Beschikbaarheid oudere Electrons..

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#76 Bericht door PA0ETE »

PA5WIL schreef:In Nederland is het 70 jaar na overlijden van de auteur dat je zijn artikel mag publiceren. De Veron kan het publiceren niet verbieden, alleen de auteur van het artikel in de Electron, dacht ik.
Ik wist 60 jr inderdaad niet zeker.

Het ligt gecompliceerder. Het hangt ervan af of de VERON de auteurs laat tekenen dat ze met publicatie afstand van doen van hun auteursrechten (want dat kan), en in dit geval of ze dat destijds deden. Als ze dat deden dan geldt net als bijv. in de VS standaard geldt, dat de auteursrechten bij het blad liggen. Dat is in Nederland echter hoogst ongebruikelijk. In alle gevallen die ik ken ligt het auteursrecht bij de auteur, en in dit geval zal dat in veel gevallen gaan om de erven.

Bij de KB gaat het om het algemeen belang van archiveren en toegang, dat belang geldt denk ik bij Electron niet, hoewel het best kan dat Electron ook bij de KB gearchiveerd wordt.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#77 Bericht door pe1rxq »

PA5WIL schreef:In Nederland is het 70 jaar na overlijden van de auteur dat je zijn artikel mag publiceren. De Veron kan het publiceren niet verbieden, alleen de auteur van het artikel in de Electron, dacht ik.
Inderdaad 70 jaar. (Ik vraag me af waarom iedereen steeds 60 blijft rondtoeteren...) En of het verder gepubliceerd mag worden hangt er van af wie de auteursrechthebbenden zijn.
Natuurlijk is dat de schrijver van de tekst (er vanuit gaande dat deze er niet expliciet afstand van heeft gedaan en ook niet tegen betaling het werk gemaakt heeft oid)
Maar let op: als er bijvoorbeeld een plaatje bij staat kan de maker van deze tekening of de fotograaf ook rechthebbende zijn. (Ieder over zijn eigen inbreng).
En de redactie (lees: de vereniging) kan ook auteursrechthebbende zijn: Als een artikel flink bewerkt moest worden voordat het in het blad kan hebben zij ook wat te zeggen. (Meer dan alleen wat punten en kommas)

Dus als je de originele tekst van een artikel kopieerd heb je over het algemeen alleen toestemming van de schrijver (of zijn erven) nodig. Alle andere gevallen wordt het snel te complex voor een simpel antwoord.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#78 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA5WIL schreef:Zo doet de Koninklijke Bibliotheek het.
https://www.agconnect.nl/artikel/kb-zet ... ursrechten

De Koninklijke Bibliotheek gaat door met het scannen van tijdschriften, om die vervolgens op te nemen in een uitgebreide database. In theorie zou de bieb daarvoor toestemming moeten vragen aan alle belanghebbenden, maar vanwege het zeer vele werk dat daaraan verbonden is, wordt een andere aanpak gevolgd.
De bladen worden gescand en mensen die menen in hun auteursrechten te zijn aangetast kunnen achteraf een klacht indienen.

"We stellen het publiek belang boven privaat auteursrecht", zo laat de Koninklijke Bibliotheek (KB) in een verklaring weten. Het gaat in dit geval om tijdschriften die voor 1940 zijn uitgegeven. Daar kunnen nog auteursrechten op rusten, want die gelden tot 70 jaar na het overlijden van de schrijver.

Op-out in plaats van opt-in

Hoe ouder het materiaal is, hoe meer tijd en geld het zoeken naar rechthebbenden kost. Voor deze vooroorlogse tijdschriften kiest de KB daarom een andere weg. Met de gratis online beschikbaarstelling ervan geeft de KB invulling aan haar publieke taak. Op de eigen website staat een lijst met titels van de gedigitaliseerde tijdschriften. "En we roepen rechthebbenden op, zich te melden als ze bezwaar hebben tegen het online plaatsen van hun bijdragen. In dat geval maken we de betreffende bijdrage(n) ontoegankelijk", aldus de KB.


De bladen worden gescand en mensen die menen in hun auteursrechten te zijn aangetast kunnen achteraf een klacht indienen.



Bij de Omroep doen we nl niet anders. We noemen dat "het piepsysteem".

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#79 Bericht door PA0ETE »

De omroepen zijn meestal heel keurig en betalen als je claimt vrij snel. Voor fotografen is er bij de omroepen ook nog een stichting die betaalt als de (publieke) omroepen niet betalen.

Over het algemeen wordt redactie niet beschouwd als iets waar je copyright op hebt. Ik heb dat tenminste nooit meegemaakt, en ik heb zelf vele duizenden artikelen geredigeerd. Bij sommige bladen moest er echt heel erg veel veranderd worden (bijv. bij technische bladen). Maar dat is niet erg, het gaat om de technische kennis die zo iemand inbrengt. Maar zelfs als ik het hele verhaal van a tot z opnieuw schreef, waarbij ik ook de indeling van het verhaal veranderde (uiteraard met goedvinden van de auteur) danbleef de auteur nog de enige eigenaar van het copyright.

Bij journalisten in loondienst is overigens de werkgever eigenaar van wat zij in de baas zijn tijd geschreven hebben. Hetzelfde geldt als je elektronica ontwerpt. Ik heb dat zowel in loodienst gedaan als als zelfstandige. Als er niets geregeld is ben je als zelfstandige dan eigenaar van de ontwerpen of de delen ervan die je bedacht hebt.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#80 Bericht door pa1bvm »

ach nog een paar jaar .. dan zijn er geen zendamateurs meer .. dan zijn die artikelen ook niet meer nodig .. toch ..
Ik lees ook in de electron dat er 1414 registraties minder zijn in 2018 .. vergeleken met 2013 .
AT gaat niet in op de oorzaken .. hmmmm daar zou ik nu juist wel heel erg nieuwsgierig naar zijn ..
Zijn die allemaal in overtreding ??? 280 man per jaar de registratie kwijt .. nou .. nou

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#81 Bericht door PA0ETE »

Even voor de goede orde: we kunnen er in dit deel van de wereld waar het niet zo spectaculair groeit wel fatalistisch over doen, maar wereldwijd groeit het aantal amateurs met zo'n krappe 10% per jaar.

De afname sinds 2013 komt omdat er in de tussentijd weer betaald moest worden. Een aantal amateurs die tot dan toe 8 jaar gratis hun call konden behouden hebben toen in één jaar vrij massaal hun call ingeleverd.

Als je kijkt naar de jaren 80 dan waren er op de top iets van 17.000 amateurs in Nederland. Momenteel zijn dat er rond de 15.000. Toen ik echter zendamateur werd in 1975 waren er 2700 zendamateurs.

Er zijn wel wat kanttekeningen bij die groei. De grote groei in de VS is in eerste instantie veroorzaakt door het afschaffen van het morse-examen. Dat was voor veel mensen een beletsel, ze wilden al vanaf hun jeugd op HF wat doen, en dat kon nooit als ze niet ook het morse-examen deden. De meeste mensen die erbij kwamen zaten toen tussen 45 en 55 jaar. Tegenwoordig komt de toename voor een redelijk deel door heel eenvoudige examens.

Het grote probleem is vooral dat dat hele grote aantal amateurs helemaal niet meer zo erg van QSO-en houdt. Daardoor zijn onze banden maar matig bezet en dat is een heel erg groot probleem.

Een iets minder groot probleem is de vergrijzing onder de amateurs. Echter je ziet wel steeds meer de interesse vanuit hackerspaces en de makerwereld toenemen. Dat is een ander 'soort' van amateurs dan die de meesten van ons kennen, omdat ze niet primair uit ´liefde voor de radio´ het examen doen. Ze experimenteren via SDR vaak al met hoogfrequent en zien dat door het zendexamen te halen de mogelijkheden daarbij veel groter zijn. Dit is vaak wel een jonge groep, de meesten zitten een eind onder de veertig, terwijl ook de groep rond de twintig redelijk vertegenwoordigd is. En het zijn veelal zelfbouwers.

En over dat zelfbouwen: de verkoop van bouwpakketten voor de amateurmarkt is tegenwoordig ook weer booming, met name in de VS.

Dus om nou te zeggen dat de hobby tanende is, dat lijkt me niet :-)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#82 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag John,

2700 zendamateurs in 1975 ? Vind ik wel erg weinig. Als je alleen maar kijk naar de uitslagen in novemer 1975 toen ik examen deed.
Dat waren er ook al veel. Of was dat het voorstadium zoals jij schreef van de jaren 80 ?
examen aantal geslaagden 1975.jpg

En ja dat waren nog eens tijden....................... En mijn zender was al klaar toen ik de uitslag kreeg em in eerste instantie met bevoegdheid mocht werken bij mijn buurman PA0PX †.
De plaatselijke politie dacht daar anders over............Maar de RCD opsporingsambtenaar niet.

http://donderdag.losgoud.nl/Geleick/Geleick.htm
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#83 Bericht door PA0ETE »

Ik weet het getal wel vrij zeker, het komt uit de eerste publicaties die ik over de zendhobby las. Ofwel uit documentatie die ik van de VERON had over de hobby, of uit een van de Electrons rond 1973.

De grote toevloed van zendamateurs begon inderdaad in 1975. Als ik me niet vergis was het eerste D-examen in het najaar van dat jaar, maar er was iets belangrijkers wat daaraan bijdroeg.

Tot 1975 was in Nederland alleen het gebruik van 27 MHz-apparatuur toegestaan. De 27 MHz-vereniging NCV had een advocaat, de heer Vogelaar (later werd hij zendamateur), en die had bij de bestuursrechter in Rotterdam een paar jaar vóór 1975 met succes de stelling verdedigd dat een 27 MHz-apparaat geen zender was, maar een "radiotelefoon". Het bezit van een zender was verboden, maar een radiotelefoon werd nergens in de wet genoemd, en door die uitspraak kregen mensen in beslag genomen bakjes weer terug en werden die daarna niet meer in beslag genomen, tenzij de gebruiker op heterdaad werd betrapt, iets wat bij thuisgebruik nagenoeg onmogelijk bleek.

Dit alles was de Radiocontroledienst van die tijd een doorn in het oog, en die begonnen dus de politiek onder druk te zetten om dat "gevaarlijke" gebruik van de 27 MHz-bakjes te verbieden. Staatsecretaris Michel van Hulten (als ik me niet vergis van de PPR, hij is volgens mij ver in de tachtig inmiddels en nog steeds politiek actief) ging erover en die probeerde de bakjes alsnog verboden te krijgen. In de kamer sprak hij van nutteloze communicatie die hij "koffiepraatjes" noemde.

De Radiocontroledienst had nog een tweede reden om de bakjes te verbieden. Die dienst was in die tijd namelijk onderdeel van PTT, en PTT dacht door de bakjes geld voor telefoongesprekken mis te lopen. In die tijd had PTT nog het monopolie op de telefoon. Het was destijds bijvoorbeeld ook verboden om een babyfoon te maken met een draad naar de buren toe.

Afijn, de Kamer leek de staatssecretaris zijn zin niet te willen geven, ook al omdat er in Duitsland druk gepraat werd over het legaliseren van 12 kanalen AM op 27 MHz.

Uiteindelijk trok de staatssecretaris zijn wetsvoorstel toch door de kamer, maar hij moest hiervoor een alternatief voor de bakjesmensen aandragen, en dat was de D-machtiging.

Echter: zowel de 27 MHz-ers als de zendamateurs van toen zaten daar niet om te springen. Want de bakjesmensen waren vooral geïnteresseerd in gezellig met elkaar praten, die wilden helemaal geen technisch examen voor een machtiging die sowieso maar 2 jaar geldig zou zijn. En de zendamateurs die wilden de mensen met hun door de staatssecretaris als koffiepraatjes bestempelde gesprekken ook helemaal niet op hun amateurband hebben. Afijn, dat liep op de lange duur dus voor de amateurs nog allemaal met een sisser af, de D-machtiging was toen hij er eenmaal was een welkome beginnersmachtiging die wel degelijk veel "echte" amateurs aantrok, en er is ook nooit een machtiging na twee jaar (of maximaal eenmalig 1 jaer verlenging) om die reden ingetrokken.

Voor de 27 MHz-ers op dat moment liep het minder goed af. Op 1 juli 1975 ging de nieuwe wet in, waarbij ook het bezit van de bakjes verboden werd. Door een groot aantal mensen binnen die kringen werd daarop direct het verband gelegd met het "verbod op de zender Veronica" dat vrijwel een jaar eerder van kracht geworden was. Het was die overheid die het bepaalde, en wij, het klootjesvolk moest dat allemaal maar slikken. Extra zuur was het daarbij dat in Duitsland, vrijwel op hetzelfde moment inderdaad het gebruik van 12 kanalen AM op 27 MHz gelegaliseerd werd (als ik me niet vergis met 0,5W vermogen).

Voordat de wet inging kon je de bakjes straffeloos op het postkantoor inleveren. Een woonplaatsgenoot van me huurde daarvoor een janplezier in, en meerdere inwoners van zijn wijk togen zo met hun 27 MHz-spullen op schoot naar het postkantoor in het centrum van mijn woonplaats om hun apparatuur in te leveren.

Het examen waar ik zelf aan meedeed op 2 november in 1974 had volgens mij niet meer dan 200 deelnemers. Die waren verdeeld over drie plaatsen: de BuitensocÏeteit in Zwolle, waar ik zelf het examen gedaan heb, in Eindhoven was er ook een examenlocatie en in Den Haag. Allemaal met 50 à 60 deelnemers. Dit examen was tevens het eerste schriftelijk examen met meerkeuzevragen dat gehouden werd, daarvóór waren de examens altijd mondeling geweest, waarbij het nog wel eens voorkwam dat de eisen ineens veel hoger bleken te liggen, bijvoorbeeld als iemand een piratenverleden bleek te hebben. Frans de Feber heeft bijvoorbeeld meerdere keren aan dat mondeling examen meegedaan, maar ondanks dat hij onbetwist veel over die materie wist (hij was immers hoofdzendertechnicus op de MEBO2), zakte hij telkens voor dat mondeling examen.

Maar om een kort verhaal lang te maken: de grote toestroom begon inderdaad vanaf 1975 :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#84 Bericht door PA0ETE »

Erg leuk dat verhaal van die inval trouwens!

Ik heb ook een beetje zo'n ervaring.

Ik had pas aan het eind van 1975 de gelegenheid om een bruikbare zendontvanger te kopen. Dat werd een TR-2200G, een versie met 1W uitgangsvermogen en een formaat, groter dan van een moderne FT-817, een telescoopantenne en maximaal 12 kanalen, waarbij ieder extra kanaal toen nog 45 gulden kostte voor een zend- en een ontvangstkristal, iets waar ik vijf weken lang wekelijks een advertentiekrant voor moest rondbrengen.

In die tijd mocht je niet standaard mobiel werken. Daar moest je eerst een vergunning voor aanvragen, die telkens slechts een jaar geldig was. Omdat het best leuk leek om mobiel, cq. portabel te werken had ik die al snel aangevraagd. Ik was inmiddels 19, maar ik zag er in die tijd een fiks aantal jaren jonger uit.

Ik fietste bij één van de keren dat ik zo portabel was al QSO-end over de Stadsring in Amersfoort. Tegenover waar nu het gemeentehuis is, zat in een pand op de plek waar later de Amerssfoortse Courant zat nog het oude politiebureau. Terwijl ik met de fiets daar pal voor de deur netjes voor de stoplichten stond te wachten, al QSO-end met een goede kennis van me, kwam daar enigszins gehaast een meneer met een ruitjeshemd en een roodachtig zuurkoolsikje aanlopen, die me direct stevig bij mijn arm greep.

De man maakte zich bekend als rechercheur zo en zo van de Amersfoortse politie, en het was direct duidelijk: hij was ervan overtuigd een grote buit gevangen te hebben. Dit jongmens was niet alleen zo brutaal om gewoon zomaar door de binnenstad te fietsen met een grote illegale zender over zijn schouder, nee, hij deed dat ook nog met die zender doodleuk in gebruik en was zo dom om daar op slechts 50 meter van de ingang van het plaatselijke politiebureau niet mee te stoppen. Hier ging hij zeker de krant mee halen.

Die TR-2200 had een tas van nepleer waar het apparaat strak in paste, en tussen het apparaat en die tas, die met een klep sloot had ik mijn documenten. En dus pakte ik eerst mijn bedieningsbevoegdheid. "Ja maar hier staat dat u een apparaat van een ongetwijfeld oudere zendamateur mag bedienen". Dus ik zeg "ja, maar ik heb nog meer", en dus gaf ik hem mijn mobielvergunning en daarop mijn zendmachtiging.

Hij was stomverbaasd. Bekeek alledrie de papieren tot op het kleinste detail, en keek ook nog behoorlijk lang naar de lege achterkant van die papieren.

Uiteindelijk zegt hij: "Volgens mij kan ik uit al deze papieren niet anders concluderen dan dat ik u gewoon moet laten gaan. Dat klopt toch he?"

Toen ik die vraag met 'ja' beantwoord had, liep hij met zijn staart tussen de poten richting ingang van het politiegebouw. De teleurstelling droop daarbij zichtbaar van hem af :-)

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#85 Bericht door pe1hzg »

Ik ben en blijf teleurgesteld over de manier waarop het VERON Hoofdbestuur met deze materie omgaat.
Onze afdeling heeft een besprekings-vergadering gehad over de VR-voorstellen, en daarbij was de HB-secretaris aanwezig (hij is lid van onze afdeling). Enigszins geergerd verwees hij naar "de opmerkingen op zeuramateur" waarmee hij verwees naar de discussie op dit forum. Het is jammer dat respect blijkbaar ontbreekt.

De HB-secretaris schetste een situatie waarbij bepaalde mensen alle VERON-publicaties scannen en online beschikbaar maken (hij noemde daarbij het juridisch antenneboek), en dat dat de reden is (behalve de verwarring rondom het copyrightgebeuren) om hier zo op in te zetten. Dat is natuurlijk niet goed.
Maar in het geval van John gaat het om spullen die de VERON zelf ook niet beschikbaar maakt!
Maar de vraag is ook of communicatie hierover dan ook op deze manier moet en daarover kreeg ik geen duidelijkheid. "Maar deze mijnheer is geen VERON lid dus hoeven we het er niet over te hebben". Nogmaals, beetje jammer dat het zo moet.

Ik heb op de afdelingsvergadering gevraagd dit in de rondvraag van de VR te vragen maar dat is niet gebeurd. En uit de verslaggeving van de VR in Electron blijkt niet of het door andere afdelingen opgebracht is.

Het kan ook anders. Ik ben ook life-member bij de ARRL; dat "eens in gang gezet" toen de gulden <--> US$ een goede wisselkoers had. Behalve een tijdschrift heb ik toegang tot een archief wat terug gaat tot 1915: deels met scans, deels met magazine-downloads. Blijkbaar speelt het auteursrechten-ding daar niet (in een land waar rechtszaken gebruikerlijker zijn als hier?) of hebben ze het daar anders ingericht.
cap1.png
c2.png
c3.png
Dit is geen uitnodiging voor iedereen om me om copieeen te vragen, neem dan zelf een lidmaatschap, zeker tegenwoordig is dat niet moeilijk meer. ARRL gebruikt dit (terecht) als een middel op mensen te bewegen lid te worden; ik ben blij dat ze deze voorziening aanbieden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#86 Bericht door PA0ETE »

Je hebt gelijk, ik heb die ervaring ook. Ik ben lid geweest van ARRL, en de nieuwste QST kon ik al voordat ik hem in de bus had (het is ook ver weg) via een app op mijn tablet lezen.

Het is echter wel zo dat het auteursrecht daar volgens andere gewoonten gaat. Als je een artikel bij QST aflevert, ben je op dat moment als schrijver je copyrights kwijt. (Ik schreef daar eerder al iets over). Dat wil zeggen, dat als je het eigen artikel op je eigen website wilt plaatsen, dan moet je eerst ARRL om toestemming vragen. Bij Electron houd je als auteur, zoals hier gebruikelijk is je auteursrechten. Dat laatste is waarop VERON zich nu beroept om de gescande versies van het net te krijgen.

Ik zou eigenlijk niet weten wat ik beter zou vinden. Ik sta zelf principieel in dit soort gevallen geen copyrights af. Dat doe ik niet als ik betaald word, en zeker niet als ik iets gratis afsta voor gebruik. Dat zou als Electron mijn coryrights wil betekenen dat ik niet meer voor het blad zou schrijven.

Dat laatste is overigens niet zozeer vanwege geld, maar als ik de copyrights afsta, dan kan de nieuwe eigenaar van de tekst er ook mee doen wat hij wil. Hij kan het herschrijven tot iets waar ik in het geheel niet meer achter sta (omdat ik bijv. vind dat de technische details niet meer kloppen). Omdat nog altijd mijn naam bij het artikel als auteur mag staan, zullen mensen mij vervolgens op die onjuistheden aanspreken. (Dit is niet vergezocht, dit is meermaals gebeurd, o.a. een redelijk bekend blad waar ze mijn artikel van een eerdere publicatie overnamen, door iemand zonder kennis van het onderwerp ingrijpend lieten aanpassen, en vervolgens dat gewijzigde verhaal zonder dat ik daar weet van had met mijn naam eronder publiceren.)

De consequentie van auteursrecht is niet zozeer dat je betaald wordt. Je mag als je het auteursrecht hebt zelf bepalen wat ermee gebeurt. Als je wilt dat een verhaal (nog) niet gepubliceerd wordt dan kan dat. De reden daarvan is bijvoorbeeld dat als een tweede blad zoiets publiceert, en ik ben in onderhandeling met een derde blad om het daar te verkopen, dan kan die levering aan die derde door een plaatsing bij de tweede eventueel niet doorgaan, of voor veel minder geld omdat het al een tweede keer gepubliceerd is. Dit laatste geldt ook voor fotomateriaal. Een foto die nog nooit gepubliceerd is levert veel meer op dan eentje waar dit wel zo is. Plaatsing op internet drukt doorgaans de prijs een stuk meer dan op papier, omdat het bij papier meestal een goed afgegrensde doelgroep betreft.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#87 Bericht door Juul - PE0GJG »

In je verhaal kan ik mij vinden John.

Maar ben ik nu in overtreding? ( hi )
Bijlagen
2.jpg
1.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Beschikbaarheid oudere Electrons..

#88 Bericht door PA0ETE »

Als mensen vooraf vragen heb ik meestal geen bezwaar tegen herpublicatie.

In dit geval is het een ruil, en ik weet niet of het wel een gelijkwaardige ruil is. Ik weet niet of je dat nog weet, maar ik heb een paar keer de door jou en Peter gemaakte docu CQ2 in de Daily Minutes uitgezonden. De meeste keren heb ik dat netjes van tevoren gevraagd, maar ik heb dat ook een keer achteraf pas gedaan :-)

Leuk om te zien. ik was dat echt totaal vergeten. Bedankt!!

Om het in de tijd te plaatsen: ik ben in 1979 serieus wat aan HF gaan doen, daar was ik rond 1981 à 1982 met een aantal certificaten die ik haalde verder totaal op uitgekeken. Ik had toen extreem veel tijd voor de hobby, ik had fantastische antennes en ik kon indien nodig veel meer zendvermogen gebruiken dan was toegestaan, maar ik had dat snel gezien. Rond 1982 ben ik één jaar of zo aan RTTY gaan doen (met op een gegeven moment drie telexmachines in dat kleine kamertje van me). Converters zelf ontworpen en gebouwd. Ik heb in die tijd ook een tienmeterrepeater gebouwd, die bemand een jaar of twee gedraaid heeft en daarna heb ik vooral veel aan ATV gedaan. Rond 1986 had ik ineens enorm veel minder tijd voor de zendhobby, en vanaf ongeveer 1990 ben ik daar geheel mee gestopt, mede omdat ik vanaf 1986 het zelfbouwen als betaald werk ben gaan doen. Ongeveer 12 of 13 jaar geleden ben ik weer opnieuw begonnen.

Plaats reactie