@PE2CH:
Het is niet mijn bedoeling om een waarde-oordeel te geven m.b.t. communicatie-amateurs en radiozendamateurs. Het gaat puur om het verschil (wel examen (dus studietijd), versus geen examen). Ik weet ook dat veel zendamateuraanwas via CB gekomen is.
Kennismakingsregistratie
Wellicht beter geweest om de hele alinea te citeren, je laat nu (bewust?) een belangrijk stukje weg: "Nu alleen de praktische uitvoering nog....".
Ik snap ook wel dat hier weerstand tegen zal zijn, maar ik bekeek het vanuit het jeugdlid. Ik merk namelijk dat de interesse er best is (Scouting), maar zelfs de N-drempel vind men te hoog. Ik snap dat best als je tijd al vol zit met studie, werk en een andere hobby. Door een registratie met beperkte geldigheid, praktisch en theoretisch deel (beneden N-niveau), en eventueel gratis, verlaag je de drempel en kunnen mensen (hopelijk veel jeugdigen) zelfstandig bepalen of radiozendamateurisme bij hun past.
Even vanuit mijn Scoutingbril: het zou dan helemaal mooi zijn als het praktisch examen bij de club van het (jeugd)lid gedaan kan worden. (Jeugd)leden krijgen bij mij mij de vrijheid die ze aan kunnen. Ze sluiten de spullen zelf aan, ik laat ze VSWR bekijken (ook dat ze dat met laag vermogen moeten doen, en eerst moeten luisteren), schuif ze een bandplan onder neus, leg ze uit hoe je de bandgrenzen moet koppelen aan de aflezing op de display, ze roepen zelf op, etc. Zo'n praktisch examen gaat dan zeker lukken.
promoten van de radiohobby onder jongeren
Re: promoten van de radiohobby onder jongeren
Prima idee Wim van een praktisch examen! En prachtig hoe jij de Scouts alles uit legt! Dat ga ik ook eens proberen!PA3DJS schreef:@PE2CH:
Door een registratie met beperkte geldigheid, praktisch en theoretisch deel (beneden N-niveau), en eventueel gratis, verlaag je de drempel en kunnen mensen (hopelijk veel jeugdigen) zelfstandig bepalen of radiozendamateurisme bij hun past.
Even vanuit mijn Scoutingbril: het zou dan helemaal mooi zijn als het praktisch examen bij de club van het (jeugd)lid gedaan kan worden. (Jeugd)leden krijgen bij mij mij de vrijheid die ze aan kunnen. Ze sluiten de spullen zelf aan, ik laat ze VSWR bekijken (ook dat ze dat met laag vermogen moeten doen, en eerst moeten luisteren), schuif ze een bandplan onder neus, leg ze uit hoe je de bandgrenzen moet koppelen aan de aflezing op de display, ze roepen zelf op, etc. Zo'n praktisch examen gaat dan zeker lukken.
- PE1PQX
- Berichten: 4555
- Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
- Roepletters: PE1PQX
- Locatie: Emmen (JO32LS)
- Contacteer:
Re: promoten van de radiohobby onder jongeren
Even vanuit mijn reddingbrigadebril, om een ander tak van vrijetijdsbesteding te betrekken: Hoe krijg je de jeugd zo ver die geen scout is of juist totaal andere sporten/bezigheden heeft? (Stijldansen, schaken, zwemmen, voetballen, atletiek... noem het maar op)PA3DJS schreef: Even vanuit mijn Scoutingbril: het zou dan helemaal mooi zijn als het praktisch examen bij de club van het (jeugd)lid gedaan kan worden. (Jeugd)leden krijgen bij mij mij de vrijheid die ze aan kunnen. Ze sluiten de spullen zelf aan, ik laat ze VSWR bekijken (ook dat ze dat met laag vermogen moeten doen, en eerst moeten luisteren), schuif ze een bandplan onder neus, leg ze uit hoe je de bandgrenzen moet koppelen aan de aflezing op de display, ze roepen zelf op, etc. Zo'n praktisch examen gaat dan zeker lukken.
Bij de scouting (corrigeer me AUB als ik er naast zit) zijn de scouts al druk bezig met leermomenten bij pionieren, natuur enzovoorts. Om dan een uitstap naar de zendamateurs te maken kun je gebruik maken van de jaarlijkse Jota. Prachtig!!
Maar bij de reddingsbrigade, atletiek, schaken enz... is die inhoud (doelend op hoeveelheid variatie) heel anders.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)
"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)