Pagina 2 van 2

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 17 apr 2018, 07:54
door TomNL
PA3BAS schreef:Ik heb een stuurwielbediening voor een radio die ik niet heb. Zit er nog steeds aan te denken die te gebruiken voor een set. Up/down, volume en PTT zou zomaar kunnen.
Komen we toch weer bij de essentie van dit forum. Knutselen, experimenteren. :mrgreen:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 17 apr 2018, 12:28
door elsinga
PA3DAT schreef:Grappig; ik bleef afgelopen weken staan voor een rotonde vanwege een naderende politieauto
met sirene en zwaailicht. Hij kwam van links en ging driekwart de rotonde rond met piepende
banden. In de auto slechts één agent, pratend in de microfoon in zijn rechterhand tijdens het
nemen van de rotonde!

Toen dacht ik: kijk nou eens, hij kan dat óók! :mrgreen:
Maar daar hebben ze toch zo'n speciale rijopleiding voor gehad? :mrgreen:

Ik gebruik ook alleen de voorgeprogrammeerde kanalen op de set in de auto. Wisselen van NON naar NOS is 2 klikjes, volume staat vrijwel altijd goed en de PTT indrukken kan ik zonder kijken. Alleen met de set uit zou het veiliger kunnen, maar dan ga ik weer andere dingen doen tijdens het vervelen.. euh.. rijden... ;)

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 18 apr 2018, 09:15
door PA0RAB
gevolgen
zie de digitale uitvoeringen van landelijke en lokale nieuwsbronnen
ziekte verzuim en niet alle voertuigen beschikbaar
73 de Ruud PA0RAB

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 18 apr 2018, 14:38
door PA1WBU
PA3DAT schreef:Deze discussie is een herhaling van zetten, daar werden we het de vorige keer ook niet over
eens. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Grappig; ik bleef afgelopen weken staan voor een rotonde vanwege een naderende politieauto
met sirene en zwaailicht. Hij kwam van links en ging driekwart de rotonde rond met piepende
banden. In de auto slechts één agent, pratend in de microfoon in zijn rechterhand tijdens het
nemen van de rotonde!

Toen dacht ik: kijk nou eens, hij kan dat óók! :mrgreen:
Maar hij mag dat en jij niet. Jij mag ook niet (zelfs niet onder de strikte regels die voor die agent gelden) een pistool op iemand afvuren.

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 18 apr 2018, 15:17
door on4avt
Dan is die agent een buitengewoon persoon! Het kan dus wel zonder ongelukken,maar het mag niet !

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 18 apr 2018, 15:24
door PA3DAT
PA1WBU schreef:Maar hij mag dat en jij niet.
Waarom mag ik dat niet? Het gebruik van de zender valt niet onder de wet over het gebruik
van de mobiele telefoon. Ik heb een A4'tje in de auto voor het geval ik tóch wordt aangehouden
voor het gebruik van mijn zender tijdens het rijden. Het mag best!

Je moet echter niet slechter gaan rijden, slingeren of wat dan ook. Want dan val je onder die
andere regel, als gevaar op de weg. In de jaren '80 reed ik elke dag van Leeuwarden naar
Kampen op en neer, we hadden elke ochtend een ronde op 2m, op de repeater. Altijd dezelfde
amateurs, onderweg naar hun werk. Beregezellig!

Op de rotonde Heerenveen heb ik leren sturen/schakelen/qso'en en roken tegelijk! Met dat
laatste ben ik overigens 23 jaar geleden gestopt, dat is veel te gevaarlijk onder het rijden! :mrgreen:

(Met de FT857 op het dashboard en de Atas-antenne op de camper ook wel leuke DX gewerkt,
onder het rijden, maar dat is toch lastig. Je moet steeds even een P-plaats opzoeken om te
loggen... Bovendien vindt de xyl dat niet gezellig :roll: )

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 18 apr 2018, 19:30
door PA1WBU
PA3DAT schreef:
PA1WBU schreef:Maar hij mag dat en jij niet.
Waarom mag ik dat niet? Het gebruik van de zender valt niet onder de wet over het gebruik
van de mobiele telefoon. Ik heb een A4'tje in de auto voor het geval ik tóch wordt aangehouden
voor het gebruik van mijn zender tijdens het rijden. Het mag best!

Je moet echter niet slechter gaan rijden, slingeren of wat dan ook. Want dan val je onder die
andere regel, als gevaar op de weg. In de jaren '80 reed ik elke dag van Leeuwarden naar
Kampen op en neer, we hadden elke ochtend een ronde op 2m, op de repeater. Altijd dezelfde
amateurs, onderweg naar hun werk. Beregezellig!

Op de rotonde Heerenveen heb ik leren sturen/schakelen/qso'en en roken tegelijk! Met dat
laatste ben ik overigens 23 jaar geleden gestopt, dat is veel te gevaarlijk onder het rijden! :mrgreen:

(Met de FT857 op het dashboard en de Atas-antenne op de camper ook wel leuke DX gewerkt,
onder het rijden, maar dat is toch lastig. Je moet steeds even een P-plaats opzoeken om te
loggen... Bovendien vindt de xyl dat niet gezellig :roll: )
Wat ik bedoel is gericht op het originele onderwerp: PTT ala Zello op een smartphone valt onder het "handheld telefoneren is verboden" hoofdstuk.

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 19 apr 2018, 20:37
door PE1PQX
PA1WBU schreef:
PA3DAT schreef:Deze discussie is een herhaling van zetten, daar werden we het de vorige keer ook niet over
eens. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Grappig; ik bleef afgelopen weken staan voor een rotonde vanwege een naderende politieauto
met sirene en zwaailicht. Hij kwam van links en ging driekwart de rotonde rond met piepende
banden. In de auto slechts één agent, pratend in de microfoon in zijn rechterhand tijdens het
nemen van de rotonde!

Toen dacht ik: kijk nou eens, hij kan dat óók! :mrgreen:
Maar hij mag dat en jij niet. Jij mag ook niet (zelfs niet onder de strikte regels die voor die agent gelden) een pistool op iemand afvuren.
Jij mag ook in de auto een rotonde 'nemen' met een microfoon in je linker- of rechterhand.. Is immers GEEN GSM dat op een 'open netwerk' functioneert. Het gebruik (bedienen) van een tranceiver is tijdens het rijden gewoon toegestaan ook handheld!! Dit valt niet onder de zelfde regeling als de GSM.
Of het verstandig is.... is vers 2.

Een vergelijk met een vuurwapen slaat nog kant nog wal...

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 24 apr 2018, 19:45
door sottezero
Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.
zaaknummer 4667873 WM VERZ 15-1591 geeft echter aan dat kantonrechters van mening zijn dat een systeem wat gebruik maakt van een gsm netwerk niet per definitie een mobiele telefoon is en dus niet mag worden aangezien als vasthouden van een mobiele telefoon als artikel 61a aan geeft en dus niet verboden is.

Semafoon, ERMES en telex daarentegen zijn wel gedefinieerd als openbare telecommunicatie diensten dus een pieper vast houden is technisch WEL een overtreding. https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 8-636.html

Het gebruiken van een portofoon die niet als hoofdtaak heeft bellen via het GSM/3g/4g/5g netwerk maar een point-to-point verbinding opzet via een data verbinding over een gsm netwerk zou dan officieel niet verboden zijn.

Of het handig is... nou, ik zie in de 100.000km per jaar die ik rij misschien wel 1 ongeval per dag waar ik donkerblauw vermoeden heb dat de oorzaak ligt in mobiele telefoon gebruik of kijken naar de middenconsole.

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 25 apr 2018, 08:44
door TomNL
sottezero schreef: zaaknummer 4667873 WM VERZ 15-1591 geeft echter aan dat kantonrechters van mening zijn dat een systeem wat gebruik maakt van een gsm netwerk niet per definitie een mobiele telefoon is en dus niet mag worden aangezien als vasthouden van een mobiele telefoon als artikel 61a aan geeft en dus niet verboden is.
Citeer eens waar dat uit blijkt?
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2016:4479

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 16 jun 2018, 15:45
door PE1LGW
PE1LGW schreef:Het in de hand houden van een telefoon is tijdens het rijden verboden.
op de fiets mag nog bellen maar geen sms verzenden, beetje vaag.
Ongeacht wat je er mee doet, dus geen navigatie, of een applicatie bedienen.
Met een telefoon wordt bedoeld, een device die gekoppeld kan worden aan het telefoon net.
Ook als deze niet aan staat (want er zijn er bij waar de batterijen er snel uit worden gehaald, met als smoes deze wekt och niet ) die gaat dus niet op.
Voor communicatie van zenders in een auto is tot op heden een uitzondering gemaakt, maar er komen nieuwe regels.
Of die van toepassing worden van ons zendamateurs is niet duidelijk.
Maar art 5 blijft wel van kracht, je moet de auto nog wel goed te kunnen besturen.
Dus een app op je telefoon mag niet gebruikt worden tijdens het rijden

Pe1lgw
Het is zelf nodig als je langs de kant gaat staan om op te nemen mag de motor niet meer lopen.
Of dit in de praktijk echt op gelet wordt, is een tweede.

Regel zijn vrij duidelijk alleen niemand snapt ze.

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 16 jun 2018, 16:27
door PA2EFR
Ik snap het wel. Je mag gewoon geen gevaarlijke handelingen verrichten in het verkeer.
Met 1 hand rijden is gevaarlijk. Ook met een porto.
Ik snap mensen niet die per se moeten babbelen tijdens het rijden.
Doe het tenminste handsfree, of met vox op een porto. Of niet.

Ik kan het iig niet...

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Geplaatst: 16 jun 2018, 21:55
door PE1PQX
PE1LGW schreef:
Het is zelf nodig als je langs de kant gaat staan om op te nemen mag de motor niet meer lopen.
Of dit in de praktijk echt op gelet wordt, is een tweede.

Regel zijn vrij duidelijk alleen niemand snapt ze.
Waar je dat vandaan haalt is mij onduidelijk (Bron AUB?). Je mag in een STILSTAANDE auto rustig even je telefoon bedienen, ook al sta je 2 minuten stil voor het rode verkeerslicht.
Je neemt pas deel aan het gemotoriseerde verkeer als je rijdt, niet als je stil staat.

Zo is dat mij bij mijn chauffeurs-opleiding (taxi) uitglegd.