Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: Herijken Novice

#31 Bericht door pd0sbr »

Hallo Allemaal

Ik denk dat ook wel mee val als je kijk er word een selectie gedaan over de laatste 20 jaar wat de vragen betreft .
Er zijn gemiddeld 6 examen per jaar keer 50 vragen keer 6 keer 20 jaar is 6000 vragen moet leren uit je hooft .
Nu weet ik ook er komen steeds een aantal vragen terug maar dan nog zal je 3000 vragen moeten leren uit je hooft .
Kun je beter de cursus gaan doen denk dan dat makkelijker is .
En deze is voor ieder een wel te doen als je er maar een beetje aandacht aanbesteed 2 uurtje in de week is echt niet genoeg .

gr Harry nu PA4HB

verwijderd

Re: Herijken Novice

#32 Bericht door verwijderd »

En iemand die het hele boek door leest en vervolgens zakt wel dan ...?

Waarom het gaat is dat "kennis" heden ten dage op verschillende manieren te vergaren valt.
Uiteraard door het leerboek (F / N) te bestuderen, maar ook d.m.v. gesprekken met mensen die verstand van zaken hebben t/m Google kan hier aan bijdrage.

Dus om "back to topic" te komen is het een utopie om te denken dat de verschillende licenties(vergunningen) binnen EU gestandaardiseerd zullen worden. M.i. mag het allemaal gelijk getrokken worden met een verschil van vermogen en ja de een wil experimenteren en de ander slap ouwe hoeren. Maar wat voor de een experimenteren is zal dat voor de ander niet zijn. De een bouwt z'n eigen radio en de ander wil DXen met groot vermogen of juist als de omstandigheden goed zijn met 500Milliwatt via LP de andere kant van de wereld willen bereiken.

Kortom willen we deze mooie hobby en frequenties behouden dan zullen we toch bepaalde concessies moeten doen.

Just my 2 cents

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#33 Bericht door PA2RU »

PB5X schreef:En iemand die het hele boek door leest en vervolgens zakt wel dan ...?
Zo'n iemand schat ik qua technisch inzicht hoger in dan iemand die botweg de vragen en antwoorden er in stampt..

Los daarvan vind ik het een discussie van een pond worst : elk land heeft zo zijn eigen novice's met bijhorende bepalingen , om dat in de EU geheel gelijk te trekken zullen er her en der consessie's gedaan moeten worden en voor het zover is zijn we vele jaren verder ALS het er al van komt..

Als een novice meer wil dan zal die voor zijn F moeten opgaan <- maar dat is MIJN bescheiden mening!
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Herijken Novice

#34 Bericht door pe5t »

Herijking zou moeten opleveren: afschaffen, uitfaseren of aan termijn binden. Het doel is immers slechts zeer ten dele bereikt. Voor velen blijkt deze registratie het eindstadium.

verwijderd

Re: Herijken Novice

#35 Bericht door verwijderd »

PA2RU schreef:
PB5X schreef:En iemand die het hele boek door leest en vervolgens zakt wel dan ...?
Zo'n iemand schat ik qua technisch inzicht hoger in dan iemand die botweg de vragen en antwoorden er in stampt..

Los daarvan vind ik het een discussie van een pond worst : elk land heeft zo zijn eigen novice's met bijhorende bepalingen , om dat in de EU geheel gelijk te trekken zullen er her en der consessie's gedaan moeten worden en voor het zover is zijn we vele jaren verder ALS het er al van komt..

Als een novice meer wil dan zal die voor zijn F moeten opgaan <- maar dat is MIJN bescheiden mening!
Jammer dat je mijn retorisch vraag niet begrepen heb.

In ieder geval ben je het blijkbaar wel met mee eens dat het vrijwel onmogelijk is om alle licenties(vergunningen) gelijk te trekken binnen EU laat staan de rest van de wereld. Dus of je het nu een discussie van een pond worst of kilo kaas vind, zullen er altijd voor- en tegen standers zijn van een bepaald onderwerp (en dat is maar goed ook).

Fijn weekeind

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#36 Bericht door PA2RU »

pe5t schreef:Herijking zou moeten opleveren: afschaffen, uitfaseren of aan termijn binden. Het doel is immers slechts zeer ten dele bereikt. Voor velen blijkt deze registratie het eindstadium.
Een herijking zou mijn inziens harmonisatie moeten opleveren in heel de EU , daarmee verschaf je duidelijkheid van zaken wat wel en niet mag in den vreemde..
Ik ben ook van mening dat een N registratie niet aan een maximale duur gebonden moet zijn : als iemand tevreden daar mee is en er mee kan leven dan zou je dat moeten respecteren vind ik.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#37 Bericht door PA3DAT »

PB5X schreef:Dus om "back to topic" te komen is het een utopie om te denken dat de verschillende licenties(vergunningen)
binnen EU gestandaardiseerd zullen worden.
Eh... het topic was herijking, NIET de harmonisatie! :D
Volgens mij staat die hele "herijking", zoals gewenst door het AT, los van een eventuele harmonisatie.

De herijking, voor zover ik begrepen heb, is gewoon een binnenlandse aangelegenheid. Het was een onderzoek
naar de Novice-registratie, of die oké is zo, of dat er (mits met goede argumenten ondersteund) nog wat aan
veranderen moest.

Daarvoor hebben een aantal van ons een enquete ingevuld en nu is het wachten op een soort eindrapport en
eventuele beslissingen aangaande de Novice-registratie.

Dat heeft dus niets van doen met een eventuele internationale harmonisatie, die komt (voor zover ik weet) in
dat hele herijkingstraject niet voor! Sterker nog: als we door de uitkomst van de herijking ons nog meer gaan
onderscheiden of afwijken van de Novice-regels in andere landen, dan wordt harmonisatie in de toekomst nóg
moeilijker...

P.s: ook voor de F-geregistreerden is het internationaal maar beroerd geharmoniseerd; ben ik afgelopen maand
op bezoek in Andorra, mag ik niet zenden! Wil ik 4 meter meenemen naar Frankrijk, blijkt dat Frankrijk geen
4m-band heeft. Nou ja, dan maar op 6 meter; oeps, verboden te zenden tussen 50 en 50,2 MHz... Hoezo
harmonisatie? :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Herijken Novice

#38 Bericht door PD2B »

Als ik dan de uitslagen van de Veron en VRZA naast elkaar neerleg die een paar maanden geleden werd openbaar gemaakt denk ik dat er weinig veranderd. Veel grote verschillen zaten er niet in. Dus het zal wel met een sisser aflopen.

Ben je tevreden met de N mogelijkheden ? Prima veel plezier met de hobby!

Ben je NIET tevreden met de N mogelijkheden ? Tja dan moet je aan de studie. MAAR NIET LOPEN ZEIKEN DAT JE ER WAT BIJ WILT !!!

Over het B rijbewijs hoor ik ook niemand klagen, wil je met een lichte aanhanger rijden dat mag maar wil met een zware rijden dan moet je ff je E (licentie) halen.

Het is allemaal heel simpel maar er zijn altijd een aantal corky's die het voor een ander verstieren.
Mvg,

Bert

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijken Novice

#39 Bericht door sottezero »

PA2RU schreef:Iemand die domweg alle examenvragen in zijn hoofd stampt en daarmee slaagt zal niet in staat zijn om die problemen op te lossen : puur omdat enige kennis daarover ontbreekt.
Is dan het examen of het afnemen van het examen niet het probleem?
Dus wat je eigenlijk zegt is dat alle zendamateur examens zo brak slecht zijn dat zelfs Stevie Wonder ze zou kunnen maken?
Waar ligt de schuld dan bij de zendamateurs die hun examen gedaan hebben en geslaagd zijn?
Is dat niet de maatstaf dat zij hun eigen problemen moeten kunnen oplossen?

En over experimenteren gesproken, dat wordt je op allerlei mogelijke manieren zo onmogelijk mogelijkgemaakt door dat zelfde AT.
Een APRS repeater is al verboten... wat nou experimenteren?
Moet er nog meer modulatie soorten ontwikkeld worden? hebben we aan LSB, USB, DSB-IC, AME, FM, PM, AM niet genoeg met daar overheen digitale modi als BPSK31, BPSK-63 BPSK-125 BPSK-250 / CHIP 64 CHIP128) / PSK10 / PSKFEC31 / PSKAM10-31-5 BPSK met SSTV: PSK63 F - PSK220F + DIGISSTV "Run" QPSK: QPSK31-63-125-256, 8PSK: VDL2, MPSK: MT63
PACKET BPSK1200-250-63-31 + APRS+ DIGISSTV "Run", MIL-STD-188-110A - 4285, HFDL, EPIRB-ELT-PLB beacons, ARGOS (beacons/satellites), AUTEX, ORBCOMM, AERO, EGC, M10, RTTY, AX25/Packet Radio, Amtor, Pogsag
Dan nog wat digitale spraak meuk als APCO, Dstar, System Fusion, NXDN, DMR enz.

Moeten we van N amateurs vragen of ze er alsjeblieft nog een 10tal bij verzinnen? Wordt de wereld dan beter?

We zitten nu wel aan het einde van de stroom met nieuwe uitvindingen. Tenzij we weer iemand vinden als Tesla, maar die zal met de huidige multinational en politieke omgevingen waarschijnlijk hetzelfde lot zal ondergaan.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Herijken Novice

#40 Bericht door pa0ejh »

Niet het examen of het afnemen van het examen is het probleem, maar wel het openbaar maken van alle Examenvragen....

De helft of meer slaagt door het uit het hoofd leren van de vragen.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#41 Bericht door PE2AAB »

pd0sbr schreef:...gr Harry nu PA4HB
Proficiat hiermee! Je kunt je gebruikersnaam op dit forum aanpassen naar je nieuwe call. Dit doe je in je profiel.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#42 Bericht door PA1AIS »

pe5t schreef:Herijking zou moeten opleveren: afschaffen, uitfaseren of aan termijn binden. Het doel is immers slechts zeer ten dele bereikt. Voor velen blijkt deze registratie het eindstadium.
Zoals de D machtiging ooit bedoelt was, een opstap voor de 27Mc piraten die maar enkele jaren geldig was. Bedoeld om door te stromen of te verdwijnen. Helemaal niets mis mee. De 1e fout was om de D machtiging, nu novice, eeuwig durend te maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#43 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1AIS schreef:
pe5t schreef:Herijking zou moeten opleveren: afschaffen, uitfaseren of aan termijn binden. Het doel is immers slechts zeer ten dele bereikt. Voor velen blijkt deze registratie het eindstadium.
Zoals de D machtiging ooit bedoelt was, een opstap voor de 27Mc piraten die maar enkele jaren geldig was. Bedoeld om door te stromen of te verdwijnen. Helemaal niets mis mee. De 1e fout was om de D machtiging, nu novice, eeuwig durend te maken.

Dat laatste daar ben ik het zeer mee eens.
Ik schreef het al eens eerder, de politiek was destijds van plan om helemaal de D af te schaffen, maar dat was juridisch niet haalbaar. Het idee "zong rond" in de wandelgangen. En zoals zo vaak is er ook nooit een vervolg op gekomen.

En ondertussen vind ik nog steeds dat er een termijn aan de D verbonden moet worden. Want om iets in het leven te bereiken moet je er wel iets voor doen. En die prikkel is er nu niet (meer). En nu is er een soort "gewoonte recht". Dus vind ik dan ook wel weer dat de mensen nu met een D 'em gewoon moeten kunnen houden. Of daar ook de uitbreiding naar de HF bij moest komen, geen idee. Dat is in mijn optiek volstrekt niet gewenst. Op wiens voorspraak dat gebeurd is is mij ontgaan.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#44 Bericht door PA2RU »

Ik ben het er NIET mee eens...
Er zijn legio mensen die N kunnen halen maar F niet : die groep ontneem je dan het recht om de hobby uit te kunnen oefenen door daar een tijdsduur aan te verbinden : dat bevordert naar mijn idee etherpiraterij :idea:

Zou net zoiets zijn als je bijvoorbeeld E achter B moet gaan halen , als je dat niet doet kun je je rijbewijs weer inleveren.
73 René PA2RU

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Herijken Novice

#45 Bericht door PD2B »

PA2RU schreef:Ik ben het er NIET mee eens...
Er zijn legio mensen die N kunnen halen maar F niet : die groep ontneem je dan het recht om de hobby uit te kunnen oefenen door daar een tijdsduur aan te verbinden : dat bevordert naar mijn idee etherpiraterij :idea:

Zou net zoiets zijn als je bijvoorbeeld E achter B moet gaan halen , als je dat niet doet kun je je rijbewijs weer inleveren.

+1

Ook zou het mooi zijn om de mogelijkheid te hebben om voor de diverse "F Banden" een antenne te kunnen plaatsen.
Mvg,

Bert

Gesloten