Nederlandse radio piraterij op zee

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Nederlandse radio piraterij op zee

#1 Bericht door PE4BAS »

Geen idee of het onder de juiste rubriek staat. Ik ben benieuwd naar jullie reacties hierop? Misschien zijn er die hier meer van weten?

https://pe4bas.blogspot.com/2019/01/dut ... n-sea.html

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#2 Bericht door Remco »

Welke callsign gebruikte hij dan?

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#3 Bericht door PE4BAS »

Geen idee, ik hoopte hier wat meer antwoorden te krijgen. De kans is groot dat hij hulp heeft gehad van een zendamateur om zijn HF radio / antenne's op orde te krijgen.

Jan pa3abk
Berichten: 370
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#4 Bericht door Jan pa3abk »

PE4BAS schreef:Geen idee, ik hoopte hier wat meer antwoorden te krijgen. De kans is groot dat hij hulp heeft gehad van een zendamateur om zijn HF radio / antenne's op orde te krijgen.
Lijkt me niet zo moeilijk.
Hij zal wellicht zijn radio licentie hebben voor een "scheepsinstallatie".
Deze zijn net zo makkelijk all band te maken als amateursetjes.

Roepletters van het schip en vlag combineren niet...
OPHEN MAVERICK
MMSI: 224110484
Roepnaam: PE3908
Vlag: Spain [ES]

Als ik op de roepletter zoek krijg ik dit:
PEANUTS
MMSI: 244110484
Roepnaam: PE3908
Vlag: Netherlands [NL]
(bron: https://www.marinetraffic.com/)

In de 80-er jaren was er zelfs een medewerker van het AT die (onwetend) hand en span diensten verleende aan een illegale zeezeiler. TFC liep via zijn AMTOR box het packetnetwerk in.

Misschien eens luisteren op het maritieme SSB kanaal op 20m vroeger zat dat rond 14300kHz.

Update: https://www.clubracer.be/2019/1/29/mark ... una-spanje

Persoonlijk denk ik niet dat hij veel op ham frequenties zal werken.
Moet het erg druk hebben aan boord. Tegenwoordig zijn er zoveel satelliet alternatieven die beter en zelfs goedkoper zijn dan een verbinding opzetten via een een amateurstation.
Laatst gewijzigd door Jan pa3abk op 29 jan 2019, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#5 Bericht door PH2UN »

PE4BAS schreef:De kans is groot dat hij hulp heeft gehad van een zendamateur om zijn HF radio / antenne's op orde te krijgen.
Hoezo dat? Je koopt een transceiver en een autotuner.
Aarde aan de scheepshuid. Een meter of 10 draad aan de tuner en je kunt de hele wereld rond.

Als het schip onder Nederlandse vlag vaart geldt de Nederlandse wet. Dat zal haast wel, want anders zou AT geen waarschuwing gegeven hebben.

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#6 Bericht door PH2UN »

Jan pa3abk schreef: Hij zal wellicht zijn radio licentie hebben voor een "scheepsinstallatie".
Deze zijn net zo makkelijk all band te maken als amateursetjes.
Als hij Marcom heeft, dan kan hij gewoon duplex werken met een amateur.
Dat zal hij wel niet hebben, want dan was dit nooit uitgekomen.
Als hij met de roepletters van het schip uitkomt vraagt geen mens of je een Marcom certificaat hebt als je je verder aan de regels houdt.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#7 Bericht door PA3BAS »

Ik vraag me af of hij zich aan de Nederlandse wet moet houden als hij buiten de territoriale wateren vaart...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#8 Bericht door PH2UN »

PA3BAS schreef:Ik vraag me af of hij zich aan de Nederlandse wet moet houden als hij buiten de territoriale wateren vaart...
Feitelijk wel. Een Nederlands schip is Nederlands grondgebied dus gelden daar Nederlandse wetten en regels.
Het probleem is echter best ingewikkeld. De handhaving ligt in handen van de kapitein. Hij zou je bij overtreding kunnen bekeuren, maar dat gebeurt nooit.
Hij zou je voor sommige vergrijpen zelfs mogen opsluiten en overdragen aan de autoriteiten, maar dat is hier natuurlijk niet aan de orde.

Als je vanaf een zeeschip over de radio roept dat je pietje puck bent, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat ook zo is. Het is voor AT dus niet mogelijk om dhr. P.Puck te straffen, want er is geen bewijs.
Een heterdaadje midden op zee is een beetje lastig.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#9 Bericht door PA1AIS »

Jan pa3abk schreef:
PE4BAS schreef:Geen idee, ik hoopte hier wat meer antwoorden te krijgen. De kans is groot dat hij hulp heeft gehad van een zendamateur om zijn HF radio / antenne's op orde te krijgen.
Lijkt me niet zo moeilijk.
Hij zal wellicht zijn radio licentie hebben voor een "scheepsinstallatie".
Deze zijn net zo makkelijk all band te maken als amateursetjes.

Roepletters van het schip en vlag combineren niet...
OPHEN MAVERICK
MMSI: 224110484
Roepnaam: PE3908
Vlag: Spain [ES]

Als ik op de roepletter zoek krijg ik dit:
PEANUTS
MMSI: 244110484
Roepnaam: PE3908
Vlag: Netherlands [NL]
(bron: https://www.marinetraffic.com/)
Ik moet je toch zéér asterk afraden om uberhaupt voor waar aan te nemen wat op marinetraffic staat. In veel gevallen klopt het niet en is het regelmatig fake.
Neem deze site maar van de ITU:
https://www.itu.int/mmsapp/ShipStation/list

In je 1e vermelding heb je een foutje in het MMSI.
Ook is er een dingetje met de AVG om deze gegevens, zonder medeweten te publiceren. De Nederlandse rechter heeft bepaald dat AIS gegevens persoonlijke gegevens zijn (dat zijn het niet, maar ja).
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#10 Bericht door PA1AIS »

Ik ken Mark Slats persoonlijk, het is zijn 3e keer solo rond de wereld ( en nog de Atlantic over geroeid). Ik heb de eerste twee schepen uitgerust qua radio apparatuur.
Het is een vrijbuiter die zich niet laat vangen door betuttelende regeltjes en dus een praktische man.

De GGR (Golden Globe Race) is de bedoeling dat je met een klassiek schip van voor 1990 de wereld rond gaat ZONDER elektronische hulpmiddelen. Dus zonder GPS, zonder elektronische kaart etc. Alleen een MF/HF en marifoon en papieren kaarten en LF peil ontvanger.
De sat-phone is om te melden voor de veiligheid.

Het is een hele opgaaf en ik denk niet dat Mark zich stoort aan regeltjes.....
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#11 Bericht door elsinga »

Blijft de interessante vraag welke NL HAM roepletters hij zou hebben gebruikt. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#12 Bericht door PE4BAS »

Blijft de interessante vraag welke NL HAM roepletters hij zou hebben gebruikt. ;)
Het antwoord op deze vraag is nu bekend....

http://www.arrl.org/news/some-stormy-se ... teur-radio

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#13 Bericht door PG7VG »

Enigszins off topic, ik weet dat ik geen verbinding mag maken met alles wat geen officiële call heeft.
Vaak zoek ik het gelijk op in qrz.com of geeft de gebruikte software al wat meer info. (Ook van qrz.com)
Wat als de call niet in qrz terug te vinden is? Waar ga je dan zoeken? Qrz.com is wel omvangrijk maar ook weer niet “de” officiële database voor alle uitgegeven en geldige ham calls....
73, Peter.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#14 Bericht door pe1rxq »

Je hoeft niet elke call te controleren. Zolang de ander netjes de verbinding volgens de regels maakt en een geloofwaardige call heeft mag je er vanuit gaan dat er niks aan de hand is. Heb je geen reden om aan te nemen dat het mis is, dan zit je veilig.

Je kunt simpelweg niet elke callsign controleren, en al zou je het wel kunnen, hoe weet je dan dat het ook diegene is aan wie de call is uitgegeven?

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Nederlandse radio piraterij op zee

#15 Bericht door PG7VG »

Thx pe1rxq, niet dat ik me "zorgen" maakte. Maar wil gewoon correct verbindingen maken.
En dat je uiteindelijk nooit zeker kunt weten dat je met de juiste persoon een QSO houdt is een groot punt.

Vriendelijke groeten, Peter.
73, Peter.

Plaats reactie