Meer jeugd betrekken in de hobby

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#31 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi allemaal
Hier in regio 51 is wel cursus alleen blijkt voor de meeste enthousiaste cursisten de F-licence erg hoog gegerepen vanwege erg weinig basis kennis.
Dat is jammer want de meeste van hen zijn al 20 jaar of veel langer op 11mtr actief, en sommigen hebben 300 dxcc op 11mtr bevestigd dus zijn verzot op HF en hebben vaak enorme operating practice op HF ssb (11mtr), het is erg dom om deze grote zeer actieve groep buiten de HF banden te houden daar ze vaak erg goed zijn met betrekking tot condities en DX werk.
De paar die het wel gehaald hebben tot de F vergunning hier vinden het ook zeer jammer dat hun radiovrienden vaak tot N of luisteramateur worden veroordeelt ivm genoemde gebrek aan wiskundige en electronische basiskennis. toch is er hier de afgelopen jaren door instroom van metname 11 mtr hams en aanhang een zeer levendige en actieve afdeling gegroeid die nu in de afgelopen 5 jaar van 50 leden tot meer dan 70 leden is gegroeid, en waar een repeater op 70cm is gebouwd een packetstation en een nieuwe QSL regio uit is ontstaan.
Op de clubavonden zijn hier vaak 25 of meer leden aanwezig van de 70 en ik heb zo vernomen dat er in de meeste afdelingen niet vaak een opkomst is van 30% van de leden. Op 2 mtr hebben we 2 huisfrequenties en we hebben een clubronde met maar liefst 4 roterende operators.
Op HF hebben we een dagelijkse sked op 14.160.
En we hebben ook leden van 18 jaar en jonger.
De jongste heeft 3 jaar geleden zijn morse examen gehaalt en wil nu met 11 jaar voor het N-examen gaan, hij zal dan helaas daarvoor nog 3 jaar de tijd heben want voor zijn 14e jaar krijgt hij toch geen eigen call.
Raar dat dat in een club kan terwijl ze ieder maand artikelen heben over het gebrek aan jeugd instroom, en hoe ze dat toch op moeten lossen .
Ik weet de oplossing geef ze het Veron C-cursus boek en met geluk zie je ze de eerste 20 jaar niet meer terug. (zo ging het met mij tenminste wel)

Tot werkens op de area 51 frequencies altijd discussie en vernieuwende ideen aanwezig of op 14.160 in de PZ ronde of op 3551 CW

groeten and keep on beeping PA7WWO Jos uit Oss
--... ...-- -.-. ..- .- --. -. ... -.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Toch eerder

#32 Bericht door PD4NIX »

Ik dacht zelf dat je al op 12 jaar N mag halen met Call en 14 voor F.
Ikzelf ben ook al 23 Jaar aktief op 11 en moet nu alle zeilen bijzetten voor F, waarschijnlijk heb ik daar ook een tijd voor nodig.
Het klopt je moet erg veel kennis hebben voor de F.Het is wel te doen, maar ik moet dat langzaam tot mij nemen, zodat ik de ins en out weet.
N was nog wel snel te halen.
Mooi dat je in een leuke aktieve vereniging zit.
Dat zijn altijd leuke bezigheden, helaas kan ik op de 14 niet komen, wellicht in de toekomst.
Nu nog op de repeater van Hilversum 430.125 en de repeater van Zaandam 145.7125.
Groeten uit Haarlem,
Fred
73

Fred

PD4NIX

Plaats reactie