EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart nog.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart nog.

#1 Bericht door PA0ETE »

EU voorstel dreigt mogelijk de rechten van zendamateurs aan te tasten. Reageren is alleen nog vandaag mogelijk!

Ik heb net een reactie geplaatst:
https://ec.europa.eu/info/law/better-re ... 6621038_en

(N.b. je mag ook in het Nederlands reageren!)

Voor context, zie:
https://blog.mehl.mx/2019/protect-freed ... ice-today/

Mijn reactie:
I am a ham radio operator, and I am worried the changes don't respect the traditional rights of ham radio operators to change and modify existing equipment and possibly also to them being allowed to build their own equipment and manufactured equipment having to have too much limitations. Most probably this depends on individual implementation in the different countries, but I would like the directive to respect these rights ham radio operators have had world-wide since the 1920's on a European basis, so that these rights will be guaranteed in all EU countries. I am in the Netherlands, which is among the countries where radio amateurs probably have the most liberal rights to do so. I have been a ham radio operator myself since 1975 (call sign PA0ETE), and I have designed and made many transmitters and transceivers, in addition to modifying and/or reprogramming professional equipment, such as for FM, Tetra and DMR for use in amateur bands.

Vertaling:
Ik ben zendamateur en ik ben bang dat de veranderingen de traditionele rechten van radiozendamateurs niet zullen respecteren om bestaande apparatuur te veranderen en aan te passen, en mogelijk ook dat ze hun eigen apparatuur mogen maken en dat fabrieksapparatuur (voor zendamateurs) hiermee teveel beperkingen opgelegd krijgt. Hoogstwaarschijnlijk hangt dit af van de individuele implementatie in de verschillende landen, maar ik zou graag zien dat de richtlijn deze rechten eerbiedigt die zendamateurs wereldwijd sinds de jaren 20 van de vorige eeuw op Europese basis gehad hebben, zodat deze rechten in alle EU-landen gegarandeerd zijn. Ik zit zelf in Nederland, een van de landen waar radioamateurs waarschijnlijk de meest liberale rechten op dit gebied hebben. Ik ben sinds 1975 zendamateur (roepnaam PA0ETE) en ik heb redelijk wat zenders en zendontvangers ontworpen en gebouwd. Daarnaast heb ik professionele apparatuur gemodificeerd en/of geherprogrammeerd, zoals FM, Tetra en DMR voor gebruik op de amateurbanden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#2 Bericht door PE2AAB »

Hi John,

Voor zover ik kan zien gaat Article 3.3(i) over de RED. Wij zijn hier als radio amateurs van uitgesloten.
Zie Blue Guide pagina 11: https://ec.europa.eu/docsroom/documents ... ons/native
1.6.2 What is explicitly excluded from the scope of the RED?

1.6.2.2 Radio equipment used by radio amateurs
The RED excludes radio equipment used by radio amateurs within the meaning of Article 1, definition 56, of the International Telecommunications Union (ITU) Radio Regulations, unless the equipment is made available on the market. The following equipment shall be regarded as not being made available on the market.
(a) radio kits for assembly and use by radio amateurs;
(b) radio equipment modified by and for the use of radio amateurs;
(c) equipment constructed by individual radio amateurs for experimental and scientific purposes related to amateur radio.
The assessment whether the transfer of radio amateur equipment between radio amateurs or intended for radio amateurs shall be considered as making available on the market shall be done on a case by case basis taken into account the regularity of the supplies, the characteristics of the product, the intentions of the supplier etc. The occasional transfer of radio equipment between radio amateurs may be considered as not making available on the market. However, if supply is regular or there is a business related context then it may be considered as making available on the market, in the course of commercial activity whether in return for payment or free of charge. (Blue Guide, Chapter 2.2).
Voor de koopdozen ben ik er nog niet helemaal uit. Bij verkoop moeten deze namelijk wél aan de RED voldoen. Wordt vervolgd!
De routers (die we nu b.v. met DD-WRT naar max Power opschroeven) kunnen in de toekomst wellicht niet meer worden gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#3 Bericht door PA0ETE »

Bedankt voor je reactie!

Inderdaad de RED.

Ik moest het bericht vrij gehaast maken. Ik kreeg het pas gisteren onder ogen, en dacht in eerste instantie dat het een hoax was, omdat er zo weinig over te vinden was. Omdat de boel op 4 maart sluit vond ik dat ik het toch moest aankaarten. Ik heb natuurlijk wel van deze wetgeving gehoord, alleen was me van een eventuele aanpassing niet bekend dat dit ervan de bedoeling was. Er is eerder een kwestie geweest waar de universiteit van Darmstadt vreesde dat een wetsvoorstel voor de Duitse implementatie van de oorspronkelijke richtlijn het flashen van alle fabrieksapparatuur, zowel voor als na invoering van de richtlijn zou verbieden.

Ik heb het vanwege de korte nog beschikbare reacteitijd voordat ik de tijd had alles goed te lezen aangekaart. Volgens mij kan ik mijn reactie op de site niet meer aanpassen. Er staat nog een foutje in (bij de rechten sinds de jaren 20 noem ik Europa, omdat dit in de EU speelt, we hebben die rechten echter wereldwijd).

Als journalist kun je ook niet alles weten/bijhouden helaas.

Het kan alsnog geen kwaad om op de betreffende site je mening te geven

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#4 Bericht door PA0ETE »

Ik heb nu jouw tekst pas gelezen, incl. de uitzondering voor zendamateurs, dat betekent echter toch een flinke inperking van de rechten die we nu in Nederland hebben.

In de huidige regeling staat expliciet beschreven dat wij bijv. apparatuur voor mobilofoongebruik voor amateurtoepassing geschikt mogen maken. Ik zie niet staan dat mobilofoonapparatuur die verkocht wordt tevens geschikt mag zijn voor amateurgebruik. Dat zuu (afhankelijk van de implementatie per land) dan een verbod kunnen inhouden om bijv. mobilofoonapparatuur te leveren die configureerbaar is voor amateurbanden. Daarmee zouden dan bijvoorbeeld de meeste Chinese apparaten zoals van Baofeng, Wouxun, maar ook veel apparatuur zoals die nu voor DMR gebruikt wordt, en alle apparatuur voor zaken die in de amateurwereld in Europa zeldzaam zijn zoals Tetra, dPMR, NXDN, Apco etc. niet meer in een voor amateurs geschikte versie op de Europese markt beschikbaar mogen zijn. Het betekent op zijn minst dat de ombouw van bestaande apparatuur ernstig wordt bemoeilijkt, en in de toekomst ook wellicht onmogelijk kan worden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#5 Bericht door PE2AAB »

Precies. Mijn laatste zin geeft mijn onwetendheid ook aan in deze:
Voor de koopdozen ben ik er nog niet helemaal uit. Bij verkoop moeten deze namelijk wél aan de RED voldoen. Wordt vervolgd!
Aangezien wij in de commissie zitten (QRL Matig) én we een aantal radioamateurs hebben op QRL nemen we dit altijd in het achterhoofd mee. Een veilige gedachte toch? ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#6 Bericht door PA0ETE »

Dat is goed om te weten.

Bijv. in het geval van routers en vergelijkbare apparatuur geldt het ook. Voor een deel vallen de amateurbanden op dat terrein samen met Wi-Fi, maar in de VS wordt er uitgebreid met mesh-netwerken geëxperimenteerd op 13 cm. Daarvoor werden routers gebruikt zoals die thuis gebruikt worden, of vergelijkbare apparatuur voor professioneel gebruik met wat meer zendvermogen. Als die apparatuur afgegrendeld waren onder 2400 MHz, dan zou dat niet mogelijk zijn. Hetzelfde geldt hier in Europa natuurlijk ook, en bovenal geldt het nieuwe experimenten waarin we nu nog niet kunnen voorzien dat die eraan komen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#7 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef:Ik heb nu jouw tekst pas gelezen, incl. de uitzondering voor zendamateurs, dat betekent echter toch een flinke inperking van de rechten die we nu in Nederland hebben.

In de huidige regeling staat expliciet beschreven dat wij bijv. apparatuur voor mobilofoongebruik voor amateurtoepassing geschikt mogen maken. Ik zie niet staan dat mobilofoonapparatuur die verkocht wordt tevens geschikt mag zijn voor amateurgebruik. Dat zuu (afhankelijk van de implementatie per land) dan een verbod kunnen inhouden om bijv. mobilofoonapparatuur te leveren die configureerbaar is voor amateurbanden. Daarmee zouden dan bijvoorbeeld de meeste Chinese apparaten zoals van Baofeng, Wouxun, maar ook veel apparatuur zoals die nu voor DMR gebruikt wordt, en alle apparatuur voor zaken die in de amateurwereld in Europa zeldzaam zijn zoals Tetra, dPMR, NXDN, Apco etc. niet meer in een voor amateurs geschikte versie op de Europese markt beschikbaar mogen zijn. Het betekent op zijn minst dat de ombouw van bestaande apparatuur ernstig wordt bemoeilijkt, en in de toekomst ook wellicht onmogelijk kan worden.
Ik interpreteer dat dit onder b) valt, voor HAM gebruik aangepaste apparatuur die buiten de RED valt. Ik lees niet dat RED inhoudt dat apparatuur niet modificeerbaar naar HAM banden mag zijn. Wellicht dat bij normaal gebruik de HAM banden niet geconfigureerd kunnen/mogen worden, maar zo erg is dat niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#8 Bericht door PA0ETE »

Wat ik in de korte tijd dat ik ernaar gekeken heb gezien heb, is dat het niet mag dat apparaten via programmeerkabels naar buiten de banden kunnen worden worden geprogrammeerd. Dat mag alleen naar frequenties waarvoor dit in het kader van de bestemming van het apparaat is toegestaan. Het zou kunnen dat je wel apparaten mag leveren die voor meerdere toepassingen gebruikt kunnen worden, maar als dat niet zo is, dan zullen professionele apparaten niet naar amateurbanden kunnen worden omgeprogrammeerd. Bij de toenemende integratie van veel onderdelen en de manier waarop apparaten in de toekomst gemaakt zullen worden zal, het ook steeds moeilijker worden om die apparaten nog in zijn geheel voor de amateurbanden geschikt te maken. Hooguit kun je dat dan nog met een transverter doen.

Als dat zo strikt wordt uitgelegd, zul je zien dat bij apparatuur die in Europa te koop zullen zijn voor bijvoorbeeld DMR, die apparaten ofwel in een versie zullen verschijnen voor amateurgebruik, ofwel voor gebruik door professionals, waarbij mogelijk hardwarematig wordt voorkomen dat ze op andere frequenties kunnen werken. Dat is niet zo heel moeilijk, ook niet bij gebruikelijke technologie.

Het gevolg zal zijn dat het aanbod dunner wordt (amateurs zijn dan bijv. aangewezen op apparaten puur voor amateurgebruik), en de prijzen zullen bijgevolg stijgen, zowel voor nieuwe apparatuur als voor surplusapparatuur die nog vóór de regel op de markt is verschenen.

Het hangt er natuurlijk allemaal nog van af of dit nieuwe voorstel niet weggestemd of gewijzigd wordt, en per land hoe dit in de regelgeving zal worden ingebed. Ik schat dat we aan AT net als in het verleden een goede partij hebben om voor amateurs de mogelijkheden van experimenteren zoveel mogelijk te respecteren, maar bij zo'n richtlijn is de nationale vrijheid om af te wijken natuurlijk ook maar beperkt. En er zullen zeker landen zijn waar dit niet zo ruim zal worden uitgelegd.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#9 Bericht door PA3CQN »

Al is HAM apparatuur uitgesloten, toch is de regeling kwalijk. Het is een feitelijk verbod op rooten van je telefoon, plaatsen van Tomato op je router of zelfs
installeren van een alternatief OS op je laptop.
Heel strikt genomen is zelf IoT de klos: alle modules die we nu gebruiken met eigen firmware , zoals de ESP-serie, LoRa modules en dergelijke vallen er ook onder.
In dezelfde paragraaf waar HAM-apparatuur ( gedeeltelijk ? ) wordt uitgezonderd staan deze ook vermeld:
"Custom-built evaluation kits destined for professionals to be used solely at research and development facilities for such purposes"
Maar ja, ben ik nu een professional als HAM en electronicus ?
En sommige definities zijn ook wel erg ruim:
"Equipment which intentionally emits or receives radio waves for the purpose of radio communication or radiodetermination makes systematic use of radio spectrum. In order to ensure an efficient use of radio spectrum so as to avoid harmful interference, all such equipment should fall within the scope of this Directive."
Dat is dus ook onze bekende RTL-SDR dongle, ook al is dat enkel een ontvanger.

Het ligt natuurlijk allemaal aan de strakheid waarmee de regels worden toegepast, maar waakzaamheid lijkt mij zeker op zijn plaats.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#10 Bericht door sottezero »

Dit zet de deur open voor bedrijven om klanten uit te zuigen.
Beetje zoals printers, hardware voor kostprijs en 1.000% winst maken op inkt.

Straks kun je dus een GSM, router, WIFI access-point, koelkast, TV, of een dual-bander kopen, en dan moet je elke maand gaan betalen voor software support en functionaliteit.
Niet betalen is een brick, zo'n beetje als nu met Cisco/Meraki.
Zelf software erop zetten vanwege stabiliteit, veiligheid, functionaliteit is dan verboden...
Wie gaat dat controlleren? AIVD? Agentschap Telecom?
En wat is de straf? 20 jaar gevangenisstraf omdat je openWRT op je linksys zet, OxygenOS op je OPO1 zet of een codepage op je DMR.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#11 Bericht door PA3JMS »

Tunless the equipment is made available on the market
Eerste zin. Zit hier niet wat ruimte? Ik koop een koop doos. Pas hem aan gebruik hem zelf of geef hem aan een andere amateur. Ik breng hem niet op de markt. Volgens mij gaat het over apparatuur die je op de markt brengt. M.a.w. een handelaar mag ze NIET modificeren en verkopen. Ik mag hem wel kopen en modificeren. Dus geen centje pijn.
73 Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#12 Bericht door PE2AAB »

PA3JMS schreef:
Tunless the equipment is made available on the market
Eerste zin. Zit hier niet wat ruimte? Ik koop een koop doos. Pas hem aan gebruik hem zelf of geef hem aan een andere amateur. Ik breng hem niet op de markt. Volgens mij gaat het over apparatuur die je op de markt brengt. M.a.w. een handelaar mag ze NIET modificeren en verkopen. Ik mag hem wel kopen en modificeren. Dus geen centje pijn.
De doos was al op de markt toen jij hem bij Hamshop/Classic/JBE/Veenstra/enz kocht. Deze partijen hebben hem ingebracht in het economisch verkeer.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#13 Bericht door EA5JEX »

De RED loopt al een tijdje en is bedoeld om rommel van de markt te weren.

Ik had hier een jaar geleden mee te maken omdat ik draadloze sensoren importeer.

Alle apparaten moesten een certificaat hebben mbt straling en frequenties.

Op zich is dit voor ons wel een goede ontwikkeling zodat rotzooi die onze banden verpest verboden wordt.

Kees PA5CW

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#14 Bericht door PA0ETE »

Ja maar je gaat krijgen dat als de nieuwe eventuele wijzigingen doorgaan, dat bijv. DMR-apparatuur alleen nog in de mobilofoonband mag kunnen werken en niet meer in de amateurband. Of dat deze in elk geval via een programmeerkabel niet meer programmeerbaar mag zijn buiten de (voor professioneel gebruik) toegelaten frequenties. Dat beperkt ons amateurs toch in het kunnen experimenteren. Ik heb bijv. veel geëxperimenteerd met Tetra-apparatuur en dat zou onder zo'n regel niet kunnen of in ieder geval veel lastiger zijn.

Ik denk niet dat je dat bedoeld, maar het is gewoonlijk niet zo dat een zwaar verbod op de verspreiding van apparatuur voorkomt dat mensen op onze frequenties lopen te klooien. Ik haal dat voorbeeld wel eens vaker aan maar de strenge handhaving van de jaren 80 (inventarislijst, stickers en wee je gebeente als je bij een controle niet kon aantonen waar een apparaat naartoe verkocht was) niet kunnen voorkomen dat het werken op PI2AMR in die tijd volkomen onmogelijk was.

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: EU-richtlijn bedreigt zelfbouw. Reageren alleen 4 maart

#15 Bericht door pe1cmo »

Och, we knutselen gewoon lekker door. Zoals je weet is de kans op controle klein, dat zie je in het verkeer toch ook. Straten waar nooit politie komt, kan je rustig een parkeerverbod instellen, maar de straat staat gewoon vol.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie