Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Herijken Novice

#76 Bericht door pa1bvm »

heel er lang geleden haalde ik ooit een d-machtiging .. ik kreeg 6 x fm frequentie in de 2 meterband .. ik mocht alleen goedgekeurde tranceivers kopen ...10 watt max..
Ja ....ik heb er gruwelijk veel plezier aan gehad .. eerst een J-antenne en later een 9 el Tonna ..
Toen ik doorkreeg dat er ook in SSB werd gewerkt via meteoren en E-skip over enorme afstanden .. had ik opeens haast .. veeeel haast om die C-machtiging te halen ...

die "drive" is nu toch wel een beetje weg ..ik weet niet of ik nu met de huidige mogelijkheden ook zo veel haast had gehad .
Ik ben nooit actief op HF geweest ( wel op 6 meter ) maar ik vind het daar nogal druk...

Herijken .. Novice A of B ... als je van menig bent dat je in deze hobby iets tekort komt qua mogelijkheden .. ga dan niet op de overheid zitten wachten .. ben je ermee tevreden ..prima toch ..

tot ziens in de E-skip pile up op 144 Mhz ...

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#77 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa1bvm schreef:heel er lang geleden haalde ik ooit een d-machtiging .. ik kreeg 6 x fm frequentie in de 2 meterband .. ik mocht alleen goedgekeurde tranceivers kopen ...10 watt max..
Ja ....ik heb er gruwelijk veel plezier aan gehad .. eerst een J-antenne en later een 9 el Tonna ..
Toen ik doorkreeg dat er ook in SSB werd gewerkt via meteoren en E-skip over enorme afstanden .. had ik opeens haast .. veeeel haast om die C-machtiging te halen ...

die "drive" is nu toch wel een beetje weg ..ik weet niet of ik nu met de huidige mogelijkheden ook zo veel haast had gehad .
Ik ben nooit actief op HF geweest ( wel op 6 meter ) maar ik vind het daar nogal druk...

Herijken .. Novice A of B ... als je van menig bent dat je in deze hobby iets tekort komt qua mogelijkheden .. ga dan niet op de overheid zitten wachten .. ben je ermee tevreden ..prima toch ..

tot ziens in de E-skip pile up op 144 Mhz ...

Inderdaad.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#78 Bericht door PE1PQX »

Een herijking.... tja, daar is inmiddels veel over gezegd en geschreven met meer of minder emotie.

De ene N-amateur wil graag voor niks op alle banden uit mogen komen, de andere is heel erg tevreden met de mogelijkheden die hij (of zij) nu heeft. De 3e groep is niet tevreden en gaat hard aan de studie voor het F-examen om toch 'alles' te mogen.

Tegen de eerste groep zou ik willen roepen "schei uit te zeiken met 'hebbe, hebbe, hebbe', lelijke egoïst!"
Tegen de 2e groep (tevreden met wat men nu mag): top, tot op de amateur banden!
en groep 3: succes met de studie, succes alvast met het examen en tot op de banden!

Wel ben ik heb in ieder geval eens met het NIET koppelen van een geldigheidsduur voor een N-registratie.
Maak het dan interessant genoeg voor deze groep om door te leren zoals Rick PA1BVM zo treffend vertelt.

Wat betreft het in je kop stampen van examen vraagstukken kan ik helder zijn: het stomste wat je kunt doen, daarmee beheers je de stof totaal niet.
Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn 50% open vragen invoeren die je moet oplossen, dus vraagstukken die je op papier moet oplossen en laten zien hoe je aan dat betreffende antwoord bent gekomen; uitwerken dus.


Ik ben destijds met D begonnen, met 15Watt FM van 145.000 MHz tot 145.800MHz. Wilde toch meer en heb C examen gedaan. Toen was alles vanaf 144MHz en hoger met maximaal 30Watt toegestaan. Morse heb ik wel eens geprobeerd, maar ik had het geduld er niet voor. (nu nog niet trouwens, maar dit terzijde). Indertijd ooit eens een BT gevraagd en gekregen voor 6mtr toegang.

Op 1 september 2003 (zo uit mijn hoofd) is de morse eis in Nederland komen te vervallen en mochten C amateurs ook op HF, en waren A, B en C machtigingen aan elkaar gelijk gesteld en heette vanaf toen F (van Full). Of en hoe D toen op het zelfde moment veranderde weet ik zo niet meer.

Ik heb er niet om gevraagd, maar toch 'gekregen'. En nog zijn er oude PA-nullers die hier de schande van spreken, want CW....

Ook weet ik dat er genoeg tevreden N amateurs zijn die mij veel techniek kunnen leren. Aan de andere kant zijn er ook F-amateurs die nog best een studie kunnen gebruiken.

Wil je alleen maar leuteren op de 'zwam-palen'; dan volstaat N, hoef je geen F voor te halen.

Laten we met zijn allen nu eens in vredesnaam tevreden zijn met wat we NU mogen (of doorleren als je toch meer wilt) en stoppen met deze zinloze discussie die alleen maar tot niets leiden.

Ik zie meer in harmoniseren binnen EU dan geneuzel van herijken van N.

Mijn €0.02
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Herijken Novice

#79 Bericht door Steef »

Geef de N amateur zo veel mogelijk, en geef zo veel mogelijk een N of C.
Gebruiken die banden!!!!!!

Kunnen ze die ook niet afnemen.
Wie praat luistert niet

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Herijken Novice

#80 Bericht door PD0JDG »

Steef schreef:Gebruiken die banden!!!!!! Kunnen ze die ook niet afnemen.
Inderdaad, die ongebruikte frequenties zullen een hoop geld opbrengen voor de staat.

En dan kan niemand meer "eperimenteren".

Hier in de USA is het veel duidelijker. HAMs zijn nodig voor communicatie tijdens rampen. Dat is de lobby en in de praktijk werkt dat ook. Hier is men van mening dat het kunnen bedienen van een radio gedurende rampen belangrijker is dan experimenteren. Er is dan ook een laagdrempelige instroom met de "Technician Class". Dus zijn er meer zendamateurs, dus is de lobby sterker, dus blijft de overheid (voorlopig) van de privileges af.

73, Jaap

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijken Novice

#81 Bericht door pe1rxq »

Iedereen zomaar er op los laten is nu net wat je niet wilt.
Dan geef je de overheid juist het beste excuus ooit: als we toch iedereen er op los moeten laten kunnen we daar net zo goed wat geld aan verdienen.....
Het feit dat je enige bekwaamheid moet laten zien door middel van een examen en enige beperkingen in het gebruik zijn nu juist wat ons beschermd.
Het zou inderdaad goed zijn als er meer gebruik wordt gemaakt, maar als je dat alleen kunt bereiken door rond te gaan strooien schiet je het doel voorbij.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Herijken Novice

#82 Bericht door pa1bvm »

en qua harmonisatie ..

de 220-225 Mhz band .. dat lijkt me wel wat ..
netjes op tijd aankondigen .. paar projekten starten met transverters en antennes ..
alleen ssb/cw/digimodes vrijgeven klein stukkie 100- 200 khz dat is genoeg

dat lijkt me een uitdaging .. ga ik aan het zelfbouwen ..reken maar !!!

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Herijken Novice

#83 Bericht door Toon pd0dfm »

Het is weer een hele discussie geworden merk ik.
Als N amateur mag ik best veel.
Alleen die 40 meterband,...? tja, leuk om te luisteren maar meer ook niet.
20 meter zit in het weekend vaak vol met contest, dus blijft 10, 2 meter en 70 cm over.
10 meter kan mooie verbindingen opleveren, maar dat is sporadisch.
Ik zou blij zijn met de gehele 20 meterband en dat in ruil voor dat stukje 40 meter waar geen enkele N iets aan heeft.
Het zendvermogen, 25 watt of 100 watt, dat scheelt echt niet zoveel, een goede antenne is veel meer waard.
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#84 Bericht door PA3HMP »

XU7AIA schreef:@Aloys: Dat er eisen gesteld worden, wat techniesche kennis betreft voor een
machtiging kan ik begrijpen. Maar ik heb nooit kunnen begrijpen, dat een
N amateur niet op een deel van 20 en 40 mag komen om dat hij dan eerst
nog moet bewijzen over meer technische kennis te beschikken.
Maar misschien kan jij mij dat uit leggen.
PS,
Ik behoor tot de eerste lichting D amateurs en in al die jaren dat deze herijking
discussie speelt, was en is de ondertoon van de F amateurs vaak: Ik heb er voor
moeten leren en dat moeten zij ook.
totaal verkeerd inzicht, het is niet zo dat de F amateur hebben moeten leren dus jij ook het is dat F amateur bewezen hebben de kennis te hebben(op het examen) en novice niet.

dat Novice gratis stukken op HF erbij hebben gekregen en mogen zelfbouwen is een grote blunder geweest en nu wordt het door sommigen misbruikt om nog meer toegang te eisen(hoe krom kun je denken), ik denk dat het tijd wordt dat ze terug gaan naar 6 kanalen voor novice zodat ze weer tevreden zijn als ze gratis de 2 en 70 krijgen, overigens mag de novice best de 6 meter band erbij krijgen van mij maar dat is een ander onderwerp.
Laatst gewijzigd door PA3HMP op 21 jun 2018, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#85 Bericht door PA3HMP »

PD2B schreef:
PA3HMP schreef:
PA4WK schreef:Ik denk niet dat het AT warm zal lopen voor nog een 3e licentie (registratie) er bij.
Noem F gewoon A en N noemen we voortaan B.
Vervolgens de uitkomst van de herijking implementeren en klaar (voor de komende 10 jaar) 73 Wim PA4WK
nee hoor want novice wil er nu ook al 23cm bij, dus als je D eeh N een dan B noemt dan lopen ze over een jaartje weer te zeiken dat ze er meer bij willen, rupsje nooittevree.
Kijk en van de laatste regel krijg je telkens weer gezeik, ik citeer: nee hoor want novice wil er nu ook al 23cm bij, dus als je D eeh N een dan B noemt dan lopen ze over een jaartje weer te zeiken dat ze er meer bij willen, rupsje nooittevree

Telkens worden alle Novice amateurs over één kam geschoren. Hou daar nou eens mee op. Er zijn inderdaad een aantal Novice amateurs die het liefste op alle banden willen uitkomen. Maar er zijn ook een heleboel die het prima vinden zoals het nu is. Door die ene groep moet als we pech hebben de goede groep het ontgelden. EN bedankt dan maar.

Maar alstublieft hou op met om alle PD´ers over een kam te scheren.
er zijn maar weinige novice amateur die zich uitspreken dat ze tevreden zouden zijn met wat ze hebben.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#86 Bericht door PA0FRI »

PA3HMP schreef:Er zijn maar weinige novice amateur die zich uitspreken dat ze tevreden zouden zijn met wat ze hebben.
Novice: 'A person who has been a job or other activity for only a short time'.
Maar wat is in NL een korte tijd of tijdelijk, als wij naar het kwartje van Kok kijken, want dat was aanvankelijk ook tijdelijk.
In feite is N een verkeerde benaming voor de vergunning.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#87 Bericht door PA3DAT »

Dat had ik ook al opgemerkt. En waarom dat Engelse "Full" en "Novice"?
Noem het weer gewoon A en B, dat lijkt me beter passen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Herijken Novice

#88 Bericht door Roy pd8rw »

Ik ben voorstander van alle banden voor alle amateurs ongeacht de licentie.
Vermogensbeperking is prima.
In de basis maakt het geen verschil op welke band je wil werken. Als je een dipool voor 20 kunt make kun je dat ook voor 80..
De basiskennis moet voldoen om geen troep in de ether te slingeren
Bij zelfbouw de boel niet goed voor mekaar hebben hangt niet zozeer af van je licentie maar van de metingen die je verricht alvorens je een antenne aansluit...

Bedenk dat voor een qso minimaal 2stations nodig zijn op welke qrg dan ook...
Banden die niet gebruikt worden raken we kwijt..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#89 Bericht door PA3DAT »

royaal schreef:Ik ben voorstander van alle banden voor alle amateurs ongeacht de licentie.
Vermogensbeperking is prima.
Vermogensbeperking slaat nergens op, want dat is niet controleerbaar. Ik ken genoeg amateurs
met 1KW+ in de shack, en dat wordt gebruikt ook. Zelfs door N-amateurs. En er zijn nu al PA's
te koop van 3KW.

Ik zou eerder zeggen: niet meer banden, maar wel 'gewoon' 100 Watt voor N. Immers de meeste
transceivers zijn 100 Watt en niemand controleert hoeveel vermogen een (N- of F-)radioamateur
gebruikt...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#90 Bericht door PA0FRI »

Finale conclusie:
A = huidige F
B = huidige N (max 100 W)
N = een paar banden, 100 W, fabrieks apparatuur, vergunning max 2 jaar, beperkt examen, vooral regels.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gesloten