N examen vraag

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

N examen vraag

#1 Bericht door Jarne »

Hallo,

Ik ben een poging aan het doen voor het N examen.
Ik doe dit via de DLZA en de afgelopen week ben ik in hoofdstuk 1 met vermogen en rendement aan het ploeteren geweest.
Net de test gedaan en had wel 2 hele vragen goed :(
Nu pak ik ook vaak het Veron cursus boek erbij en hierin vind ik de hoofdstukjes vermogen en rendement met de bijbehorende sommetjes veel makkelijker.
Ik heb de DLZA test uitgedraaid zodat ik de antwoorden en de uitleg erbij heb zodat ik het nog eens na kan lopen.
Maar waarom is dit bij de DLZA zo uitgebreid en bij de Veron niet? of zie ik iets over het hoofd?
Is de Veron stof voldoende voor het examen?

Groet, Jarne.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: N examen vraag

#2 Bericht door PA4WK »

Hallo Jarne,
Mijn advies lees eens wat oude examens door dan krijg je een beetje een beeld van de vragen die ze stellen.
Lees de vraag altijd heeeeel goed, er kunnen addertjes onder het gras zitten.
Succes Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: N examen vraag

#3 Bericht door Jarne »

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie.
Naast de leerstof maak ik ook oefen examens uit het N oefen examen boek en online is er natuurlijk ook wel wat te vinden.
Het valt mij ook op dat bij de antwoorden van de DLZA je een keuze kan maken uit antwoord A t/m E (5), A T/M G (7) of zelfs A T/M H (8).
Op het echte examen voor N heb je 3 keuze en bij F 4 keuze vragen.

Groet, Jarne.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1217
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: N examen vraag

#4 Bericht door PA4WK »

Ook hier vind je een flinke hoeveelheid oude examens: https://hamnieuws.nl/downloads/proefexamens-n-en-f/
Klopt bij N heb je 3 keuze mogelijkheden en bij F 4.
Vaak is het zo dat 1 antwoord volslagen onzin is dus dan blijven er bij N nog 2 of bij F 3 over.
Dat ze bij de DLZA meer mogelijkheden geven bij de antwoorden doen ze om je de stof beter te laten begrijpen.
Je zult vast al gemerkt hebben dat sommige antwoorden heel veel op elkaar lijken, dus laat je niet in de war brengen.
Ik heb zelf voor F heel veel moeite moeten doen, het komt je beslist niet aanwaaien maar de volhouder wint.
Ik heb erg veel baat gehad bij de lessen die gegeven worden door Johan PA3GER van de VERON afd. Centrum https://a08.veron.nl/afdeling/cursus/cu ... n-centrum/ , je leert dan namelijk van elkaar, en je motiveert elkaar.
Succes 73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: N examen vraag

#5 Bericht door Jarne »

Hoi Wim,

Ik vind de cursus zeker interessant maar als elektro leek vind ik het vooral verwarrend (zeker de sommetjes)
Het Veron boek vind ik dan wat beter te begrijpen.
Jammer dat Johan niet bij mij in de buurt woont anders had ik mij zeer zeker aangemeld!!!
Hier in Vlissingen word voor zover ik weet geen cursus gegeven.

Groet, Jarne.

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: N examen vraag

#6 Bericht door PG0M »

Jarne schreef:Hoi Wim,

Ik vind de cursus zeker interessant maar als elektro leek vind ik het vooral verwarrend (zeker de sommetjes)
Het Veron boek vind ik dan wat beter te begrijpen.
Jammer dat Johan niet bij mij in de buurt woont anders had ik mij zeer zeker aangemeld!!!
Hier in Vlissingen word voor zover ik weet geen cursus gegeven.

Groet, Jarne.
Hoi Jarne,
Afgelopen jaar is hier in V;lissingen wel degelijk cursus gegeven bij de VRZA, url: https://www.pi4zwn.nl/
Geen idee of er na de Corona weer een cursus komt.
73, Marcel - PG0M

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: N examen vraag

#7 Bericht door Jarne »

Hoi Marcel,

Ik ga gelijk kijken.
Misschien dat er later in het jaar een cursus van start gaat.

Bedankt!

Groet, Jarne.

Plaats reactie