Herijken Novice

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Herijken Novice

#106 Bericht door pa1bvm »

herijking gaat alleen als je een referentie hebt ..

wat zou de referentie zijn .. de huidige N status , dan wel de huidige F status ..
en ene moet dan met de andere "geijkt "worden .

stel :
we nemen de "banden "van 80 Meter tot 70 cm en max 25 watt

N status is de referentie .. met het huidige spectrum aan voorwaarden en mogelijkheden
we rekenen dan even uit totale hoveelheid Khz aan "gebruik ruimte " en dat dan delen door het aantal vastgestelde Watts ( 25)
de " ijkeenheid " wordt dan Khz / watt

dat doen we dan ook voor F ..ook hier totale hoeveelheid khz (van 80 m <> 70 cm )komt een ander getal uit voor Khz / watt ( watt is hier dan 400)

dan komt daar een waarde uit .. N: F = X:Y ... dat is je ijkwaarde ..
daarmee kan je dan registratie kosten ijken , de zwaarte van de examens bepalen


ik weet niet wat er uit dit verzonnen voorbeeld zou komen en het onzin gehalte is groot . :lol: :lol: .
maar het blijft een feit herijken kan alleen als je een standaard hebt .. wat is de standaard ??? waar kan ik die vinden ???
zonder standaard is het geen ijking .. maar ( alweer :cry: ) willekeur ..en daar zijn we in Nederland erg goed in

zo en nu allemaal verbindingen gaan maken of gaan zitten solderen .. oja of interdigitale filters uitrekenen ..L/C is passe ..

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#107 Bericht door PA3DAT »

Typisch een techneut... :mrgreen:

Het gaat hier niet om herijken als bij meetapparatuur, maar om herijking van het beleid.
Zie https://www.ensie.nl/neologismen/herijken
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Herijken Novice

#108 Bericht door pd0raa »

Gewoon even afwachten. onze verenigingen doen hun uiterste best ., dus het komt allemaal best goed
T-is maar hobby he ..

-Verwijderd account

Re: Herijken Novice

#109 Bericht door -Verwijderd account »

pd0raa schreef:Gewoon even afwachten. onze verenigingen doen hun uiterste best
En dat is nou hetgeen waar ik het minste vertrouwen in heb.
Waarom? Er wordt vanuit de verenigingen telkens geroepen om vernieuwing en tegelijkertijd wil men aan de eigen opvattingen vasthouden.
Dat gaat niet samen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2558
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Herijken Novice

#110 Bericht door PA5COR »

Komt mede door de leden van de verenigingen.
Is er een vergadering waar je je mening kan uiten of het bestuur kan vragen over wat ze gaan doen, dan dagen de meeste niet op, en laten de leden verstek gaan.

Het bestuur moet doen wat de leden de verenigingbestuur opdragen en dienen rekenschap te geven aan de leden hoe ze dat invullen, tenminste als de leden genoeg animo vertonen.
Kortom de verenigingen of besturen de zwarte piet toeschuiven vind ik wat te kort door de bocht.


PE2CH schreef:
pd0raa schreef:Gewoon even afwachten. onze verenigingen doen hun uiterste best
En dat is nou hetgeen waar ik het minste vertrouwen in heb.
Waarom? Er wordt vanuit de verenigingen telkens geroepen om vernieuwing en tegelijkertijd wil men aan de eigen opvattingen vasthouden.
Dat gaat niet samen.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#111 Bericht door Juul - PE0GJG »

Tja, het volgende heeft raakvlakken met "herijken", waarom ?
Het gaat nl over de verschillende prefixen.

M'n oog viel nl. op een stukje bij Omroep Flevoland over het 40 jarig bestaan van de afd. Flevoland van de VERON.
Op zich goed gedaan van de afd. om wat publiciteit te genereren. En het geschreven stukje deugt ook wel, behalve als de verslaggever zendamateur Marcel Moerenhout PA3HEB aan het woord laat aan het eind van het stukje.
Want daar "vergeet" Marcel dat er ook nog wel zendamateurs zijn die geen PA prefix hebben en toch op de HF banden mogen werken met bijv. Portugal.

citaat:
"Moerenhout zelf was bezig met een verbinding met Portugal. "Wij stellen ons altijd voor met PA, dus: 'Papa Alfa', en zo kun je aan de letters herkennen met welk land je verbinding hebt"

Je kunt het hier helmaal na lezen en beluisteren:

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... g-jubileum

Misschien werk aan de winkel voor de "nieuwe' PR commissie onder leiding van Johan Jongbloed – PA3JEM ?

Ik zag nl op de website van de VERON dat er volgens mij een geheel nieuwe VERON PR commissie is benoemd.
Een mailing naar alle afdelingen met daarin nog even met mijn bovenstaande punt?
Een gratis PR tipje.
Ik had het als één van de oprichters in 1980 van de PR commissie in de beginjaren 80 moeilijker……moesten we brieven schrijven……….of telefoneren zonder mobiel.

Ik zal de PR commissie als oprichter en nu buitenstaander streng doch rechtvaardig en opbouwend blijven volgen.

Juul - PE0GJG ( die mag met z'n PE prefix ook met Portugal werken.)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijken Novice

#112 Bericht door sottezero »

PE2CH schreef:Eigenlijk is er iets merkwaardigs aan de hand in ons land.

Er waren ooit 4 machtigingen en daar hoorde je nooit iemand over klagen.
Enige jaren geleden is dat aantal gehalveerd zodat er nog 2 machtigingen over zijn
en nu is er niets anders te horen dan geklaag.

Zo waren er ook ooit 4 categorieën voor het rijbewijs en daar hoorde je niemand over klagen.
Thans zijn het er 4x zoveel geworden en nog steeds hoor je vrijwel niemand daarover klagen.
Dan lees je niet de juiste fora...
Nu heb je mensen die een B rijbewijs hebben en daar motor mee mogen rijden, en anderen met zelfde B rijbewijs niet.
Mensen met A1 rijbewijs waar geen motoren voor waren
Mensen die E gratis kregen en niet kunnen rijden met aanhanger
Mensen die E gehaald hebben en nu geen zware caravan mogen trekken terwijl anderen met gehaald E rijbewijs dat wel mogen.
Mensen die camper wilden rijden van 3501KG en daar een vrachtwagen rijbewijs voor moeten halen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#113 Bericht door PE2AAB »

Heb je mensen die met een B rijbewijs Motor mogen rijden???
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#114 Bericht door PA3DAT »

Jij niet Rick!
Jij hebt je A-machtiging al cadeau gekregen, nou wil je ook nog motorrijden met een B-rijbewijs?
Rupsje nooittevree!! :mrgreen:

PA3DAT, die een jaar lang morse moest leren en later, tijdens zijn mid-life crisis, ook nog eens zijn
A-rijbewijs heeft gehaald... :? :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#115 Bericht door PE2AAB »

LOL Aloys :D

Jammer. Dacht al dat er nieuwe regels waren!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijken Novice

#116 Bericht door PA2RU »

PE2AAB schreef:Heb je mensen die met een B rijbewijs Motor mogen rijden???
In Duitsland schijnt dat te mogen.: wel met een vermogensbeperking...ik dacht 11kw (15pk)
In ons land is dat NIET zo...
73 René PA2RU

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Herijken Novice

#117 Bericht door jan58 »

PA2RU schreef:
PE2AAB schreef:Heb je mensen die met een B rijbewijs Motor mogen rijden???
In Duitsland schijnt dat te mogen.: wel met een vermogensbeperking...ik dacht 11kw (15pk)
In ons land is dat NIET zo...
In nederland ook als je tenminste een quad onder een motor mag noemen.


Gr Jan

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Herijken Novice

#118 Bericht door almenaar »

ER is echt niets veranderd hoor aangaande het A of B rijbewijs!ALLEEN heb je nu een scooter met TWEE voorwielen die ook nog eens meehellen in een bocht,en die variant is verkrijgbaar in twee verschillende modellen.Bij de ene staan de beide voorwielen iets verder uit elkaar. op de ene heb je een a rijbewijs nodig,en bij de andere een b rijbewijs.Dus dan zie je heel af en toe de man voorop en het (vrouwtje) daarachter! GRAPJE .IK ben dat al een paar keer met name in het buitenland tegen gekomen,en dat zijn dan Nederlanders. 73" PE9KKM

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijken Novice

#119 Bericht door sottezero »

Een MP3 LT, Fuoco of andere motor-die-op-papier-is-omgebouwd-naar-auto is gewoon een motor. Dat de voorwielen wat verder uit elkaar staan en er een voetrem op gebouwd is om het een auto te maken op 3 wielen is irrelevant. Het is een motor. Dus hoor je daar een A rijbewijs voor te hebben.

Het B rijbewijs is wel degelijk veranderd. Per 19 januari 2013 zijn er andere regels voor B.
Daarom mag je met een B rijbewijs van VOOR 19-01-2013 WEL een motor rijden en na 19-01-2013 niet. Motor zijnde een auto op 3 wielen die door een foefje ineens een vierwielig voertuig is geworden op 3 wielen. Je mag dus niet een Busa 1300 gaan rijden met je B rijbewijs.

E rijbewijs is ook veranderd. na 19 januari 2013 gehaald mag je maximaal 3500kg trekken, daarvoor gehaald, dan mag je ELKE aanhanger trekker.
Dus als je een caravan trailer hebt van 3501 laadvermogen+eigen gewicht mag je die niet meer rijden vanaf nu als je opnieuw je rijbewijs moet halen.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijken Novice

#120 Bericht door johnvdpas »

Ja, en vroeger voor 84 kreeg je E er zo bij, dus wie dat heeft mag meer trekken dan iemand die nu E haalt.

Dus er zijn ook zaken welke strenger worden. Vind het wel raar hoor, dat de datum waarop je je rijbewijs haalt, aangeeft welke bevoegdheden je wel en niet mag.

Maar goed, ja Novice 6 kanalen, dat was notabene in 1980. Dat is 38 jaar geleden... Er is gewoon een grote groep vooral F amateurs, welke niets in uitbreiding voor N zien. Zonder daar verder een mening over te hebben.

Wat wel zo is, was dat er over de grote uitbreiding van C, want ineens HF erbij is gewoon een grote uitbreiding te noemen geen gedoe was.

Eigenlijk vind ik het enerzijds wel vreemd, dat de amateurdienst zoveel inspraak heeft op het beleid van AT. Dat is met rijbewijzen namelijk niet zo.

Zie je het al voor je, enquete om het B rijbewijs te hereiken. Met de vraag of ze netzo als in Duitsland en Belgie op lichte motoren 11kw mogen rijden. Welnu meerderheid zegt ja, dan maar doen?

Wat ik hiermee bedoel, AT zou in mijn ogen dit moeten beslissen, niet de amateurgemeenschap. AT, zou in mijn ogen als je het over de Novice hebt, moeten kijken wat gangbaar is in andere landen, (want het is een Cept herkende licentie, internationaal dus) en het beleid daarop moeten aanpassen.
Overigens logisch dat amateurs inspraak hebben, maar ik het het idee dat ze wel heel erg veel inspraak hebben...

En niet luisteren naar allerlei roepende amateurs, zowel N als F. Maar goed, dat is mijn mening. Kan ik wel roepen, gebeurd toch niet, dus verder boeiend, maakt mij ook verder niets uit ze zoeken het maar uit.

Gesloten