Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Is het volgende in jouw overuiging wel echt zendamateurisme?

Computers?
47
9%
EchoLink?
35
6%
Amateurrepeaters?
77
14%
Digitale spraak?
63
12%
Contesten?
73
13%
Zendontvanger op goede locatie thuis via internet bedienen?
62
11%
VoIP-radio's (o.a. Zello)?
13
2%
Amateurtoepassingen op vergunningvrije freq.'s (bijv. Hamnet, IoT)
36
7%
FT8?
66
12%
Verbindingen waarbij de signalen niet zwak zijn?
70
13%
 
Totaal aantal stemmen: 542

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#1 Bericht door PA0ETE »

Hoe vaak hoor je het niet: FT8 is geen zendamateurisme, VoIP-radio's: geen zendamateurisme.

Het is een oud thema. Toen in het begin van de jaren 20 de eerste amateurs een koolmicrofoon in serie met de antennelijn zetten, en zo via primitieve AM met spraak begonnen te experimenteren, toen kwamen de fanatieke morsetelegrafisten onder de amateurs in opstand: dit had absoluut niets met onze mooie hobby te maken. In de jaren daarop is hetzelfde gezegd over FM, SSB, RTTY, amateurrepeaters, Packet Radio, APRS, en over nog heel veel zaken meer.

Het lijkt erop dat de meeste amateurs helemaal niet weten wat het zendamateurisme inhoudt.

of:

Het lijkt erop dat (vrijwel) iedere amateur wel een weer net wat ander beeld heeft van wat zendamateurisme is of niet.

Het lijkt me erg interessant om te zien hoe hierover gedacht wordt.

Een enquête dus. Je mag meerdere opties kiezen (dat heeft zelfs de voorkeur), en je mag later ook je mening herzien. De poll heeft geen einddatum.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#2 Bericht door PA5COR »

zoveel zend amateurs zoveel meningen en verschillende belangstellingen....;)
Propagatie onderzoek, DX en, jezelf niet makkelijk maken en op 160 meter gaan zitten voor DX, zelfbouw, en blijven leren.'
Ik begon met zelfbouw, zenders, ontvangers en antennes, dat was de eerste decennia de hoofdmoot, ondertussen meer met 160 meter bezig de laatste 10 jaar.
VHF/UHF heeft het veld geruimd op de sporadische verbinding na, geen set meer in de auto, been there, done that, got the Tshirt. :mrgreen:
Digitale modes, waarom niet, hoort erbij.

Het mooie van deze hobby is dat er zoveel mogelijk is en het oude zelf je zenderontvanger bouwen niet meer voorop staat, de wereld veranderd, ook onze hobby, maar blijft steeds interessant, ook voor het experimenteele ( en zelflerende) deel.

P.s. de soldeerbout is hier nog niet afgeschaft. :lol:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#3 Bericht door on4avt »

FT8 kan er nog net door,alhoewel ik het niet doe.Het automatische eraan bevalt me niet.Het is wel een wonder dat je dan nog contacten maakt op gesloten banden voor ssb en cw.Zello en die dingen, is een amateur gelieerde app.Computers horen bij het zend station,cluster
logbook, eqsl lotw hrd etc , kan niet zonder pc;Relais stations ja,maar de interesse mindert,word door mij nog zelden gebruikt. Cw op de lage banden s'winters, en s'zomers op de 6 en de 4 m band.Als de propagatie beter word weer op de hogere banden,Mobiel en portabel werken, zijn de voornaamste bezig heden. De laatste tijd beetje op de 60 m gaan luisteren en cw gaan bedrijven.Voila van mijn kant.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#4 Bericht door elsinga »

Van mij mag alles zendamateurisme heten, als er (voor minstens een deel) via amateurbanden of-netwerken gewerkt wordt. Analoog, digitaal, oude techniek, jonge techniek, zelfbouw of kopen, als je er als amateur plezier aan beleeft heb ik er geen moeite mee. Valt in dit geval eigenlijk voor mij alleen Zello af, daar heb je geen amateur registratie voor nodig (al kan het wel heel leuk zijn en eventueel een vervanging bij problemen om op amateurbanden uit te komen).

Ik ben wel wat minder gecharmeerd van FT8, omdat er weinig inspanning van de amateur nodig is. Maar dat is bij WSPR ook en er zijn vast nog meer voorbeelden. En als iemand op die manier plezier aan de hobby beleeft, waarom niet?

Ik ben geen zelfbouw amateur, kan slechts eenvoudige schema's lezen en ben zeker geen meester soldeerijzer. Mijn passie ligt meer bij het maken van verbindingen dan zelfbouw. Alhoewel ik wel mijn DMR codepluggen zelf "bouw" en dat vinden sommigen nog best lastig. Zou ik zelfbouw kunnen doen? Vast wel, als ik het geduld en de tijd er voor had. Zou ik zelf een zender kunnen ontwerpen? Nou, dat is waarschijnlijk een brug te ver. Met heel wat tijd en zelfstudie vast wel, maar daar heb ik geen behoefte aan. ;)

Dus: heb plezier in wat je doet, gun een ander ook plezier in wat hij/zij doet en help een ander als jij ergens meer van weet en de ander om die kennis verlegen zit. 8)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#5 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:.... Ik ben wel wat minder gecharmeerd van FT8, omdat er weinig inspanning van de amateur nodig is. ....
Datzelfde geldt voor mijn baken op 10 meter nog veel sterker hoor :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#6 Bericht door PA0ETE »

N.b. dat mensen vergelijkbare dingen verschillend beoordeelden heb ik meerdere keren gezien. Ik heb bijv. meerdere mensen gesproken die vanaf het begin zeer fel gekant waren tegen de komst van D-STAR. Vervolgens kochten ze een apparaat voor DMR, en dat prezen ze helemaal de hemel in. D-STAR (waarmee ze geen enkele ervaring bleken te hebben) bleven ze verketteren.

En wat te denken van iemand die, toen ik nog maar net met de hobby was begonnen, mij als beginner inpeperde dat repeaters niet bij de zendhobby hoorden. Het was een vergissing van de RCD geweest om enkele jaren daarvoor repeatervergunningen uit te geven. Die zouden weldra weer worden ingetrokken. De man gaf echter lezingen over satellieten. Dus ik vroeg "maar zo'n satelliet dan, dat is toch ook gewoon een repeater". Hij heeft daarna jarenlang nooit meer een woord tegen me gesproken :-)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#7 Bericht door PA0BAK »

Alles dat alleen via internet gaat, heeft niets met zendamateurisme te maken.
Via internet een station bedienen dat op een betere locatie staat wel, alleen profiteer je van de locatie.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#8 Bericht door PA8MC »

PA0ETE schreef: Het lijkt erop dat de meeste amateurs helemaal niet weten wat het zendamateurisme inhoudt.
Veel radio amateurs zien zichzelf vaak als de maat van alle dingen, de universele standaard. Wat zij doen is de ware leer en wie niet doet wat zij doen is een ketter.

Ik heb niets met CW en ik heb in de 52 jaar dat ik radio amateur ben nog nooit een CW verbinding gemaakt, ook niet met een computer. En ik zal ook nooit een CW verbinding maken. Ik ben meer dan een halve eeuw geleden wel geslaagd in het morse examen. Dat betekent echter niet dat ik in elk topic dat over CW gaat ga roepen dat dat ik een hekel aan CW heb. Wat sommigen wel doen als het over FT8 of andere MGM modes gaat.

Er zijn er zelfs die van mening zijn dat amateurs die zich bezig houden met MGM modes een spraakstoring hebben. Laat elke radio amateur doen wat hij of zij leuk vindt. En ga niet te pas en te onpas de "enige echte en ware leer" prediken.

En als het over de inspanning gaat die een radio amateur blijkbaar moet leveren: hoeveel inspanning is er dan nodig om uren in een microfoon te kletsen?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#9 Bericht door PA0ETE »

Inderdaad. Voor dit alles is één toverwoord: 'respect'.

Als je iets niet ziet zitten (zoals ik heb met APRS, FT8, veel geld uitgeven of veel materiaal verzamelen om DX te werken), dan kun je nog wel respecteren dat anderen daar wel veel plezier aan beleven. Ik vind het zelf wel leuk om te zien dat mensen met FT8 zoveel plezier hebben, en dat het onder de hobbyïsten zo leeft. Het heeft de hobby een hele nieuwe impuls gegeven.

Ook dat zal voor iedereen wellicht verschillend zijn, maar ik heb zelf wel wat problemen met dingen die niet goed zijn voor de bezetting van onze banden. Die bezetting is (internationaal) toch al niet te groot is. Dat was in de jaren 80, met niet eens veel meer amateurs dan nu veel groter. Ik wijs verbindingen via internet niet af (ook niet die met VoIP-radio's), maar ik vind het wel jammer, dat zo'n verbinding niet via een amateurband gaat.

Als ik met een groepje op een repeater praat, en enkelen daarvan werken met EchoLink, is die repeaterfrequentie wel gewoon met een ethersignaal bezet, en als je met DMR, of D-STAR of Fusion werkt, dan komen er zelfs meerdere repeaters voor jouw signaal in de lucht.

FT8 met al die activiteit is wel heel goed voor de bandbezetting. De signaaltjes zijn vaak wel klein, maar als die frequenties aan een andere mede-ethergebruiker gegeven worden kunnen die verbindingen toch niet meer gemaakt worden, dus is het goed voor de bandbezetting, hoe zwak de signaaltjes ook zijn. Zoals ik zei het is mooi om te zien hoeveel mensen daar plezier aan beleven, en hoeveel er door FT8 ineens weer heel actief geworden zijn, hoe automatisch of niet-automatisch die QSO's voor een buitenstaander ook zijn...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#10 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef:
elsinga schreef:.... Ik ben wel wat minder gecharmeerd van FT8, omdat er weinig inspanning van de amateur nodig is. ....
Datzelfde geldt voor mijn baken op 10 meter nog veel sterker hoor :-)
Nou... om dat baken te gebruiken moet je toch minstens een ontvanger op de bakenfrequentie gebruiken. ;) Niet dat ik dat ooit heb gedaan, maar toch.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#11 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:
PA0ETE schreef:
elsinga schreef:.... Ik ben wel wat minder gecharmeerd van FT8, omdat er weinig inspanning van de amateur nodig is. ....
Datzelfde geldt voor mijn baken op 10 meter nog veel sterker hoor :-)
Nou... om dat baken te gebruiken moet je toch minstens een ontvanger op de bakenfrequentie gebruiken. ;) Niet dat ik dat ooit heb gedaan, maar toch.
Ja maar bij FT8 moet je nog veel meer voorbereidingen treffen: je moet software installeren, kabeltjes aansluiten of misschien zelfs wel maken etc. en dan moet je alles nog configureren. ;-) (En dan heb ik het nog niet eens over de vele upgrades van die software)

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#12 Bericht door PA8MC »

PA0ETE schreef: FT8 met al die activiteit is wel heel goed voor de bandbezetting. De signaaltjes zijn vaak wel klein, maar als die frequenties aan een andere mede-ethergebruiker gegeven worden kunnen die verbindingen toch niet meer gemaakt worden, dus is het goed voor de bandbezetting, hoe zwak de signaaltjes ook zijn. Zoals ik zei het is mooi om te zien hoeveel mensen daar plezier aan beleven, en hoeveel er door FT8 ineens weer heel actief geworden zijn, hoe automatisch of niet-automatisch die QSO's voor een buitenstaander ook zijn...
In België had ik alles waar een radio amateur kan van dromen. Een 18 m mast met alles voor HF en een 24 m mast met alles voor VHF, UHF en SHF. En nog wat antennes voor die repeaters in een LEO of Molniya omloopbaan. En uiteraard ook een 1.500 W machtiging.

Nu woon ik in Maastricht en hier is niet meer mogelijk dan een verkorte HyEndFed en een drieband rondstraler voor VHF/UHF. Meer zit er echt niet in. Ik ben dus blij dat er zoiets als FT8 bestaat. En via de digitale fusion repeaters ON0MLB en ON0LGE kan ik contact houden met de oude vrienden in de "heimat".

Maar ik heb eigenlijk niet de behoefte om mij te rechtvaardigen waarom ik FT8 gebruik.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#13 Bericht door PA3DJS »

Ik heb alles, behalve Zello aangevinkt. Ik dacht dat Zello namelijk niet aan zendamateursystemen gekoppeld is (wellicht heb ik het mis).

Wat voor modulaat je aan de zender aanbiedt, en hoe je het opwekt maakt niet uit, zolang het maar ergens een zender in gaat, of uit een ontvanger komt. Een Echolinker die via een repeater werkt, communiceert ook een deel door de lucht, alleen maakt hij daarbij gebruik van een systeem van iemand anders.

Daarbij komt dat echolink- of teamspeakgebruik ook uit nood geboren kan zijn (de helaas bekende antenneproblematiek, te grote afstand, QRM, lichamelijk beperkt, etc).

Iemand die alleen met computers bezig is om een mooie FFT applicatie te schrijven die een bepaald signaal volgt en meer leuke dingen doet, is ook bezig voor de zendamateurgemeenschap. Uiteindelijk hangt het zo'n applicatie aan iets dat RF signalen uit de lucht oppikt.

Ook dingen buiten de ITU amateurbanden waarbij met radio geexperimenteerd wordt (denk bijvoorbeeld aan Hamnet, en CB) valt voor mij onder zendamateurisme. Ook daar heb je radiokennis voor nodig om leuke dingen voor elkaar te krijgen.

Gaan de signalen alleen nog via een openbaar netwerk (inbegrepen Internet), dan houdt het voor mij op v.w.b. de radiozendamateurhobby. Alle eventuele radiodelen zijn dan door beroepsmatigen (bedrijven) uitgerekend en aangelegd. Vandaar dat ik Zello niet heb aangekruisd.

Voer voor discussie is wellicht de situatie waarbij gebruikers die de door amateurs gebouwde systemen alleen gebruiken via een systeem dat van de buitenkant bezien net zo veel radiokennis vereist als het gebruik van je GSM / Smartphone / etc. Hierbij heb ik in het achterhoofd dat in mijn ogen de amateurdienst bestaat omdat overheden het op deze manier verwerven van technische kennis als nuttig zien voor de maatschappij.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#14 Bericht door PA2RU »

pa0bak schreef:Via internet een station bedienen dat op een betere locatie staat wel, alleen profiteer je van de locatie.
Daar heb ik helemaal niks mee : kreeg enkele weken geleden per post een qsl-kaart van een Roemeen , echter had hij die in Engeland gepost.
Ik had 'm inderdaad op 6m gelogd en daarin staat ook dat 'ie in Roemenië zat volgens het locator wat hij gaf..
Na wat mailtjes bleek dat 'ie remote zat...
Sorry maar ik bedien m'n spullen liever rechtstreeks dan via het internet..
Hoewel ik verder geen bezwaren heb tegen websdr ontvangers zoals die in Twente als voorbeeld...
73 René PA2RU

-Verwijderd account

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#15 Bericht door -Verwijderd account »

Een onderwerp waar je niet een simpel antwoord op kan geven. FT8 bijvoorbeeld zou heel weinig van doen hebben met het zendamateurisme omdat het vrijwel geheel geautomatiseerd is. Maar dat kan je ook zeggen van APRS, maar daar hoor je niemand over zeuren...

Anderzijds, om te stellen dat er sprake blijft van zendamateurisme zolang er maar een HAM-frequentie wordt gebruikt, vind ik wel kort door de bocht. Het is hopelijk toch meer dan enkel frequentiegebruik claimen.
Nu wordt er van zendamateurs verwacht dat ze de technische ontwikkelingen volgen en zo mogelijk zelfs voorop lopen daarin. Dat is niet iedereen gegeven om zulks te doen. Dat er volop gebruik gemaakt wordt van computerbesturing met alles wat daarmee verband houd, is wel een logisch gevolg van de vooruitgang in de amateurwereld. Dat wordt immers van zendamateurs ook verwacht.

Als radio-amateurs hebben wij ondertussen wel te maken gekregen met een sterke toename van QRM. Grotendeels veroorzaakt door Chinese Export waarmee heel veel elektronische meuk hierheen is gekomen. Op dit gebied is Nederland het afvoerputje van de EU. Toezicht, controle en handhaving op deze invoer is er vrijwel niet en daar ondervinden vooral de radio-amateurs de gevolgen van. Op de HF-banden (inclusief de CB-band) is het praktisch niet meer mogelijk om een fatsoenlijk QSO te voeren.
Maar ook de 70cm band zijn we inmiddels "kwijt". Die is grotendeels ingepikt door piraten als gevolg van het toelaten van vergunningvrije communicatie-apparatuur die in de 70cm band werkt, jaren geleden inmiddels.

Deze zendamateur doet -bijna- alles via het internet. Echolink, Teamspeak en Twitter is waar ik gebruik van maak. Kost weinig en geen gezeur over antenne's en geen radiozendapparaten in huis. Ow, toch wel: ik heb een bamiporto :)
Oh nee, daarmee ben je geen echte zendamateur :mrgreen:

Plaats reactie