Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA3FAT
Berichten: 1299
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Herijken Novice

#151 Bericht door PA3FAT »

een beetje meer.

Hoeveel meer is er ooit ter beschikking gekomen?

In principe wil je dat er geen onderscheid meer is, want we weten allebei dat bij het minste verschil het gezeur sowieso niet stopt. Het argument om alles te krijgen zal zelfs nog sterker worden het verschil is tenslotte nog minder.

Je daarmee eigenlijk alle bestaande gradaties van machtigingen/licenties/diplomas wilt afschaffen. Want het huidige argument is dan op alles en overal van toepassing.

ex PD0LPK
ex PE1HVH
Vele jaren gestopt en begonnen en met hulp van anderen A en B CW examen gehaald.

Ik wilde iets en heb er iets voor willen doen.
En daar zit dan het verschil in de mogelijkheden die het resultaat daarvan zijn.

Zo dat ben ik na jaren meelezen kwijt.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#152 Bericht door PD9CN »

Ik denk dat daar de denk fout gemaakt wordt voor niets iets erbij door Novice.
Ook denk ik dan ook dat meeste het best zat vinden wat ze nu aan mogelijkheid geboden wordt.

Voor mij is het goed zo. En ja wil ik meer dan zal ik de F leerstof moeten gaan beheersen.
En natuurlijk zou ik het mooie vinden als er wat meer ruimte op 7Mhz zou komen. En Hier zal het Herijken wel duidelijkheid in scheppen van het najaar er af of erbij dat zien we dan wel :mrgreen:

Laten we eerlijk zijn de F site heeft ook nog wel wensen wat zei er nog aan spectrum of vermogen bij zouden willen krijgen toch? En ik zou dat dan super vinden voor de F amateur.

Maar als we nu eens de gedachten laten varen Novice willen alles erbij willen er niks voor doen.
Dan kweek je meer begrip is mij gevoel.

Want of je nou Novice bent of een Full licenses amateur het is en blijft een hobby toch :wink:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijken Novice

#153 Bericht door sottezero »

Mijn voorstel is om één Europeesch certificaat in te stellen waar de examens hetzelfde zijn (hoogstens andere taal) die in elk land van de EU dezelfde rechten geeft (want radiogolven stoppen toch niet bij de grens).
Callsigns kunnen vanaf PAA uitgegeven worden, dus eerste vrije zou dan PAA0AA zijn.
Na een poos is de oude A, B, C, D, F, N vanzelf uitgestorven (zeg nu eerlijk, de gemiddelde HAM leeftijd is niet laag).
Op deze manier heb je geen uber hams en 2de rangs hammers meer.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#154 Bericht door PE2AAB »

sottezero schreef:...want radiogolven stoppen toch niet bij de grens...
Het klinkt vreemd maar in Europa ‘Wel’.
Door verschillende frequentie allocaties per land kan deze harmonisatie nu eenmaal lastig worden.
Wat in het ene land een amateurband is, kan in het andere land een frequentie voor een proffessionele dienst herbergen.
Dit harmoniseren krijgen we voor professionele gebruikers al. Iet voor elkaar. Laat staan voor de amateurdienst.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#155 Bericht door PA3HMP »

sottezero schreef:Mijn voorstel is om één Europeesch certificaat in te stellen waar de examens hetzelfde zijn (hoogstens andere taal) die in elk land van de EU dezelfde rechten geeft (want radiogolven stoppen toch niet bij de grens).
Callsigns kunnen vanaf PAA uitgegeven worden, dus eerste vrije zou dan PAA0AA zijn.
Na een poos is de oude A, B, C, D, F, N vanzelf uitgestorven (zeg nu eerlijk, de gemiddelde HAM leeftijd is niet laag).
Op deze manier heb je geen uber hams en 2de rangs hammers meer.
ok dus gewoon novice afschaffen en iedereen die nu novice heeft terug naar de 27MHz 40 kanalen en enkel nog maar full accepteren als amateurs met bijbehorend huidig F examen.

ik denk dat een aantal het je niet in dank af zullen nemen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#156 Bericht door Juul - PE0GJG »

pd0raa schreef:En weet je wat zo leuk is de meeste die meedoen hier met de diskussie hebben er totaal geen belang bij .. kom op mannen ga eens een leuke verbinding maken ofso ..,we wachten af he is maar hobby hoor er vast veel leukere dingen om eens gezellig samen van gedachten te wisselen ...
Enjoy hamradio ..

En als je er geen belang bij hebt mag je niet mee discussiëren? Wordt wel een heel lege wereld dan.

tip: diskussie = discussie en ofso = ofzo.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#157 Bericht door PA3DAT »

Nou nou...

Zit ik hier de hele dag verbindingen te maken, als beroepsamateur, mag ik me tussen de bedrijven
door toch wel even ontspannen, in het forum? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

-Verwijderd account

Re: Herijken Novice

#158 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:Nou nou...

Zit ik hier de hele dag verbindingen te maken, als beroepsamateur, mag ik me tussen de bedrijven
door toch wel even ontspannen, in het forum? :mrgreen:
Ontspannen? Ja hoor dat mag.
Ga een flinke wandeling of fietstocht maken, maar zónder radio's, tablets, notebooks, telefoons enz :idea:
Dat is pas echt ontspannen, zonder al die gadgets binnen handbereik te hebben :D

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijken Novice

#159 Bericht door sottezero »

PE2AAB schreef:
sottezero schreef:...want radiogolven stoppen toch niet bij de grens...
Het klinkt vreemd maar in Europa ‘Wel’.
Door verschillende frequentie allocaties per land kan deze harmonisatie nu eenmaal lastig worden.
Wat in het ene land een amateurband is, kan in het andere land een frequentie voor een proffessionele dienst herbergen.
Dit harmoniseren krijgen we voor professionele gebruikers al. Iet voor elkaar. Laat staan voor de amateurdienst.
Je zou het dan op 2 manieren kunnen oppikken... een logische OR of een AND functie worden...

Met je EU-licentie mag je dan in elk EU land gebruik maken van de lokale frequenties

OF

Frequenties die in ALLE lidstaten (gemeenschappelijk deler).
Lastig, want je hebt altijd van die vervelende clubjes als AIVD enzo die 5G frequenties al lastig vinden.
Maar het is wel veel gemakkelijker.

Van 15 verschillende vruchten (EU) landen kun je alleen maar een smoothie maken, nooit een mooie vruchtentaart.
Dus begin dan met een gemeenschappelijke bodem.

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijken Novice

#160 Bericht door PD5ML »

Grappig om dit allemaal te lezen. Dit is hoe ik er tegen aan kijk.

Je merkt hier duidelijk een aantal zaken. De gunfactor, afgunst, realisme, angst, verwijt enz. Vooral die afgunst snap ik niet goed. Sommige amateurs hebben de insteek van "ik heb hier hard voor moeten leren en ik wil niet dat de N amateurs er iets bij krijgen zonder dat ze net zo gezweet hebben als ik". Je merkt duidelijk dat er vanuit emotie wordt gesproken. Ook zie je mensen reageren met verwijten zoals "dat N hadden ze nooit moeten doen vroeger". Hartstikke leuk, maar dat is nu eenmaal een feit en dit soort zaken kan nu eenmaal niet makkelijk verandert worden.

Ik ben persoonlijk gezien tevreden met de mogelijkheden voor N. Er iets bij krijgen is natuurlijk leuk, maar de hele scheiding van het bandplan zoals die nu is, slaat technisch gezien nergens op. Wat heb ik voor meer kennis nodig als ik op 14.251 ga zitten? Dit is waarschijnlijk bedacht omdat dit relatief "makkelijker" te handhaven is. Het AT heeft gewoon geen capaciteit om te handhaven op zelfbouw radios, vermogens en evt. beperkingen aan een antenne park. Werk ik buiten de band en dat gebeurt vaker, dan zullen mede amateurs mij hier wel op nummer zetten (met of zonder AT inmenging). Herijking en vooral Harmonisatie klinkt leuk, maar lijkt mij echt moeilijker dan menigeen denkt.

Dan was er een discussie om de N registratie tijdelijk te maken. Met de kans dat 80% van de N amateurs gaat verdwijnen omdat het kennis gat tussen N en F nogal flink is (examentechnisch gezien), betekent het dat het aantal amateurs drastisch vermindert binnen Nederland. Om dan nog primaire status te behouden op bep. banden wordt dan wel een erg moeilijk verhaal. Sommigen hier verliezen het grote plaatje uit het oog. De 70cm band staat nu al onder druk.

Hoe alles wel zou moeten zou ik echt niet weten. Er zijn legio mogelijkheden die net zoveel onmogelijkheden weer naar boven brengen en dat maakt het lastig. Dat zal waarschijnlijk ook precies de reden zijn waarom het allemaal zo lang duurt.

Just my 2 cents.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#161 Bericht door PA3DAT »

PD5ML schreef:De 70cm band staat nu al onder druk.
Toen de C- en D-amateurs (samen meer dan 50% van het totaal) nog niet op HF mochten, was het
véél drukker op 70. Leuke tijden waren dat, de jaren '80 en '90: vakjes werken, tropic, sporadische E.
Sinds C en D ook op HF mogen, zitten er nog maar weinig op 70cm. Dat vind ik wel jammer...

En sinds iedereen een mobieltje heeft, rijden er nog maar weinig mensen met een set in de auto, dus
liggen de repeaters stil. Dat zijn ontwikkelingen, die houd je niet tegen.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijken Novice

#162 Bericht door PD5ML »

PA3DAT schreef:
PD5ML schreef:De 70cm band staat nu al onder druk.
Toen de C- en D-amateurs (samen meer dan 50% van het totaal) nog niet op HF mochten, was het
véél drukker op 70. Leuke tijden waren dat, de jaren '80 en '90: vakjes werken, tropic, sporadische E.
Sinds C en D ook op HF mogen, zitten er nog maar weinig op 70cm. Dat vind ik wel jammer...

En sinds iedereen een mobieltje heeft, rijden er nog maar weinig mensen met een set in de auto, dus
liggen de repeaters stil. Dat zijn ontwikkelingen, die houd je niet tegen.
Klopt. PD0AHM heeft mij laten zien dat het een sport is om op 2 of 70 lange verbindingen te maken met minimaal vermogen. Voor die tijd had ik nooit enige affiniteit met die banden en ik denk met mij nog vele anderen. Persoonlijk vind ik het nog steeds magisch om de radio aan te zetten en mensen duizenden km's ver weg te horen, ook al snap ik de techniek erachter. Om de jeugd ook de magie te laten zien wordt door alle nieuwe technieken steeds moeilijker, wat ook onze status niet helpt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#163 Bericht door PA3HMP »

PD5ML schreef:Grappig om dit allemaal te lezen. Dit is hoe ik er tegen aan kijk.

Je merkt hier duidelijk een aantal zaken. De gunfactor, afgunst, realisme, angst, verwijt enz. Vooral die afgunst snap ik niet goed. Sommige amateurs hebben de insteek van "ik heb hier hard voor moeten leren en ik wil niet dat de N amateurs er iets bij krijgen zonder dat ze net zo gezweet hebben als ik". Je merkt duidelijk dat er vanuit emotie wordt gesproken. Ook zie je mensen reageren met verwijten zoals "dat N hadden ze nooit moeten doen vroeger". Hartstikke leuk, maar dat is nu eenmaal een feit en dit soort zaken kan nu eenmaal niet makkelijk verandert worden.


Just my 2 cents.
hele verkeerde zienswijze, het is'' ik heb bewezen de kennis te hebben op het examen''. punt
niet meer niet minder, dat is geen emotie dat is gewoon bewijzen dat je geschikt bent door het behalen van het (F)examen.

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijken Novice

#164 Bericht door PD5ML »

PA3HMP schreef:
PD5ML schreef:Grappig om dit allemaal te lezen. Dit is hoe ik er tegen aan kijk.

Je merkt hier duidelijk een aantal zaken. De gunfactor, afgunst, realisme, angst, verwijt enz. Vooral die afgunst snap ik niet goed. Sommige amateurs hebben de insteek van "ik heb hier hard voor moeten leren en ik wil niet dat de N amateurs er iets bij krijgen zonder dat ze net zo gezweet hebben als ik". Je merkt duidelijk dat er vanuit emotie wordt gesproken. Ook zie je mensen reageren met verwijten zoals "dat N hadden ze nooit moeten doen vroeger". Hartstikke leuk, maar dat is nu eenmaal een feit en dit soort zaken kan nu eenmaal niet makkelijk verandert worden.


Just my 2 cents.
hele verkeerde zienswijze, het is'' ik heb bewezen de kennis te hebben op het examen''. punt
niet meer niet minder, dat is geen emotie dat is gewoon bewijzen dat je geschikt bent door het behalen van het (F)examen.
Technisch gezien heb je gelijk, alleen mis je mijn punt compleet. Ik merk wel degelijk afgunst over hetgeen wat N amateurs nu al hebben, laat staan dat er gesproken wordt uitbreiding. Er zit behoorlijk wat emotie in en dat merk je door savonds gewoon eens te luisteren op de koffieronde op 80m. Dan merk je pas hoeveel emotie en afgunst een aantal F amateurs hebben.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#165 Bericht door elsinga »

Ik heb het eerder in draadjes hierover geschreven: er zijn N amateurs met meer kennis dan ik (als F). Omgekeerd ook. N of F geeft alleen aan of je voor dat examen geslaagd bent, het zegt niets over kennis.

Echter: de wetgever heeft nou eenmaal aan het al dan niet behalen van dat examen rechten gekoppeld. En die rechten zijn een afgeleide van de kennis die het examen toetst. Minder kennis getoetst, minder rechten. Niet lastig te begrijpen, toch?

Dan de herijking. Die heeft niets met Europese harmonisatie te maken, gezien de opdracht. Alleen met "passen de kennis die het examen toetst en de rechten nog bij elkaar?". Ik bespeur in de opdracht de wens om zo weinig mogelijk last te hebben van N amateurs, dus zo weinig mogelijk storing.

Goed, mijn idee hierover (zoals tijden terug gemaild aan deelnemers aan het overleg met AT):

• na de herijking zou de N amateur nog steeds de behoefte moeten kunnen voelen om voor F te gaan, dus niet dezelfde banden als F met alleen maar minder vermogen. Sterker nog, een beperking tot slechts een erg select aantal banden ligt hier voor de hand. Handhaving op gebruik van een frequentie is goed te doen.
• de herijking zou zelfs bij zelfbouw door minder technische N amateurs (en dat is niets ten nadele van N amateurs die veel meer zelfbouw skills hebben dan ik, die zijn er namelijk genoeg) zo weinig mogelijk storing buiten de amateurbanden moeten opleveren. In het geval van ongewenste harmonischen bijvoorbeeld zou je dan uitkomen op de primaire banden (80/40/20) waarvan de harmonischen "netjes" in andere zendamateur banden terecht komen. 10 meter is voor mij een twijfelgeval, de harmonische(n) vallen weliswaar buiten de primaire amateurbanden maar de zelfbouwwoede concentreert zich meer op de lagere banden en 10m is historisch toch wel een veelgebruikte band voor N amateurs. Echter, kijkend naar de bullet hierboven zou je eerder denken aan alleen 40/20/10 dan ook 80 er bij, bijvoorbeeld.
• Om de mogelijk veroorzaakte storing in lijn te houden met de technische EMC kennis van N amateurs is een lager maximaal zendvermogen voor de hand liggend. Handhaving is echter lastig en tijdsintensief, dus hoe nuttig dit is valt te betwijfelen. Het blijft echter goed om dit na te streven.
• als een N amateur op een band gebruiksrechten krijgt, dan altijd de hele band. Het uitsluiten van een deel van een band dient geen doel en sluit bijvoorbeeld CW gebruik door een N amateur uit als dat deel van de band niet mag worden gebruikt.
• Het zou mooi zijn als er enige harmonisatie zou kunnen plaatsvinden met de mogelijkheden voor N amateurs uit de ons omringende landen. Als ik even zie wat N amateurs *in* de ons omringende landen mogen volgens de CEPT regeling, dan mogen ze in Duitsland/Polen wel op 80m maar niet op 40/20m. In Denemarken/België/Luxemburg/Zwitserland mogen ze ook op 80m (en 40/20m). In de UK en een hoop andere landen mogen ze helemaal niks op HF. Harmoniseren door N amateurs alleen op 80 en 10 meter (naast 2 meter en 70 cm) gebruiksrechten te geven ligt dan voor de hand. Past ook bij de eerste twee bullets.
• Het beperken van N amateurs in zelfbouw of modes lijkt me niets toe te voegen.
• ikzelf heb geen bezwaar tegen "eeuwige N amateurs", AT schijnt echter een andere mening te hebben en die heb ik laten meewegen in mijn motivering hierboven.

Samengevat: als ik het helemaal alleen zou mogen bepalen en met de opmerkingen/randvoorwaarden van AT in gedachten, dan zou ik uitkomen op deze regeling:

• N amateurs krijgen gebruiksrechten op de volledige 80m, 10m, 2m en 70cm, met maximaal 25W vermogen.

Ik zou geen bezwaar hebben op gebruiksrechten op 40 en/of 20 meter (omdat N amateurs in een aardig aantal andere Europese landen daar ook mogen uitzenden), maar dan neemt de drang om voor F te gaan wel af. Voor mijzelf geen bezwaar. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten