AVG en zo...

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: AVG en zo...

#61 Bericht door PA1WES »

ik denk dat je dan heel snel een notice and takedown te pakken hebt. maar een AVG hoef je er inderdaad niet op te plaatsen tenzij je een 'company' bent zoals in je eigen bronlinkje is aangegeven. Of een andere entiteit zoals iemand hierboven al aanhaalde (als voorbeeld werd een overheidsorgaan genoemd). Zij zijn daartoe WEL verplicht.

Overigens vermoedt ik niet dat zendamateur.com een overheidsorgaan is, hooguit een stichting en ook in DAT geval: waar is het KVK vermeld?

Nogmaals, ik neem aan dat dit een prive initatief en geen bedrijfmatige website is en derhalve is de hele hypothetische discussie hierboven erg vermakelijk, prima voor popcorn en bier. Feitenlijk heeft t echter helemaal geen waarde.

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: AVG en zo...

#62 Bericht door PA1WES »

precies, zoals hier vermeld is de AVG geen verplichting voor particulieren. thanks de engelse tekst bevestigd de nederlandse tekst.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#63 Bericht door ON9KVE »

Ik hoop niet dat je je in je popcorn zult verslikken, want ik heb slecht nieuws voor je:

https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/
Geeft aan dat AVG wel degelijk geldt, alleen het vergetelrecht (waarschijnlijk) niet zo sterk gaat werken.
Voor het geval je voorleesmoeder niet beschikbaar is: er staat toch echt: "Dit geldt dan net zo goed voor online forums"

Hier kun je je Engels ophalen: https://www.techpowerup.com/forums/thre ... st-3846100
Nog meer Engels: https://www.reddit.com/r/sysadmin/comme ... _websites/

Wat dacht je van een leuk prive-initiatief voor genealogie? Lijkt me nogal gegevens te bevatten over personen, niet?
Jij denkt te weten dat die NIET omder de AVG vallen?
En dan bedoel ik de nog levenden; overledenen maken geen recht op de AVG.

Om met jouw woorden te spreken: "Als je beweert dat ik geen gelijk heb dan bewijs je dat maar"

Nogmaals: het gaat er niet om of je al of niet persoonsgegevens MAG opslaan; je MOET iets regelen voor de verwerking, bescherming en eventuele aanpassing (verwijderen) van gegevens. Dus verantwoording (kunnen) afleggen over het gebruik van persoonsgegevens.


Mocht je je tijdens het eten van popcorn nog vervelen, heb ik nog wat ander voer:

https://nl.wordpress.org/support/topic/ ... y-website/
https://blog.iusmentis.com/2018/05/16/z ... -avg-gdpr/ (particulier initiatief, geldt dus AVG voor)
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#64 Bericht door andre »

Ik vind het nog steeds een kwalijke zaak dat er tot op heden nog geen reactie is geweest van één van de beheerders van dit forum.
Niet zo zeer om eea te verdedigen, maar wel om te horen hoe zij ertegen over staan. Ik vind dit persoonlijk minachting naar vooral Leo als topic starter van deze discussie. Het zal toch niet zo zijn dat dit ze ontgaan is...??? :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: AVG en zo...

#65 Bericht door PA1WBU »

Om allerlei vertaalwerk te vermijden: ook in het NL is het beschikbaar..

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... rmatie-avg

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: AVG en zo...

#66 Bericht door TomNL »

PA1WES schreef:ik denk dat je dan heel snel een notice and takedown te pakken hebt. maar een AVG hoef je er inderdaad niet op te plaatsen tenzij je een 'company' bent zoals in je eigen bronlinkje is aangegeven.
Een AVG plaatsen? Zo te lezen heeft u er echt verstand van.

-Verwijderd account

Re: AVG en zo...

#67 Bericht door -Verwijderd account »

andre schreef:Ik vind het nog steeds een kwalijke zaak dat er tot op heden nog geen reactie is geweest van één van de beheerders van dit forum.
Ik vind dit persoonlijk minachting naar vooral Leo als topic starter van deze discussie. Het zal toch niet zo zijn dat dit ze ontgaan is...??? :mrgreen:
Geheel mee eens.
Dit forum kent een drietal beheerders en volgens hun profiel hebben ze alledrie zeer recent nog dit forum bezocht.
Dat er desondanks van hun zijde tot op heden geen enkele reactie is gekomen geeft mijns inziens aan hoe (on)belangrijk dit onderwerp gevonden wordt door de beheerders van dit forum.
En dit wordt min of meer ook bevestigd door het feit dat dit forum draait op verouderde software.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#68 Bericht door ON9KVE »

PE2CH schreef:
andre schreef:Ik vind het nog steeds een kwalijke zaak dat er tot op heden nog geen reactie is geweest van één van de beheerders van dit forum.
Ik vind dit persoonlijk minachting naar vooral Leo als topic starter van deze discussie. Het zal toch niet zo zijn dat dit ze ontgaan is...??? :mrgreen:
Geheel mee eens.
Dit forum kent een drietal beheerders en volgens hun profiel hebben ze alledrie zeer recent nog dit forum bezocht.
Dat er desondanks van hun zijde tot op heden geen enkele reactie is gekomen geeft mijns inziens aan hoe (on)belangrijk dit onderwerp gevonden wordt door de beheerders van dit forum.
En dit wordt min of meer ook bevestigd door het feit dat dit forum draait op verouderde software.
Ik wil nog wel een stapje verder gaan.
Als er ook maar een beetje buiten de pot dreigt te worden gepist, is men er als de kippen bij om anderen terecht te wijzen of zelfs een discussie zonder uitleg op slot te zetten.
Maar zelf verantwoordelijkheid nemen als iets gevraagd wordt? Da's kennelijk een brug te ver.
Minachting van de bezoekers is nog mild uitgedrukt.
Ik dacht meer aan een specifieke uitgang en oxideren.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#69 Bericht door PA0BAK »

Je kunt ook stellen, dat het antwoord al (door iemand) gegeven is, dus is een reactie overbodig.
Dat mensen daarna nog reageren, zonder de Nederlandse AVG regels te lezen, is (mogelijk) een reden om niet te reageren.

Hiermee wil ik niet zeggen, dat ik het er wel, of niet mee eens ben, ik probeer alleen een reden te bedenken :shock:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#70 Bericht door PA3CQN »

Gewoon een algemene opmerking:

Waarvoor is die GPDR en afgeleide AVG nou voor? Om je te beschermen tegen data-misbruik.
Met daarbij in het oog de grote data-verwerkers: instanties die je gegevens verkopen/gebruiken, zoals FB, Google en aanverwanten.
Of medische instanties die losjes je gegevens delen met derden (*). Of de supermarkt die jouw aankoopgedrag doorgeeft aan een reclamebureau.
Kortom: data waarvan je niet gevraagd hebt die openbaar te maken of door te verkopen.

Dat is niet nieuw, want de oude wet bescherming persoonsgegevens bevatte al bijna alle punten uit de nieuwe wet.
Werken doet het alleen niet: de grote internetbedrijven trekken zich er niet zoveel van aan. De allergrootste dataverzamelaar, onze overheid, is
gevrijwaard van veel regels en gaat juist (oncontroleerbaar) steeds meer data verzamelen. Daarbij wordt de GDPR buiten werking gesteld door ..
juist allerlei EU-wetgeving zoals de PSD2 (**). En is het ook de vraag of de EU zich wel mag bemoeien met het contact wat ik wens te hebben met een bedrijf in Verweggistan:
dat bots namelijk nogal met mijn persoonlijke rechten. Een ander punt is dat dat internet-providers wettelijk logs moeten bijhouden, maar tegelijk volgens de GDPR dat helemaal niet mogen.

Het rare is dat niemand daar mee bezig is. In plaats daarvan buitelt men over elkaar heen op allerlei interpreterende blogs met een wedstrijdje 'strakker uitleggen'
van de GDPR in de privé-sfeer. Let op het woord 'interpreterende' : niemand gebruikt de letterlijke wetstekst, maar men geeft er zijn eigen draai aan.
Zodat de lokale postduivenvereniging ineens geen telefoonlijstje meer mag maken, de voetbalclub in de knoei komt met het auto-schema omdat ze de adressen
waar de kinderen moeten worden gehaald niet mag geven, en de foto van het elftal ter herinnering ineens een reeks toestemmingen moet hebben.
Of een gezellig clubje van zendamateurs die wat met elkaar kletsen in een forum.

Privacy is uiteraard een groot goed. Dat moet je verdedigen. Maar misschien is het slimmer om daarbij de grote privacy-schenders aan te spreken in plaats van hier
te beginnen.

Voorbeeld: Hoe privé ben je eigenlijk als zendamateur: .. hoe kom ik achter waar iemand woont als ik alleen zijn call weet?
Op qrz.com vindt ik meestal wel de locator. Dat is mooi. Op het antenneregister kan ik dan alvast mijn zoekactie beperken.
Via de BAG kan ik daarna de adressen opzoeken. Op qrz.com wordt meestal trots het aanwezige antennepark vermeld,
dus op Streetview even kijken of het klopt, want het antenneregister zit er wel eens een paar huizen naast.
Dus nu heb ik aan de hand van de call naam en adres achterhaald.
Goede adres in Google wil nog wel eens tot een telefoongids leiden, weet ik ook alvast zijn telefoonnummer.
Nou eens kijken of ie een beetje geld heeft. Het lijkt een koopwoning dus bij het kadaster maar eens de eigendominformatie en prijs opvragen voor € 2,40.
Of gewoon de woz-waarde op het wozwaardeloket, dat is helemaal gratis. Kan ik me alvast een beeld vormen van de financiéle stand van zaken bij de zendamateur.

Nou ja, enz. enz. Let op: zowel Antenneregister, Kadaster, BAG als wozwaardeloket zijn overheidssites !

(*) Ooit afgevraagd waarom je als zwangere ineens van alles voor je toekomstige baby in de post vindt ????
(**) kort gezegd: de verplichting aan banken om op verzoek van een rekeninghouder derden inzage te geven in betalingsgedrag, zonder daarbij de privacy
van de andere partijen van die betalingen in acht te nemen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#71 Bericht door PA0BAK »

PA3CQN schreef:Gewoon een algemene opmerking:

Waarvoor is die GPDR en afgeleide AVG nou voor? Om je te beschermen tegen data-misbruik.
En niet te vergeten, je zeggenschap te geven over jouw gegevens, zodat je dingen kunt (laten) veranderen, of verwijderen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#72 Bericht door ON9KVE »

PA3CQN schreef:Gewoon een algemene opmerking:

<knip>
Of medische instanties die losjes je gegevens delen met derden (*). Of de supermarkt die jouw aankoopgedrag doorgeeft aan een reclamebureau.
<knip>
En is het ook de vraag of de EU zich wel mag bemoeien met het contact wat ik wens te hebben met een bedrijf in Verweggistan:
dat bots namelijk nogal met mijn persoonlijke rechten. Een ander punt is dat dat internet-providers wettelijk logs moeten bijhouden, maar tegelijk volgens de GDPR dat helemaal niet mogen.

<knip>
Zodat de lokale postduivenvereniging ineens geen telefoonlijstje meer mag maken, de voetbalclub in de knoei komt met het auto-schema omdat ze de adressen
waar de kinderen moeten worden gehaald niet mag geven, en de foto van het elftal ter herinnering ineens een reeks toestemmingen moet hebben.
Of een gezellig clubje van zendamateurs die wat met elkaar kletsen in een forum.

<knip>

(*) Ooit afgevraagd waarom je als zwangere ineens van alles voor je toekomstige baby in de post vindt ????
<knip>
En dat noem jij "gewoon een algemene opmerking" ???

LOL

Nou ik heb smakelijk om "je opmerking" gelachen, want wat is je punt nou eigenlijk? Ik zag door je bomen het bos niet meer....
Een samenvatting misschien ?
Als een "algemene opmerking" bij jou al zolang is, ben ik benieuwd naar de lengte als je een verhaaltje vertelt. Dan kunnen we beter voor wat eten tussentijds zorgen, lijkt me.

Maar goed, de wet is er en de vraag blijft: heeft dit forum het geimplementeerd? Nog steeds geen antwoord van onze gastheren.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: AVG en zo...

#73 Bericht door PE1JBG »

We gaan ontzettend krampachtig en spastisch om met de nieuwe AVG.
Letterlijk niets kan en mag kennelijk meer.
Dat is gewoon stieren faeces want er mag meer dan men ons doet geloven.
Het is de krampachtige wijze waarop wij ineens moeten denken en vooral gedragen over hoe wij onze prive gegevens moeten beschermen.


Verenigingen en stichtingen lopen daardoor onbedoeld tegen allerlei stompzinnige en soms zelfverzonnen en/of op de mouw opgespelde privacy regeltjes aan, waardoor de interne communicatie sterk wordt gehinderd en kennelijk niemand (intern) mag navragen of iemand wel/niet lid is.
Verjaardagslijst in het clubblad: vergeet het maar, want dat is prive en vrijgeven betekent een forse boete wegens schending van de privacy. :evil:
Geanonimiseerd mag dan wel wel zoals: 23 april Mevr.X uit Y. (Wie van de 537 leden uit Y?)
Daardoor missen miljoenen club en verenigings leden in Nederland hun aandacht, wenskaarten, emails, apps en vooral de bloemen! :lol:

Anderzijds schreeuwen we wel moord en brand als er prive informatie wordt ingezameld door overheden, bedrijven en organisaties, maar ondertussen geven we wel zelf alles open en bloot aan gegevens over o.a. koopgedrag, surfgedrag, socialmedia gedrag en andere interesses weg aan alles en iedereen.
Huilen zeg, je hebt er zelf het grootste aandeel aan.
:cry:

De GPDR en AVG zijn feitelijk regeltjes omdat er nu eenmaal privacy regeltjes moesten komen om de (schijn van) privacy van burgers te waarborgen.
De GPDR en AVG treffen de gewone burgers vele malen harder in het dagelijks leven dan de grote bedrijven en organisaties, en hinderen ons in meer of mindere mate onze wijze waarop wij bijvoorbeeld onze radiohobby en onze verenigings activiteiten willen uitoefenen.

Droevig is dat juist onze hobby, waarin communicatie en onderling contact zo (ver)bindend is, wordt gehinderd door privacy regeltjes.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: AVG en zo...

#74 Bericht door ON9KVE »

PE1JBG schreef:We gaan ontzettend krampachtig en spastisch om met de nieuwe AVG.
Letterlijk niets kan en mag kennelijk meer.
Dat is gewoon stieren faeces want er mag meer dan men ons doet geloven.
Het is de krampachtige wijze waarop wij ineens moeten denken en vooral gedragen over hoe wij onze prive gegevens moeten beschermen.


Verenigingen en stichtingen lopen daardoor onbedoeld tegen allerlei stompzinnige en soms zelfverzonnen en/of op de mouw opgespelde privacy regeltjes aan, waardoor de interne communicatie sterk wordt gehinderd en kennelijk niemand (intern) mag navragen of iemand wel/niet lid is.
Verjaardagslijst in het clubblad: vergeet het maar, want dat is prive en vrijgeven betekent een forse boete wegens schending van de privacy. :evil:
Geanonimiseerd mag dan wel wel zoals: 23 april Mevr.X uit Y. (Wie van de 537 leden uit Y?)
Daardoor missen miljoenen club en verenigings leden in Nederland hun aandacht, wenskaarten, emails, apps en vooral de bloemen! :lol:

Anderzijds schreeuwen we wel moord en brand als er prive informatie wordt ingezameld door overheden, bedrijven en organisaties, maar ondertussen geven we wel zelf alles open en bloot aan gegevens over o.a. koopgedrag, surfgedrag, socialmedia gedrag en andere interesses weg aan alles en iedereen.
Huilen zeg, je hebt er zelf het grootste aandeel aan.
:cry:

De GPDR en AVG zijn feitelijk regeltjes omdat er nu eenmaal privacy regeltjes moesten komen om de (schijn van) privacy van burgers te waarborgen.
De GPDR en AVG treffen de gewone burgers vele malen harder in het dagelijks leven dan de grote bedrijven en organisaties, en hinderen ons in meer of mindere mate onze wijze waarop wij bijvoorbeeld onze radiohobby en onze verenigings activiteiten willen uitoefenen.

Droevig is dat juist onze hobby, waarin communicatie en onderling contact zo (ver)bindend is, wordt gehinderd door privacy regeltjes.
Het is allemaal heel erg en tranentrekkend en zo, maar ik wilde gaan proberen om bij de vraag van de TS te blijven.

" Ik vraag me af hoe met staat met de implementatie van AVG bij dit forum.
Naar ik begrijp zijn de beheerders hoofdelijk aansprakelijk.
En het is inmiddels toch ook wel tijd voor een beveiligde website"

Dus klagen mag, maar als je die behoefte voelt, graag een nieuw topic starten. Hartelijk Dank.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: AVG en zo...

#75 Bericht door PE1PQX »

pa3kve schreef: En dan bedoel ik de nog levenden; overledenen maken geen recht op de AVG.
Ik denk dat er nabestaanden zijn die er heel anders over denken... (De erven van <naam overledene>...)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie