D-machtiging vragen

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

D-machtiging vragen

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Weet iemand waar informatie te vinden is over het ontstaan van de D-machtiging en hoe het verder ging?
Dus de geschiedenis van de D-machtiging.

Ik meen me te herinneren dat de invoering van de D-machtiging in dezelfde periode plaatsvond als de invoering van de MARC-machtiging. 6 frequenties in de 2-meterband en een geldigheidsduur van 2 jaar. Aangezien er meerdere amateurs waren die na het verstrijken van die termijn van 2 jaar nog niet geslaagd waren voor "C" (of "B" of "A") kreeg je verlenging voor wederom 2 jaar. Maar hoelang ging dit door en welke veranderingen vonden er nog meer plaats voor de D-machtiging?

Dus totdat AT besloot om herziening door te voeren waardoor we van 4 machtigingen naar 2 machtigingen gingen. Wat voor mij als resultaat had dat ik van een C-amateur een F-amateur werd.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: D-machtiging vragen

#2 Bericht door PE1LGW »

Ben ook ooit begonnen met de 6 kanalen op 2 meter, maar dat deze verliep na twee jaar is mij niets van bekent.
Ben een paar jaar later aan de c licencie begonnen, deze is later overgezet naar de F licence, en geslaagd de eerste keer, meer geluk dan wijsheid.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: D-machtiging vragen

#3 Bericht door PA5COR »

Als ex PD0DBH weet ik er nog wel wat van.Toen de 27 MHz AM doosjes verboden werden, ( niet meer in bezit hebben) is de D machtiging er gekomen om een opstap te bieden en een vervanging van de 27 MHz.

De 22 MARC kanalen kwamen een paar jaar daarna ( 3 Maart 1980)omdat voor velen ook die opstap nog moeilijk was en daar de mogelijkheid werd geboden met 0.5 watt FM ( geen storing) toch weer te kunnen communiceren voor diegenen die geen techniek wilden doen maar gewoon "tokkelen"..

Neelie Smit Kroes, zoek daar maar ens op met 27 Hz.
https://www.hamnieuws.nl/27-mhz-vandaag-34-jaar-legaal/
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-machtiging vragen

#4 Bericht door Randy »


Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: D-machtiging vragen

#5 Bericht door PE2AAB »

Van de D machtiging weet ik niet zoveel; van de N machtiging weet ik dat ik de allereerste was in NL :-)
Dit was najaar 1996. (Toen had je maar twee examens per jaar) Deze datum
Is dus ook meteen het einde van het D tijdperk.

PD1AAB (AAA is niet uitgegeven)

Dat is de reden dat ik de suffix ‘AAB’ heb meegnomen toen ik mijn C machtiging behaalde.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-Verwijderd account

Re: D-machtiging vragen

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Bedankt voor jullie antwoorden.
De links gaan naar de antwoorden op mijn vraag. Super!

Plaats reactie