Door verbindingen te maken niet in een isolement

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pieter-jan
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 apr 2019, 18:55
Roepletters: PD4PJH
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Door verbindingen te maken niet in een isolement

#1 Bericht door Pieter-jan »

Ik heb het vanmiddag kort in de landelijke DMR ronde verteld, maar ik wil het op dit forum met jullie ook delen.

Voor het uitbreken van het corona virus reisde ik bijna elke zaterdag met de trein.
Nu ivm het corona virus zit ik in het weekend veel thuis, het is beter om niet zomaar met het ov en de trein te reizen en omdat ik geen auto heb
kan ik nergens naar toe. Ik ben iets meer dan een half jaar zendamateur en daar ben ik heel blij mee. Door het van uit huis maken van verbindingen
raak ik niet in een isolement, iets wat zeker wel gebeurd zou zijn als ik nu niet zendamateur zou zijn.
Ik ben autistisch en ik had het al moeilijk met spontane sociale contacten. Maar met deze hobby verbindingen maken weet ik waar ik het wel en
niet over kan hebben. Dit zorgt ervoor dat ik niet in een isolement raak, zo zie je maar waar deze hobby ook goed voor is.

Groetjes Pieter-jan.
73, Pieter-jan PD4PJH

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Door verbindingen te maken niet in een isolement

#2 Bericht door PA2REH »

Interessant verhaal Pieter-Jan. Autisme is bekend, en we hebben inderdaad een fantastische hobby en er is van alles te beleven. Mooi dat je de machtiging binnen hebt weten te halen. Phone, digitaal, cw en ook het zelf knutselen is een mooie dimensie. WSPR, APRS en ga zo maar door. En als er niets op de banden is, is er wel een forum. Veel plezier met de hobby en hopelijk is de situatie snel weer wat genormaliseerd (al verwacht ik dat eerlijk gezegd niet)
73 Eric - pa2reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Pieter-jan
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 apr 2019, 18:55
Roepletters: PD4PJH
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Door verbindingen te maken niet in een isolement

#3 Bericht door Pieter-jan »

Ik merk wel dat sinds ik in november de novice heb behaald ik nog wel moeite heb met spontane contacten, maar dat is door deze hobby wel wat makkelijker geworden.
Ik zit ook vaak op DMR, maar ook analoog op 2m en 70cm, als ik verbinding maak via mijn Yaesu setje of de Tytera DMR porto dan voel ik me veilig, ik weet waar ik het over
kan hebben, bij voorbeeld over deze hobby, wat voor apparatuur ik heb. Ik heb nu nog geen hf maar ik luister graag online via kiwi sdr ontvanger Leiden of ontvanger Breda.
Via DMR maak ik ook vaak leuke verbindingen met het buitenland.
73, Pieter-jan PD4PJH

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Door verbindingen te maken niet in een isolement

#4 Bericht door PE1PQX »

Novice of Full, maakt geen fluit uit.

Erg mooi dat deze hobby je niet in een isolement laat komen. Top!!
Dat het reizen met OV nu erg beperkt is, is erg jammer maar met onze radio hobby kun je toch kilometers maken. :wink:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Door verbindingen te maken niet in een isolement

#5 Bericht door PD0Y »

Nieuwe mensen, vers bloed. Alleen maar leuk!

-Verwijderd account

Re: Door verbindingen te maken niet in een isolement

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Pieter-jan schreef:Ik ben iets meer dan een half jaar zendamateur en daar ben ik heel blij mee.
Ik ben autistisch en ik had het al moeilijk met spontane sociale contacten. Maar met deze hobby verbindingen maken weet ik waar ik het wel en niet over kan hebben.
PA2REH schreef:Interessant verhaal Pieter-Jan. Autisme is bekend, en we hebben inderdaad een fantastische hobby en er is van alles te beleven. Mooi dat je de machtiging binnen hebt weten te halen.
Hier ook zo'n eentje met dezelfde eigenschappen :D
Ik ben dan wel bijna 40 jaar zendamateur (gerekend vanaf datum dat ik daadwerkelijk de machtiging heb) maar het maken van verbindingen en leggen van contacten is er in al die tijd niet beter geworden... Nee, dat ligt niet zozeer aan mijn antennesituatie :)

Gewoonlijk luister ik middels een scanner of een webSDR en merk vaak dat het doorgaans amateurs zijn die elkaar al lange(re) tijd goed kennen, die ik dus hoor. Om nou spontaan "in te breken" in het lopende QSO is onwenselijk te noemen. Het zijn soms best interessante QSO's welke ik meeluister, die gáán ergens over ipv slap geneuzel wat meestal het geval is.
Als er een ronde is waarbij je kan inmelden, al is het alleen voor de presentielijst, dan lukt dat gewoonlijk wel. Maar daarbuiten....
Op vereningingsavonden is het voor mij net zo lastig, de meeste bezoekers kennen elkaar al lang en je ziet gewoon heel duidelijk groepsvorming van bekenden. Daar blijf ik weg van, om geen stoorzender te gaan zijn.

Dus ja, ik herken het wel en merk het zelf ook dat het lastig is. Andersom waarschijnlijk ook, denk ik.

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Door verbindingen te maken niet in een isolement

#7 Bericht door PD0Y »

PA2REH schreef: Op vereningingsavonden is het voor mij net zo lastig, de meeste bezoekers kennen elkaar al lang en je ziet gewoon heel duidelijk groepsvorming van bekenden. Daar blijf ik weg van, om geen stoorzender te gaan zijn.
Ik heb geen autisme maar herken dit ook wel.
Kom je binnen bij een nieuwe club dan "hang" je er maar een beetje bij.

Plaats reactie