Pagina 2 van 3

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 26 sep 2018, 19:01
door Toon pd0dfm
Net opgeladen en rijklaar.

TE KOOP

Een Tesla met 4 km op de teller. :mrgreen: :lol: :lol:

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 26 sep 2018, 21:14
door PA1LH_leon
In Duitsland willen ze nog verder gaan: de 11 meterband apparatuur verbieden. Althans, het gebruik ervan in een auto. Onduidelijk blijft nog of het ook geldt voor vrachtwagens, maar dat lijkt me wel.

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 27 sep 2018, 15:17
door PE1PQX
pa0bak schreef: Of er diensten zijn (taxi's?) die een ontheffing kunnen krijgen is nog nergens besproken.
Taxi's werken al jaren niet meer met mobilofoons, maar met terminals die communiceren via 4G. Deze kun je in principe niet vasthouden omdat deze vast gemonteerd zitten in de voertuigen.
(Google op Cabman BCT en Quipment BCT). Deze terminals voorzien de chauffeur van rit-opdrachten en registreren tevens de rij- en rust tijden, alsmede de gewerkte uren voor verloning door de werkgever (daarvoor is de BCT-pas nodig, BoordComputer Taxi).

Ik denk dat het verder niet zo'n vaart zal lopen. Ik meende me een artikel te herinneren (Art. 56 of zo??) dat specifiek de radioapparatuur zoals wij die mogen bedienen vermeld en daarmee buiten art. 61a valt.

Een OM op dit forum had dit ook op zijn site vermeld, weet alleen even niet meer wie dat was.

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 27 sep 2018, 16:08
door PE2AAB
PA2OLD onder andere.
https://pa2old.nl/artikel-61a-§2-van-het-rvv

Url maar even knippen/plakken. Door de vreemde symbolen in de url werkt de herkenning niet.
https://pa2old.nl/artikel-61a-§2-van-het-rvv

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 27 sep 2018, 16:16
door -Verwijderd account
En het wetsvoorstel betreft nou juist dit artikel. Dus die info is dus straks verouderd.

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 29 sep 2018, 09:17
door PA3JMS
Dit artikel bevat OOK de uitzondering. Als deze niet wordt aangepast is er niets aan de hand. Zover ik het kan zien wordt alleen de definitie aangepast.

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 29 sep 2018, 23:23
door PE1PQX
Paragraaf 2 is dan van enorm belang voor ons (voornamelijk de mobielende OM's)

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 29 sep 2018, 23:25
door PE1PQX
PE2AAB schreef:PA2OLD onder andere.
https://pa2old.nl/artikel-61a-§2-van-het-rvv

Url maar even knippen/plakken. Door de vreemde symbolen in de url werkt de herkenning niet.
https://pa2old.nl/artikel-61a-§2-van-het-rvv
Die bedoelde ik i.d.d.
Bedankt!

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 30 sep 2018, 20:40
door sottezero
PA1LH_leon schreef:In Duitsland willen ze nog verder gaan: de 11 meterband apparatuur verbieden. Althans, het gebruik ervan in een auto. Onduidelijk blijft nog of het ook geldt voor vrachtwagens, maar dat lijkt me wel.
Ja, ik snap het...
Elke dag vielen er wel 200 doden in het verkeer door CB gebruik :roll:

3. Unfallursachen
Unfälle können nicht immer auf einen einzigen Grund zurückgeführt werden. Im Jahr
2015 registrierte die Polizei in Deutschland bei den 305 659 Unfällen mit Personenschaden
im Schnitt 1,4 Ursachen. Menschliches Fehlverhalten war dabei die mit
großem Abstand häufigste Unfallursache: 88 % waren Fehlverhalten von Fahrzeugführern,
3 % waren Fehlverhalten von Fußgängerinnen und Fußgängern. Allgemeine Ursachen
wie Straßenverhältnisse, Witterungsbedingungen und Hindernisse, zum Beispiel
in Form von Wild auf der Fahrbahn, machten rund 8 % und technische Mängel und
Wartungsmängel 1 % der Unfallursachen aus.
Hauptunfallursache bei Fahrzeugführern im Jahr 2015 waren Fehler beim Abbiegen,
Wenden, Rückwärtsfahren sowie beim Ein- und Anfahren (16 %). Am zweithäufigsten
wurde die Vorfahrt beziehungsweise der Vorrang anderer Verkehrsteilnehmer missachtet
(15 %). Häufig wurde auch der Abstand nicht eingehalten (14 %) beziehungsweise
die Geschwindigkeit nicht angepasst (13 %).
Abbiegen, Wenden, Rückwärtsfahren,
Ein- und Anfahren
Vorfahrt, Vorrang
Abstand
Geschwindigkeit
Falsche Straßenbenutzung
Falsches Verhalten gegenüber
Fußgängern
Überholen
Alkoholeinfluss
Sonstige Ursachen
16
15
14
13
7
5
4
3
23
Kzie CB er niet bij staan. :?

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 01 okt 2018, 23:06
door PE1LGW
Even kort door de bocht, met een :wink:
Je kan mooi aangeven aan meneer de agent, als je wordt aangehouden omdat je geen licht op je fiets heb aan staan.
Kan je aan geven je het lampje niet mag bedienen, volgens de wet.
En deze moet je aan zetten met een knopje, bedienen dus.
Dus je lampen aanzetten tijdens het rijden mag dus ook niet meer in de auto.
Een Tesla rijden wordt ook lastig.

Zijn er groepen die buiten deze wet vallen, hulp diensten ?


Binnen kort zijn 27 Mc bakkies niet meer toegestaan in duitsland, hoe zit het met onze set in de auto.
Mogen die nog wel de Duitse autobaan op, en mobiel gebruiken ?
En hoe wordt dit gecontroleerd, omdat er alleen over de 27mc bakkies wordt gesproken.


Of is dit het begin van het einde

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 02 okt 2018, 10:20
door PA3DAT
PE1LGW schreef:Of is dit het begin van het einde
Nee, dat was al zo'n 20 jaar geleden toen de mobiele telefonie populair werd.
Sindsdien hebben nog maar weinig mensen een VHF- of UHF-set in de auto...

Voor die tijd had bijna iedere radioamateur wel een set in de auto. Hier in de regio
waren dat bijv. veel Condortjes, met 5TVO. We hadden allemaal een eigen code,
leuk én ideaal was dat! :D

En heb je wel een set in de auto? Dan moet je er een handsfree-setje bij installeren,
dan is het toch opgelost?

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 04 okt 2018, 16:18
door -Verwijderd account
Op deze site staan de betreffende kamerstukken bij elkaar. De tekst daarin is zo opgesteld dat het onder alle denkbare situaties toepasbaar is. Toekomstbestendig heet dat tegenwoordig.

Zoals ik de stukken lees, heb je niets te vrezen als je enkel de microfoon in je hand hebt. Maar wordt het een ander verhaal als je een portofoon in je handen vast houdt. Vraag me alleen af hoe je het vasthouden van een microfoon moet beoordelen als daar ook allerlei bedieningstoetsen opzitten. Zoals up en down, volume, kanaalkeuze, DTMF etc.

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 05 okt 2018, 08:39
door PA3CQN
Ik zie het probleem niet. Het bedienen van ieder apparaat in de auto vormt een risico. Het is niet zo dat wij als zendamateurs een bijzondere vaardigheid hebben.
En bij zaken als vossenjachten/ballonjachten heb je toch zobiezo een bijrijder voor de communicatie?

Mobiel gebruik spitst zich tegenwoordig toe op de twee landelijke repeaternetwerken. Soms luister ik daar wel eens naar . Dat doet het meest denken aan Whatsapp: 'ik ben nu hier, en er rijdt weer een &%&@# voor me die niet opschiet' . Of berichten van gelijke strekking.

Als het de verkeersveiligheid verhoogt kunnen we best zonder die communicatie.

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 07 okt 2018, 11:53
door PA5COR
Net een nieuwe auto gekocht en de eerste waar geen transceiver in komt.
Dat na 41 jaar gelicenseerd te ziin....

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

Geplaatst: 07 okt 2018, 14:04
door sottezero
Ik heb nog nooit achter een HAM gereden en gedacht " wat een idioot dat ie 3 rijstroken nodig heeft en 40km/h langzamer rijdt dan de rest, meer dan 700m gaten laat vallen in de file.
Ik zie wel elke dag minstens 4000 idioten die hun facebook, whatsapp of whatever aan het checken zijn en bovenstaand gedrag vertonen.
Misschien hebben HAM operaters dus wel bijzondere rij kunsten? :mrgreen: