Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#121 Bericht door PA3DAT »

Ik kan me voorstellen dat bij de rijbewijzen grote belangenorganisaties voor het wegtransport of bijv. de ANWB
mee aan tafel zitten om te adviseren of mee te beslissen.

Ik vind het dan ook niet gek dat de amateurverenigingen Veron en VRZA aan tafel zitten bij het AT en ook een
stem hebben in het kapittel. Het zijn onze belangenorganisaties, net zoals werkgevers- en werknemers-organisaties
bij de overheid aanschuiven wanneer het gaat om CAO's en arbeidsvoorwaarden.

Het gaat per slot van rekening om ons, de (relatief kleine groep) radioamateurs.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PD2B
Berichten: 182
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Herijken Novice

#122 Bericht door PD2B »

sottezero schreef:Een MP3 LT, Fuoco of andere motor-die-op-papier-is-omgebouwd-naar-auto is gewoon een motor. Dat de voorwielen wat verder uit elkaar staan en er een voetrem op gebouwd is om het een auto te maken op 3 wielen is irrelevant. Het is een motor. Dus hoor je daar een A rijbewijs voor te hebben.

Voordat je iets plaatst wel zeker van je zaakzijn:

Piaggo MP3 LT = speciaal voor autorijbewijs dus B
Piaggo MP3 RL = speciaal voor motorrijbewijs dus A
Gillera Fuoco LT = door aanpassingen mag men hier met een B rijbewijs op rijden.

Bron: google diverse site's bevestigen dit.


Maar dit heeft verder niks meer met de herijking Novice te maken.....
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#123 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD2B schreef:
sottezero schreef:Een MP3 LT, Fuoco of andere motor-die-op-papier-is-omgebouwd-naar-auto is gewoon een motor. Dat de voorwielen wat verder uit elkaar staan en er een voetrem op gebouwd is om het een auto te maken op 3 wielen is irrelevant. Het is een motor. Dus hoor je daar een A rijbewijs voor te hebben.

Voordat je iets plaatst wel zeker van je zaakzijn:

Piaggo MP3 LT = speciaal voor autorijbewijs dus B
Piaggo MP3 RL = speciaal voor motorrijbewijs dus A
Gillera Fuoco LT = door aanpassingen mag men hier met een B rijbewijs op rijden.

Bron: google diverse site's bevestigen dit.


Maar dit heeft verder niks meer met de herijking Novice te maken.....
Inderdaad…………...
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Herijken Novice

#124 Bericht door -Verwijderd account »

johnvdpas schreef:Ja, en vroeger voor 84 kreeg je E er zo bij, dus wie dat heeft mag meer trekken dan iemand die nu E haalt.
Is dat wel zo? :shock:
Ik heb nog nooit met een aanhanger gereden maar volgens mijn rijbewijs mag ik het gewoon :D
johnvdpas schreef:Wat wel zo is, was dat er over de grote uitbreiding van C, want ineens HF erbij is gewoon een grote uitbreiding te noemen geen gedoe was.
Tja, het examen "Techniek en Voorschriften" voor de C-machtiging was ook geldig voor de B- en A-machtiging. Om op HF te mogen uitkomen moest je aanvullend een CW-examen afleggen voor de B-machtiging (8 wpm) en voor de A-machtiging (12 wpm).
Het CW-examen is op enig moment komen te vervallen... dus welke conclusies mag je dan daaraan verbinden?
Ik ben nog nooit op welke wijze dan ook actief geworden of geweest op HF, maar ik mag het wel :)

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijken Novice

#125 Bericht door pe1rxq »

De morse eis is afgeschaft omdat deze simpelweg niet meer relevant was.
De primaire gebruikers vonden het niet meer nodig.
Daarmee was het kennen van CW net zo nutteloos geworden als breien.
(CW is nog steeds een leuke mode, daar is niks mis mee, maar een examen erin voegt weinig meer toe.

De rest van het examen is gebleven (technische kennis en regelgeving) en is nog steeds relevant, het zorgt ervoor dat we kennis hebben om storingen bij anderen te voorkomen en in staat zijn zelf onze installatie in te richten.
(Een zendamateur registratie zou je eigenlijk niet moeten vergelijken met een rijbewijs, maar met een certificering als APK keurmeester)

De conclusie die je kunt trekken is dus simpel: Het examen dat je moet afleggen is gerelateerd aan datgene wat je moet kennen om om een fatsoenlijke manier gebruik te maken van de mogelijkheden die je krijgt.

Krijg je er meer banden of vermogen bij? Dan hoor je meer kennis daarvoor te hebben.
Novice er meer bijgeven is geen enkel probleem, maar dan kom je op een zeker moment wel op een punt waarbij het examen ook aangepast moet worden naar hetzelfde niveau als F... en ik gok dat daar dan ook weer een hoop heibel van komt.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijken Novice

#126 Bericht door johnvdpas »

Ik denk dat Novice er wel het een en ander er bij gaat krijgen. Zou me niet verbazen als er 15 en 80 bij komt, inclusief deel 40.

Al is dit strikt genomen nergens voor nodig! Het enige wat wel nodig is, is de verschuiving op de 40 meterband, om N amateurs nu een stukje te geven waar ze niets mee kunnen zie ik ook het nut niet van in. Verplaats dan dit gedeelte. Bedoel, op de banden welke N nu heeft, kun je genoeg mee, behalve dan dat stukje 40, maar dat is gewoon een kwestie van opschuiven.

Overigens als je het puur over technische kennis hebt, dan kun je N amateurs net zo goed 80, 40, 20, 15 en 10 geven. Immers als je op 40, 20 en 10 mag uitkomen, en als daar je technische kennis toereikend voor wordt gevonden, kun je dat op de rest van deze banden ook wel.

Maar, er zijn meer redenen om dan toch te zeggen niet doen, zoals de doorstroming naar F. Als is het dan wel de vraag, of deze doorstroming dan ineens verdampt. Er is geen enkel onderzoek naar gedaan. Ook niet of de herijking van N nodig is. Maar wellicht gaat er ook gewoon niets gebeuren met de herijking, behalve dan aanpassing van 40 meter, want dat gaat zeker gebeuren.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#127 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE2CH schreef:
johnvdpas schreef:Ja, en vroeger voor 84 kreeg je E er zo bij, dus wie dat heeft mag meer trekken dan iemand die nu E haalt.
Is dat wel zo? :shock:
Ik heb nog nooit met een aanhanger gereden maar volgens mijn rijbewijs mag ik het gewoon :D
johnvdpas schreef:Wat wel zo is, was dat er over de grote uitbreiding van C, want ineens HF erbij is gewoon een grote uitbreiding te noemen geen gedoe was.
Tja, het examen "Techniek en Voorschriften" voor de C-machtiging was ook geldig voor de B- en A-machtiging. Om op HF te mogen uitkomen moest je aanvullend een CW-examen afleggen voor de B-machtiging (8 wpm) en voor de A-machtiging (12 wpm).
Het CW-examen is op enig moment komen te vervallen... dus welke conclusies mag je dan daaraan verbinden?
Ik ben nog nooit op welke wijze dan ook actief geworden of geweest op HF, maar ik mag het wel :)

Dit zijn de exameneisen waaraan ik moest voldoen in 1975.

https://wetransfer.com/downloads/972034 ... 323/3a6ff7
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Herijken Novicer deze

#128 Bericht door Solostar »

johnvdpas schreef:Ik denk dat Novice er wel het een en ander er bij gaat krijgen. Zou me niet verbazen als er 15 en 80 bij komt, inclusief deel 40.

Al is dit strikt genomen nergens voor nodig! Het enige wat wel nodig is, is de verschuiving op de 40 meterband, om N amateurs nu een stukje te geven waar ze niets mee kunnen zie ik ook het nut niet van in. Verplaats dan dit gedeelte. Bedoel, op de banden welke N nu heeft, kun je genoeg mee, behalve dan dat stukje 40, maar dat is gewoon een kwestie van opschuiven.

Overigens als je het puur over technische kennis hebt, dan kun je N amateurs net zo goed 80, 40, 20, 15 en 10 geven. Immers als je op 40, 20 en 10 mag uitkomen, en als daar je technische kennis toereikend voor wordt gevonden, kun je dat op de rest van deze banden ook wel.

Maar, er zijn meer redenen om dan toch te zeggen niet doen, zoals de doorstroming naar F. Als is het dan wel de vraag, of deze doorstroming dan ineens verdampt. Er is geen enkel onderzoek naar gedaan. Ook niet of de herijking van N nodig is. Maar wellicht gaat er ook gewoon niets gebeuren met de herijking, behalve dan aanpassing van 40 meter, want dat gaat zeker gebeuren.

Hallo allemaal

Een mooi stukje om verbaasd over te zijn maar deze D-amateur is verheugd om meer ruimte te mogen benutten in het spectrum.
Hulde John het gaat zeker weer een conflict genereren.

73

PD0JIG

Hannie

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#129 Bericht door PA3DAT »

johnvdpas schreef:Ik denk dat Novice er wel het een en ander er bij gaat krijgen. Zou me niet verbazen als er 15 en 80 bij komt, inclusief deel 40.
Dat zou mij zeer verbazen! :D

Dan hadden de verenigingen daarover wel een zéér goed gemotiveerd en onderbouwd stuk
moeten schrijven. Dat was een opdracht van het AT. En dat is bij mijn weten niet gebeurd...
Voorstellen voor wijzigingen in het huidige pakket zijn van een objectieve en gedegen
motivering voorzien. Het huidige pakket biedt de N-amateur al de nodige mogelijkheden om
met het zendamateurisme kennis te maken. Als een Novice amateur meer mogelijkheden
wenst, dan kan hij/zij doorleren voor een Full registratie. Op basis van welke objectieve criteria
is aanpassing van de mogelijkheden voor N-amateurs überhaupt noodzakelijk?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijken Novice

#130 Bericht door pe1rxq »

johnvdpas schreef: Overigens als je het puur over technische kennis hebt, dan kun je N amateurs net zo goed 80, 40, 20, 15 en 10 geven. Immers als je op 40, 20 en 10 mag uitkomen, en als daar je technische kennis toereikend voor wordt gevonden, kun je dat op de rest van deze banden ook wel.
Daar moet je niet te makkelijk over denken...... Zo gelijk zijn die banden namelijk niet.
Kijk maar eens naar de harmonischen van die banden en wie je dan dwars zit als je per ongeluk wat teveel produceert.
Soms is dat een andere amateur band, en dan is het niet zo'n probleem, maar bij andere banden kom je dan uit bij andere gebruikers.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 538
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Herijken Novice

#131 Bericht door pd1ahm »

Het is een herijking en dus geen weggeefcadeau.
Er word alleen gekeken wat er nodig is om zoveel mogelijk storingsvrij de hobby uit te oefenen. Dat kan betekenen dat er iets bij komt maar wellicht ook iets weggaat. Kijk als Novice maar eens naar de F amateur op de 60 meter. Er zal tevens gekeken worden naar wat er bij de omringende landen gebeurt. En als er ook maar een beetje harmonisatie mogelijk is zal men dit ook overwegen. Want de Novice is immers in het leven geroepen om een Europese instap licentie te creëren.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#132 Bericht door PA2RU »

jan58 schreef:
PA2RU schreef:
PE2AAB schreef:Heb je mensen die met een B rijbewijs Motor mogen rijden???
In Duitsland schijnt dat te mogen.: wel met een vermogensbeperking...ik dacht 11kw (15pk)
In ons land is dat NIET zo...
In Nederland ook als je tenminste een quad onder een motor mag noemen.


Gr Jan
Een quad heeft 4 wielen = auto..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Herijken Novice

#133 Bericht door PG7VG »

Off topic ..... maar ook weer niet. Voorbeeld van de grillen van onze wetgevers.

Ik hoorde gisteren van een bestuurder van zo n driewielig motor voertuig. ( die met twee voorwielen)
Dat je daar met b rijbewijs op mag rijden mits deze voor (of tijdens??) 2013. Behaalt is.
Anders moet je gewoon je A daarvoor gaan halen.

Zoiets kan de novice ook gebeuren.
73, Peter.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Herijken Novice

#134 Bericht door PA1FJ »

Ik heb te ultieme oplossing!
N alle HF banden 25 watt, alleen CW.

73 Fred :lol:

Oscar
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:02

Re: Herijken Novice

#135 Bericht door Oscar »

Wat leuk het vergelijk met het riijbewijs, niet dat het iets met het topic te maken heeft.

Nederland heeft ook tegen gehouden dat je met een B of BE rijbewijs een camper mag gaan rijden tot 4250 kg
Camper 3500 en aanhanger 750 is toegestaan met BE maar een camper van 4250 moet je een C1 rijbewijs hebben :shock:

Voorstel van Europa was 4250 kg met rijbewijs B maar nederland ging daar voorliggen en ging dus niet door.
Dus geloof me die harmonisatie is ver weg.

En wat betreft de CW eis opnemen voor HF, ik ben voor :wink:

Gesloten