verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houden

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houden

#1 Bericht door PB4PT »

De brief hieronder is vandaag door de minister bekend gemaakt (de bijlage heb ik nog niet kunnen vinden).

Zonder hier iets van te "vinden", lijkt het erop dat we alert moeten zijn omdat er een mogelijkheid komt om input te leveren via (internet-)consultatie....

Datum 25 september 2018
Betreft Verbod handheld telefoongebruik op de fiets

Geachte voorzitter,

Mede namens mijn ambtgenoot van Justitie en Veiligheid informeer ik u over de voorgenomen wijziging van art. 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Met deze wijziging wordt het verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen (dus inclusief de fiets) een mobiel elektronisch apparaat vast te houden. Ook is het artikel toekomstbestendiger doordat het ook andere apparatuur impliceert en ruimte biedt voor toekomstige handhavingsmethoden.

In de bijlage treft u het voorstel aan. Parallel zal de internetconsultatie worden gestart. Daarna zal het voorstel aan uw Kamer worden aangeboden in het kader van de voorhangprocedure.

Mijn streven is om deze aanpassing zo spoedig mogelijk van kracht te laten worden.

Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#2 Bericht door PD7P »

Ff een linkje naar een krantenartikel hierover

https://www.bndestem.nl/politiek/appver ... ~a40db0f7/

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#3 Bericht door PA2EFR »

Terecht! :twisted:

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#4 Bericht door PA3ECZ »

PB4PT schreef:De brief hieronder is vandaag door de minister bekend gemaakt (de bijlage heb ik nog niet kunnen vinden).

Zonder hier iets van te "vinden", lijkt het erop dat we alert moeten zijn omdat er een mogelijkheid komt om input te leveren via (internet-)consultatie....

Datum 25 september 2018
Betreft Verbod handheld telefoongebruik op de fiets

Geachte voorzitter,

Mede namens mijn ambtgenoot van Justitie en Veiligheid informeer ik u over de voorgenomen wijziging van art. 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). Met deze wijziging wordt het verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen (dus inclusief de fiets) een mobiel elektronisch apparaat vast te houden. Ook is het artikel toekomstbestendiger doordat het ook andere apparatuur impliceert en ruimte biedt voor toekomstige handhavingsmethoden.

In de bijlage treft u het voorstel aan. Parallel zal de internetconsultatie worden gestart. Daarna zal het voorstel aan uw Kamer worden aangeboden in het kader van de voorhangprocedure.

Mijn streven is om deze aanpassing zo spoedig mogelijk van kracht te laten worden.

Hoogachtend,
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,
drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


Re: Betreft Verbod handheld telefoongebruik op de fiets.

Goeie zaak, maar zal wel niet veel in gaan veranderen, want in de auto is het ook niet toegestaan, maar
als je ziet wat er allemaal nog zit te bellen en te gleeren, je houd het niet voor mogelijk.

En kennelijk heeft de politie daar geen tijd voor om hierin op te treden.

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#5 Bericht door PB4PT »

Het gaat mij er met deze posting niet zozeer om of je het er mee eens bent, of niet. Maar toch bedankt voor je bijdrage natuurlijk!

Het nieuws wat we hierover vandaag zien, gaat overigens over de politiek (wetgevend), niet over de uitvoering van wetten (politie).

In het nu geldende artikel 61(a) van het RVV staat:
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Het wetsvoorstel van de minister bevat tenminste twee veranderingen:
(1) De term 'mobiele telefoon' is veranderd in 'mobiel elektronisch apparaat'. Daar valt veel meer onder dan alleen telefoons. Afhankelijk hoe de wet uiteindelijk uitpakt, zouden daar ook transceivers en/of portofoons onder kunnen gaan vallen;
(2) in het nieuws krijgt vooral de verandering dat nu ook fietsers onder dit artikel gaan vallen aandacht.

Omdat de wet nog niet door de 1e en 2e kamer is, en er nog een consultatie plaats gaat vinden, leek het mij goed dit onderwerp op dit forum onder de aandacht te brengen. De uitkomst kan nogal bepalend zijn voor het gebruik van praat-doosjes in de auto.

Wie heeft er behalve een mening, aanvullende informatie over dit onderwerp?

-Verwijderd account

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#6 Bericht door -Verwijderd account »

PA3ECZ schreef:Betreft Verbod handheld telefoongebruik op de fiets.

Goeie zaak, maar zal wel niet veel in gaan veranderen, want in de auto is het ook niet toegestaan, maar
als je ziet wat er allemaal nog zit te bellen en te gleeren, je houd het niet voor mogelijk.

En kennelijk heeft de politie daar geen tijd voor om hierin op te treden.
Ach, al deze wetten zijn slechts een papieren tijger. Toezicht en handhaving vind al jaaaaren niet meer plaats. Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar het gedrag van scooterracers en fietsers. Tegen de rijrichting in fietsen, door rood rijden, op de stoep etc. Owja, bijna altijd met hun mobieltje in hun hand, hoe wil je dan richting aangeven als je het het hoekje omgaat?
Verkeersveiligheid heeft totaal geen prioriteit meer sinds dat men de Algemene Verkeers Dienst heeft opgedoekt.

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#7 Bericht door pe1hzg »

Afhankelijk van de nieuwsmedia heeft men het over vasthouden of bedienen.
En in beide gevallen is het wetsvoorstel zo slecht dat ik niet begrijp dat men ermee naar buiten durft te komen.

Vasthouden is te omzeilen met twee elastiekjes waarme de mobiel is vastgeknubbeld aan de stuurkolom. Voila: je kunt weer feesboeken tijdens het rijden.

Bedienen is zo mogelijk nog erger: er zijn nu al zat fietsers die 's avonds hun dynamo (=electrisch apparaat) niet bedienen en straks moet dat dus..

We kunnen de mensen die dit bedacht hebben in ieder geval niet van inzicht beschuldigen,

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#8 Bericht door PA0BAK »

pe1hzg schreef:Afhankelijk van de nieuwsmedia heeft men het over vasthouden of bedienen.
Wat ik gelezen heb, daar worden de termen elektronisch en elektrisch door elkaar gebruikt, de journalist weet dus niet waar het over gaat.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#9 Bericht door PA3BAS »

(2) in het nieuws krijgt vooral de verandering dat nu ook fietsers onder dit artikel gaan vallen aandacht.
Die moet je op de band zetten voordat je gaat fietsen. En anders stop je even om een goedgemikte trap te geven. Daarbij: hebben mensen nog zo’n dynamo? Zit volgens mij tegenwoordig allemaal in de naaf, of er gaan batterijen in.
.... But will it blend?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#10 Bericht door pe1cmo »

Duitsland gaat nog een stap verder:

https://bigtruck.nl/nieuws/item/duitsla ... 7mc-bakjes

En als het voor 27Mc geld, dan waarschijnlijk ook voor andere frequenties.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#11 Bericht door PA1AIS »

De vraag is of een handmicrofoon een "elektronisch apparaat" is? Zolang het een simpele dynamische microfoon is, is het strikt genomen geen elektronisch apparaat. Een elektronisch apparaat moet toch tenminste één halfgeleider bevatten.
Je set is vast ingebouwd en hoef je niet vast te houden.

Toch?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#12 Bericht door PB4PT »

Als ik de reacties hierboven lees, dan komt het er erg op aan hoe de wet precies geformuleerd is/wordt. Daarom ben ik ook benieuwd of iemand de bijlage met het concept wetsvoorstel die de minister in haar brief noemt al heeft gevonden.

En dan komen en al snel vragen aka: wat is (wel/niet) vasthouden, wat is (wel/niet) een electronisch apparaat. (interpretatie van wetstekst)

Wie heeft er al meer informatie gevonden?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#13 Bericht door PA0BAK »

De letterlijke tekst is:

Code: Selecteer alles

Artikel 61a komt te luiden:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. 
Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.
Strikt genomen, verzamelt mijn auto informatie en mag ik dus niet rijden.

Hoe het zit met de bediening van ingebouwde logika (routeplanner/radio/verwarming/airco) staat er niet bij.
Of het bedienen van alleen een zend-schakelaar valt onder "hands-free" is onduidelijk.
Of er diensten zijn (taxi's?) die een ontheffing kunnen krijgen is nog nergens besproken.

De toelichting staat vol met onduidelijkheden en vaagheden, het blijft dus nog even wachten.

Het stuk staat hier
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#14 Bericht door PD1JAP »

Ik gooi ook even 2 cent in.

Als het vast ingebouwd is dan is het geen mobiel electronische apparaat. Zou dat wel zo zijn dan kun je ook niet telefoneren m.b.v. een carkit. Ergo, een vast ingebouwde transceiver mag je gebruiken in de nieuwe wetgeving, een portofoon in de hand niet.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: verbod om een mobiel elektronisch apparaat vast te houde

#15 Bericht door PE9ZZ »

Sec een microfoon kan je niet gebruiken voor communicatie dus die mag je gewoon vasthouden. Je set is toch al ingebouwd dus dat is ook afgedekt.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie