Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 25 jun 2019, 07:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 17:15 
Offline

Geregistreerd: 10 dec 2014, 21:59
Berichten: 298
Woonplaats: Groningen
PA0ETE schreef:
of zelfs over "een algeheel verbod op het gebruik van elektronische apparaten in het verkeer".


Dat wordt dan een groot probleem aangezien iedere recente auto dat zelf is .. en zo'n touchscreen display met van alles en nog wat is net zo afleidend als
een mobieltje.

_________________
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 17:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2005, 19:06
Berichten: 5266
Woonplaats: Aalst - Waalre
PA3CQN schreef:
PA0ETE schreef:
of zelfs over "een algeheel verbod op het gebruik van elektronische apparaten in het verkeer".


Dat wordt dan een groot probleem aangezien iedere recente auto dat zelf is .. en zo'n touchscreen display met van alles en nog wat is net zo afleidend als
een mobieltje.

Het ''in de hand houden'' wordt verboden. Bedienen van een device welke je niet vasthoudt mag wel.

Uiteraard; alles valt of staat bij veilig gebruik. Slinger je over de weg terwijl je op je display aan het tappen bent? artikel 5.
Past altijd.

_________________
'73 PE2AAB www.pe2aab.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 18:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2006, 00:59
Berichten: 3863
Woonplaats: Amersfoort
PA0CMU schreef:
Er zullen niet echt veel radioamateurs "fiets mobiel" zijn schat ik in, maar het aantal racefietsers dat beschikt over een geavanceerde fietscomputer die ook voor navigatie gebruikt wordt is aanzienlijk. Ik ben benieuwd of die Garmin, Mio en andere merken elektronica dingen ook onder die wetgeving gaan vallen.


De meeste mensen zitten veel in de auto, maar ik rijd op dit moment geen auto, en heb nagenoeg altijd een portofoon bij me, die ik op de fiets heel vaak gebruik. Wat zeg ik, ik heb bijna altijd meerdere portofoons bij me want ik heb onderin mijn rugzak gewoonlijk nog twee dingen: een Baofeng, voor het geval de accu van mijn andere porto leeg is, en een betere antenne, die 6 dB scheelt met de veel kortere antenne die gewoonlijk op die porto zit.

De meeste verbindngen op de fiets maak ik in D-STAR, maar ook wel in FM. En als ik op een plek ben waar ik niet vaak kom, dan test ik vaak hoe het bereik op die plek van mijn eigen repeater is door die als papegaai te configureren en te luisteren hoeveel QSB er op het signaal zit.

Verder ben ik aan het bouwen aan een low-cost kortegolftransceiver op basis van een uBiTX die ik portabel, en oorspronkelijk dus ook op de fiets wilde gebruiken. Ik heb op de fiets veel op de kortegolf geluisterd (op een portofoonformaat Tecsun PL-365), met name veel naar CW-verbindingen. Die ontvanger heeft een S-meter in dBm, en ik heb er ook veel storingsmetingen mee gedaan om te kijken of in bepaalde straten het stoorniveau over een half jaar tijd toenam (wat vaak het geval was). Ook dat deed ik dikwijls op de fiets.

Ik ben echter niet tegen de maatregel, omdat ik denk dat het gebruik van dit soort dingen toch de veiligheid nadelig beïnvloedt, ook bij mijzelf. Overigens denk ik dat ik geen groot risico loop op een bon bij HF-ontvangst. Het antennetje dat ik gebruik is nauwelijks zichtbaar, en van frequentie veranderen doe ik door mijn hand in mijn binnenzak te steken waar ik het ding heb. Alleen als een diender op de fiets zit, zal hij de CW-piepjes horen en daardoor misschien op de elektronica worden geattendeerd. Maar ik denk dat ik me wel netjes aan de regel zal houden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 18:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2006, 00:59
Berichten: 3863
Woonplaats: Amersfoort
Ik vond het wel grappig dat ook de laptop genoemd werd als apparaat dat je dan niet meer mag gebruiken. Ik zie me dat nog niet doen op de fiets, maar mischien zijn er mensen met speciale gedempte houders waardoor de dingen heel blijven :-)

Je kunt niet alle risico's afdekken, en ik vind dat sommige maatregelen wel te ver gaan. Het is een bekend fenomeen dat het gevoel van veiligheid in een maatschappij omgekeerd evenredig is met de werkelijke objectieve veiligheid ter plekke. In veel landen zijn er bijvoorbeeld in het geheel geen verkeersregels, bijv. in India en veel Afrikaanse landen. En dan heb je in India ook nog auto's die zijn toegelaten die hier nooit en te nimmer zouden worden toegelaten omdat ze hier in de verste verte niet aan de veiligheidsvoorschriften voldoen. En toch voelen mensen zich daar als je het gaat onderzoeken niet bijzonder onveilig in de auto.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 19:37 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2009, 20:01
Berichten: 39
Woonplaats: JO21DU
Het verbod zou dus moeten gaan gelden voor alle mobiele elektronische apparaten voor communicatie- en informatieverwerking. Hmmm.

Hoe zit het dan met mijn vleermuisdetector, Smartwatch en polsnavigatie?
Als ik op mijn polsnavigatie de tijd aflees, ben ik dan strafbaar?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 feb 2019, 21:16 
Offline

Geregistreerd: 16 aug 2009, 19:42
Berichten: 179
Dan wordt het ook einde verhaal van de elektrische fietsen op de weg, die moet je zo nu en dan ook bedienen!

_________________
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 07:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2006, 00:59
Berichten: 3863
Woonplaats: Amersfoort
Ik weet niet of dat ook zo specifiek in de wet staat, maar het is onder de huidige wet in auto's wel toegestaan om de navigator te bedienen. Dat is een risico wat men bewust incalculeert. Het bellen met een Bluetooth-oortje is volgens sommige krantenartikelen zelfs nog vergelijkbaar met een paar glazen alcohol. Het appen met zo'n ding in de hand is dus nog gevaarlijker.

Maar je kunt niet alles uitbannen. Een chagrijnige schoonmoeder op de achterbank beïnvloedt ook de rijvaardigheid natuurlijk...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 09:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2005, 19:06
Berichten: 5266
Woonplaats: Aalst - Waalre
Zolang het bedienen van een device op het dashboard wel mag; ik bedien mijn setje met een microfoon. Dus wellicht dat dat wél gewoon blijft?

_________________
'73 PE2AAB www.pe2aab.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 10:47 
Offline

Geregistreerd: 07 jan 2011, 22:19
Berichten: 2318
Woonplaats: JO21XX
Het zit ‘m volgens mij ook in het vasthouden.

Microfoon op een standaard, en ptt-knop op het stuur. Of gewoon die headset op en net doen alsof je in een vliegtuig zit.. :D

_________________
.... But will it blend?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 10:54 
Offline

Geregistreerd: 12 jan 2011, 13:48
Berichten: 472
Een keelmicrofoon met vox . .Heb ik voor de kenwood th7 . niks aanraken. Portabel boven op je pet ,hi!


https://www.onedirect.be/onedirect/lgr- ... 1kQAvD_BwE


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 12:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2005, 19:06
Berichten: 5266
Woonplaats: Aalst - Waalre
PA3BAS schreef:
Het zit ‘m volgens mij ook in het vasthouden.

Microfoon op een standaard, en ptt-knop op het stuur. Of gewoon die headset op en net doen alsof je in een vliegtuig zit.. :D

Heb ik inderdaad al eens gedaan. De interface kan met een speciaal kabeltje ook naar de iPhone. Dat geeft rare blikken van andere bestuurders. :-D

Je hoort alleen geen hulpdiensten en andere signalen van mede chauffeurs. Of dat nou zo veilig is ;-)

_________________
'73 PE2AAB www.pe2aab.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 13:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2006, 00:59
Berichten: 3863
Woonplaats: Amersfoort
Op de link hierboven van de rijksoverheid wordt al gezegd dat je ofwel een oortje in één oor kan doen, of met een koptelefoon met het volume laag.

Ik weet niet hoe betrouwbaar die info is, want over het wetsvoorstel moet eerst nog gestemd worden, en dan kan het nog worden aangepast.

Pikant detail: ik ben lang geleden ooit gewond geraakt bij een fietsongeluk toen ik een koptelefoon op had. Ik had tegen de brommerbestuurder die me aanreed gezegd dat ik het vriendelijk wilde oplossen, en dat we het wat mij betreft de verzekeringen zouden laten uitzoeken, ik wilde een conflictsituatie vooral vermijden, ik had al zorgen genoeg door het voorval. (Het ongeluk was op een fietspad met een vluchtheuvel met niet al te brede stroken, per rijrichting naast de vluchtheuvel was er maar iets van 60 cm rijruimte. Ik ging linksaf, en hij dacht me met de brommer met hoge snelheid aan de verkeerde kant van de vluchtheuvel voorbij te rijden, en pakte mij toen in de flank, ik heb 10 weken niet kunnen werken, en ik had een half jaar later nog steeds last van pijnklachten. Het was in de tijd dat je als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig al sneller verantwoordelijk was voor een ongeluk, maar de wetgeving toen was nog niet zo streng als nu).

Afijn ik had hem nog gebeld, bizar was dat mijn oude fiets (uit 1946) in het geheel geen schade had, terwijl de brommer die hij reed praktisch total loss was. Waarschijnlijk was ik degene die de klap had opgevangen :-)

Afijn, hij bedacht zich, waarschijnlijk onder druk van zijn schoonmoeder, van wie de brommer was geweest, en kwam een dag na het telefoongesprek met een getuige op de proppen die niet alleen een verklaring voor een rechtszaak wilde ondertekenen, maar ook in de lokale pers vertelde dat ik een walkman bij me had, een koptelefoon op, en niet alleen dat: ze had terwijl ze het tafelkleed uitklopte bij haar huis 300 meter van het ongeval, de muziek van die walkman kunnen horen.

Nou keurde ik in die tijd als onderdeel van mijn werk de geluidskwaliteit van professionele audio-apparatuur. Ik was het jaar ervoor een keer op een bruiloft geweest, en van het harde geluid van het bandje dat ik daar niet had kunnen vermijden had ik drie weken lang dat werk niet naar behoren kunnen doen. Sindsdien was ik reuze voorzichtig met het audioniveau van onder andere mijn walkman. Maar bovenal, ik had een walkman met alleen een radio (ik luisterde er vaak mee naar Ron Flon Flon op datzelfde tijdstip, zolang is het geleden :-) ), maar die dag was er niets leuks op de radio geweest, en stond de radio uit. Ik had de headset alleen opgezet omdat het vijf graden vroor, zodat ik geen koude oren kreeg. Ik had de brommer overigens wel duidelijk gehoord, het was een open koptelefoon, maar ik had erop vertrouwd dat hij me terwijl ik mijn hand nog uitstak niet zou inhalen.

Afijn, ik heb toen hij zo vervelend ging doen een advocaat ingeschakeld, ook al omdat mijn verzekeraar daarop aandrong, en toen werd bij de rechtszaak niet alleen zijn schadeclaim nietig verklaard op basis van dat hij op een brommer reed en ik op de fiets, en het feit dat hij mij alleen had kunnen inhalen aan de verkeerde kant van een vluchtheuvel. Hij moest mij ook 1800 gulden letselschade betalen vanwege het veroorzaken van het ongeval. Dat bedrag door zijn verzekeraar vervolgens binnen een week op mijn rekening gestort. Die verzekeraar betaalde ook de rechtszaak.

Dit voorval is waarschijnlijk mede de reden waarom ik geneigd ben deze wet een goed idee te vinden, ondanks dat ik er zelf straks door geraakt ben.

Ik ben na het ongeval altijd erg voorzichtig geweest. Altijd mijn hand uitsteken als fietser, rekening houden met andere verkeersdeelnemers. Ik heb sindsdien bijv. ook nooit zonder fietsverlichting of met andere mankementen gereden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 14:09 
Offline

Geregistreerd: 24 sep 2015, 09:40
Berichten: 39
Woonplaats: Oudenburg Belgie
PA3BAS schreef:
Stilstaan doe je ook voor het stoplicht, of als er een andere verkeersdeelnemer doorrijden onmogelijk maakt.


Stilstaan voor een stoplicht wordt niet aanvaard. Je blijft een deelnemer aan het verkeer en mag bvb je gsm niet gebruiken. Mijn vrouw heeft zo een boete gekregen. Zij stond voor het stoplicht en haar gsm gaat af . Tijdens het rode licht neemt zij de gsm in haar hand om te zien wie er belt. Naast haar stond een ,niet geziene , agent op de fiets en onmiddelijk een boete voor gebruik van gsm in het verkeer. Zolang je op de openbare weg staat wordt je beschouwd als een deelnemer aan het verkeer.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 15:13 
Offline

Geregistreerd: 07 aug 2016, 11:08
Berichten: 312
tienne57 schreef:
PA3BAS schreef:
Stilstaan doe je ook voor het stoplicht, of als er een andere verkeersdeelnemer doorrijden onmogelijk maakt.


Stilstaan voor een stoplicht wordt niet aanvaard. Je blijft een deelnemer aan het verkeer en mag bvb je gsm niet gebruiken. Mijn vrouw heeft zo een boete gekregen. Zij stond voor het stoplicht en haar gsm gaat af . Tijdens het rode licht neemt zij de gsm in haar hand om te zien wie er belt. Naast haar stond een ,niet geziene , agent op de fiets en onmiddelijk een boete voor gebruik van gsm in het verkeer. Zolang je op de openbare weg staat wordt je beschouwd als een deelnemer aan het verkeer.


Dat kan mij nooit overkomen, ik heb gelukkig geen gleerplaat.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 06 feb 2019, 16:30 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2015, 18:33
Berichten: 381
Ik zie nu al dat dit doorschiet.
Nu gaan mensen het niet vasthouden maar met een gesloten koptelefoon, lekker veilig.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling