Wanneer mag je uitzenden ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Wanneer mag je uitzenden ?

#1 Bericht door uutdrenthe »

Hoi Allemaal,

Ik heb toch laatst maar examen gedaan voor N en ben daarvoor geslaagd. Ik heb me aangemeld
bij AT en geregistreerd met callsign en antenneregister enzo.

Ik heb van hun de bevestiging gekregen dat het op is genomen in het register en heb een certificaat gekregen van
AT en de Radio Amateur station license met ingangsdatum 23 mei. e.e.a. kon sneller omdat ik al geregistreerd stond
bij AT voor een andere licentie. Ook de antenne staat geregistreerd nu.

Maar nou las ik op de site van radio-examens.nl dat je pas mag beginnen met uitzenden als je je license in credit card format
hebt gekregen. Dit kan ik echter helemaal nergens terug vinden.

Dit staat bij radio-examens.nl:
U mag echter pas beginnen met zenden als u in het bezit bent van uw registratiebewijs. Dit bewijs in creditcardformaat wordt u door het Agentschap automatisch binnen vijf werkdagen na de registratie per post toegezonden. Naast het Nederlandse registratiebewijs (de ‘credit card’) verstrekt het Agentschap ook een papieren Radio Amateur Station Licence voor gebruik tijdens een kort verblijf in het buitenland.
Wat klopt nou dan, wat ik van AT heb gekregen (3 formulieren bewijs van inschrijving van mijn callsign en antenne, Radio Station license en de bevestiging)
of moet ik de website van radio examens geloven ? Ik kan het echt nergens vinden in de wet. Stond ook niet in de bevestiging van AT.
Daar staat alleen dat je geslaagd moet zijn en license moet hebben, nergens staat in credit card formaat. Wat wordt bedoeld met license ? Een andere dan
Radio amateur station license ?

Ik wil mijn loopbaan niet beginnen met een overtreding ;-)

Alvast bedankt voor het antwoord !
Patrick
73 PD0AT, Patrick

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#2 Bericht door PA0LMD »

uutdrenthe schreef:Hoi Allemaal,

Ik heb toch laatst maar examen gedaan voor N en ben daarvoor geslaagd. Ik heb me aangemeld
bij AT en geregistreerd met callsign en antenneregister enzo.

Ik heb van hun de bevestiging gekregen dat het op is genomen in het register en heb een certificaat gekregen van
AT en de Radio Amateur station license met ingangsdatum 23 mei. e.e.a. kon sneller omdat ik al geregistreerd stond
bij AT voor een andere licentie. Ook de antenne staat geregistreerd nu.

Maar nou las ik op de site van radio-examens.nl dat je pas mag beginnen met uitzenden als je je license in credit card format
hebt gekregen. Dit kan ik echter helemaal nergens terug vinden.

Dit staat bij radio-examens.nl:
U mag echter pas beginnen met zenden als u in het bezit bent van uw registratiebewijs. Dit bewijs in creditcardformaat wordt u door het Agentschap automatisch binnen vijf werkdagen na de registratie per post toegezonden. Naast het Nederlandse registratiebewijs (de ‘credit card’) verstrekt het Agentschap ook een papieren Radio Amateur Station Licence voor gebruik tijdens een kort verblijf in het buitenland.
Wat klopt nou dan, wat ik van AT heb gekregen (3 formulieren bewijs van inschrijving van mijn callsign en antenne, Radio Station license en de bevestiging)
of moet ik de website van radio examens geloven ? Ik kan het echt nergens vinden in de wet. Stond ook niet in de bevestiging van AT.
Daar staat alleen dat je geslaagd moet zijn en license moet hebben, nergens staat in credit card formaat. Wat wordt bedoeld met license ? Een andere dan
Radio amateur station license ?

Ik wil mijn loopbaan niet beginnen met een overtreding ;-)

Alvast bedankt voor het antwoord !
Patrick

Ik zou zeggen bel het AT , dan heb je het uit de eerste hand.
Meten is (z)weten

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#3 Bericht door uutdrenthe »

Dank voor je antwoord,

Helaas is het AT niet bereikbaar in het weekend en dat was ook niet mijn vraag.
Dat ik het AT kan bellen weet ik zelf ook wel, mijn vraag is waar ik het kan vinden.

