Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.

Is het volgende in jouw overuiging wel echt zendamateurisme?

Computers?
47
9%
EchoLink?
35
6%
Amateurrepeaters?
77
14%
Digitale spraak?
63
12%
Contesten?
73
13%
Zendontvanger op goede locatie thuis via internet bedienen?
62
11%
VoIP-radio's (o.a. Zello)?
13
2%
Amateurtoepassingen op vergunningvrije freq.'s (bijv. Hamnet, IoT)
36
7%
FT8?
66
12%
Verbindingen waarbij de signalen niet zwak zijn?
70
13%
 
Totaal aantal stemmen: 542

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#16 Bericht door PE2AAB »

Wikipedia zegt:
Met radioamateurs of zendamateurs (of in officiële terminologie radiozendamateurs) worden in brede zin personen bedoeld die zich voor hun hobby bezighouden met experimenteren op het gebied van het uitzenden en ontvangen van radio- en/of televisiesignalen. Hiervoor hebben zij de beschikking over een officiële zendvergunning.
Ale het bovenstaande dus. Want wie kan ‘experimenteren’ definiëren? ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#17 Bericht door PA7N »

Ik ben de laatste tijd wat bezig met DMR. Jaren geleden al eens wat met d-star geëxperimenteerd. Ik heb een hotspotje die op de punt van mijn bureau staat. De verbindingsafstand is dus circa 2 a 3 meter. Bepaald geen DX. Maar wel via zend-ontvangers. In plaats van een hotspot kun je ook via een repeater werken. Die repeaters zijn verbonden met internet of werken via hamnet zodat je zendamateurs kunt spreken die verder zitten dan de radiohorizon. Maar voor lokale gesprekken via een repeater (of simplex) heb je geen internet nodig. Net zoals dus bij een FM repeater.

Erg leuk om gemakkelijk amateurs te kunnen spreken uit verschillende landen. Maar DMR is natuurlijk geen vervanger van de HF banden of die nieuwe Es'Hail satelliet (ook erg gaaf).

Zendamateurisme is voor mij zendamateurisme als het ook maar iets te maken heeft met signaaltjes die door de ether gaan.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#18 Bericht door PA2S »

PA8MC schreef:Er zijn er zelfs die van mening zijn dat amateurs die zich bezig houden met MGM modes een spraakstoring hebben. Laat elke radio amateur doen wat hij of zij leuk vindt. En ga niet te pas en te onpas de "enige echte en ware leer" prediken.
Dat van die spraakstoornis viel mij ook op. Op een PB daarover is niet geantwoord. Jammer.

Verder geheel eens, want de "ware" zendamateur ken ik ook niet. Respect voor een ander, daar begint het mee. Wie is iemand om te oordelen? Juist dat oordelen en in hokjes stoppen leidt tot tegenstellingen, o zo jammer. Ik heb het zendamateurisme leren kennen als een hechte vriendenclub, waar je overal welkom was, waar er altijd iemand was om je op weg te helpen als je vastliep, waar er altijd lieden waren die de hand wisten te leggen op spullen, die anders onbereikbaar waren en die verdeeld werden onder degenen die er prachtige dingen mee gingen doen.

Als ik kijk waar we vandaag staan, dan springen mij de tranen wel eens in de ogen. Kameraadschap heeft plaatsgemaakt voor afgunst en in plaats van waardering voor het feit dat we zoveel spectrum mogen gebruiken, wordt er geklaagd en wil men maar niet snappen dat ons recht op spectrum geen verworvenheid is. In een andere draad genoeg daarover gezegd.

Ik kan me nog steeds vinden in de definitie van de amateurdienst in de Radio Regulations, waarbij de nadruk zou moeten liggen op techniek en ontwikkeling. Dat wil dus niet zeggen dat een gezellig QSO niet mag, maar de bijdrage daarvan aan de technische ontwikkeling is minimaal en daarmee past het minder bij de doelstelling volgens de RR. Bedenk dat die wel de basis zijn voor alle toewijzingen.

FT8 of wat mij betreft beter:weak signal modes zijn een goed voorbeeld van technische ontwikkeling, die bovendien helpen om propagatie beter in kaart te brengen. Juist door het geautomatiseerd kunnen verzamelen van rapporten is het mogelijk om statistiek te bedrijven, dat anders amper mogelijk zou zijn. Niet alleen omdat het bewerkelijk is, maar ook omdat de software consistente resultaten oplevert. Iedereen gebruikt immers dezelfde 'meetapparatuur' waardoor vergelijken goed mogelijk is.

Terecht merkte John ETE op dat FT8 een flinke revival oplevert en dat is alleen maar mooi. Juist de amateurs met de doorsneel stations kunnen nu verbindingen maken, die anders alleen voor de bandkanonnen waren weggelegd. Amateurs die hun goede locatie vanwege leeftijd moeten opgeven, kunnen er toch nog plezier aan beleven. En al doende wordt ook nog propagatie-onderzoek ondersteund.

Contesten worden door velen verafschuwd, maar voor mij waren de VHF/UHF/SHF contesten wel een enorme drijfveer om het station te verbeteren. De bijeenkomsten waren superleuk en je deed altijd inspiratie op, waardoor je weer je station ging verbeteren of uitbreiden. Wedstrijden op HF zouden misschien wel wat minder mogen, want bijna elk weekend is er wel wat en de bijdrage aan de ontwikkeling is beperkt. Ook vind ik het een minpunt dat het echt een bewapeningswedloop is, waardoor je met een doorsnee station een beetje voor spek en bonen meedoet. Ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat een flink aantal stations 'te hard rijdt', want de signalen overtreffen soms omroepstations.

Dus wat mij betreft wat nadruk op techniek en ontwikkeling, dan heb je ook meteen geschikte gespreksstof. En maak je vrienden.

Best 73, Henk

-Verwijderd account

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#19 Bericht door -Verwijderd account »

PA2S schreef:Respect voor een ander, daar begint het mee. Wie is iemand om te oordelen? Juist dat oordelen en in hokjes stoppen leidt tot tegenstellingen, o zo jammer. Ik heb het zendamateurisme leren kennen als een hechte vriendenclub, waar je overal welkom was, waar er altijd iemand was om je op weg te helpen als je vastliep, waar er altijd lieden waren die de hand wisten te leggen op spullen, die anders onbereikbaar waren en die verdeeld werden onder degenen die er prachtige dingen mee gingen doen.
Begin jaren '80 behaalde ik mijn 1e machtiging, dat heette toen nog zo :D En ik heb mijn beginperiode ervaren zoals het in het gequote stukkie staat. Kwam bij diverse amateurs over de vloer en er was inderdaad sprake van echte hamspirit. En druk dat het was op 2 meter, kom daar nu eens om.

Nadien enkele keren verhuisd en ik kwam met enige regelmaat in het clublokaal van de lokale veron-afdeling hier. Woon zelf op een steenworp afstand ervan. Dat de tijd sterk veranderd is, heb ik duidelijk bemerkt helaas. Ik heb me nooit echt welkom gevoeld op de afdelingsavonden, ondanks mijn lidmaatschap. Nu kan je wel gaan zeggen dat het aan mijzelf ligt, mijn indruk is dat er een kliekjesvorming heerst waar je vrijwel geen aansluiting bij kan vinden. Er heerst geen open houding richting nieuwe bezoekers en voor mij heeft het dan ook geen/weinig nut om de clubavonden nog te blijven bezoeken.

Voorts merk ik ook nog iets anders.
Als er ergens een ronde wordt gehouden, dan zijn er redelijk wat inmelders. Zodra de ronde voorbij is, is iedereen gelijk weg :( Ook dat was vroeger wel anders.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#20 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef:Zodra de ronde voorbij is, is iedereen gelijk weg :( Ook dat was vroeger wel anders.
Tja..... de gouden tijd van het Randstad Amateurnet :idea:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#21 Bericht door pa1bvm »

70cm band kwijt .. welnee .. ik maak net nog een qso met F2CT ..ruim 1000km in het vakje IN93 ...dat had ik nog niet op 70 cm ..
ik heb mijn antennes voor 70cm pas een jaar staan .. het is er niet druk .. maar dat vind ik niet erg ..

oja contesten alleen maar leuk omdat er dan veel te doen is op de vhf/uhf banden .. niet om zelf mee te doen ..
ondanks vele pogingen is het nog steeds niet gelukt om het "eerlijk" te doen .. zo makkelijk oplosbaar om een "handicap "factor aan te brengen zodat ieder een gelijke kans heeft om te strijden om de punten ..doen in zeilwedstrijden ook ..

10 kw stations op de 20 meter band .. 5kw stations in de 2 meterband met extra remote luisterposten .. hulp via internet etc etc

gelukkig over een paar dagen weer meteoren .. 3-4-5 januari .. lekker knetteren in FSK441 .. of misschien wel in ssb spraak wie weet ..

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#22 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:Ik heb alles, behalve Zello aangevinkt. Ik dacht dat Zello namelijk niet aan zendamateursystemen gekoppeld is (wellicht heb ik het mis).
Ik weet van twee Nederlandse repeaters waar je (via een besloten groep) d.m.v. Zello overheen kunt werken, zoals dat bij andere repeaters via EchoLink gaat.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#23 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:Wikipedia zegt:
Met radioamateurs of zendamateurs (of in officiële terminologie radiozendamateurs) worden in brede zin personen bedoeld die zich voor hun hobby bezighouden met experimenteren op het gebied van het uitzenden en ontvangen van radio- en/of televisiesignalen. Hiervoor hebben zij de beschikking over een officiële zendvergunning.
Ale het bovenstaande dus. Want wie kan ‘experimenteren’ definiëren? ;-)
Meestal wordt het doen van proeven voor het vergroten van je eigen kennis in dit geval ook onder het doen van experimenten gerekend. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat je door QSO's maken je eigen kennis van de propagatie op een bepaalde band vergroot.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#24 Bericht door PA0ETE »

Ik vind het overigens geweldig leuk om te lezen hoe iedereen hierover denkt. En dat de poll zoveel wordt ingevuld en dat erop wordt gereageerd.

Ik hoef het er niet mee eens te zijn om het toch interessant te vinden. :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#25 Bericht door PA3HMP »

Wat een waardeloze poll, er staat niet eens zelfbouw bij.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#26 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef:Van mij mag alles zendamateurisme heten, als er (voor minstens een deel) via amateurbanden of-netwerken gewerkt wordt. Analoog, digitaal, oude techniek, jonge techniek, zelfbouw of kopen, als je er als amateur plezier aan beleeft heb ik er geen moeite mee. Valt in dit geval eigenlijk voor mij alleen Zello af, daar heb je geen amateur registratie voor nodig (al kan het wel heel leuk zijn en eventueel een vervanging bij problemen om op amateurbanden uit te komen).

Ik ben wel wat minder gecharmeerd van FT8, omdat er weinig inspanning van de amateur nodig is. Maar dat is bij WSPR ook en er zijn vast nog meer voorbeelden. En als iemand op die manier plezier aan de hobby beleeft, waarom niet?

Ik ben geen zelfbouw amateur, kan slechts eenvoudige schema's lezen en ben zeker geen meester soldeerijzer. Mijn passie ligt meer bij het maken van verbindingen dan zelfbouw. Alhoewel ik wel mijn DMR codepluggen zelf "bouw" en dat vinden sommigen nog best lastig. Zou ik zelfbouw kunnen doen? Vast wel, als ik het geduld en de tijd er voor had. Zou ik zelf een zender kunnen ontwerpen? Nou, dat is waarschijnlijk een brug te ver. Met heel wat tijd en zelfstudie vast wel, maar daar heb ik geen behoefte aan. ;)

Dus: heb plezier in wat je doet, gun een ander ook plezier in wat hij/zij doet en help een ander als jij ergens meer van weet en de ander om die kennis verlegen zit. 8)
Ik kan me in dit betoog prima vinden.
Zaken als zello horen dus bij mijn mening niet in het rijtje thuis omdat het in beginsel NIETS met onze hobby te maken heeft. Het is totaal niet voor onze hobby ontwikkeld.
Dat het een leuke aanvulling kan zijn, okee... Maar dat kan ook met Skype, WhatApp en zo voorts ook.
Echolink zit bij mij een beetje in een grijs gebied, wel-niet... Het is voor onze hobby ontwikkeld, maar werkt puur via het internet (client-to-host) en dat haalt de charme van onze hobby toch wel weg.
Dat het handig is i.v.m. remote stations okee (noodgedwongen i.v.m. QRM etc.), maar voor de fun?? Nee, dank je...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#27 Bericht door PA0ETE »

PA3HMP schreef:Wat een waardeloze poll, er staat niet eens zelfbouw bij.
Dank dat je hier zo'n positieve benadering aan de dag legt :-)

Denk je dat veel mensen zelfbouw niet bij de hobby vinden horen dan? (Er zijn bij deze enquetes max. 10 keuzen mogelijk, anders had ik het uitgebreider gedaan. Deze selectie was inderdaad lastig om te maken.)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#28 Bericht door PA0FRI »

PA3HMP schreef:Wat een waardeloze poll, er staat niet eens zelfbouw bij.
Ook niet vossenjagen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#29 Bericht door PA0ETE »

Het zou niet in me opkomen om te zeggen dat vossenjagen geen zendamateurisme is. :-)

-Verwijderd account

Re: Zendamateurisme of geen zendamateurisme???!

#30 Bericht door -Verwijderd account »

PE2AAB schreef:
Met radioamateurs of zendamateurs (of in officiële terminologie radiozendamateurs) worden in brede zin personen bedoeld die zich voor hun hobby bezighouden met experimenteren op het gebied van het uitzenden en ontvangen van radio- en/of televisiesignalen. Hiervoor hebben zij de beschikking over een officiële zendvergunning.
We zijn dus geen radioamateurs/zendamateurs/radiozendamateurs, want wie van ons heeft de beschikking over een officiële zendvergunning?
Het enige wat we hebben is een registratie bij de overheid :mrgreen:

Plaats reactie