Pagina 2 van 8

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 15 jun 2019, 13:14
door pa1bvm
er zijn in de loop der tijden zoveel tranceivers gemaakt zodat er enorm veel zend spul in omloop is op 144-146 MHZ inclusief antennes eindtrappen en noem maar op ...
het feit dat je juist dan daar iets met luchtvaart communicatie wil gaan doen lijkt mij een enorm risico op storing opleveren .
Elke risico analyse die je daarvoor gaat doen zal een negatief oordeel opleveren...
ik neem tenminste aan dat een van de requirements is "een minimale storing van andere zendstations "

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 21 jun 2019, 14:05
door PE2AAB
En de CEPT landen leggen Frankrijk geen strobreed in de weg blijkt. Rare jongens die Franssen.

https://www.iaru-r1.org/index.php/174-n ... rom-cept-2

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 23 jun 2019, 09:44
door nanko

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 30 jun 2019, 14:22
door PA0AA
Ik heb gehoord, dat vanwege het DAB+ systeem ook de FM omroepband langzamerhand wordt uitgefaseerd. Zie o.a.

https://www.autowereld.com/nieuws/auton ... tale-radio
en
https://www.emerce.nl/nieuws/ziggo-staa ... e-fm-radio

Misschien is het een idee om in de toekomst die band gewoon op te delen, bijvoorbeeld 87.50 MHz t/m 98 MHz voor de lokale omroep,
die nog analoog wil blijven uitzenden, en evt. een gelegaliseerde versie van de aanwezige etherpiraten, :wink:
het bovenste deel van 98 MHz t/m 108 MHz voor die vliegtuig-troep uit Frankrijk,
Op deze manier sluit het mooi aan bij de huidige grens van de airband op 108 MHz.
Zo blijft de twee meter band behouden, en is het probleem opgelost... :-)

Greetz en 73, PA0AA.

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 01 jul 2019, 09:52
door PA2S
Vermoedelijk kiest men de 2 meter band omdat die internationaal is geharmoniseerd en het dan veel makkelijker is om een verandering voor elkaar te krijgen bij de WRC. Er is dan maar een groep gebruikers in plaats van een grote groep en de kans op oppositie is op deze manier veel kleiner. Ook hebben radiozendamateurs geen commerciële waarde en in deze tijd waar geld regeert, ben je al snel de pineut.

Ze zijn wel slim, die boeven van Airbus, Thales e.d.

Hier een petitie, ik zou deze in elk geval ondertekenen:
https://www.change.org/p/rsgb-stop-the- ... o-amateurs

Ik ben benieuwd of bij ons de verenigingen al in actie zijn gekomen. Zo niet, werk aan de winkel!

73, Henk

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 01 jul 2019, 10:04
door pe1rxq

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 01 jul 2019, 11:22
door ON5GM
Huidige staat van zaken volgens Bernd, DF2ZC :

Latest News On the Current 2 m Band Allocation Discussion

As most of you probably are aware, for example from the email by John, G4SWX, dated June 6th the French administration at short notice had handed in a modified a proposal to WRC-19 preparatory groups at CEPT that WRC-19 should decide on feasibility studies for additional Aeronautical-Mobile-Services(AMS) allocations in the range from 144 MHz to 22.2 GHz.

Since I have some insight in this matter I would like to give you a short information update on the situation.

If this proposal in its current version is endorsed at the next meeting of the CEPT Conference Preparatory Group in August it is highly likely that it will appear on the agendas of WRC-19 and WRC-23 where a final decision will be made. At least 10 of the 48 CEPT countries have to be in favour of this proposal while not more than 6 must be against this.

During the recent Meeting of the CEPT Project Team A in Prague this proposal by France was being discussed for the first time. Only the German delegation made it clear that they are against this proposal including 144-146 MHz..

The main reason for that little opposition might be that the 2 m band was included in the revised version of that French proposal only few days before the deadline for the Prague meeting. Consequently most other European countries had no time for internal discussions let alone formulating their position.

IARU, being supported by regulatory experts of their member associations (RSGB, DARC, VERON etc) is intensively working on executing their influence within the current process and trying to keep the 2 m band as it is now. By the way, the cost of this activities is covered by the funds resulting from the contributions of the IARU member societies. So those who left their county’s amateur radio society should perhaps reconsider their decision. Without the commitment and the funds the amateur radio community would have little influence in that process, let alone could be present at the relevant meetings.

Most importantly, amateur radio should speak with a single voice only. So I would like to ask everybody to refrain from using maybe good personal contacts to your government or the EU. This would weaken our position and take

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 01 jul 2019, 15:23
door Steef
ON5GM schreef:Huidige staat van zaken volgens Bernd, DF2ZC :

IARU, being supported by regulatory experts of their member associations (RSGB, DARC, VERON etc) is intensively working on executing their influence within the current process and trying to keep the 2 m band as it is now. By the way, the cost of this activities is covered by the funds resulting from the contributions of the IARU member societies. So those who left their county’s amateur radio society should perhaps reconsider their decision. Without the commitment and the funds the amateur radio community would have little influence in that process, let alone could be present at the relevant meetings.

Most importantly, amateur radio should speak with a single voice only. So I would like to ask everybody to refrain from using maybe good personal contacts to your government or the EU. This would weaken our position and take
Als alle zendamateurs dit nou eens ter harte zou nemen.

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 03 jul 2019, 08:14
door pa1bvm
deze zat vanochtend in mijn mail ( ik ken Allard PE1NWL niet ) maar het lijkt mij een nuttig initiatief ...


CAUTION: This message is from an external sender

Stop the 2 Meter Amateur Radio Band (144-146MHz) from becoming a Aeronautical Band.

The 2 Meter Amateur Radio Band (144-146MHz) is under Threat due to a proposal from France during the World Radio Conference 2019 meeting that the 2 Meter band should be allocated as a Aeronautical Band.

Sign the petition to CEPT and ITU:

73 Allard PE1NWL





https://www.change.org/p/stop-the-2-met ... dit_var=v3

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 03 jul 2019, 10:10
door PA0ETE
Allard is de man achter de DX-robot op deze website http://www.gooddx.net

Ik kreeg het mailtje ook, hoogstwaarschijnlijk omdat ik zijn DX-meldingen ontvang, ik heb de petitie direct ondertekend.

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 03 jul 2019, 11:34
door PA2S
Geoffrey heeft nog een interessante aanvulling:

https://www.f4fxl.org/is-thales-authori ... istration/

Uit de documenteigenschappen van het CEPT document blijkt dat het voorstel is geschreven door een medewerker van Thales. Het bevestigt (weer) hoeveel invloed de industrie heeft en dat overheden, zeker zoals in Frankrijk, als makke schapen achter de industrie aanlopen.

Frankrijk was destijds tegen het European Common Proposal voor de 60 meterband en een ding is duidelijk; ze krijgen een hoge ranking op de lijst van "amateuronvriendelijke" overheden. Daar is trouwens dit jaar de jaarlijkse vergoeding voor de "licentie" afgeschaft (men spreekt daar over gebruik van een roepnaam, net zoiets als nietszeggende "registratie"). Lijkt amateurvriendelijk, maar zal ook wel over zijn nagedacht. Zo van: het is een gunst en dus heb je nergens recht op. Die stemmen hoorden wij in het destijds ook toen bij ons de vergoeding naar nul ging. Ten opzichte van frequentieveilingen is (ook nu) de opbrengst te verwaarlozen. Financiële argumenten helpen ons zeker niet verder.

Geld maakt meer kapot dan je lief is...

73, Henk

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 03 jul 2019, 15:38
door PH2LB
Grappig dat ik na een aantal posts over dit onderwerp onderstaande advertentie te zien krijg :
Screenshot 2019-07-03 at 16.34.49.png
Thales zorgt ervoor dat wereldwijde communicatie vanzelfsprekend is.


:?

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 03 jul 2019, 15:55
door pe1rxq
Misschien door de google trackers op deze site?
Ik blokeer ze en krijg nog niks over Thales te zien....

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 03 jul 2019, 20:16
door Dopp
Hallo Allemaal


The re-alocation of the 2 meter band! Lets not let this happen!
http://www.arrl.org/news/no-strong-oppo ... pt-meeting

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Geplaatst: 03 jul 2019, 21:12
door Juul - PE0GJG
pe1rxq schreef:Misschien door de google trackers op deze site?
Ik blokeer ze en krijg nog niks over Thales te zien....

Ja dat was Philips hé. "Holland Signaal" ( voordat Philips in de uitverkoop ging).