Bestaat er een bandplan voor PMR ?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#1 Bericht door PA0AA »

Hierbij een vraag, waar ik het antwoord niet zo snel op internet kan vinden.

Vraag: Bestaat er ook zoiets als een bandplan voor de PMR kanalen ?

En dan bedoel ik niet zo uitgebreid, zoals we dat op twee meter of zeventig centimeter hebben,
maar meer algemeen, zoals het ook op 27 MHz bestaat;

kanaal 9 noodkanaal
kanaal 14 oproepkanaal
kanaal 19 truckerskanaal
enz.enz.

Ik wil nl. wat experimentjes gaan uithalen op die PMR kanalen, eenvoudig omdat ik er binnen de amateurbanden
geen toestemming voor krijg ( nl. onbemand gebruik ) :?
Ik heb er een type goedgekeurde TX voor gevonden, die ik niet hoef aan te passen..... :P ( Google maar eens op DBX-82 )
Uiteraard is het primaire doel dus om te experimenteren, en niet om de overige gebruikers van die kanalen nodeloos
te storen, cq. dwars te zitten.
Ik hoor het wel. 73, René.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#2 Bericht door SWL nl 5321 »

Hallo Rene

Kijk en zoek even op Bandplan amateur.

Daarin een scala aan frequenties

Ook voor PMR
Ik weet niet of de gegevens up to date zijn,

Wellicht is de moderator van Z.A een goede raadgever.

Deze heeft veel informatie op allerlei terrein.
73

Robert.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#3 Bericht door elsinga »

PMR446 is niet alleen vergunningsvrij, maar er zijn verder ook geen vaste regels welke kanalen waarvoor zijn. Kanaal 1 is te vermijden, staan vaak standaard de babyfoons op. Kanaal 8 wordt hier en daar gepromoot als oproepkanaal, dus zou ik ook vermijden. Verder gewoon even luisteren of er op een kanaal wat gebeurt en dan een vrij kanaal kiezen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#4 Bericht door Thijzer »

Ik heb deze eens gebruikt voor een experiment:

Afbeelding

Werkte uitstekend. Ik zeg uitdrukkelijk niet erbij dat je er een BNC aansluiting op kunt maken en kunt aansluiten op een Ericsson 50W eindtrap.
Mijn idee was destijds een geautomatiseerde aankondiging van weergegevens zoals vliegvelden doen. Is er nooit van gekomen overigens.

PMR beslaat maar iets van 8 kanalen, veelal gebruik i.c.m. CTCSS en dan heeft de gebruiker geen last van inkomende calls van anderen omdat de kans dat iemand in het bereik ligt en op het zelfde moment uitzendt niet groot is. Maar ja, als je langer gaat uitzenden wellicht weer wel.
Als je een hoger kanaal pakt, is de kans kleiner dat er iemand zit vanwege wat Elsinga ook al zegt.

Veel plezier met experimenteren!

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#5 Bericht door sottezero »

even op google gezocht en ik zie babyfoon achtige dingen op pmr gebied.. ik dacht dat je als je pmr goedkeuring wilde krijgen je juist niet apparatuur mocht verkopen met een langdurige TX tijd?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#6 Bericht door elsinga »

Tja... als je de babyfoon alleen gebruikt voor een baby en die huilt niet veel, dan kom je wel aan de max duty cycle...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#7 Bericht door PA1WBU »

elsinga schreef:Tja... als je de babyfoon alleen gebruikt voor een baby en die huilt niet veel, dan kom je wel aan de max duty cycle...
Krijgt die baby anders een gele kaart van t AT? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#8 Bericht door Thijzer »

Er zijn volgens mij ook hoofdtelefoons (geweest) met audiokanaal over PMR. Of was het LPD?

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#9 Bericht door Radioot »

Nee dat was 433 of 846 MHz.

Het is mij trouwens niet duidelijk waarom een experiment zo nodig op een PMR kanaal zou moeten.
Volgens mij hebben we megaherzten toegewezen gekregen juist om experimenten te doen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#10 Bericht door PA3DAT »

Dat staat er anders wel: onbemand gebruik wat zonder toestemming niet mag in de amateurbanden.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#11 Bericht door Radioot »

Wat nu onbemand? 5 verdiepingen hoger bij een buurman?

Ach ja ax25 met 1200bd klinkt ook niet als een heel nieuw expirement :P

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#12 Bericht door pa3dsc »

pmr446 is geen amateurband.
Is geen onderwerp op dit forum.

Dit gezegd hebbende :

Ik voed mijn pmr 's uit de USB 3 aaa vervangen door een paar stokjes. Draadje naar buiten gefut
De audio in/uit via de bekende pluggetjes .
PTT > FOX
Direwolfe software

ctcss wel of niet maakt geen verschil.
collision is collision

leuk speelgoed.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#13 Bericht door Thijzer »

pa3dsc schreef:pmr446 is geen amateurband.
Is geen onderwerp op dit forum.
Nu wel blijkbaar. Een onderwerp hoeft niet direct betrekking te hebben op de amateurbanden, deze persoon wil een experiment doen waarvoor de amateurband blijkbaar niet is toegestaan en nu zoekt hij een alternatief. Vind het erg plausibel.

Data op PMR is niet toegestaan volgens mij, dus illegaal. Slotje erop dan maar?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#14 Bericht door elsinga »

Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden of data nou wel of niet mag op PMR446. Dus even de wettekst erbij gezocht op http://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2016-12-28.

Daar staat:
artikel 2 schreef:1. Geen vergunning is vereist voor gebruik van frequentieruimte als bedoeld in artikel 2 van het besluit indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de in het tweede lid aangewezen categorieën van radioapparaten.

2.h mobiele UHF radioapparaten die werken in de frequentieband 446 MHz en bedoeld zijn voor algemeen gebruik ten behoeve van communicatie over korte afstand (PMR 446), mits gebruikt in de in bijlage 4 aangegeven frequentiebanden en met inachtneming van de daarbij behorende gebruiksvoorschriften;
Bijlage 4 schreef:radioapparaten bestemd voor PMR446
Afbeelding
Ik zie nergens een beperking in modulatiesoorten... En ook is er verder in de wettekst niets te vinden over PMR446.

Dus kan ik alleen maar concluderen dat op PMR446 elke soort communicatie mogelijk is (mits met goedgekeurde apparatuur). En dan is FSK via een aanwezige externe microfooningang dus prima. Het apparaat modificeren om SSB te doen zou dan weer niet zo geslaagd zijn, gok ik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Bestaat er een bandplan voor PMR ?

#15 Bericht door PA0AA »

Ach ja ax25 met 1200bd klinkt ook niet als een heel nieuw experiment :P
Net zoals bijvoorbeeld Gopher ook niet meer het meest moderne protocol is. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Gopher
Maar er zijn nog zat hobbyisten, waaronder ik, die het gebruiken. Idem voor Cobol en andere retro talen.

Om maar helemaal niet te spreken over de mooie oude spullen, die OM Cor Moerman "in de lucht" houdt. Zie
http://www.jancorver.org

Tsja, voor nu zet ik maar een punt achter dit topic. ( punt-punt-punt , streep-punt-streep )

73 René, PA0AA ( PA0 prefix, ook niet helemaal het nieuwste van het nieuwste, toch ? :lol: )

Plaats reactie