Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zicht

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#31 Bericht door Rene - pg3r »

PA2S schreef: En nogmaals, het is echt noodzakelijk om een deskundige in de arm te nemen, als het op een procedure aankomt. Die zou waarschijnlijk ter zitting wel een paar keer hebben ingegrepen.
Oud Chinees spreekwoord: 'Wie zijn eigen advocaat is, heeft een dwaas als cliënt' :wink:

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#32 Bericht door johnvdpas »

Zonder advocaat, en als je zelf geen rechten hebt gestudeerd is het heel erg moeilijk een zaak te winnen, ook al heb je in feiten wel gelijk.

Want wat ik hier ook las, je gaat fouten maken, zoals zeggen dat je geen meningen verkondigd, en juist zaken opnoemen waaruit blijkt dat je geen aanspraak kunt maken op het verdrag van de rechten van de mens. Dan is het natuurlijk snel afgelopen, elke advocaat zou dat namelijk juist niet doen.

Daarbij is het ook niet nodig, want veel mensen welke weinig verdienen kunnen ook nog eens gebruik maken van gesubsidieerde rechtsbijstand. Dan kost een advocaat dus 500 euro. (Wel moet je dan ook nog steeds de kosten van de tegenpartij betalen mocht je daarin veroordeeld worden)

En nu is een rechter nog redelijk voorspelbaar in zijn juridische antwoorden, (op basis van de input van de amateur had ik deze uitspraak wel verwacht, en komt mij zeer logisch over) als we het hebben over bindend advies (Stel jij hebt een probleem met persoon a, en persoon c en d willen daar wel een bindend advies over geven) dan kan de uitspraak al helemaal warrig en onvoorspelbaar zijn. Vaak omdat dergelijke personen niet in dezelfde maten het recht beheersen als een rechter maar het op hobby basis doen. (Vaak hebben zelfs niet alle leden recht gestudeerd en zeker niet op hoog niveau, soms zelfs niemand) En daarbij ook nog eens gebonden zijn aan de partij waarvoor ze uitspraak doen.

Dus als amateur kun je in dit geval veel beter naar een rechter stappen. Met advocaat erbij en niet denken de zaak goedkoop te kunnen winnen, want dat is onmogelijk. Een bindend advies is vaak informeel en verloopt niet via wettelijke procedures. Een dergelijk advies ga je dus gewoon verliezen, want dan krijg je antwoorden als niemand mag in de straat een antenne plaatsen, dat staat in de regels, heel de straat is tegen antennes, en zeker die van jou, ect. Pietje en klaasje hebben bovendien sinds kort ernstige stroring van jou antenne ect. Dat is niet het niveau waarvan je het in deze zaak moet hebben.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#33 Bericht door johnvdpas »

Ik bedoelde dus eigenlijk: Stap niet naar een of andere verhuurcommissie van de woningbouw, want een dergelijke uitspraak is bindend, en de kans dat deze serieus ingaan op het verdrag van rechten van de mens, acht ik vrij klein.
Als je dat wel doet, en je verliest dat is dat heel moeilijk, om een dergelijke uitspraak hoe slecht deze ook is terug te draaien.

Dit komt omdat je vooraf als partij er mee instemt de uitkomst te respecteren. (Bindend) een rechter mag dus maar zeer beperkt toetsen op een dergelijke uitspraak.

Een rechter zal altijd serieus ingaan op het artikel van de rechten van de mens, bij de woningbouw is dat maar de vraag, omdat de commissie welke de zaak behandeld wel voldoende juridische knowhow moet hebben. Soms heb je geluk dat er gewoon een plaatsvervangend rechter in een dergelijke commissie zit, dat kan maar het kan ook dat er zelfs niemand in zit welke recht heeft gestudeerd. Meestal zie je het wel aan de namen bij de uitspraak of er mr. of iets dergelijks voor de namen staat. (hoeft dan geen rechter te zijn maar wel iemand met verstand van recht) En het verdrag van de rechten van de mens, eist nogal wat juridische kennis om daar goed over te kunnen oordelen. Als ze daar niet de knowhow voor hebben, beginnen ze er niet aan, en loop je kans dat ze die argumentatie gewoon overslaan. Dat is althans mijn mening. Een rechter zal altijd oordelen over het verdrag van de rechten van de mens, als jij dat aandraagt. Dus met deze zaak, altijd advocaat en aan de rechter voorleggen.

Wat wel zou kunnen, als je het toch via een commissie wil doen, is dat je min of meer eist en van te voren na vraagt of de personen welke je zaak behandelen wel juridisch geschoold zijn. Mochten ze dat niet zijn, is de zaak naar mijn idee kansloos voor een dergelijke commissie. Want dan kun je antwoorden krijgen welke ik in mijn vorige bericht aangaf.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#34 Bericht door johnvdpas »

pe5t schreef:De "'gedaagde" had op eigen houtje, zonder toestemming te vragen aan de verhuurder, een sprietantenne geplaatst en zich dus niet gehouden aan de huurovereenkomst. Hij had er veel beter aan gedaan eerst toestemming te vragen en pas bij weigering zelf (met een terzake kundige advocaat) naar de rechter te stappen. Met een goede voorbereiding was hij zeker niet kansloos geweest. Mogelijk viel de spriet ook nog onder de vergunningvrije bouwwerken uit de bouwregelgeving en was ook van de kant van de gemeente weinig te vrezen.
Klopt ook als een bus, zo hoor je de procedure te volgen. Daarbij is zijn argumentatie van, ik heb een sprietantenne waarmee ik een paar amateurs mee kan bereiken, zie je zo waardeloos. Je kunt als amateur namelijk ook gewoon een HF antenne plaatsen (welke ook echt niet groot hoeft te zijn) en dan argumenteren dan je Europa en daarbuiten werkt, en dan wordt je netwerk dus ook veel en veel groter. En wat is een mening verkondigen? Ook dat had beter uit gewerkt kunnen worden. Het kan zelfs goed zijn dat hij wel degelijk zijn mening verkondigd, maar dit zelf niet eens door heeft, een advocaat had hem daarop wel kunnen attenderen. Op meerdere punten was de argumentatie van de amateur zo waardeloos, dat er niet anders dan dit uit kon komen.

Maar het heeft ook positieve punten, je kunt wel denken, nu is er correspondentie, dus nu zijn wij als amateur het haasje, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik zie juist heel veel kansen met deze uitspraak.

Overigens: Als je argumentatie bij een rechter zo slecht is, zoals hier waarin je feitelijk gewoon zegt ik voldoe niet aan de wettelijke vereisten om aanspraak te maken op antenneplaatsing, en daarbij ook nog eens daarvoor de argumentatie zelf aandraagt, dan kan er wel een uitspraak zijn welke positief voor de amateur is en waaruit blijkt dat hij recht heeft op antenneplaatsing, maar dat heeft in dat geval dan ook geen zin meer. Daarom neem een advocaat!

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#35 Bericht door QSY »

Met stijgende verbazing heb ik deze uitspraak gelezen en wil hier graag
het nodige over kwijt.
Onderhand is het bijna een decennium geleden dat ik begon met de aanvraag
van mijn antennemast en heb in die tijd veel geschreven op dit forum.
Ik heb het meeste van mijn posts destijds verwijderd omdat er op dit forum
veel negativiteit en gemakzucht huist !
Velen hebben een mening en uiten dit ook, maar dragen niet bij aan een positieve
en van belang zijnde hulp, waar dit forum in mijn ogen voor bedoeld is.
Het 'de neuzen dezelfde kant op' concept is op dit forum ver te zoeken helaas.

Met betrekking tot de uitspraak in deze rechtzaak is het echt een aaneenschakeling
van prutsers.
Niet alleen de rechter, maar ook degene die deze rechtzaak aangespannen heeft, heeft
niet zijn huiswerk gedaan !

Jaren geleden al hebben o.a. Kees PE5T, Cor PA5COR, Willard PE1DTQ, Willem PE2WDO en
vele anderen veel werk verzet om behulpzame informatie te verschaffen over het
onderwerp 'aanvraag antennemast' en zie hiertoe het uiterst informative topic
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=4064

Maar zoals gebruikelijk is het verstand van de mens zeer beperkt (*) en begint men
een rechtzaak zonder zich te verdiepen in alle ins en outs.
En dat terwijl er zoveel informatie van bovengenoemde personen aanwezig is op dit
forum !!

(*) Zeer beperkt is het verstand van de mens omdat de wereld een zootje is.
Met elkaar maken we een bende van onze Aarde en blijken nog steeds niet in staat
om een echt sociaal systeem te creeren. 'En masse' wordt er rechts gestemd, wordt
elke menslievende gedachte om zeep geholpen en geloven we datgene wat de overheid
ons voorschrijft; waky waky
A; Is het niet vreemd dat er een begrotingsoverschot in 2017 is en dit voornamelijk
aangewend wordt voor 2 zaken; 1 de Zorg -> dit is OK, 2; Voor salarisverhoging van
ambtenaren -> dit is NIET OK

Ons overheidssysteem werkt namelijk zo; Je hebt een macht in Den H. maar deze macht
dien je natuurlijk wel uit te voeren; Dat doe je door onder gewone mensen ( zoals jouw
buurman/vrouw )een bevoegdheid te verstrekken als ambtenaar.
Ze zijn in dienst van de (R)overheid en doen hun ( trage ) ding. Jij kletst gewoon met
deze mensen, want ze zijn immers jouw doodnormale buur, maar ondertussen 'bepalen' ze wel
in opdracht 'van (DH)' , dat jij een nummertje moet trekken op het gemeentehuis ( ook al
staat er geen wachtrij voor je )
Maar sterker nog; ze hebben de macht en hebben dus controle over de 'meute' .

Deze 'buurman/vrouw' heeft helemaal gelijk dat hij/zij een baan als ambtenaar heeft,
want wie wil niet zo makkelijk zijn geld verdienen ?!

Ze werken o.a. ook voor de 'Provincie' en al rijdend op de snelweg zie je 4 gele autootjes
achter elkaar aan de zijkant van de weg staan en blijkt er maar 1 persoon daadwerkelijk
productief te zijn. Dit kennen we allemaal, dit beeld....... Echter Jij werkt in de
commerciele sector en elke minuut moet er 'verdiend' worden, dus ff een peukie of n bakkie is
in je eigen tijd.....
Gefrustreerd na het zien van de gele autootjes als commerciele werknemer zie je ook nog eens
3 gemeente - plantsoendienst' medewerkers waarvan er 1 een bladblazer in zijn handen heeft en
2 leuk met elkaar staan te kletsen........... mmmmhhh vreemd at ditzelfde beeld ook jouw
commerciele collega, die 15 minuten na jou deze locatie passeerde, is opgevallen.....
Gevalletje stereotype ?

Deze 'makkelijke banen als ambtenaar' werden in 2017 als eerste 'beloond' door een
begrotingsoverschot !!!!!
Een begrotingsoverschot wat 'verdiend' werd door de commerciele sector, omdat een overheids-
instantie geen geld 'verdiend' , maar de gemeenschap juist geld kost !!!!!!!!!!!

Het mag dus duidelijk zijn dat het pensioen van deze groep als beste geregeld is !
Antwoord: Klopt; het ABP staat er het beste voor !!!!

5 Mei: Voor iedereen een vrije dag........ Ja, eens in de 5 jaar geeft jouw commerciele
baas jouw een dag vrij. Jij werkt keihard in die commerciele sector en krijgt 1 x per 5 jaar
een vrije dag !
De roverheid heeft besloten om de keuze 'vrij' te laten, dus jouw 'commerciele' baas zal
wel gek zijn om jou elk jaar vrij te geven !

Maar de Roverheid geeft elke ambtenaar, die slechts 25% werkt ten opzichte van de
commerciele arbeid, elk jaar op 5 mei een vrije dag !!! Denk hierover na is mijn advies !

Werk dus maar 25 % Het levert het meeste op !

2018: 11 Miljard is er 'over' De roverheid heeft dat in zijn plus staan en besluit om
er de Staatsschuld mee af te lossen....
Goed idee lijkt het ! Nu neem ik je mee naar de volgende gedachte;
Al jaren heeft ons land een Staatschuld en dat is met name omdat er aan Roverheidstaken
veel te veel geld gespendeerd is aan slechts 25 % arbeid. Veel te veel geld is naar ambtenaren
gegaan ( en nogmaals; ik gun het de slimme persoon die werkt voor de Roverheid ! Wie wil niet
zo makkelijk binnenlopen ! )
Som al die zaken op, welke de ambtenaren hebben verprutst; HSL lijn, metro, kortgeleden de kwestie
in het onderwijs qua diplomaas, etc. etc. Elk commercieel bedrijf zou al lang failliet zijn
na zulke deblacles !

Ga mee terug in de tijd en we beleven anno 2009; crisis. Huizen dalen qua woningwaarde, Het gaat
slecht met de wereld qua ping ping. Waarom: Grote bedrijven waar jij en ik als werknemer zijn,
verdienen niet genoeg. Ze moeten interen op hun reserves en ze zien hun aandelen dalen. Kortom het
is malaise en elk bedrijf is 'minder waard' ten opzichte van hoe het voorheen was.

Grote bedrijven besluiten daarop; hier niet mee akkoord te gaan en willen hun waarde behouden;
Dus.......... Jij en ik moeten betalen om die grote bedrijven 'in stand te houden' Waren ze
voorheen 5 Miljard waard, maar na de crises slechts 3 Miljard, dan moeten jij en ik die
2 Miljard nu ophoesten, zodat in ieder geval de waarde op 5 Miljard blijft.....
Snap je nu waarom de pensioenen omlaag zijn gegaan, waarom jij ipv 65 nu tot 67+ jaar moet wachten
tot je AOW en pensioen krijgt !
You're the one who pays !

Jaren heeft de Roverheid verdiend aan het aardgas. 10000 woningen zijn feitelijk onbewoonbaar
en het duurt jaren voordat er 'geld over de brug' komt voor deze gedupeerden in Groningen !
Waar gaat deze 11 Milj. in 1e instantie naar toe ? naar de Staatschuld !
Een land 'leent' geld van diegene die het 'over' hebben; dus dat zijn de Rijken der Aarde!
En dus anno 2019 besluit ons land om eerst de Rijken 'uit te keren' in plaats van die Groningers
welke de werkelijk gedupeerden zijn en waar grof geld aan verdiend is door de Rijken !!!!

Jij wordt geboren..... Wanneer ? In 1960, in 1985 ? Wanneer doet er niet toe....
Wie van ons is geboren met een sticker op zijn voorhoofd dat Hij/Zij de eigenaar is van het
Aardgas ??? Ik denk dat niemand hierop 'recht' heeft. Waarom ondervindt een gedeelte
van de bevolking er in plaats van iets aan over te houden, er schade van ???? Het gas en dus
de opbrengsten zijn toch ten goede van iedereen ?

ETC ETC ETC.........


Wanneer gaat het hart van ieder mens werkelijk spreken en houden we op met elkaar
het licht niet in de ogen te gunnen ?

Hoe dom kan een natie zijn door de mensen in echte nood niet acuut te helpen !

Er is wat goed mis in dit land............

Oh ja, die rechtzaak............. ( Die zo ontzettend veel te maken heeft met het feit dat
er iets goed mis is in dit land, zoals mijn bovenstaande verhaal betoogd ! )
Lees dit document eens goed; http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=4064
en vooral hetgeen het EHRM heeft uitgeproken .......

Mening........? EHRM heeft het over informatie !

73 QSY

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#36 Bericht door PA9X »

PA0ETE schreef:Volgens de uitspraak gaat dit zover dat zelfs een beperkt stadsgezicht, bijvoorbeeld in een middeleeuwse stadskern geen reden kan zijn om een burger in de vrijheid van informatiegaring te beperken, bovendien, zo stelt de uitspraak heeft men in het geval van een beperkt stadsgezicht de keuze: als je geen bewoning toestaat, heb je ook geen antennes die het stadsgezicht beperken.
Radiozendamateurs kunnen simpelweg niet via de kabel of internet hun experimenteren uitvoeren. Agentschap Telecom, de overheid dus, heeft een aantal jaren geleden een artikel over rza's gepubliceerd waarin men stelde dat rza's een bijdrage aan de economie leveren, omdat zij mede nieuwe communicatietechnieken ontwikkelen. Belangrijke reden waarom zij beschikking hebben over een exclusief stuk frequentiespectrum. Die publicatie is met de upgrade van de AT website helaas ter ziele gegaan en had in een zaak als deze wellicht kunnen helpen.

Zoals anderen hier al terecht melden, had de betreffende amateur zijn zaak slecht voorbereid. Hij had beter eerst even de publicaties van Guido PA0GMM kunnen lezen en deze delen met een jurist van rechtsbijstand.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#37 Bericht door Adrian_ »

Genoemd artikel is nog te lezen op blz 5 van http://pi4ede.datastar.nl/2013/Nieuwsbr ... %20248.pdf

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#38 Bericht door PA9X »

Adrian_ schreef:Genoemd artikel is nog te lezen op blz 5 van http://pi4ede.datastar.nl/2013/Nieuwsbr ... %20248.pdf
In het archief van de oude AT site nog gevonden:

Afbeelding

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#39 Bericht door PA2S »

PA9X schreef:Radiozendamateurs kunnen simpelweg niet via de kabel of internet hun experimenteren uitvoeren.
Feitelijk is dit juist, maar: het betreffende artikel van het mensenrechtenverdrag gaat - kortweg - over de vrijheid van informatie. Experimenteren valt daar niet onder en geniet dus ook geen bescherming door dat verdrag.

Overigens wordt er nog amper geëxperimenteerd en dus het maatschappelijk nut van radiozendamateurs nog nauwelijks relevant. Een rechter kan er weinig mee in zijn belangenafweging.

De draad was gestart omdat ik de uitspraak zorgwekkend vind, immers wordt de bescherming door het verdrag steeds verder uitgehold. Of het inmiddels tot de VERON is doorgedrongen, weet ik niet. Ik heb er nog weinig over gelezen.

Juist omdat het hebben van een antenne essentieel is voor onze hobby, zou je verwachten dat de verenigingen zich daarop veel meer zouden richten. Maar helaas, in hoofdzaak stilte.

Tijdens een VR heb ik een aantal jaren geleden aan PAoGMM aangeboden om hem te ondersteunen. Mij leek dat wel een goed idee, want zijn gezondheid had al eens flink gehaperd. Je verwacht dat mijn aanbod met twee handen zou worden aangegrepen. Maar het bleef stil...

73, Henk

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#40 Bericht door PA5COR »

Zoals QSY al vermelde boven is er al een thread met veel info hier waar ik ook in meewerkte, met hulp geleverd aan vele amateurs ook ter plekke om een mast te kunnen plaatsen of antennes die er al waren te "redden" .
Ondertussen ben ik wat ouder en minder genegen om zaken aan te nemen, met de info in de thread moet het mogelijk zijn een goed onderbouwd argument neer te zetten voor het plaatsen en nodig zijn voor een mast met antennes.

Zoals ik al vaker melde is elke uitspraak die negatief is voer voor Gemeentes etc om die te hanteren om je het leven zuur te maken, en zal (mis) bruikt worden als negatief advies.

Ik heb ooit een handleiding geschreven hoe je het een en ander moet aanpakken inclusief PA0GMM zijn waardevolle adviezen uit het boek van de Veron, ook hier aanwezig.
Goed voorbereiden, en je eisen beperkt houden, een 30 meter mast in een woonwijk is zeker van afwijzing.

Gelukkig heb ik niet zoveel problemen hier, goede buren, een Gemeente die de laatste keer dat ze in de clinch gingen met me 7.7 miljoen gulden kwijt waren, met veel gezichts verlies en een Wethouder die op mocht stappen, dus van de Gemeente kan ik alles doen.
Hetzelfde geld voor de verhuurder, die brand zijn vingers ook liever niet.... :mrgreen:
al dat heeft me veel werk gekost en inspanning 30 jaar geleden...

Succes met degenen die nog aanvragen moeten indienen, bereid je goed voor en steek daar tijd in en lees de boven aangehaalde thread maar goed door.
73,
Cor
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ongunstige uitspraak rechtbank, antenneverbod komt in zi

#41 Bericht door PA9X »

PA2S schreef:
PA9X schreef:Radiozendamateurs kunnen simpelweg niet via de kabel of internet hun experimenteren uitvoeren.
Feitelijk is dit juist, maar: het betreffende artikel van het mensenrechtenverdrag gaat - kortweg - over de vrijheid van informatie. Experimenteren valt daar niet onder en geniet dus ook geen bescherming door dat verdrag.

Overigens wordt er nog amper geëxperimenteerd en dus het maatschappelijk nut van radiozendamateurs nog nauwelijks relevant. Een rechter kan er weinig mee in zijn belangenafweging.

De draad was gestart omdat ik de uitspraak zorgwekkend vind, immers wordt de bescherming door het verdrag steeds verder uitgehold. Of het inmiddels tot de VERON is doorgedrongen, weet ik niet. Ik heb er nog weinig over gelezen.
Zeker weten dat het bij de VERON is doorgedrongen. Toen ik zelf lid van het hoofdbestuur was, is dit meerdere malen onderwerp van vergadering geweest. Reden waarom de VERON nu juist het experimentele karakter in amateurradio stimuleert. Je kunt wetten eenmaal niet zomaar veranderen, maar amateurradio wel proberen het karakter te geven dat de wetgever het belang van amateurradio inziet.

Overigens, wie denk dat experimenteren alleen met een soldeerbout kan, die heeft in veel shacks inmiddels plaats gemaakt voor een toetsenbord en programmeerkennis.

Plaats reactie