Een NFC-chip in een stukje papier

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Een NFC-chip in een stukje papier

#1 Bericht door PA0ETE »

Filmpje van een paar dagen geleden van een in papier ‘embedded’ communicatie-/identificatiechip. Het betreft een treinkaartje voor als je anoniem wilt reizen. Door 1 euro extra te betalen kun je het kaartje gebruiken zonder dat je deze met je eigen OV-chipkaart samen hoeft te gebruiken. Je kunt in de automaten meestal contant betalen.

De extra privacy heeft wel een prijs: het kaartje met de chip is 1 euro duurder dan een regulier kaartje.

Toch is het onvoorstelbaar dat in het papier vewerkt niet alleen de chip zit voor de codering, zodat je met een kaartje bijv. niet meerdere keren of op een ander traject kunt reizen, maar dat er daarnaast een zendertje en een ontvangertje in zit, plus de stroomvoorziening die het chipje van voedingsspanning voorziet met energie uit het signaal van de zender waar je het kaartje voor moet houden. Ik heb begrepen dat het zo zuinig werkt, omdat met zeer kortdurende signalen wordt gewerkt. De energie voor het zendertje en de rest in de kaart is dus maar heel kortstondig nodig.

In het filmpje meld ik onterecht dat het een RFID-chip betreft. Dat was oorspronkelijk wel zo, maar sinds 2008 zit er een NFC-chip in de OV-chipkaart.

Het kaartje werkt in een ISM-allocatie op 13,56 MHz.


youtu.be/fHrj6TQ9_tg

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#2 Bericht door sottezero »

Wat is er mis met de 'QR' achtige code die je nu al kunt gebruiken voor papieren treinkaartjes?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik heb geen flauw idee wat de beweegredenen zijn. Misschien politieke prestige.

Het is wel een van de goedkoopste zendontvangers die je kunt kopen, al kun je er verder niets mee...

Veek telefoons hebben sinds de afgelopen jaren ook een NFC-chip. Er zijn vast heel 'handige' (en privacy-onvriendelijke) dingen te bedenken met die combinatie.

-Verwijderd account

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Net zoals sommige mensen doen, een anonieme ov-chipkaart kopen en dan betalen met de bankpas...

Nou is anoniem sowieso al een farce, er staan immers alle gemaakte reisgegevens ermee geregistreerd en dat in combi met de talrijke camera's waar stations en ov-voertuigen mee vol hangen. Het zal relatief makkelijk zijn om een persoon aan zo'n anonieme kaart te koppelen met al die gegevens bij elkaar verzameld in de databanken.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#5 Bericht door PA3CQN »

Maar wat is er zo verbazingwekkend? Het verschilt toch niet van een 'normale' NFC-kaart van een paar dubbeltjes, behalve dat het geen plastic maar papier is?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#6 Bericht door PA0ETE »

PA3CQN schreef:Maar wat is er zo verbazingwekkend? Het verschilt toch niet van een 'normale' NFC-kaart van een paar dubbeltjes, behalve dat het geen plastic maar papier is?
Datzelfde kun je zeggen over iedere technische publicatie die je doet. Als iedereen zo op filmpjes reageerde, dan zou niemand meer filmpjes maken. What's the point? Ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat je met zo'n uitspraak niet tot de doelgroep van het filmpje behoort. :-)

Ik vond het zelf wel verbazend dat dit zo in een stukje papier zit. Ik heb er ook wel eens een van een scherpe vouw voorzien, en dan blijft hij het als je hem weer plat maakt gewoon doen. Ze maken dit soort dingen ook al voor een zeer lage prijs in textiel, dat je nog in de wasmachine kunt doen ook.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#7 Bericht door PA3CQN »

PA0ETE schreef:
PA3CQN schreef:Maar wat is er zo verbazingwekkend? Het verschilt toch niet van een 'normale' NFC-kaart van een paar dubbeltjes, behalve dat het geen plastic maar papier is?
Datzelfde kun je zeggen over iedere technische publicatie die je doet. Als iedereen zo op filmpjes reageerde, dan zou niemand meer filmpjes maken. What's the point? Ik denk dat we veilig kunnen zeggen dat je met zo'n uitspraak niet tot de doelgroep van het filmpje behoort. :-)

Ik vond het zelf wel verbazend dat dit zo in een stukje papier zit. Ik heb er ook wel eens een van een scherpe vouw voorzien, en dan blijft hij het als je hem weer plat maakt gewoon doen. Ze maken dit soort dingen ook al voor een zeer lage prijs in textiel, dat je nog in de wasmachine kunt doen ook.
Misschien omdat ik veel met die dingen gewerkt heb, en als je er duizend besteld kosten ze al weinig: de kosten van het bedrukken zijn hoger dan die van het kaartje.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#8 Bericht door Goos »

Het is wel een van de goedkoopste zendontvangers die je kunt kopen
Is het wel een zendontvanger ?

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#9 Bericht door PA0ETE »

Goos schreef:
Het is wel een van de goedkoopste zendontvangers die je kunt kopen
Is het wel een zendontvanger ?

Goos
Over een heel korte afstand, maar ik weet niet waar de grens ligt van het tegenovergestelde van DX, en of die grens er wel is. De afstand zal niet meer dan een halve centimeter zijn.

Maar goed, het ding heeft toch alle kenmerken van een zender en een ontvanger.

Bijvoorbeeld werkt hij op 13,56 MHz, 440 kiloherz onder onze 20 meter amateurband. Niet alleen dat, het gebruik van die frequentie is op dezelfde manier geregeld als van de amateurbanden. Ze mogen die dingen niet op 14,03 MHz laten werken om maar wat te noemen.

Het gebruik van 13,56 gebeurt op dezelfde basis als PMR446-portofoons, Wi-FI-routers, Bluetooth, en nog een heleboel andere toepassingen, vergunningvrij dus. AT geeft een brochure uit met al deze vergunningvrije banden, en daar staan de frequenties voor dit soort chips ook in beschreven.

Het lijkt me om die reden wel om een zender te gaan.

En het signaal dat de andere kant uitstuurt wordt door de chip ook ontvangen (en beantwoord). Ook daar kun je niet omheen.

-Verwijderd account

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#10 Bericht door -Verwijderd account »

En wat is het verschil tussen NFC en RFID? Beide soorten zijn microscopisch klein en werken met radiogolven.
Welk systeem wordt trouwens gewoonlijk gebruikt voor anti-diefstal poortjes in winkels? Da's toch ook op gelijke wijze?

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#11 Bericht door Rene - pg3r »

Een paar jaar geleden reisde ik van Vliegveld Shanghai Pudong met de metro naar Shanghai Hongqiao (HSL-treinstation). Een rit van zo'n anderhalf uur. Kostte omgerekend EUR 0.80. Inclusief zo'n NFC-kaartje.

Snap niet waarom NS alleen al voor het kaartje een euro rekent.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#12 Bericht door PA3CQN »

PE2CH schreef:Welk systeem wordt trouwens gewoonlijk gebruikt voor anti-diefstal poortjes in winkels? Da's toch ook op gelijke wijze?
Het meest voorkomend is nog altijd een LC-kring, uit folie gesneden onder de prijs-sticker. Het geheel werkt dan eigenlijk als een grid-dipper: de opname van energie in de LC-kring wordt
gedetecteerd door het poortje. Bij de kassa wordt met een sterk signaal de LC-kring doorgebrand, zodat je de winkel uit kunt zonder rood hoofd.
RIFD werkt praktisch net zo, behalve dat de kring dan een chip voedt die de energieopname pulsgewijs vergroot/verkleint om zo informatie te verzenden.
De hogere energieopname betekent wel dat de koppeling sterker moet zijn: tag en ontvanger moeten dicht bij elkaar gehouden worden.

Lang geleden was er ook nog een variant waarbij er een strip met 5 a 6 kleine magnetische staafjes werd gebruikt. Dan zat er ergens in
het artikel een papieren strip, pakweg 15 cm lang. Die kon je immiteren door 5 spelden magnetisch te maken en op een rijtje in de jas van je oom te steken .. ;-)

De LC-versie is me nog eens lelijk opgebroken toen ik net een rol coax had gehaald en daarna nog even de V&D in ging ..
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#13 Bericht door Goos »

Maar wat is er zo verbazingwekkend? Het verschilt toch niet van een 'normale' NFC-kaart van een paar dubbeltjes, behalve dat het geen plastic maar papier is?
Die tag is dus toch geen zender, ik dacht al , heb ik wat gemist.
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#14 Bericht door PA3DJS »

Die RFID chips met loopantenne zitten overal in. Technisch gezien zijn alle 13.56 MHz passieve RFID near field systemen (vandaar NFC, Near Field Communication). De leesafstand bevindt zich binnen de near field afstand (reactive field zone) van de loopantennes. Alleen in de volksmond lijkt de term NFC gebruikt te worden voor communicatie over < 10 cm, zoals bij bankpassen en telefoons.

De tags in boeken van de bibliotheek werken ongeveer hetzelfde, en is ook 13.56 MHz near field communication, alleen noemt men dat in de volksmond geen NFC. Het grote verschil v.w.b. RFID bibliotheek tags zit in de veel lagere data rate (ten opzichte van bijv je paspoort). Daardoor kan de Q-factor van de kring in zowel zender als tag (in het boek) veel hoger zijn. De uitleesafstand kan daardoor >50 cm zijn.

Je hebt ook passieve far field systemen en die zitten in Europa doorgaans op 868 MHz. De antenne kan varieren van een rechte of gebogen dipool, of zelfs zeer kleine afgestemde loops voor on metal tags. De antenne zit via schottky diodes (als gelijkrichter) gekoppeld aan het digitale circuit op de chip. Dus ook hier draait de chip op het gelijkgerichte RF signaal dat uit de tagantenne komt. . Het llink budget is een stuk gunstiger ten opzichte van 13.56 MHz waardoor afstanden in orde van meters mogelijk zijn.

Voor degenen die wat verder willen lezen, vind eens op: backscatter modulation, load modlulation, in combinatie met RFID. Als je speciaal naar de UHF passieve tags wil (dus 868/915 MHz), geeft vinden op EPC class 1 Gen 2 leuke info. De standaard is zelfs gratis te downloaden.

Over "poortjes'
Ik ben met winkeldiiefstalpoortjes ook de mist in gegaan. Ik had een stel oude EAS tags (strips uit zacht magnetisch materiaal) van het werk in mijn tas zitten.... Dan sta je toch even raar te kijken als dat poortje afgaat. het is ook fout gegaan met zo'n 8 MHz LC kring tag (die met een pin vast zit aan bijv. een kledingstuk).

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een NFC-chip in een stukje papier

#15 Bericht door PA3CQN »

PA3DJS schreef:die met een pin vast zit aan bijv. een kledingstuk ...
Dat zijn trouwens op zich fraaie staaltjes mechanische techniek: een pin die zichzelf vasttrekt met fietskogeltjes in een kommetje.
En voor het losmaken een sterke magneet die de kogeltjes terug trekt zodat de pin vrij blijft. Zo simpel en zo effectief!
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie