Meer jeugd betrekken in de hobby

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#16 Bericht door PH7W »

Bedankt! Dat zal ik dan ook zeker doen.
Jorg | PH7W

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

vraag

#17 Bericht door PD4NIX »

Hallo,

Wat jullie schrijven is waar, het animo is zeer dalende onder de jeugd, maar persoonlijk vind ik het ook zeer belangrijk dat IEDEREEN, mannen, vrouwen, jong en oud gemotiveerd moeten worden om amateur te worden.
Ikzelf, 43 jaar oud, maar al 23 jaar met communicatie bezig, heb vorig jaar omstreeks deze tijd de stoute schoenen aangetrokken en rond gekeken of er mensen of verenigingen waren, die cursussen gaven in onze regio voor opleiding in dit geval voor N, dat vindt ik zelf nog de beste manier om te beginnen, de lat nog niet zo hoog leggen en je al een beetje vertrouwd maken met de diverse stof, die je moet weten.
Rondgevraagd en wat blijkt in hele wijde omgeving NIEMAND, Raar toch dat de hobby uitsterft????
Dus gevraagd aan de zustervereniging, heeft een oproep gezet in de CQ-PA, NIEMAND wou les geven, geen reacties.
Ik zelf zit in Haarlem, In Haarlem zowel bij NVRA als VERON niet, bij RCK niet, bij VERON waterland niet, bij Kagerland niet etc, etc.
Dus toch maar boeken bij de VERON aangeschaft voor zelfstudie, ik en nog 3 anderen.
Gewacht tot de dag van de amateur, en daar na kontakt met de afdeling gehandicapte zendamateurs(3 van ons zijn gehandicapt) gelukkig iemand gevonden, die via skype ons leert. Deze man zijn wij zeer erkentelijk.
Ikzelf, niet gehandicapt, luister mee en leer zo ook mee.
Enige maanden later in de ronde van Zaandam gehoord te hebben, dat in Opmeer, boven Hoorn les gegeven zou worden voor de opleiding tot F, heb ik de stoute schoenen maar weer aangetrokken en heb mij daar ingeschreven, in April heb ik N gehaald en nu ga ik in November proberen om F te halen.
Persoonlijk vind ik het zeer belangrijk, ook voor de jongeren dat er meer in de regio's cursussen gegeven moeten worden, niet denken er is geen animo dus dit jaar vind ik het goed, zoals ik las in een van de regiobladen, dit jaar geen cursus en ook geen aktiviteiten voor luisteramateurs(ook een belangrijke groep)
Dus promoten, rondvragen en als er dan een aantal mensen willen leren, daar op in gaan.
Ikzelf heb mij, bij mijn regionale afdeling op het forum opgegeven om mensen te helpen met het behalen van N.
Krijg ik daar niemand voor, geen probleem(eigenlijk wel), maar proberen is zeer belangrijk, mensen aan hun lot overlaten, ja voor sommige mensen maakt dat niets uit, maar er zijn er genoeg die dan afhaken en wellicht het nooit meer proberen, een gemiste kans en ook niet bevoordelijk voor het aantal amateurs dat dit land heeft.
Dus zoals ik al zei Amateur worden voor alle groepen van de bevolking promoten en niet op de lauweren rusten, en niet alleen de jongeren, iedereen kijkt uiteraard vanuit zijn oogpunt, maar waarom dan niet voor de hele linie promoten, iedereen dus, volgens mij kunnen wij iedereen gebruiken.
De V.R.Z.A. heeft al een folder gemaakt om mensen amateur te laten worden, De V.E.R.O.N. is al met jongeren bezig, nu nog over de hele linie en het bij iedere regio promoten tot het geven van cursussen, want zonder cursussen wordt de aanloop stukken minder.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid, dat ik mijn licentie heb en dat ik kan praten op de banden om dit op te lossen, maar als je geen licentie hebt is het heel moeilijk kontakt te leggen.
Succes met jullie stijd voor de jongeren, ik probeer over de hele Linie wat te promoten.

Fred
73

Fred

PD4NIX

pa9dx
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:50
Locatie: Culemborg

#18 Bericht door pa9dx »

Marten,

Ik zie een bekende foto. We kennen elkaar van het eosdigitaal forum. Leuk te merken dat we allebei dezelfde hobby hebben.

Wat is je leeftijd?
pa9dx Culemborg jo21ow QRP station

pa9dx
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:50
Locatie: Culemborg

#19 Bericht door pa9dx »

Marten,

Ik zie een bekende foto. We kennen elkaar van het eosdigitaal forum. Leuk te merken dat we allebei dezelfde hobby hebben.

Wat is je leeftijd?
pa9dx Culemborg jo21ow QRP station

PA2MZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2005, 19:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#20 Bericht door PA2MZ »

Volgens mij een dubbel post...
Maar ja ik kom idd ook op EOSdigitaal....


Marten

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

jeugd in zendhobby

#21 Bericht door Jos pa7wwo »

HOI ALLEMAAL

Ik hoop dat het lukt deze reactie op de juiste plek te krijgen .
Geert van den Helm is 3 jaar geleden al geslaagd voor het morse examen en wel foutloos, Hij moet nu nog 3 jaar wachten voordat hij 14 jaar is en dus een vergunning aan kan vragen.
Als je de jeugd zo hoog in het vaandel hebt moet je ze niet zo met een kluitje in het riet sturen maar er voor zorgen dat geinterresseerde jeugd gewoon een vergunning kan halen bij voorkeur de basisvergunning ala belgique.
Het komt niet zo vaak voor dat jeugd geinteresseerd is en dan moet je ze wel wat te bieden hebben waarbij ze het gevoel hebben voor volwaardig aangezien worden.
Gelukkig kent hij telegrafie en kun je toch niet horen wie er seint hihi.
Dus de leeftijdsgrens voor vergunningen eraf of fors verlagen zou een goede stap zijn.
Verder moeten we niet zo ellenlang zitten ouwehoeren over een basisvergunning wel of niet maar eens een keer knopen doorhakken.
Geert mag op internet alles met webcam microfoon etc. , hij hoefde daar ook geen ingewikkeld examen voor te doen.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pa9dx
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:50
Locatie: Culemborg

#22 Bericht door pa9dx »

Ik ben niet tegen een instapvergunning. Alleen is het handhavingsbeleid dermate minimaal dat iemand met een dergelijk vergunning op alle amateurbanden uit zal komen. En ik ben bang dat over een paar jaar je gewoon bij het postkantoor een vergunning kunt kopenwaarmee je op de amateurbanden mag uitkomen.
pa9dx Culemborg jo21ow QRP station

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#23 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Pa9dx

Even een reactie over je opmerking over de basisvergunnig, ik heb niet gezegd dat alles zo maar vrij moet worden gegeven.
En met een makkelijk te halen examen bedoel ik dat zeker het technisch niveau van het basisexamen bescheiden mag zijn.
Daarvoor vindt ik dat het gedeelte over operating practice en het praktijkgedeelte zeker behoorlijk wat aandacht moet krijgen, ook zouden naar mijn mening de technische vragen een veel herkenbaarder praktischegrondslag mogen hebben.
Zodat voor de cursisten ook meteen het logisch gebruik van de verkregen kennis duidelijk wordt.
Dus een basisvergunning is naar mijn mening iets heel anders als alles vrijgeven.

Verder zou voor mij een lidmaatschap van een van de hamclubs eigenlijk bij de basisvergunning horen zodat de nieuwelingen altijd bij leden van de club terecht kunnen met vragen of problemen, of om bijvoorbeeld de technische kennis te vergroten door samen werking met anderen in de club.

73 en tot horens op bijv 14.160 ssb om 22.00 uur lokale tijd of op 3551 in CW
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Hallo PA7WWO

#24 Bericht door PD4NIX »

Jij krijgt het nog voor elkaar om commentaar te krijgen, ik zet een heel verhaal, maar krijg daar geen reactie op.
Ok, 12 en 14 jaar, dat zijn de grenzen op dit moment.
Dat is toch al niet echt hoog.
Tuurlijk zoals jij schrijft zijn er uitzonderingen.
Maar het enige wat jij verteld is dat hij morse kan, prachtig, ik zou het ook wel willen kunnen, maar morse zit niet meer in het pakket.
Je verteld niet dat hij de capaciteit heeft om de regulier N of F te halen.
Blijkbaar wel, anders was je er niet over begonnen.
Persoonlijk zou ik zeggen dat er uitzonderingen mogen worden gemaakt op die leeftijdsregel.
Maar dan wel gecontroleerd.
Tsja, die basisvergunning, zoals in België heeft zijn voor en nadelen.
Je mag alleen HF apparatuur gebruiken die 2 x max het vermogen leveren wat er in de voorschriften staat, dus 20 W, dit mag je niet gebruiken, 10 W max op HF.
Dan mag je dus eigenlijk op dit moment maar een zeer klein aantal apparatuur gebruiken. Ook uiteraard apparatuur die minder geeft(Yaesu FT-817)
Wel raar is dat de de VHF en UHF ze 2 keer het vermogen mogen gebruiken dat ik als N-er mag gebruiken
(N 25W en de ON3 50 Watt)
Wel makkelijk, want de meeste VHF-UHF apparauur heeft insteliingen tot 50W en niet altijd tot 25W, mobiel zou dit ook een stuk beter werken.
Maar ja, we wachten het wel af.
Wat te doen met de huidige PD-ers?
Ik denk dat wij gelijkgesteld gaan worden aan het Basiscertificaat.
Zoals ik uit Belgïë begrijp heb je met het basiscertificaat meer kansen om te slagen, want je kunt meerdere keren in een jaar op voor het examen, wel een luxe.
We zullen het wel zien, ik hoop alleen dat de commissie die dit onderzoekt er geen hele lange tijd over doet, sinds het ON-3 examen maken deze ON-ers al 10% van het aantal amateurs in België uit, een snel groeiende groep.
Hier lijkt het wel steeds minder te worden, qua amateurs.
73

Fred

PD4NIX

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#25 Bericht door PA3FBF »

Hoi Jos / PA7WWO, en jelui

Ik heb in mijn Ongedempte Trilling, die ik vr. jl. aan de Veron-secretaris schreef, Geertje als voorbeeld genoemd voor een hoogstnoodzakelijke instapmachtiging ZONDER MINIMUM-leeftijd, om écht effect te kunnen hebben op de jeugd :)

Bovendien - dit staat er helaas niet in mijn OT, niet aan gedacht - hoeft PA toch niet wéér niet het wiel uit te vinden voor een instapmachtiging zonder minimum-leeftijd. Veel of tenminste enkele landen zijn PA al tientallen jaren geleden vóór gegaan.

We kunnen makkelijk dit afkijken bij W's en G's, hoe die hun examenvragen/kennis hebben vormgegeven. Van de G's weet ik, dat er ook operating practice in CW moet worden getoond in een QSO. Ook de belangrijke Q-codes en afkortingen moeten hiervoor worden geleerd. Het is echt een degelijke opleiding daar in G-land.

Het is toch zooooooo mákkelijk.... :roll:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

PA2MZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 apr 2005, 19:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#26 Bericht door PA2MZ »

PA3FBF schreef:Hoi Jos / PA7WWO, en jelui

Ik heb in mijn Ongedempte Trilling, die ik vr. jl. aan de Veron-secretaris schreef, Geertje als voorbeeld genoemd voor een hoogstnoodzakelijke instapmachtiging ZONDER MINIMUM-leeftijd, om écht effect te kunnen hebben op de jeugd :)

Bovendien - dit staat er helaas niet in mijn OT, niet aan gedacht - hoeft PA toch niet wéér niet het wiel uit te vinden voor een instapmachtiging zonder minimum-leeftijd. Veel of tenminste enkele landen zijn PA al tientallen jaren geleden vóór gegaan.

We kunnen makkelijk dit afkijken bij W's en G's, hoe die hun examenvragen/kennis hebben vormgegeven. Van de G's weet ik, dat er ook operating practice in CW moet worden getoond in een QSO. Ook de belangrijke Q-codes en afkortingen moeten hiervoor worden geleerd. Het is echt een degelijke opleiding daar in G-land.

Het is toch zooooooo mákkelijk.... :roll:
Maar in sommige gevallen is het lastig om mensen te overtuigen dat het wiel al bestaat....


Marten
PA2MZ

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#27 Bericht door PA3FBF »

Hoi PA2MZ,

In de meeste gevallen wordt dit wiel-opnieuw-uitvinden veroorzaakt door pure onwetendheid...
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

makkelijk?

#28 Bericht door PD4NIX »

Op zich is het wel makkelijk, maar ja er wordt blijkbaar heel degelijk naar gekeken ( waarschijnlijk te) Er zijn 2 verenigingen, die nu uiteindelijk na goedkeuring van de leden met elkaar in een groep praten over dit fenomeen.
Daar hebben ze maanden voor nodig, ze zouden zoals je zelf al uitte, in G (engeland voor de mensen die dit nog niet wisten) en B kunnen kijken, wat hun opzet was, van B weet ik dat ze naar G hebben gekeken, omdat ze graag een mondiaal of europees voorbeeld nemen, B wou zelfs de 10 m erbij, maar omdat G dat niet in hun basis hadden, hebben de B's om alles zoveel mogelijk synchroon te hebben hiervan maar afgezien.
Ze hebben zelfs om alles maar meteen te doen het stukje van de 40 meter er bij.(7.1-7.2)
Waarom dan zo lang praten over dit onderwerp, als je al zoveel werk, wat andere buitenlandse verenigingen gedaan hebben, niet meer hoeft te doen, omdat er al in de praktijk voorbeelden zijn, iets wat er niet is, als je de eerste bent met deze basisvergunning.
Geef zo'n op de praktijk berustende basisvergunning door aan het AT en kijk wat hun er mee gaan doen.
Want het AT is de sluitende factor, de rest zijn aanbevelingen.
Ook leeftijdsloos wat jullie graag zien, zou dan een optie zijn.
Meer druk uit de verenigingen om dit sneller te doen zou misschien helpen.
73

Fred

PD4NIX

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#29 Bericht door Jos pa7wwo »

Hi allen

Leuk te merken dat er hier wel veel liefhebbers zijn van meer jeugd en basisvergunning, dit geeft me in ieder geval moed om hier gewoon door te knokken voor de jeugd en degene die met wat minder leerbagage het leven door moeten.
Nu niet zo lang meer OH-en want zo als mijn voorgangers al schreven het wiel is er al in Belgie en in GR brittanie en in de VS , waarschijnlijk duurt het hier zo lang omsdat er vanuit verschillend hoeken veel tegengas gegeven wordt door de conservativo's die nu nog kwaad zijn dat er in 1979 een N-vergunning is gekomen, en nu werkelijk iedere strohalm aangrijpen om de basisvergunning zo lang mogelijk uit te stellen en zo minimaal mogelijk te houden. Het is wel zo hoe langer je wacht hoe groter de kloof tussen jong en oud wordt.
Mijn motto is kijk niet naar wat je kunt missen aan frequentieruimte aan de basisvergunning , maar kijk wat ze graag gehad zouden hebben.

Het is niet zo dat het probleem van weinig jeugd zich oplost door het maar dood te zwijgen.

73 vanuit regio 51 PA7WWO Jos van den Helm
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

PD4NIX
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:19
Locatie: Haarlem
Contacteer:

nu nog de lessen

#30 Bericht door PD4NIX »

En als er dan ook nog cursussen ervoor worden gegeven in alle regio's, dan kunnen degene jong en oud tenminste het leren.
Nu is in sommige regio's alleen zelfstudie een optie.
Groeten uit regio 20.
Fred
73

Fred

PD4NIX

Plaats reactie