Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#61 Bericht door PA0ETE »

Dít is wat er in 2013 in Australië gebeurde: ACMA, de Australische, zeg maar AT, wilde 13 cm geheel intrekken om deze aan een provider voor LTE te kunnen veilen.

https://www.wia.org.au/newsevents/news/ ... /index.php

Het vervolg was (ongeveer) als volgt, ik teken dit op uit mijn herinnering, de concrete tekst kon ik zo snel niet vinden. Uiteindelijk won een bedrijf de veiling, de amateurs wilden bakzeil halen, maar hadden één verzoek. Ze wilden de 25 kHz rondom de EME-frequentie behouden, om zo wereldwijd op het gebied van EME nog te kunnen meetellen.

Het LTE-bedrijf wilde dat echter niet. Die hadden een kanaalindeling van 25 kHz in gedachten en één frequentie er tussenuit, en dan ook nog zonder guard band (een ongebruikt stukje frequentiespectrum eromheen. een soort niemandsland ter voorkoming van storingen), dat vond men onbespreekbaar.

De amateurs dachten er hetzelfde over en ontketenden onder de naam Line in the Sand (dit is de grens waar wij niet over gaan) een landelijke actie waarbij ze onder andere hun rol bij de noodcommunicatie in de strijd gooiden.

Omdat het bedrijf bleef bij zijn eis van een continue band, was de uitkomst hiervan vervolgens dat de vergunning van het bedrijf werd ingetrokken. 13 cm is in Australië nog steeds gewoon amateurband, precies als vóór 2013.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#62 Bericht door Bert_1 »

pa1bvm schreef:meer drukte op de 2 meter band?

1) elk weekend JOTA
2) 6 FM frequenties vrijgeven voor iedereen boven de 14 jaar max 5 watt , alleen goedgekeurde zend onvangers met ATIS code
3) max vermogen voor N opvoeren naar 400 watt
En als gratis en moeiteloos alles weggeven ook niet meer helpt dan kun je ook aan een beloningssysteem denken. Voor iedere verbinding wordt je dan betaald... Alles voor een gebruiker, maakt niet uit hoe?
Bert

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#63 Bericht door PA2S »

PA0ETE schreef:De amateurs dachten er hetzelfde over en ontketenden onder de naam Line in the Sand (dit is de grens waar wij niet over gaan) een landelijke actie waarbij ze onder andere hun rol bij de noodcommunicatie in de strijd gooiden.
Dat is een van de thema's waarmee we echt iets kunnen.

In dat verband zou het een idee zijn om een "echt" propagatie experiment te doen op 2 meter met weak signal modes. Er bestaan diverse mogelijkheden. Gewoon eens proberen wat er mogelijk is met de bekende witte stokken en weak signal modes. Je zou ook WSPR bakens kunnen aanzetten en ontvangen, aan de hand van de SNR is een indicatie te geven van de (on-)mogelijkheden om met simpele middelen noodverbindingen op te zetten.

Dus een riedel WSPR zenders/ontvangers op een raster (bijvoorbeeld de kruispunten van de locatorvakken) en laten spotten op wsprnet, daarna data ophalen en analyseren. Ik heb speciale software gemaakt om die resultaten inzichtelijk te maken (SNR X/Y plots bijvoorbeeld).

Vervolgens de publiciteit in. Benadrukken dat alles volledig autonoom is en zelfs met simpele auto-accu's kan werken. 112 zal vast nog wel eens weer instorten :-)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#64 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#65 Bericht door PA3DJS »

PA2S schreef:
PA0ETE schreef:De amateurs dachten er hetzelfde over en ontketenden onder de naam Line in the Sand (dit is de grens waar wij niet over gaan) een landelijke actie waarbij ze onder andere hun rol bij de noodcommunicatie in de strijd gooiden.
Dat is een van de thema's waarmee we echt iets kunnen.
ARES heeft in NL een andere status dan in grotere landen met andere infrastructuur (zoals de VS en Australië). Ik vermoed dat we als amateurgemeenschap in NL daar geen sterk punt mee hebben.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#66 Bericht door PA3DJS »

Als het op sharing uit gaat draaien (met ons als S-gebruiker), denk ik dat we ook een vermogensreductie krijgen. Wij moeten namelijk de secundaire gebruiker kunnen horen, het liefst voordat ze van ons signaal last hebben.

Het hangt natuurlijk ook af van of het om Air-to-Ground, Ground-to-Air of half duplex gaat, soort data en modulatiemethode, en niet te vergeten de antennes van de P-gebruiker. Als het bijvoorbeeld om een duplexverbinding gaat waarbij in de 2m Air-to-Ground breedband zit, hebben wij als S-gebruiker er veel meer last van dan de P-gebruiker (met zijn RX antenne op de grond, eventueel gericht).

Gaat het om Ground-Air (met een andere band voor de downlink), dan heeft de P-gebruiker last van ons, en daar merken wij in veel gevallen daar niets van (want wij horen de Ground-to-Air zender niet). De klachten komen dan vanzelf.

Die problematiek wordt erger als de emissie van de P-gebruiker aanzienlijk breedbandiger is dan van de S-gebruiker. Stel dat men met 25 kHz datakanalen aan de gang wil, en wij zitten met 2.7 kHz SSB, or erger CW, dan horen wij ze niet, terwijl de P-gebruiker dan al lang last van ons heeft.

Dat ze 2m in plaats van 106...108 MHz willen, is wellicht ook omdat je anders met die nieuwe toepassing dan tegen het radionavigatiestuk aanzit (grotere kans op interferentie). Ons als zendamateurs een stukje geven vlak onder 108 MHz en 400W gaat hem daarom ook niet worden vermoed ik.

Kortom, een hoop onduidelijk voor mij.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#67 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:ARES heeft in NL een andere status dan in grotere landen met andere infrastructuur (zoals de VS en Australië). Ik vermoed dat we als amateurgemeenschap in NL daar geen sterk punt mee hebben.
Deze redenering klopt niet. Natuurlijk zijn er verschillen in risico, geografisch gezien. Maar gemiddeld gesproken is het risico in Nederland niet groter of kleiner dan dat het in de conglomeratie rond Melbourne gebeurt die als ik het goed heb ongeveer even groot is als Nederland. De kans dat een willekeurige amateur bij noodcommunicatie betrokken raakt is ook in Melbourne voor een individuele amateur heel klein. Net als voor een individuele amateur in Nederland.

Statistisch gezien is de kans kleiner dat het in Nederland gebeurt omdat Nederland kleiner is. Maar de kans is statistisch ook kleiner dat het in Melbourne gebeurt dan dat het in Australië gebeurt.

De zendamateurgemeenschap is een wereldwijde gemeenschap. Verder is het niet zo dat we zonder een voorbeeld zitten. De kans dat we hier nog een keer aan de bak moeten is weliswaar klein, maar gewoon reëel. En dat verschilt nauwelijks voor een willekeurige amateur met een willekeurige amateur elders. Ook elders zal er misschien 1x in de 100 jaar wat gebeuren binnen een gebied zo groot als Nederland.

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#68 Bericht door pd2ez »

velen hebben nog steeds niet in de gaten hoe ernstig dit franse voorstel is; het gaat veel verder en het grote geld de flappen; daar is of kan een regering gevoelig voor zijn en hup vendre het wordt verkocht en dat valt er niets meer te experimenteren en wordt het erg stil.dus maak verbindingen experimenteer wat de registratie toelaat en la zien dat we de frequenties die we mogen gebruiken niet laten afpakken. 2 mtr verkopen?? jamais!!
73 pd2ez

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#69 Bericht door PA3DJS »

@PA0ETE:
Het gaat er om hoe de betreffende overheid erover denkt. In de USA, Canada en Australië wordt het serieus genomen, en bij ons een stuk minder. Vandaar dat ik denk dat wij met DARES geen deuk in een pakje boter slaan als het aankomt op de 2m discussie.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#70 Bericht door PA0ETE »

Dan zullen we dat moeten uitleggen zoals ik dat hierboven doe, want dat is dan een misverstand.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#71 Bericht door PA0ETE »

@pd2ez Het is inderdaad heel ernstig, ook omdat direct ons, zeg maar kroonjuweel wordt gepakt. De meeste bekende amateurband.

Als het bij medegebruik blijft valt het misschien mee, maar je weet op dergelijke conferenties nooit. Ik schreef dat ook al. Het kan best dat er daar een partij in het geheel is die roept als het voorstel er al praktisch door is "maar dit is ook helemaal niet met de amateurdienst te combineren", en vervolgens ben je met een beetje pech die hele band gewoon kwijt.

En toch hebben we het ook aan onszelf te danken.

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#72 Bericht door pd2ez »

medegebruik op bv 2 mtr is veel te gevaarlijk en onmogelijk denk maar eens aan wat er op de 2 mtr band staat aan repeaternetwerken bakens etc dus nooit delen
2 mtr is tevens exclusief dus gewoon afblijven !! en ook nog voor noodcommunicatie .de dag dat het mobieltje stil is komt zeker een keer en ook dat alles plat
ligt.... fijn dat er dan nog amateurs zijn of niet; jammer ....niet meer mogelijk: alles verkocht .......
maar voor die tijd wordt er eerst een commissie opgericht om eea in goede banen te lijden........ :wink:

73 pd2ez

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#73 Bericht door on4avt »

In het begin van het topic schreef ik al dat die au serieus moet worden genomen. het werd afgewimpeld, met: ha wij zijn primaire gebruikers en daar valt er niet aan te tornen. Er wordt nu al heel andere geroepen zie ik !

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#74 Bericht door Toon pd0dfm »

Ehh,,. pa0ete, ik bedoel natuurlijk niet de amateurs die storing moedwillig zouden veroorzaken.
Maar als je kijkt op Marktplaats, daar is zoveel te koop aangeboden, iedereen kan zich een zender aanschaffen.
Ik denk dat juist daar het probleem komt te liggen, 2 meterapparatuur is dan onbruikbaar voor ons en komt in grote getale op de markt.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Frankrijk stelt 144-146MHz voor Luchtvaartgebruik voor

#75 Bericht door pa1bvm »

er zijn nog veel meer zaken die is " ons " nadeel spreken .
al jaren worden wij zendamateurs als nerds , bewust korte broeken dragers en piraten in de media besproken.
onze radio verenigingen werken als splijtzwammen en met " one voice " wordt er echt niet gesproken ..
het ene antenne verbod na het andere .. jaja 4G mag 5 g mag .. nog maar een windmolen ..
Moedwillig wordt de N versus F status tot op het bot gepolariseerd .. een herijking .. jaj
in diverse topics hier em op praat palen in den lande gunnen we elkaar het licht in de ogen niet ..
HF banden vol qrm va led lampen

en tja .. dan is er opeens nix te doen op 144 Mc .. ik geloof er helemaal geen draad van .. 144 mhz stopt niet bij 80 km babbel qso's .. de hele cluster staat dagelijks vol van de aangemelde QSO's ..
je hoeft helemaal geen propagatie onderzoek te doen .. pak gewoon de cluster info en de FT8 qso's erbij..
hoe druk is het niet als een clubje amateurs met een berg hardware naar een special land gaan

Zouden onze overheden niet eens de resultaten van de afgelopen 5 jaar kunnen laten zien .. ze hebben toch van die moderne luisterposten .. nou .. wat is daar dan allemaal op te zien ..of kijken ze of ik wel om de 15 minuten mijn call roep ..
echt al de zooi wordt opgeslagen .. en wij worden er dan later weer mee om de oren geslagen .. nee hoor 144 was helemaal uitgestorven .. maken er net twee stations een meteor QSO ..
ik zeg het vaker .. ook al hoor je nix op 145.550 ..er loopt misschien een FSK441 qso op 144.375 via meteor scatter ..

ik zie het somber in .. het is een overheids spel gaat om geld , gaat om prestige .. er wordt zeker 3 a 4 zetten vooruit gedacht ... ze hebben de tijd .... lijkt wel op die sleepnetten met vonken .. nou ja toeval zeker .. kan ook helemaal niemand iets tegen inbrengen .. tsss

Plaats reactie