alkaline batterijen over de datum

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

alkaline batterijen over de datum

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Op batterijen staat altijd gedrukt Best before en daar kijk ik eigenlijk alleen naar bij aankoop in de winkel en dan stel ik vast dat ze nog lang genoeg meegaan. Ik heb het natuurlijk over gewone alkaline batterijen, veelal penlights genoemd.

Enige tijd terug weigerde de afstandsbediening van het televisiescherm. Daar snapte ik er niks van, maar mogelijk dat de batterijtjes net geen contact meer maakten nadat ik de afstandsbediening weggelegd had. Dus ff kijken en de batterijtjes goed aandrukken. Nope, niks, nada.
Batterijtjes eruit gehaald en eens goed gekeken, ze waren gaan lekken...
Contacten schoon gemaakt en eens gekeken naar de datum welke op de batterijtjes staat gedrukt: Best before 03-2012
Ze zijn dus al zes jaar over de datum!
Het televisiescherm heb ik 9 jaar geleden gekocht en het lijkt mij zeer aannemelijk dat deze -nu lekkende- batterijtjes er toen ingelegd zijn. En nooit meer naar omgekeken.

Ik weet vrijwel zeker dat ik destijds ook de batterijen heb vervangen in de afstandsbediening van mijn audioset. Dus na deze wake-up call gelijk daarnaar gekeken. Die batterijen zijn nog goed, althans ze lekken (nog) niet. Maar de datum die daarop staat gedrukt verteld iets anders: Best before 04-2014
Dus ook deze batterijen zijn al ruimschoots over de datum!
En gelijk ook de batterijtjes in de weegschalen gecontroleerd, hetzelfde verhaal...

Het is ongelooflijk hoelang de batterijtjes meegaan in afstandsbedieningen, want je kijkt daar nooit naar. Totdat ie het niet meer doet en je tot de ontdekking komt dat de batterijen zijn gaan lekken. Ik zal vast wel niet de enige zijn die hiermee geconfronteerd wordt, maar het is absoluut wel een wake-up call. In mijn geval gelukkig geen schade.

Omdat ik toch bezig was heb ik ook gekeken naar de zgn knoopcel batterijen.
Daarop kan ik opmerkelijk genoeg geen enkele datum vinden...
Dus geen indicatie hoelang die houdbaar zijn.

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: alkaline batterijen over de datum

#2 Bericht door pe1ioc »

Heb het nodige batterijspul dat belangrijk is hier vervangen door oplaadbare exemplaren van het merk Eneloop. Duidelijk duurder dan de rest maar goedkoop is duurkoop heb ik door schade en schande ondervonden. Lekken niet , ook na vele jaren niet want wie dit is overkomen weet hoe verwoestend zoiets kan zijn.
Zelfs Duracel heeft bij dit merk het nakijken. Wat ook opvalt.. je kunt een geladen Eneloop batterij een jaar lang ongebruikt wegleggen en ontdekken dat er nauwelijks zelfontlading heeft plaatsgevonden !

Tjerk
PE1IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: alkaline batterijen over de datum

#3 Bericht door pe1ioc »

Oh ja.. geen alkaline ( onderwerp van dit draadje ) maar dit zijn NiMh‘s..
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: alkaline batterijen over de datum

#4 Bericht door PA3CQN »

PE2CH schreef: Dus ook deze batterijen zijn al ruimschoots over de datum!
Zolang een batterij het doet lekt ie ook niet. Dus zonde om weg te gooien.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: alkaline batterijen over de datum

#5 Bericht door PB4PT »

Onder aanname dat je statement: "zo lang batterij het doet, lekt hij niet" juist is, vind ik het nog steeds een riskante redenering dat weggooien dan zonde is. Je neemt dan namelijk ook nog aan dat je op elk moment *weet* of de "batterijen het nog doen". Anders kom je in het gebied-> ze zijn over de houdbaarheidsdatum en ik weet niet of ze het nog doen (bijvoorbeeld omdat de afstandbediening slechts sporadisch wordt gebruikt)... en dan kan het maar zo zijn dat er lekkage optreedt zonder dat je het in de gaten had.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: alkaline batterijen over de datum

#6 Bericht door Thijzer »

Lekken komt doordat er gasvorming optreedt als aan de batterij bij nulspanning een geleidende verbinding tussen de polen blijft bestaan. Een diode in serie lost dat probleem simpel op.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: alkaline batterijen over de datum

#7 Bericht door PE9ZZ »

Huh? Met twee penlites in serie daar nog weer een diode mee in serie zetten? Waardoor je controller sneller de brui eraan geeft vanwege 0.5 V extra spanningsverlies? Ik zou werkelijk niet weten wat een diode in serie met die cellen voor probleem oplost.

Ik heb overigens ook Eneloops in mijn remote maar het is wel prijzige overkill. Er zijn ook speciale Eneloops met lagere capaciteit die speciaal voor DECT telefoons enzo zijn bedoeld. Die dus altijd onder spanning staan. Maar da's offtopic. Niet offtopic: Alkaline cellen hebben een shelf life. Die is ongeveer 5-10 jaar afhankelijk van de producent. Ik gebruik vaak Energizer die de zeven jaar (zie datasheet) daadwerkelijk halen. Daarna zijn ze nog wel te gebruiken maar niet meer betrouwbaar.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
Energizer Industrial AA.pdf
Energizer datasheet
(193.19 KiB) 205 keer gedownload

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: alkaline batterijen over de datum

#8 Bericht door Thijzer »

PE9ZZ schreef:Huh? Met twee penlites in serie daar nog weer een diode mee in serie zetten? Waardoor je controller sneller de brui eraan geeft vanwege 0.5 V extra spanningsverlies? Ik zou werkelijk niet weten wat een diode in serie met die cellen voor probleem oplost.
Door een diode in serie daalt de spanning van de batterijen niet tot 0V waardoor er geen gasvorming ontstaat. Je controller is trouwens een halfgeleider waardoor waarschijnlijk bij <1V er toch geen stroom meer loopt, maar dat had je zelf vast al bedacht.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: alkaline batterijen over de datum

#9 Bericht door PE9ZZ »

Dus daarmee bereik je dat je remote er sneller mee uitscheidt. Tja, da's ook een manier...

Tjerk, 9ZZ

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: alkaline batterijen over de datum

#10 Bericht door TomNL »

Of de gulden middenweg. Want ergens in het midden tussen 0V en een spanningsval van 0,5V zit natuurlijk nog de ouderwetse germaniumdiode. :lol:

Moet gelijk denken aan mijn allereerste radiosoldeerproject ooit, waar zo'n diode als detector functioneerde. Dat moest een germanium zijn vanwege de lage spanningsval, het AM omroepontvangertje had verder geen voeding nodig. Met handgewikkelde afstemspoel met ferrietkern. En een hele lange draadantenne. Mooie tijden. Ik voel me opeens oud.

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Re: alkaline batterijen over de datum

#11 Bericht door pd9ray »

Ik gebruik voor apparaten waar ik geen oplaadbare batterijen in heb altijd Duracell batterijen.
Dit doe ik omdat me eens is verteld dat Duracell droge batterijen maakt, die dus niet lekken. Als ik jullie verhalen hier lees, vraag ik mij nu hard op of dir wel klopt. In ieder geval heb ik de laatste jaren geen schade meer gehad door lekkende batterijen

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: alkaline batterijen over de datum

#12 Bericht door PA2EFR »

Een batterij die nog niet verlopen is kan best gaan lekken als hij leeg is, dus nog voor de uiterste houdbaarheidsdatum.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: alkaline batterijen over de datum

#13 Bericht door PA0FRI »

Ik controleer A, AA, AAA en D batterijen altijd door even de kortsluitstroom te meten. De universeelmeter in de stand 10 A of 20 A en de tespennen op de batterij. Als de stroom minder dan 1.5 A is wordt de batterij vervangen. Vaak is het zelf zo dat sommige apparaten, zoals een elektrische klok, al niet goed meer werken als de korstsuitstroom 2 - 2.5 A is.
1.5 V Batterijen kunnen goed tegen een behoorlijke kortsluiting omdat de inwendige weerstand de stroom vanzelf beperkt. Ook nieuwe batterijen (hoelang zijn ze al bij de verkoper?) worden gecontroleerd en eventueel op gelijke stroom geselecteerd.
Zie ook: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... 0laden.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: alkaline batterijen over de datum

#14 Bericht door sottezero »

Na 5 jaar is mijn TV al verlopen.. Okay, de huidige gaat al 10 jaar mee.. maar dat komt omdat er sindsdien eigenlijk nog alleen maar 4k is gekomen als verbetering...
Gezien nog geen 1% van mijn media 4k ondersteunt zie ik nog geen voordeel in vervangen TV.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: alkaline batterijen over de datum

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0FRI schreef:Ik controleer A, AA, AAA en D batterijen altijd door even de kortsluitstroom te meten. De universeelmeter in de stand 10 A of 20 A en de tespennen op de batterij. Als de stroom minder dan 1.5 A is wordt de batterij vervangen. Vaak is het zelf zo dat sommige apparaten, zoals een elektrische klok, al niet goed meer werken als de korstsuitstroom 2 - 2.5 A is.
1.5 V Batterijen kunnen goed tegen een behoorlijke kortsluiting omdat de inwendige weerstand de stroom vanzelf beperkt. Ook nieuwe batterijen (hoelang zijn ze al bij de verkoper?) worden gecontroleerd en eventueel op gelijke stroom geselecteerd.
Zie ook: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... 0laden.htm

Dank je wel Frits.
Erg leerzaam !

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie