Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#136 Bericht door PE2AAB »

En waar harmoniseer je mee?

Tsjechië wellicht? Dan ben je haast uitgespeeld op HF met N. Lastige kwestie
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Herijken Novice

#137 Bericht door PG7VG »

Ik ben blij dat ik niet voor de opdracht van het herijken van de Novice ben aangewezen. :shock:

Het zal niet eenvoudig zijn om ook maar een redelijke groep tevreden te stellen.
73, Peter.

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Herijken Novice

#138 Bericht door pd0raa »

En weet je wat zo leuk is de meeste die meedoen hier met de diskussie hebben er totaal geen belang bij .. kom op mannen ga eens een leuke verbinding maken ofso ..,we wachten af he is maar hobby hoor er vast veel leukere dingen om eens gezellig samen van gedachten te wisselen ...
Enjoy hamradio ..

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Herijken Novice

#139 Bericht door jan58 »

PA2RU schreef:
jan58 schreef:
PA2RU schreef:
PE2AAB schreef:Heb je mensen die met een B rijbewijs Motor mogen rijden???
In Duitsland schijnt dat te mogen.: wel met een vermogensbeperking...ik dacht 11kw (15pk)
In ons land is dat NIET zo...
In Nederland ook als je tenminste een quad onder een motor mag noemen.


Gr Jan
Een quad heeft 4 wielen = auto..
En toch zijn er quad s waar je motor rijbewijs voor moet hebben.
Gezien op tv met wegmisbruikers.

Maar goed dit is niet het onderwerp van dit topic.

Gr Jan

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Herijken Novice

#140 Bericht door Toon pd0dfm »

Hmm,,...
Er zijn nogal wat vergelijkingen, met name over het rijbewijs.
Een camper mag je rijden met B-E tot 3500 kg totaalgewicht, dus inzittenden en lading.
Dus 100 kg aardappelen twee potten pindakaas en de nodige hagelslagen de rest van de bagage.
Oja, ik vergat bijna de kratten biet van een bekend merk te noemen.
Och, het is zo simpel, een B-E combinatie,,...
Iveco, dubbele cabine, oplegger, dieplader met als laadruimte 230 cm breed, 300 cm hoog en 10m50 lang.
Totale lengte combinatie 14,5 meter, hoogte 360 cm en laadvermogen ruim 12 ton.
Dat mag je rijden met rijbewijs B-E.
Heb ik ook jaren gedaan, 10 palmen of olijfbomen in hardhouten bakken van 100 bij 100 cm en er ook nog een kleine heftruck geladen.
Maak van zo'n ding eens een camper,...
Nu de vergelijking.
Ik hoef als Novice niet met 100 of meer watt rond te toeteren, ook hoef ik niet op 80 meter of de hele 40 meter, ook 4 en 6 meter hebben niet mijn belangstelling, maar ik kan wel op die freq's, en meer ook.
Maar de hele 20 meterband zou mooi zijn, vooral in het weekend, geen last van contesten.
Ik zie de Novice een beetje als een B-E rijbewijs, maar dan zonder euro 95.
Je mag met enkele extraatjes dingen doen en daar blij mee zijn, maar ga geen dingen eisen die buiten het primaire vlak liggen.
Een grote truck rijdt ik ook wel zonder problemen naar het noorden van het land, op HF meter kan ik ook uitkomen met dik 100 watt.
Alleen het mag allebei niet, natuurlijk zou het mooi zijn voor sommigen met uitbreiding van het spectrum voor Novice, maar om te zeggen ik wil alle banden,... nee, dat zul je mij niet horen zeggen.
Ik ben blij met wat ik heb en kan en mag.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#141 Bericht door PD9CN »

PA3DAT schreef:
johnvdpas schreef:Ik denk dat Novice er wel het een en ander er bij gaat krijgen. Zou me niet verbazen als er 15 en 80 bij komt, inclusief deel 40.
Dat zou mij zeer verbazen! :D
PA3DAT schreef:
johnvdpas schreef:Ik denk dat Novice er wel het een en ander er bij gaat krijgen. Zou me niet verbazen als er 15 en 80 bij komt, inclusief deel 40.
Dat zou mij zeer verbazen! :D

Dan hadden de verenigingen daarover wel een zéér goed gemotiveerd en onderbouwd stuk
moeten schrijven. Dat was een opdracht van het AT. En dat is bij mijn weten niet gebeurd...


De verbazing zal dan zeker groot zijn :mrgreen:
Het is gewoon voor eenieder maar een raadsels wat er gaat gebeuren toch.

We moeten het gewoon afwachten wat er komen gaat en alles wat er over gezegd of geschreven wordt is volkomen speculatie.

Maar de meerderheid van de F site is erg negatieve in deze dat is wel een fijt :wink:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Herijken Novice

#142 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

PD9CN schreef:
PA3DAT schreef:
johnvdpas schreef:Ik denk dat Novice er wel het een en ander er bij gaat krijgen. Zou me niet verbazen als er 15 en 80 bij komt, inclusief deel 40.
Dat zou mij zeer verbazen! :D
PA3DAT schreef:
johnvdpas schreef:Ik denk dat Novice er wel het een en ander er bij gaat krijgen. Zou me niet verbazen als er 15 en 80 bij komt, inclusief deel 40.
Dat zou mij zeer verbazen! :D

Dan hadden de verenigingen daarover wel een zéér goed gemotiveerd en onderbouwd stuk
moeten schrijven. Dat was een opdracht van het AT. En dat is bij mijn weten niet gebeurd...


De verbazing zal dan zeker groot zijn :mrgreen:
Het is gewoon voor eenieder maar een raadsels wat er gaat gebeuren toch.

We moeten het gewoon afwachten wat er komen gaat en alles wat er over gezegd of geschreven wordt is volkomen speculatie.

Maar de meerderheid van de F site is erg negatieve in deze dat is wel een fijt :wink:


:lol:

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#143 Bericht door PD5DJ »

Ik ga nog hard lachen als door het ooit aanslingeren van het zogenaamde "herrijken" van N, dat gedacht wordt "laten we alles eens herrijken"

Bijvoorbeeld HAREC gewoon weer terug.
Want ja, er zijn ook landen die HAREC vereisen. hier hoor je niemand over ;-)
Als je dat gelijk gaat trekken tja, wie dat niet heeft mag gewoon weer op VHF en up gaan zitten.

Men beseft niet dat dit soort acties je ooit ook kunnen tegen gaan werken.

Er is namelijk nu iets in werking gezet, wat ook kan vertakken in andere richtingen en groepen.
Ik hoor al gezegd worden.. "welneeeeee dat gebeurd niet!"

Je moet je afvragen wat deze "herrijking" nou echt werkelijk voor nut heeft.

Ik lach me rot om te denken dat er gestimuleerd moet worden, halllooo het is 2018!! kijk nou eens goed om je heen, waar liggen tegenwoordig de meeste interesses??

Veel mensen die nu N halen, zijn allang blij dat ze op 2 en 70 en evt wat op HF zonder problemen ergens uit kunnen komen.
Hang daar een verloop limiet van je machtiging aan, en diezelfde mensen gaan niet eens op voor N, en nee ook niet voor F, die blijven gewoon piet piraat.
En de mensen die het laten verlopen idem.

Jongens ik bouw nog even wat af voor de club morgen, en maak nog wat verbindingen op 20m. en dan lekker te bed..

;-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1014
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#144 Bericht door PD5DJ »

Aanvulling: HAREC & CW included bedoel ik
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#145 Bericht door pa3met »

PD9CN schreef:
Maar de meerderheid van de F site is erg negatieve in deze dat is wel een fijt :wink:
gauw naar de dokter

Fijt is een diepe huidontsteking aan de onderkant van de vinger.
De ontsteking ontstaat vaak na een (prik)wond.
Er ontstaat een rode zwelling met pijn en soms met pus.
Neem direct contact op met uw huisarts, als u denkt dat u fijt heeft.
U moet snel behandeld worden.
Soms zijn alleen antibiotica nodig, vaak een operatie.

en da's een feit ;-) (sorry, kon het niet laten)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#146 Bericht door PA3DAT »

Nee hoor, ik hoor in ieder geval niet bij de negatieve meerderheid. :D

Het AT wil gewoon "de N", met alles wat daarbij hoort, nog eens goed tegen het licht houden.
Voldoet de gevraagde leerstof, voldoen de examens, zijn de geboden mogelijkheden in orde?
Zodat het AT daar de komende jaren niet meer naar om hoeft te kijken.

Daarbij geeft het AT nadrukkelijk aan dat het niet gaat om uitbreiding van de bevoegdheid of
uitbreiding van het aantal banden. Mocht dat wél een wens zijn, dan moet de noodzaak daar
van zeer goed gemotiveerd worden met zwaarwegende argumenten.

En die zijn er niet volgens mij. Misschien 7.000 tot 7.050 vanwege cw en datamodes. Dat mag
dan wel heel goed gemotiveerd worden, anders gaat AT ook daar niet in mee...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#147 Bericht door PD9CN »

Aloys PA3DAT

Klopt wat je zegt en dat gaan ze ook doen.
Dat voorstel komt ergens najaar openbaar wat ik vernomen heb.

En wat het AT gaat doen met voorstellen van de werkgroep VRZA (waar ik even aan mee gedaan heb) & Veron zullen we dan lezen.

En nu alles wat er over gezegd wordt of over geschreven wordt is echt speculatie.
Of Novice nu moet in leveren of bij krijgt of houden wat ze nu hebben is echt speculatie.

Wat Bjorn PD5DJ schrijft is ook een punt!

En ja mijn gevoel zegt toch echt dat meerderheid van de F site wat sceptisch tegen de Herijking staan.
Maar ja op forum als deze mag je gevoel en gedachten & kennis de vrijloop laten gaan toch :wink:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: Herijken Novice

#148 Bericht door Oscar »

En er is natuurlijk altijd de mogelijkheid te emigreren naar belgie of denemarken

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijken Novice

#149 Bericht door pe1rxq »

PD9CN schreef: En ja mijn gevoel zegt toch echt dat meerderheid van de F site wat sceptisch tegen de Herijking staan.
Maar ja op forum als deze mag je gevoel en gedachten & kennis de vrijloop laten gaan toch :wink:
Dat mag, maar je gevoel als 'feit' presenteren maakt je niet erg geloofwaardig.
En dan zou iemand de rest van je bijdrage ook lager kunnen waarderen, en dat is jammer.

Ik zelf heb helemaal niet het gevoel dat de meerderheid van de F amateurs negatief tegenover Novice en de mogelijkheden staat.
En dan is 'negatief' ook nog eens subjectief...
Zelfs als je novice wat minder wilt geven hoeft dat niet negatief te zijn. Mits met de juiste argumentatie en bedoelingen kan dat ook positief zijn:
Voorbeeld: Ik beargumenteer dat met wat minder mogelijkheden, en ook een wat simpeler examen er uiteindelijk meer amateurs bij komen.
Mijn argumenten zijn misschien voor jou niet doorslaggevend, mijn voorstellen zijn misschien niet in lijn met jouw persoonlijke agenda, maar is het negatief? Ook een (in sommige ogen) slecht voorstel kan voortkomen uit 100% positieve bedoelingen.
Pas dus op dat je zo iemand dan niet meteen 'negatief' noemt.

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Herijken Novice

#150 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Collega luister en zendamateurs,

Welk nadeel ondervindt de F amateur in diens mogelijkheden indien de novice een uitbreiding in de mogelijkheden ambieert ?
Waarom, waardoor toch deze jarenlange strijd over een beetje meer voor de andere medemens?
Het is een zaak van hobbygenot en geen competitie van leven en dat die ander niet gunnen.
Het moge duidelijk zijn dat de genoemde Zendamateurverenigingen niet altijd hun gelijk over de rug van die bepalende minder techniek geleerde minderheid moet poneren?

Verdraagzaamheid is een schone zaak evenals wederzijds respect.

Indien het Agentschap Telecom de novice status wenst te herijken dient dit niet een verrijking van de anders getalenteerden te worden.

Er zullen nog velen hun mening verkondigen :)
Succes met de verbindingen waar ook op de frequenties

-PD0HDF-

Gesloten