Bezit van een radio

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Bezit van een radio

#31 Bericht door FB64 PD9RD »

Dankjewel Paul, de studie gaat gewoon door, radio of geen radio :D
PD7P schreef:Mijn idee ook even toevoegen in dit topic... :wink: :wink:
koop een trx(dus zender/ontvanger),plaats m in je ruimte waar je wilt zitten.
Hang er als antenne een draad aan die totaal niet afgestemd is.
Als je dan tóch die micro indrukt heb je kans dat de eindtrap naar z'n grootje gaat...heb je alsnog alleen een ontvanger :mrgreen:
De financiële gevolgen zijn meestal genoeg reden om die actie niet te doen,of je moet geld genoeg hebben....
Succes met de studie.

73 Paul pd7p
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#32 Bericht door PA1AIS »

Als je je luisterbehoefte niet kan of wil onderdrukken, dan is de aanschaf van een kwaliteits SDR een hele goede optie.
Als je b.v. een SDRplay aanschaft, krijg je daar nooit spijt van en heb je hele leven lol van (ook als referentie ontvanger). je kan daar nog véél meer mee ontvangen dan met welke transceiver ook.
Transceiver kopen kan altijd nog.

Hadden we maar SDR gehad in de 70er jaren :(

( de signaal niveau's van de SDRplay zijn verdraaid goed gekailbreerd!)
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#33 Bericht door PE1PQX »

Rene - pg3r schreef: Nee, in watt. Met een kleine letter. En als je het dan persé als meervoud wilt schrijven is het watts, niet watt's.

https://onzetaal.nl/taaladvies/mhz/
Nope, Watt is met een hoofdletter. Eenheid is vernoemd naar James Watt. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Watt_(eenheid) ) Bij vernoemingen naar personen worden eenheden altijd met hoofdletter geschreven omdat het een naam betreft, zo ook dus bij Bell (die van dB)

Om even terug te kopen op de vraag van de topic-starter: als jij nu al een tranceiver koopt en van je zelf de discipline hebt niet te gaan zenden zal AT niet lastig gaan doen. Die hebben immers geen directe reden om bij je aan de deur te komen als je een antenne hebt en puur en alleen voor ontvangst gebruikt.
Storen zul je dan zeker niet doen, en de microfoon even bij een familielid neerleggen is ook zo geregeld.
Eventuele TX-block (intern even een PTT lijn los nemen bijvoorbeeld) is ook te realiseren bij oudere trancievers, bij de moderne sets wordt dat al een heel stuk lastiger.

Officieel mag het niet, maar volgens het Nederlandse Poldermodel wordt het vast oogluikend toegestaan door AT.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bezit van een radio

#34 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef: Nope, Watt is met een hoofdletter. Eenheid is vernoemd naar James Watt. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Watt_(eenheid) ) Bij vernoemingen naar personen worden eenheden altijd met hoofdletter geschreven omdat het een naam betreft, zo ook dus bij Bell (die van dB)
Ja, het symbool van de eenheid wordt met een hoofdletter geschreven. Maar voluit niet. Lees de door jou geciteerde Wikipedia-pagina nog eens goed. Begin met de eerste zin. Daar zie je dat watt (voluit) met een kleine letter wordt geschreven.

Wat voorbeelden: 10 dBW is 10 watt. De stroom is 5.3 A of 5.3 ampère. De lading is 3 C of 3 coulomb. De frequentie is 145.500 MHz of 145.500 megahertz.

https://taaladvies.net/taal/advies/teks ... _algemeen/
Laatst gewijzigd door Rene - pg3r op 27 mar 2020, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#35 Bericht door PA3DJS »

Rene - pg3r schreef:
PE1PQX schreef: Nope, Watt is met een hoofdletter. Eenheid is vernoemd naar James Watt. (https://nl.wikipedia.org/wiki/Watt_(eenheid) ) Bij vernoemingen naar personen worden eenheden altijd met hoofdletter geschreven omdat het een naam betreft, zo ook dus bij Bell (die van dB)
Ja, het symbool van de eenheid wordt met een hoofdletter geschreven. Maar voluit niet. Lees de door jou geciteerde Wikipedia-pagina nog eens goed. Begin met de eerste zin. Daar zie je dat watt (voluit) met een kleine letter wordt geschreven.

Wat voorbeelden: 10 dBW is 10 watt. De stroom is 5.3 A of 5.3 ampère. De lading is 3 C of 3 coulomb.

https://taaladvies.net/taal/advies/teks ... _algemeen/
Me eens. SI-eenheden worden voluit met kleine letter geschreven, ongeacht of de naam van een persoon afgeleid is:
https://en.wikipedia.org/wiki/Internati ... m_of_Units

Ik geeft toe, ik heb het ook regematig verkeerd gedaan (dus voluit toch met een hoofdletter...).

Heb je nog twijfels, ga dan even naar:
https://www.bipm.org/en/measurement-units/
dichter bij de bron kun je niet komen.

PH1X
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 jun 2018, 21:14
Roepletters: PH1X
Locatie: L’voorde

Re: Bezit van een radio

#36 Bericht door PH1X »

FB64 schreef:
Dat is inderdaad een goed idee, dank je!

Ik weet niet waar je in de Achterhoek woont maar anders heb ik voorlopig wel een breedbandige (scanner) antenne te leen. Daarmee wordt dat zenden meteen wat lastiger :P.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Bezit van een radio

#37 Bericht door PH7R »

Heerlijk hoe een topic kan ontsporen over taalgebruik :mrgreen:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Bezit van een radio

#38 Bericht door PA3ECZ »

Et discite schreef:Heerlijk hoe een topic kan ontsporen over taalgebruik :mrgreen:
Ja, had ik maar nooit aangegeven dat het vermogen aangegeven in watt met 2 t's moet worden geschreven. :shock:
Ik werd direct afgebrand, door iemand die kennelijk een veel hogere opleiding heeft genoten dan ik.
Nu, al met al een ieder een fijne weekend toegewenst.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Bezit van een radio

#39 Bericht door Rene - pg3r »

PA3ECZ schreef:Ja, had ik maar nooit aangegeven dat het vermogen aangegeven in watt met 2 t's moet worden geschreven. :shock:
Je probeerde iemand te corrigeren, maar sloeg de plank mis. Waarop jij op jouw beurt werd gecorrigeerd. Niets meer dan dat. Heeft niets met afbranden te maken.

Fijn weekend!

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Bezit van een radio

#40 Bericht door FB64 PD9RD »

Inderdaad, je komt ze overal tegen, de Neerlandici. Met alle respect overigens, voor ik beticht wordt van stupiditeit. :D
Et discite schreef:Heerlijk hoe een topic kan ontsporen over taalgebruik :mrgreen:
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Bezit van een radio

#41 Bericht door FB64 PD9RD »

Aldrebastend, da's onmundig mooi! Ak dreen koop kom ik zeker in de lug um ut zo moar te zeggen, ik dank ow bi-j veurbaat.

Ik woon kot bi-j, dan stuur ik ow een persoonluk berig. Bedank!
PH1X schreef:
FB64 schreef:
Dat is inderdaad een goed idee, dank je!

Ik weet niet waar je in de Achterhoek woont maar anders heb ik voorlopig wel een breedbandige (scanner) antenne te leen. Daarmee wordt dat zenden meteen wat lastiger :P.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Bezit van een radio

#42 Bericht door pb1a »

FB64 schreef:Ik meen gelezen te hebben dat je zonder licentie geen radio geheel of gedeeltelijk aangesloten mag hebben. Betekend dit dat je wel een radio mag hebben, maar deze mag niet geheel of gedeeltelijk aangesloten zijn. En betekend dit dat ik er wel één zou mogen kopen maar moet stallen tot ik een licentie heb. Is dit correct?
In Nederland is een fout in de wet geslopen. Officieel mocht je vroeger ook geen zender in je bezit hebben. AT heeft bij een wetswijziging de overheid er nog op aangesproken, maar die wilde de wet niet meer wijzigen. (Infobron AT) Zelfs een zender die kamerbreed uitzend was verbonden of je moest een goed verhaal hebben dat je er een transferter op aan ging sluiten. Daar werd een uitzondering op gemaakt. (info AT). Nu mag je als niet zendamateur wel een zender in je bezit hebben. Je moet meer dan 20 minuten bezig zijn om hem aan te sluiten.
Als jij zonder machtiging een zender koopt en je gebruitk alleen het ontvangstgedeelte ben je dus in overtreding. Maar hoe kan iemand jou uitpeilen als jioj hem alleen als ontvanger gebruikt. Maar kan je het opbrengen om van die spreeksleutel af te blijven. Ook niet op 11 meter. Dat is vaak het verleidelijke. Als je bezig ben om je machtiging te halen en je kan het opbrengen om van je microphone af te blijven kan je het doen. Als je eerst een ontvanger koopt en je haalt je machtiging moet je dat ding weer inruilen voor een zendontvanger en ben je duurder uit. In deze tijd dat we de hele dag binnen moeten zitten zou ik me kunnen voorstellen dat je iets zoekt om je mee te vermaken. Het mag niet, als je hem als ontvanger gebruikt, maar als je de disipline kan opbrengen en je bent aan het leren zou ik voor de zendontvanger gaan. Motiveerd wel om door te leren.

Gr. Anne Mak
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Bezit van een radio

#43 Bericht door FB64 PD9RD »

Dank voor je advies Anne!
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Bezit van een radio

#44 Bericht door PD7P »

Woar he'wt now eigens oaver??A'j noe nich mej oew kladd'n an de micro zit te kniep'n dan zal ok nich ene van AT bi'j oew an de belle hang'n.
Dus me'j andere woord'n....koopt oe zo'ne Kenwood/yaesu of hoe a'j die ding'n ok numt....en heb er völle plezeer van..

Goodgoan,Paul

A'w dan toch oaver toal proat'n.... :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Bezit van een radio

#45 Bericht door Thijzer »

Ik lees allemaal spannende scenario's "als het AT binnenvalt" maar vergeet niet dat het AT je huis niet mag betreden zonder politiebegeleiding. En die krijgen ze alleen als ze ook een goede reden hebben om binnen te gaan, bijvoorbeeld als je illegaal aan het zenden bent. Dat laatste is al moeilijk om te beweren omdat het ook een zendamateur met vergunning kan zijn die op dat adres uitzendt en als dat geen storing of klachten oplevert, is er geen aanleiding voor het AT om daar onderzoek naar te doen.
Dus een zender thuis hebben is weliswaar niet toegestaan maar zonder duidelijke verdenking en/of aanleiding geeft een OVJ geen toestemming om de woning te betreden, dus who cares?

Ik zou dus zeker niet schromen om niet je geld te vergooien aan een ontvanger maar meteen op te schalen naar een transceiver als je toch van plan bent je vergunning te halen. Zo lang je de microfoon niet aansluit en niet tunet is er niets aan de hand.

Plaats reactie