Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#16 Bericht door TomNL »

PA3BAS schreef:Ik heb een stuurwielbediening voor een radio die ik niet heb. Zit er nog steeds aan te denken die te gebruiken voor een set. Up/down, volume en PTT zou zomaar kunnen.
Komen we toch weer bij de essentie van dit forum. Knutselen, experimenteren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#17 Bericht door elsinga »

PA3DAT schreef:Grappig; ik bleef afgelopen weken staan voor een rotonde vanwege een naderende politieauto
met sirene en zwaailicht. Hij kwam van links en ging driekwart de rotonde rond met piepende
banden. In de auto slechts één agent, pratend in de microfoon in zijn rechterhand tijdens het
nemen van de rotonde!

Toen dacht ik: kijk nou eens, hij kan dat óók! :mrgreen:
Maar daar hebben ze toch zo'n speciale rijopleiding voor gehad? :mrgreen:

Ik gebruik ook alleen de voorgeprogrammeerde kanalen op de set in de auto. Wisselen van NON naar NOS is 2 klikjes, volume staat vrijwel altijd goed en de PTT indrukken kan ik zonder kijken. Alleen met de set uit zou het veiliger kunnen, maar dan ga ik weer andere dingen doen tijdens het vervelen.. euh.. rijden... ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#18 Bericht door PA0RAB »

gevolgen
zie de digitale uitvoeringen van landelijke en lokale nieuwsbronnen
ziekte verzuim en niet alle voertuigen beschikbaar
73 de Ruud PA0RAB

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#19 Bericht door PA1WBU »

PA3DAT schreef:Deze discussie is een herhaling van zetten, daar werden we het de vorige keer ook niet over
eens. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Grappig; ik bleef afgelopen weken staan voor een rotonde vanwege een naderende politieauto
met sirene en zwaailicht. Hij kwam van links en ging driekwart de rotonde rond met piepende
banden. In de auto slechts één agent, pratend in de microfoon in zijn rechterhand tijdens het
nemen van de rotonde!

Toen dacht ik: kijk nou eens, hij kan dat óók! :mrgreen:
Maar hij mag dat en jij niet. Jij mag ook niet (zelfs niet onder de strikte regels die voor die agent gelden) een pistool op iemand afvuren.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#20 Bericht door on4avt »

Dan is die agent een buitengewoon persoon! Het kan dus wel zonder ongelukken,maar het mag niet !

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#21 Bericht door PA3DAT »

PA1WBU schreef:Maar hij mag dat en jij niet.
Waarom mag ik dat niet? Het gebruik van de zender valt niet onder de wet over het gebruik
van de mobiele telefoon. Ik heb een A4'tje in de auto voor het geval ik tóch wordt aangehouden
voor het gebruik van mijn zender tijdens het rijden. Het mag best!

Je moet echter niet slechter gaan rijden, slingeren of wat dan ook. Want dan val je onder die
andere regel, als gevaar op de weg. In de jaren '80 reed ik elke dag van Leeuwarden naar
Kampen op en neer, we hadden elke ochtend een ronde op 2m, op de repeater. Altijd dezelfde
amateurs, onderweg naar hun werk. Beregezellig!

Op de rotonde Heerenveen heb ik leren sturen/schakelen/qso'en en roken tegelijk! Met dat
laatste ben ik overigens 23 jaar geleden gestopt, dat is veel te gevaarlijk onder het rijden! :mrgreen:

(Met de FT857 op het dashboard en de Atas-antenne op de camper ook wel leuke DX gewerkt,
onder het rijden, maar dat is toch lastig. Je moet steeds even een P-plaats opzoeken om te
loggen... Bovendien vindt de xyl dat niet gezellig :roll: )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#22 Bericht door PA1WBU »

PA3DAT schreef:
PA1WBU schreef:Maar hij mag dat en jij niet.
Waarom mag ik dat niet? Het gebruik van de zender valt niet onder de wet over het gebruik
van de mobiele telefoon. Ik heb een A4'tje in de auto voor het geval ik tóch wordt aangehouden
voor het gebruik van mijn zender tijdens het rijden. Het mag best!

Je moet echter niet slechter gaan rijden, slingeren of wat dan ook. Want dan val je onder die
andere regel, als gevaar op de weg. In de jaren '80 reed ik elke dag van Leeuwarden naar
Kampen op en neer, we hadden elke ochtend een ronde op 2m, op de repeater. Altijd dezelfde
amateurs, onderweg naar hun werk. Beregezellig!

Op de rotonde Heerenveen heb ik leren sturen/schakelen/qso'en en roken tegelijk! Met dat
laatste ben ik overigens 23 jaar geleden gestopt, dat is veel te gevaarlijk onder het rijden! :mrgreen:

(Met de FT857 op het dashboard en de Atas-antenne op de camper ook wel leuke DX gewerkt,
onder het rijden, maar dat is toch lastig. Je moet steeds even een P-plaats opzoeken om te
loggen... Bovendien vindt de xyl dat niet gezellig :roll: )
Wat ik bedoel is gericht op het originele onderwerp: PTT ala Zello op een smartphone valt onder het "handheld telefoneren is verboden" hoofdstuk.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#23 Bericht door PE1PQX »

PA1WBU schreef:
PA3DAT schreef:Deze discussie is een herhaling van zetten, daar werden we het de vorige keer ook niet over
eens. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

Grappig; ik bleef afgelopen weken staan voor een rotonde vanwege een naderende politieauto
met sirene en zwaailicht. Hij kwam van links en ging driekwart de rotonde rond met piepende
banden. In de auto slechts één agent, pratend in de microfoon in zijn rechterhand tijdens het
nemen van de rotonde!

