Beetje debiel, net als mijn noodstop=alarmlicht schakeling. verboten, maar 1 jaar later al standaard op mijn zakelijke Volvo XC90 en op een Mercedes die ik gehuurd had in het buitenland (noodstop voor ongeval = eerst remlichten knipperen, en daarna alarmlichten knipperen).

Of motorrijders tussen de file door, eerst illegaal, toen gedoogd en na de wetswijziging (voor het kunnen 'inhalen' wanneer iemand voorgesorteerd staat) zelfs legaal. Maar de meeste mensen denken nog dat het illegaal is of gedoogd wordt.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#44 Bericht door PE1PQX »

pc1mb schreef:Blijf in het domein van de kwajongensstreek, zou ik zeggen.
En dat punt zijn ze al jaren voorbij. Als die gasten hun spullen gaan barricaderen met asbest, illegaal stroom aftappen, zendertjes in telecom- en hoogspanningsmasten heeft het niets meer met 'kwajongens streken' te maken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Spoorde-het-AT-minder-radiopiraten-op ?

#45 Bericht door PE1PQX »

Yannick schreef:Dan was RTL dat uitzond via een Luxemburgse licentie ook een piraat.
Nee, dat was wel degelijk een legaal Luxemburgs TV/radio station dat gewoon in het Nederlands via de sat kon uitzenden. Buiten de Nederlandse telecom wet om dus.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie