Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#1 Bericht door elsinga »

OM's,

hier zitten vast wel wat kenners. ;) Zoals zoveel amateurs heb ik een hele stapels porto's voor de graai/uitleen voor o.a. Scouting. Goedkope BF888S van Baofeng, als er wat mee gebeurt dan is het jammer van de 12,50 per porto en da's goedkoper dan een PMR446 porto. Zoals ook bij zovelen staan er dan ook PMR446 kanalen in en dat mag niet. Foei! Voorheen was dat net zo illegaal, maar qua sancties niet zo erg. Nu gaat dat 500 eypo kosten bij constatering. Dus dacht ik om het toch maar eens legaal te gaan doen. 8)

Het idee is om een vergunning voor gebruik van de landelijke UHF portokanalen aan te vragen, kost volgens mij 156 euro per jaar. Is alleen veel geld voor de paar keer die ik ze per jaar door anderen laat gebruiken. Idee: op die vergunning kunnen vast meer zendamateurs meedraaien. :) Maar: hoe zit dat wettelijk? Is zo'n vergunning zo breed aan te vragen dat medegebruik door bekenden mag? En krijg je dan alleen 455.8100/455.8900/455.9300 of ook wat 454.* en 464.* spul. Met 16 kanalen wel zo handig.

Wie weet het?

Alternatief zou een verhuurvergunning zijn, waar ik elk weekend de medegebruikers in het log zet. Kost alleen wel ruim 600 euro en als dat niet hoeft... Voordeel is wel dat ik dan zelf een repeater op 464/454 mag gaan draaien, ook leuk experiment. 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#2 Bericht door pe1cmo »

Je kan het beste hierover contact opnemen met het AT. Ik weet dat er erg weinig ruimte is omdat bijna alle kanalen in gebruik zijn.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#3 Bericht door PC1TK »

Waarom dan geen PMR porto ?

https://www.portofoonweb.nl/portofoon/w ... alkie.html

Dit is maar een voorbeeld , twee voor 29.- euro .. ( nu niet op voorraad ) 14,50 per stuk dus . 2 euro per stuk meer als wat je voor heen gebruikte .
Der zijn vast meer adressen die legale PMRs verkopen .
Deze bied korting als je meer in een keer koopt .
Effen goed rondkijken . Bellen met bedrijven en vertellen waar voor je ze wil gebruiken , en hoe veel je nodig hebt .
Mijn oude baas had voor scouting vaak een apart prijsje .

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#4 Bericht door PD2B »

Elsinga,

In 2014 heb ik een vergunning aangevraagd ook voor de landelijke UHF (455.XXXX)

Ik heb toen eenmalig inschrijving betaalt van 150,- en daarna jaarlijks een bedrag van 55,-, Ik meende dat je in principe voor 5 jaar kan afsluiten maar ook na een aantal jaar kan opzeggen.

De vergunninghouder moet in principe bij een controle deze kunnen tonen, dus ergens 20 porto's afleveren en dan weer op huis aan gaat niet goedkomen want de vergunning kan je wel achterlaten maar jij bent er niet bij (legitimatie)

Je krijg inderdaad de 3x 455.xxxx frequenties toegewezen maar ik meende dat er kanalen bij kwamen omdat bijna iedereen met UHF deze gebruikt. Of een optie is om een EIGEN frequentie aan te vragen.

Het aantal porto's maakt niet uit, mits de vergunning en houder maar aanwezig zijn.

LEt wel, dit is wat ik uit mijn geheugen haal van 5 jaar geleden. Mijn vergunning is nu ten einde, verleng hem ook niet meer omdat ik nu legaal als zendateur mag rondhuppelen met een porto. mits ik op mijn toegewezen banden blijf en frequentiegebied.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#5 Bericht door elsinga »

PMR446 is vaak niet handig, want of goedkoop en dan onhandig in gebruik (of makkelijk per ongelijk te ontstemmen) of duur (en dan wel handig). Bovendien mag ik op PMR446 eigenlijk niet experimenteren. Ben nu wat aan het stoeien met encryptie en dat mag niet op de HAM banden en de porto's die het hebben mogen niet op PMR446.

Als je als vergunninghouder aanwezig moet zijn, dan snap ik niet hoe een bedrijf landelijk wat kan doen met bijvoorbeeld meerdere hijskranen en toch porto's kan gebruiken.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#6 Bericht door nanko »

elsinga schreef:Als je als vergunninghouder aanwezig moet zijn, dan snap ik niet hoe een bedrijf landelijk wat kan doen met bijvoorbeeld meerdere hijskranen en toch porto's kan gebruiken.
Als ik op de openbare portofoon hoor wat daar allemaal uitgevreten wordt, denk ik dat slechts een
enkeling zich aan de regeltjes houdt.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#7 Bericht door pe1cmo »

Bij de inhuurder moet inderdaad een kopie vergunning aanwezig zijn, de vergunninghouder zelf hoeft daarbij niet aanwezig te zijn. Maar dat moet je wel bij de vergunningaanvraag opgeven.

Anders gaat het niet op, en zegt het AT, als je een auto huurt, kan je toch ook niet op het rijbewijs van de verhuurder rijden ?? je moet er zelf één hebben.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#8 Bericht door PA0LMD »

Landelijke vergunning staat toch maar 0,5 W in een 0 dB antenne toe ?
Kun je niet veel mee lijkt me.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#9 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:PMR446 is vaak niet handig, want of goedkoop en dan onhandig in gebruik (of makkelijk per ongelijk te ontstemmen) of duur (en dan wel handig). Bovendien mag ik op PMR446 eigenlijk niet experimenteren. Ben nu wat aan het stoeien met encryptie en dat mag niet op de HAM banden en de porto's die het hebben mogen niet op PMR446.

Als je als vergunninghouder aanwezig moet zijn, dan snap ik niet hoe een bedrijf landelijk wat kan doen met bijvoorbeeld meerdere hijskranen en toch porto's kan gebruiken.
Je mag ook met PMR446 en LPD een repeater maken. Tenminste dat was zo toen ik het vier of vijf jaar geleden vroeg. Ik heb drie jaar lang een LPD-repeater gehad (433,125 uit en 1,6 MHz hoger in). Dat is pikant, want amateurs mogen zo'n niet-amateurrepeater in de amateurband niet met hun apparatuur gebruiken (dat mag wel met LPD-apparatuur, maar dan onder de regels voor die dienst).

De reden dat het op deze manier mag is waarschijnlijk, omdat je ook een draadloze koptelefoon onder ISM-regels op 433 MHz, aangesloten op een amateurontvanger gewoon mag gebruiken, zelfs als je 20 hoog woont en dat ding is daardoor in de hele provincie te horen.

Ik heb hier heel wat mee geëxperimenteerd. Ik had op een gegeven moment acht porto's voor zowel PMR als LPD. Je kunt die dingen ook cascaderen voor meer bereik. Het schakelen puur op de VOX van die apparaten gaat ook bij meerdere na elkaar verrassend snel en soepel. Als je de juiste porto's kiest gaat dat fantastisch. Bijv. een LPD-porto als straler in yagi plaatsen aan twee kanten van de verbinding voor de straalverbinding. Dan kom je met die 10 mW ineens wel 8 of 10 km ver. Lokaal laat je dat weer relayeren naar PMR446, en de gebruikers op beide plaatsen binnen het bereik van de PMR446-porto hoeven geen shift te werken als je alles in twee richtingen laat werken (daarvoor is het nodig dat je een porto hebt die niet zendt als de squelch open is). Ook een repeater met shift kun je op die manier zonder filters maken. Plaats de porto's voldoende ver uit elkaar zodat ze elkaar niet dichtdrukken en gebruik LPD voor de verbinding tussen de PMR-apparaten. LPD-porto's drukken elkaar overigens vanwege het geringe vermogen vrijwel nooit dicht.

Ik kwam een flink aantal jaren daarvoo op het idee voor dit soort proefjes door een artikel dat ik ooit voor RAM maakte over PMR-gebruikers die repeaters met PMR maakten aan de kust in Italië en Kroatië. Door de permanente inversie daar over zee kun je op 70 cm vrijwel altijd 200 km overbruggen. Landinwaarts gaat dat niet. Door dit soort repeaters in de duinen te plaatsen kun je enorme afstanden overbruggen over het zeewater heen.

In het filmpje hieronder zie je een van mijn experimenten. Het repeatertje dat drie jaar lang op 70 cm was opgesteld, binnen op 10 meter hoogte. In de stad ging dat precies 2 km ver. Echter, zodra je nog een km verderop buiten de bebouwing kwam, was het signaal weer terug. Dat ging tot aan de bebouwde kom van Bunschoten (10 km afstand) en ook tot aan de bebouwde kom van Nijkerk (14 km).

Overigens heb ik dit filmpje gemaakt op het moment dat AT mij nog niet kon vertellen wat precies de regels waren. Vandaar dat ik de experimenten met een amateurporto kon doen.

https://www.youtube.com/watch?v=sxRuBDteMrw

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#10 Bericht door PA3CQN »

elsinga schreef:OM's,
Dus dacht ik om het toch maar eens legaal te gaan doen. 8)
Die BF-888 .. die is toch niet eens goedgekeurd?
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#11 Bericht door elsinga »

Ik heb meerdere berichten gelezen dat van AT de BF888s gewoon gebruikt mag worden op een vergunning. Maar het is inderdaad redelijk budget-spul. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#12 Bericht door PD2B »

elsinga schreef:Ik heb meerdere berichten gelezen dat van AT de BF888s gewoon gebruikt mag worden op een vergunning. Maar het is inderdaad redelijk budget-spul. ;)
Klopt, ik had destijds 10x BF-888 in bezit en ook zo aangemeld bij AT en was geen enkel proleem.
Mvg,

Bert

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#13 Bericht door PA3CQN »

Dat had ik eigenlijk niet gedacht. Maar mooi meegenomen dan!
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#14 Bericht door PD2B »

PA3CQN schreef:Dat had ik eigenlijk niet gedacht. Maar mooi meegenomen dan!
Nu zijn ze daar soms ook niet zo slim he :wink:
Mvg,

Bert

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoeveel porto's op landelijke vergunning?

#15 Bericht door sottezero »

elsinga schreef:OM's,...... en dat mag niet. Foei! Voorheen was dat net zo illegaal, maar qua sancties niet zo erg. Nu gaat dat 500 eypo kosten bij constatering.
Ik denk dat die economisch delict en strafblad erger zijn dan 500 EYPO.

Plaats reactie