Toen dacht ik: kijk nou eens, hij kan dat óók! :mrgreen:
Maar hij mag dat en jij niet. Jij mag ook niet (zelfs niet onder de strikte regels die voor die agent gelden) een pistool op iemand afvuren.
Jij mag ook in de auto een rotonde 'nemen' met een microfoon in je linker- of rechterhand.. Is immers GEEN GSM dat op een 'open netwerk' functioneert. Het gebruik (bedienen) van een tranceiver is tijdens het rijden gewoon toegestaan ook handheld!! Dit valt niet onder de zelfde regeling als de GSM.
Of het verstandig is.... is vers 2.

Een vergelijk met een vuurwapen slaat nog kant nog wal...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#24 Bericht door sottezero »

Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.
zaaknummer 4667873 WM VERZ 15-1591 geeft echter aan dat kantonrechters van mening zijn dat een systeem wat gebruik maakt van een gsm netwerk niet per definitie een mobiele telefoon is en dus niet mag worden aangezien als vasthouden van een mobiele telefoon als artikel 61a aan geeft en dus niet verboden is.

Semafoon, ERMES en telex daarentegen zijn wel gedefinieerd als openbare telecommunicatie diensten dus een pieper vast houden is technisch WEL een overtreding. https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 8-636.html

Het gebruiken van een portofoon die niet als hoofdtaak heeft bellen via het GSM/3g/4g/5g netwerk maar een point-to-point verbinding opzet via een data verbinding over een gsm netwerk zou dan officieel niet verboden zijn.

Of het handig is... nou, ik zie in de 100.000km per jaar die ik rij misschien wel 1 ongeval per dag waar ik donkerblauw vermoeden heb dat de oorzaak ligt in mobiele telefoon gebruik of kijken naar de middenconsole.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#25 Bericht door TomNL »

sottezero schreef: zaaknummer 4667873 WM VERZ 15-1591 geeft echter aan dat kantonrechters van mening zijn dat een systeem wat gebruik maakt van een gsm netwerk niet per definitie een mobiele telefoon is en dus niet mag worden aangezien als vasthouden van een mobiele telefoon als artikel 61a aan geeft en dus niet verboden is.
Citeer eens waar dat uit blijkt?
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2016:4479

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#26 Bericht door PE1LGW »

PE1LGW schreef:Het in de hand houden van een telefoon is tijdens het rijden verboden.
op de fiets mag nog bellen maar geen sms verzenden, beetje vaag.
Ongeacht wat je er mee doet, dus geen navigatie, of een applicatie bedienen.
Met een telefoon wordt bedoeld, een device die gekoppeld kan worden aan het telefoon net.
Ook als deze niet aan staat (want er zijn er bij waar de batterijen er snel uit worden gehaald, met als smoes deze wekt och niet ) die gaat dus niet op.
Voor communicatie van zenders in een auto is tot op heden een uitzondering gemaakt, maar er komen nieuwe regels.
Of die van toepassing worden van ons zendamateurs is niet duidelijk.
Maar art 5 blijft wel van kracht, je moet de auto nog wel goed te kunnen besturen.
Dus een app op je telefoon mag niet gebruikt worden tijdens het rijden

Pe1lgw
Het is zelf nodig als je langs de kant gaat staan om op te nemen mag de motor niet meer lopen.
Of dit in de praktijk echt op gelet wordt, is een tweede.

Regel zijn vrij duidelijk alleen niemand snapt ze.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#27 Bericht door PA2EFR »

Ik snap het wel. Je mag gewoon geen gevaarlijke handelingen verrichten in het verkeer.
Met 1 hand rijden is gevaarlijk. Ook met een porto.
Ik snap mensen niet die per se moeten babbelen tijdens het rijden.
Doe het tenminste handsfree, of met vox op een porto. Of niet.

Ik kan het iig niet...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Juridische status van VOIP Porto in het verkeer ?

#28 Bericht door PE1PQX »

PE1LGW schreef:
Het is zelf nodig als je langs de kant gaat staan om op te nemen mag de motor niet meer lopen.
Of dit in de praktijk echt op gelet wordt, is een tweede.

Regel zijn vrij duidelijk alleen niemand snapt ze.
Waar je dat vandaan haalt is mij onduidelijk (Bron AUB?). Je mag in een STILSTAANDE auto rustig even je telefoon bedienen, ook al sta je 2 minuten stil voor het rode verkeerslicht.
Je neemt pas deel aan het gemotoriseerde verkeer als je rijdt, niet als je stil staat.

Zo is dat mij bij mijn chauffeurs-opleiding (taxi) uitglegd.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie