Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#1 Bericht door pa0fmy »

Heeft iemand enig idee op welke frequentie valkeniers zendertjes werken. Is dat niet 433.92 MHz of daar in de buurt. Wat voor modulatie zit er op? Als we allemaal luisteren en rapporteren is die vogel zo weer gevonden. Zou natuurlijk mooi nieuws zijn als m.b.v. gelicenseerde radio amateurs dat beest wordt teruggevonden. Haast is geboden er zitten natuurlijk maar kleine batterijtjes in.

PE1AW
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:07
Roepletters: PE1AW
Locatie: Beemster

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#2 Bericht door PE1AW »

Mijn vriendin had een berichtje gestuurd naar de beekse bergen met hetzelfde idee. Ze kreeg een berichtje terug.
Ze wilde de freq niet geven, tenminste die conclusie wordt getrokken uit het antwoord.
Er zijn een aantal valkeniers al aan het zoeken in de omgeving. En ze verwachten dat de zender ook leeg is omdat de accu maar 4 dagen meegaat.
Ze bedankte haar voor het idee.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#3 Bericht door pa0fmy »

In Nederland is alleen 433 MHz toegestaan voor deze toepassing maar dat is nog een ruim begrip. Moet je toch nog 1 MHz afzoeken. 433,92 zou voor de hand liggen. Daar zitten ook de autosleutels, deurbellen en andere rommel op. Daar zijn ook die piepkleine resonatortjes voorhanden om makkelijk een oscillator te maken op 433. Dus als je daar een constant signaal hoort met een of ander soort piep dan moet die het zijn. Frans

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#4 Bericht door pa1bvm »

lijkt me een onhandige frequentie .. vliegt de vogel langs .. gaan er overal autodeuren open ..
en met zoeken met je peilontvanger sta je dan regelmatig bij een weerstation,, ja ja gekheid natuurlijk ..

..zal toch wel iets aparts zijn .. qua frequentie .. hoop ik ..

en we hebben toch van die hele mooie automatische peilstations in nederland ..
elk signaaltje wordt daar vastgelegd .. dat vertelde laatst een van de opsporings mensen op de dag van de amateur ..

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#5 Bericht door pa0fmy »

Kreeg net door de frequentie is 433.400MHz.
Frans.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#6 Bericht door sottezero »

Natuurlijk wacht je totdat de batterijen leeg zijn voordat je de hulp in schakelt van zo'n 12.000 ( ? ) ontvangers ??? :roll:

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#7 Bericht door PG7VG »

Had er ook naar gevraagd maar kreeg de frequentie niet, het was volgens mij ook niet de bedoeling dat deze openbaar gemaakt zou worden. ( Om welke reden dan ook.)

Wel jammer idd dat nu de batterij leeg is we wel de frequentie weten.....
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#8 Bericht door PA1 »

PD7PG schreef:Had er ook naar gevraagd maar kreeg de frequentie niet, het was volgens mij ook niet de bedoeling dat deze openbaar gemaakt zou worden. ( Om welke reden dan ook.)
Ja vreemd, vooral ook omdat die frequentie in "ons" 70 cm bandplan zit. Naja, nu zijn ze een vogel kwijt die met behulp van zend- en luisteramateurs wellicht gevonden zou kunnen worden.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#9 Bericht door PG7VG »

Aan de andere kant vermoed ik dat de diverse serieuze roofvogel houders in het bezit zijn van zenders en peilontvangers en al te hulp zijn geschoten. De goedwillende zendamateur zou hier mogelijk enkel in de weg zijn gaan lopen.
73, Peter.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#10 Bericht door pa0fmy »

De meeste valkeniers hebben wel een soort vosse-ontvanger op 70 en een drie elements yagi. Maar wij als zendamateurs hebben een betere ontvanger en een antenne op het dak. Dat ontvangt stukken beter. Bovendien zijn er veel meer zendamateurs dan valkeniers in ons land Dus de kans dat het signaal gespot wordt is vele malen groter. Vanmorgen wel even op die frequentie een soort bromtoon ontvangen in het één seconde ritme. Zit 5 Kc lager. 433 MHz is LPD en daar mag je vergunningsvrij tot 10mW op zenden met type goedgekeurde spullen.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#11 Bericht door PA3HMP »

tja als ze het gevraagd hadden dan had ik met de 2 X 19 elements kunnen kijken waar hij ongeveer zit, ik zit maar 6 km van de beekse bergen af, maar nu zal de accu wel leeg zijn en zie het dan maar eens te vinden

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#12 Bericht door PA3DAT »

Komt vanzelf wel naar huis toch? Accu leeg, honger... Op naar het baasje! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#13 Bericht door PG7VG »

Blijkt nog altijd in de omgeving Tilburg Goirle te verblijven. Die krijgen ze wel weer terug.
73, Peter.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#14 Bericht door PA3CQN »

PD7PG schreef:Aan de andere kant vermoed ik dat de diverse serieuze roofvogel houders in het bezit zijn van zenders en peilontvangers en al te hulp zijn geschoten. De goedwillende zendamateur zou hier mogelijk enkel in de weg zijn gaan lopen.
Ik denk niet dat het om de zendamateur gaat die in zijn shack in de weg zou zitten, maar om een ander soort volk: de vogelaar ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Roofvogel beekse bergen met zendertje weg 15-2

#15 Bericht door PA3HMP »

PA3DAT schreef:Komt vanzelf wel naar huis toch? Accu leeg, honger... Op naar het baasje! :D
nee dan vind hij wel een konijntje ofzo

Plaats reactie