Groeten,
Patrick
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#4 Bericht door PA3DAT »

@Leo: moest je dat nou allemaal quoten? Je kunt ook gewoon antwoord geven... :wink:

@uutdrente: Je call is geregistreerd, dus 100% van jou? Dan ging ik los! :mrgreen:
Je kunt dat "uutdrente" nu ook vervangen door je eigen call. Wel zo leuk! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#5 Bericht door uutdrenthe »

Hoi PA3AT,

Ja, is geregistreerd, heb bevestiging met een Radio station license, met daarin callsign, categorie, naw etc.
Ik kan helaas niet plakken in dit bericht, maar ja, alles staat erin met ingangsdatum 23 mei.
En een certificaat van N amateur erbij gekregen, maar geen credit card.

Het lijkt mij inderdaad ook genoeg, maar wou niet beginnen met ellende.

Ik was helaas vandaag niet in de gelegenheid om AT te bellen, daarom vraag ik het even hier, dacht hier weet
iemand vast wel hoe en wat.

Thanks!
Patrick
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#6 Bericht door elsinga »

Ik heb begrepen dat zodra je de PDF kunt downloaden bij AT (uiteraard ook als ze je iets op papier hebben thuis gestuurd), je netjes bewijs hebt dat je geregistreerd bent en los kunt. Dat pasje is maar bijzaak.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#7 Bericht door uutdrenthe »

Hoi Elsinga,

Oke, dankjewel, ja dat kon ik, ik kon 3 documenten downloaden met daarin alles vastgelegd.
(nadat ik in ben gelogt met digid bij AT en alles aan kon vragen)

Ik ga er dan maar vanuit dat het zo is als op AT site staat en dat het niet (helemaal) klopt wat op radio-examens.nl staat.
Vooral ook omdat ik geen enkele bron kan vinden waar dit door wordt onderbouwd, ook niet bij AT.

Bedankt allemaal!
Patrick
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#8 Bericht door PG7VG »

Is het niet zo dat het pasje uitsluitend geldig is in Nederland en dat je de papieren nodig hebt in het buitenland?? Dus heb je de papieren (gedownload) dan kun je beginnen.

(Om de verwarring nog wat groter te maken. :mrgreen: )
73, Peter.

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#9 Bericht door PA3FK »

Eh??? Welk credit card formaat pasje?


Hier al > 20 jaar full licensed zendamateur maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit een pasje heb gekregen

Wel inderdaad keurig geregistreerd op site AT.

Ken dat hele verhaal van het pasje dus niet.

@uutdrenthe: volgens mij heb jij aan alle vereisten voldaan en mag je zenden hoor. Go for it
73, PA3FK

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#10 Bericht door uutdrenthe »

Hoi Allemaal,

Iedereen dank voor het beantwoorden. Ik denk dat de info op de site van radio-examens inderdaad foutief is,
ik heb echt alles afgezocht, maar kan het niet vinden.

Zoals jullie hierboven ook beschreven ben ik inmiddels begonnen met wat digitaal werk en dat werkt heel aardig.

Thanks!
Patrick
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#11 Bericht door pa0ejh »

Proficiat Patrick met het behaalde Examen.

Mogen wij ook je Call weten??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

uutdrenthe
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 apr 2019, 15:54
Roepletters: PD0AT
Locatie: Hooghalen

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#12 Bericht door uutdrenthe »

Hoi, dankjewel!

Jazeker wel, call is PD0AT, ik zal het inderdaad even bij de gegevens zetten alhier.

Groeten,
Patrick
73 PD0AT, Patrick

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#13 Bericht door PD7P »

Gezien het feit dat je locatie Hooghalen is sta ik er eigenlijk niet van te kijken dat je besmet bent geraakt met het radiovirus :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Welkom en brand los op de banden zou ik zeggen

73 Paul PD7P

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3AME schreef:Eh??? Welk credit card formaat pasje?
Ik had ook nog geen pasje in dit formaat. Helaas werkt de website van Agentschap niet om dit automatisch aan te vragen.
Na een mailtje met verzoek had ik het pasje en bijbehorende papieren een week later in huis.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wanneer mag je uitzenden ?

#15 Bericht door PE2AAB »

elsinga schreef:Ik heb begrepen dat zodra je de PDF kunt downloaden bij AT (uiteraard ook als ze je iets op papier hebben thuis gestuurd), je netjes bewijs hebt dat je geregistreerd bent en los kunt. Dat pasje is maar bijzaak.
Klopt helemaal!

Dat pasje is een 'vereenvoudigde' versie van je registratie. Je registratie is het rechtsgeldige document. Dit is na succesvolle registratie inderdaad direct te downloaden van de AT website.

Enige nadeel op dit moment:
Ministerie van Economische Zaken
Sorry, er is een storing

Door een storing kunt u nu geen gegevens bekijken, doorgeven of wijzigen.

Probeer het later nog eens
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie