Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijken Novice

#166 Bericht door PD5ML »

elsinga schreef:
Ik zou geen bezwaar hebben op gebruiksrechten op 40 en/of 20 meter (omdat N amateurs in een aardig aantal andere Europese landen daar ook mogen uitzenden), maar dan neemt de drang om voor F te gaan wel af. Voor mijzelf geen bezwaar. :)
Waarom moet er een drang zijn naar F?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#167 Bericht door PA3DAT »

Simpel. Wil je je hele leven beginner blijven? Want dat is het toch, een Novice?
Het is bedacht als opstapje naar F...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Herijken Novice

#168 Bericht door pd0raa »

Gelukkig mogen we die keuze zelf maken ..

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijken Novice

#169 Bericht door PD5ML »

PA3DAT schreef:Simpel. Wil je je hele leven beginner blijven? Want dat is het toch, een Novice?
Het is bedacht als opstapje naar F...
Dus mijn HTS is ook maar een opstapje voor uni? Tuurlijk is de N registratie een opstapje, maar ik vind het voor nu echt prima. Als jij vind dat ik dan beginner ben en blijf omdat ik op dit moment geen behoefte heb om dat examen te doen, bevestig je mijn mening over sommige F amateurs.

We delen samen een leuke hobby. Laten we dat koesteren.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#170 Bericht door PA3DAT »

Ja natuurlijk, dat mag je helemaal zelf weten. Niets mis mee. Maar ik, persoonlijk, wilde
graag meer. Dus ik ben meteen doorgegaan van PD0KBB naar PE1IQT, ook omdat ik graag
dx/ssb op 2meter wilde werken en gauw klaar was met 6 D-kanalen...

Maar mijn eigenlijke doel, als swl NL7841, waren de HF-banden. Dus ná C maar meteen
doorgegaan met een jaar lang CW leren!

Mijn vrouw vond CW leuk, dat kende ze van de scouting. Die heeft dus D overgeslagen en is
maar meteen opgegaan voor C en daarna, op eigen kracht, voor A.
Geen technische achtergrond, ze was studente aan een Sociale Academie. Ze werd er wel
een beetje raar op aangekeken, door de geitenwollensokken-medestudenten... :mrgreen:

Maar ik begrijp best dat veel van de huidige 'novicen' het wel prima vinden zo. Je mag na
een redelijk eenvoudig examen al zoveel dat dat zwaardere examen niet zo aantrekkelijk
meer is... :roll:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#171 Bericht door PA3DAT »

PD5ML schreef:Dus mijn HTS is ook maar een opstapje voor uni?
Dat is geen vergelijking. MBO, HBO en universiteit zijn eindopleidingen. Het VMBO daarentegen
geldt als een opstapje naar het MBO.

Je kunt ook zeggen dat N een brommerbewijs is en F een motorrijbewijs. Misschien komt dat er
dichter bij. Als HTS'er ben je dan een soort motortechnicus, maar je mag zelf alleen op de
brommer. Als jij dat voldoende vindt, prima! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#172 Bericht door elsinga »

PD5ML schreef:
elsinga schreef:
Ik zou geen bezwaar hebben op gebruiksrechten op 40 en/of 20 meter (omdat N amateurs in een aardig aantal andere Europese landen daar ook mogen uitzenden), maar dan neemt de drang om voor F te gaan wel af. Voor mijzelf geen bezwaar. :)
Waarom moet er een drang zijn naar F?
Dat is de intentie van AT, als je hun vraagstelling leest. Ik zelf kan prima leven met de eeuwige N amateur.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#173 Bericht door PA3HMP »

PD5ML schreef:
PA3DAT schreef:Simpel. Wil je je hele leven beginner blijven? Want dat is het toch, een Novice?
Het is bedacht als opstapje naar F...
Dus mijn HTS is ook maar een opstapje voor uni? Tuurlijk is de N registratie een opstapje, maar ik vind het voor nu echt prima. Als jij vind dat ik dan beginner ben en blijf omdat ik op dit moment geen behoefte heb om dat examen te doen, bevestig je mijn mening over sommige F amateurs.

We delen samen een leuke hobby. Laten we dat koesteren.
als iemand geen behoefte heeft zijn/haar kennis te bewijzen op een examen dan blijf je novice, net als dat iedereen wel kan roepen een vrachtwagen te kunnen rijden maar zolang je niet op een examen bewezen hebt dat je het werkelijk kan blijf je er maar van af.

Moeilijker moet je het niet maken met zweverige zaken van 'volgens mij zit er bij anderen wat emotie' als iemand zegt de kennis te hebben dan bewijs het maar door het doen van een examen, wil iemand het niet of twijfelt hij/zij er stiekum aan dat hij/zij die kennis heeft dan kun je heel hard blijven roepen en op de grond gaan stampen (over emotie gesproken) maar krijg je het papiertje niet met bijbehorende mogelijkheden.

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijken Novice

#174 Bericht door PD5ML »

PA3HMP schreef:
PD5ML schreef:
PA3DAT schreef:Simpel. Wil je je hele leven beginner blijven? Want dat is het toch, een Novice?
Het is bedacht als opstapje naar F...
Dus mijn HTS is ook maar een opstapje voor uni? Tuurlijk is de N registratie een opstapje, maar ik vind het voor nu echt prima. Als jij vind dat ik dan beginner ben en blijf omdat ik op dit moment geen behoefte heb om dat examen te doen, bevestig je mijn mening over sommige F amateurs.

We delen samen een leuke hobby. Laten we dat koesteren.
als iemand geen behoefte heeft zijn/haar kennis te bewijzen op een examen dan blijf je novice, net als dat iedereen wel kan roepen een vrachtwagen te kunnen rijden maar zolang je niet op een examen bewezen hebt dat je het werkelijk kan blijf je er maar van af.

Moeilijker moet je het niet maken met zweverige zaken van 'volgens mij zit er bij anderen wat emotie' als iemand zegt de kennis te hebben dan bewijs het maar door het doen van een examen, wil iemand het niet of twijfelt hij/zij er stiekum aan dat hij/zij die kennis heeft dan kun je heel hard blijven roepen en op de grond gaan stampen (over emotie gesproken) maar krijg je het papiertje niet met bijbehorende mogelijkheden.
Je verzint nu ter plekke dingen die ik helemaal niet gezegd heb en zweverig is het al helemaal niet. Dat maak jij er van. Die emotie gaat helemaal niet over het bewijzen van iemands kennis maar over de mogelijkheden die een N amateur nu heeft of evt. gaat krijgen. Sommige F amateurs gaan daar behoorlijk op los. Kijk maar eens in dit topic (of gelijkwaardige topics) of luister eens op de op 80M bij het NAT. Daar heb ik gesprekken gehoord daar lusten de honden geen brood van. Niks wolligs of zweverigs aan, maar pure boosheid en ongeloof.

Ik stop nu met energie steken in deze bodemloze put. Veel plezier in de hobby.

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: Herijken Novice

#175 Bericht door Oscar »

Mijne heren, heel deze discussie gaat weer naar de eindeloze N/F discussie en staat los van de herijking of op europees nivo gelijk trekken van de N.
Terug naar topic is mss een beter idee. geen vrachtwagen, camper, motor, kennis, arogante F, rupsje nooit genoeg N, rijbewijs, beginner,ABCD amateur, verder leren, tijdelijke toegang, etc tec nonsens

Het begon met hoe staat het met het herijken van de Novice :?

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijken Novice

#176 Bericht door PD4M »

In afwachting van Europeesche afstemming en gelijkschakeling...

De vakantie is in aantocht en ik ga via Duitsland, naar Polen, Slowakije en via Tsjechië terug. Waar kan ik ook al weer een actueel lijstje vinden waar ik wat als Novice mag?
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#177 Bericht door Juul - PE0GJG »

Oscar schreef:Mijne heren, heel deze discussie gaat weer naar de eindeloze N/F discussie en staat los van de herijking of op europees nivo gelijk trekken van de N.
Terug naar topic is mss een beter idee. geen vrachtwagen, camper, motor, kennis, arogante F, rupsje nooit genoeg N, rijbewijs, beginner,ABCD amateur, verder leren, tijdelijke toegang, etc tec nonsens

Het begon met hoe staat het met het herijken van de Novice :?

Je hebt gelijk hoor, maar voordat je iets schrijft lees het even terug…..Het is hier geen Twitter of Facebook….

mss = misschien

tec = etc.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#178 Bericht door elsinga »

PD4M schreef:In afwachting van Europeesche afstemming en gelijkschakeling...

De vakantie is in aantocht en ik ga via Duitsland, naar Polen, Slowakije en via Tsjechië terug. Waar kan ik ook al weer een actueel lijstje vinden waar ik wat als Novice mag?
Op mijn site staat een overzicht: https://pc5e.nl/info/cept. Aanvullingen of correcties uiteraard welkom.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten