Attentie DKARS nieuws

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Attentie DKARS nieuws

#166 Bericht door Solostar »

Beste mensen

Het valt mij op dat plotseling een ijzige stilte is ingetreden.
Het lijkt er op dat "men"een beetje moe en lusteloos is geworden van al het gekrakeel terwijl het toch een overbeladen...onderwerp betreft.
Succes er zal wel een storm opsteken volgens de verwachtingen.

Pas goed op uw antennes :roll:

73

Hannie
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Attentie DKARS nieuws

#167 Bericht door Thom PA9T »

Tja, het is weer maandag. Iedereen zal wel weer moeten werken denk ik...

Maar goed, ik denk dat het meeste al is gezegd. Onder andere in een prima post door PA2LO (Bericht Geplaatst: za 13 jan 2018, 12.11)

Mijn mening: ik heb de reacties op onder andere hamnieuws met grote verbazing gelezen. Ik durf te wedden dat de meeste amateurs die hun lidmaatschap hebben opgezegd naar aanleiding van deze kwestie, meer regels gal hebben gespogen dan dat ze hebben gelezen in de brieven die zijn rondgestuurd...

Overigens kwam de geheimhoudingsverklaring op mij wel over als copy-paste werk van een soortgelijke verklaring van een bedrijf. Termen als 'stakeholders' en 'bedrijfsaangelegenheden' versterken dit vermoeden. Het zou kunnen komen door de organisatie die de VERON helpt met de begeleiding omtrent de implementatie van de nieuwe regelgeving. Met andere woorden: het is mogelijk een standaard brief...

Ik vind wel dat er een rare zin in de geheimhoudingsverklaring staat (onderstreept):

Ondergetekende is vrijwilliger bij Vereniging Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland (VERON) en
erkent dat hem geheimhouding is opgelegd van alle bijzonderheden betreffende of verband houdende met
de bedrijfsvoering van VERON
alsmede van alle bijzonderheden betreffende de (persoons)gegevens haar
leden en stakeholders.

Dit deel is naar mijn mening te breed gespecificeerd, en bovendien vaag. Wat bedoelt men bijvoorbeeld met 'bijzonderheden'? Het deel gaat duidelijk niet over de bescherming van persoonsgegevens. Dit blijkt uit de vervolgzin "alsmede van alle bijzonderheden betreffende de (persoons)gegevens"

Kortom: goed dat de VERON hier serieus mee aan de gang gaat, maar de verklaring komt op bepaalde vlakken wat vreemd op mij over.

PA0JB
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2018, 21:17

Re: Attentie DKARS nieuws

#168 Bericht door PA0JB »

De verklaring komt op een wat ongelukkig moment, waarin nu net het DKARS speelt. Daarmee kan je je niet onttrekken aan bepaalde indrukken. Toeval of niet, de VERON had dit (eerder) op een ander tijdstip moeten doen. Het is natuurlijk uberhaupt onwenselijk dat (bestuursleden) privacy gevoelige informatie van leden doorspelen.
Maar gezien in het licht van de z.g. DKARS perikelen komt dit op een ongelukkig moment om een, reeds lang bestaand, lek te dichten.

Het is ook een beetje autistische zienswijze van de DKARS om nu te denken dat het specifiek voor hun bedoeld is. Dat lijkt wel zo gezien de timing, maar het is natuurlijk algemeen van kracht, ook zonder DKARS. Alleen de recente ontwikkelingen hebben het bestuur van de VERON opgeschrikt.

Kortom, verwarring alom.

Ik zou persoonlijk er niet over piekeren om die verklaring tekenen, never (al 41 jaar lid). Ik ben erg benieuwd hoe dat juridisch allemaal in elkaar zit en wat de juridische onderbouwing en gelding is.
Dat moet in de statuten zijn geregeld, anders is het juridisch niet geoorloofd een boete op te leggen. Een vereniging kan namelijk geen verplichtingen opleggen aan de leden, behalve als de leden daarmee hebben ingestemd door lid te worden. Als je lid wordt aanvaard je de statuten; en als daar dan een boeteregeling in staat, ben je daaraan gebonden. Anders kunnen ze je geen boete opleggen. Zo ja, dan is nog de vraag of de statuten voorzien in een beroepsregeling, waarmee je de boete kunt aanvechten voor een beroepscommissie of zoiets.

In de statuten van de VERON 25 april 1987 :
https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... -veron.pdf
kan ik niks vinden hierover.

Kortom de DKARS doet aan tranentrekkerij..

Zucht............ :?
Laatst gewijzigd door PA0JB op 15 jan 2018, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0JB
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2018, 21:17

Re: Attentie DKARS nieuws

#169 Bericht door PA0JB »

Pas als de statuten gewijzigd worden en alle leden daarvan op de hoogte gesteld worden middels een officiële berichtgeving, is het bestuur pas bevoegd een boete op te leggen.

Maar.....

De wet gaat veranderen en in dat kader moeten de verenigingen zich aanpassen en de brief van de VERON is hierin een instrument en staat volledig aangekondigd op de website:
https://www.veron.nl/nieuws/algemene-ve ... -kort-avg/

Op 11 december 2017 is de eerste informatiebrief naar de afdelingen gestuurd met een vervolg op 12 januari 2018. Iedereen die toegang heeft tot persoonsgegevens, bedrijf/stichting en/of vereniging krijgt met deze wetgeving te maken.

De DKARSn heeft dit nog ni8et zo in de gaten, maar als zij een vereeniging zijn, vallen zij ook onder de "Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)"
https://avgverenigingen.nl/

Vanaf 25 mei 2018 moet iedere vereniging – groot én klein – voldoen aan strenge privacyregels, voortkomend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Ik denk dat de DKARS, zich kennelijk niet bewust van de wereld om hun heen, er erg goed aan zou doen als zij openlijk hun misvatting hieromtrendt toegeven en excuus aanbieden.
Door hun eigen woede hebben ze nooit gezien dat de wereld om hun heen juridisch veranderd en zijn uit onwetendheid in de aanval gegaan met een moddergevecht als gevolg.
Laatst gewijzigd door PA0JB op 15 jan 2018, 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Attentie DKARS nieuws

#170 Bericht door PA2LO »

Inmiddels is vanuit de AVG werkgroep van de VERON aan de afdelingen bevestigd (via de FAQ Algemene verordening gegevensbescherming op het veron-forum) dat de verzonden overeenkomst opnieuw wordt bekeken.

De afgelopen week verzonden overeenkomst is inderdaad door een externe partij opgesteld die VERON (en veel andere verenigingen) helpt bij de invoering van de AVG en is een 1-op-1 overgenomen conceptcontract en dus niet aan bedacht door het HB.

Vooralsnog dus geen noodzaak tot het aanpassen van staturen o.i.d. maar even afwachten op een herziene overeenkomst.

PA0JB
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2018, 21:17

Re: Attentie DKARS nieuws

#171 Bericht door PA0JB »

pe1cmo schreef:Wil de Veron van zijn leden en afdelingen af. Dat is het eerste wat in mij opkomt nadat ik wat stukjes gelezen heb.

Misschien na ruim 40 jaar toch maar eens opzeggen.
beste René, (héé lange :wink: )
Er is geen enkel reden om de VERON te verlaten (al zijn ze niet heilig), maar het hele verhaal over die verklaring komt voort uit een nieuwe wetgeving die opgelegd wordt:

https://avgverenigingen.nl/

Vanaf 25 mei 2018 moet iedere vereniging – groot én klein – voldoen aan strenge privacyregels, voortkomend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).


Deze verklaringen waren aangekondigd op de VERON website en staan dus los van het het hele DKARS gewoel.
(Als denkt de DKARS daar vermoedenlijk anders over)

jb

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Attentie DKARS nieuws

#172 Bericht door pe1cmo »

beste René, (héé lange :wink: )
Er is geen enkel reden om de VERON te verlaten

Ben ik ook nog niet van plan hoor.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Attentie DKARS nieuws

#173 Bericht door PE1PQX »

PA0JB schreef:Pas als de statuten gewijzigd worden en alle leden daarvan op de hoogte gesteld worden middels een officiële berichtgeving, is het bestuur pas bevoegd een boete op te leggen.
Als een vereniging de statuten en/of huishoudelijk reglement wil wijzigen MOET dit ten allen tijde voorgelegd worden aan de leden middels een leden-stemming bij een ALV (of een bijeenkomst die daar voor doorgaan moet). De leden kunnen dan de wijzigingsvoorstellen bij meerderheid van stemmen weg stemmen. In dat geval heeft het (hoofd) bestuur direct al het nakijken.
Als de leden wel accoord gaan, moeten de statuten nog voorgelegd worden aan een notaris, als die nog enkele onrechtmatigheden tegen komt gaat het feestje alsnog niet door.

Met andere woorden, het wijzigen van een statuut is niet zo maar geregeld.

Maar nu even terug naar DKARS vs VERON/VRZA;

Dat DKARS het goed voor heeft voor de zendamateurs in het Koninkrijk der Nederlanden mag duidelijk zijn. Wat mij wel opvalt is dat men het over 'leden van DKARS' heeft, terwijl DKARS een stichting is. En die kan gewoon geen leden hebben, wel donateurs.
Voordeel is dat een stichting besluiten kan nemen zonder daar binnen de stichting aan haar donateurs (of lieden die zich "lid" noemen) direct verantwoording moet afleggen. Nadeel is dat donateurs geen enkele invloed hebben op het beleid van een stichting.

Nu heeft de stichting in het verleden zaken geroepen (zoals 'alle leden willen een fusie tussen VRZA en VERON') die nogal tegen het zere been is van VRZA en VERON. Hiermee is volgens mij dit hele gedoe begonnen.
Dergelijke uitingen had DKARS beter niet kunnen maken zodat de eventuele 'toetreding tot het DQB' nu niet zo lastig dan wel onmogelijk zou zijn geweest.
DKARS heeft een klap uitgedeeld, VERON schopt terug en dat geeft onrust binnen de vereniging. De VRZA doet het naar mijn bescheiden mening wat verstandiger en reageert er nauwelijks / niet zo fel op.

Het beste zou zijn dat de VRZA en VERON samen DKARS negeren voor een periode zodat de gemoederen bedaren. Dit is in het verleden ook gelukt tussen VRZA en VERON... Die werken nu op vlakken ook prima samen, kijk maar naar enkele afdelingen, heeft slechts enkele decennia geduurd :wink:

Moet DKARS gelijk worden gesteld aan de VERON en VRZA bij een AO (Amateur Overleg) met het AT, ik vind voorlopig van niet.
Moeten ze zich opheffen omdat het niet loopt zoals ze zelf willen, nee ook dat weer niet. Wel zou het verstandig zijn eerst te groeien tot het een stuk 'volwassener' is en de puberjaren voorbij is geraakt, nu is DKARS volgens mij nog een peuter die volwassen wil zijn.

Op dit moment zie ik voorlopig nog lang geen samenwerking tussen de 3 partijen: VERON, VRZA en DKARS. In de toekomst zou het best welkom kunnen zijn, maar nu voorlopig nog niet.

Maar goed, dit is zoals ik er tegen aan kijk... Ik ben lid van VERON en VRZA, DKARS zal van mij voor alsnog geen donatie krijgen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Attentie DKARS nieuws

#174 Bericht door PA1WBU »

PA2LO schreef:Inmiddels is vanuit de AVG werkgroep van de VERON aan de afdelingen bevestigd (via de FAQ Algemene verordening gegevensbescherming op het veron-forum) dat de verzonden overeenkomst opnieuw wordt bekeken.

De afgelopen week verzonden overeenkomst is inderdaad door een externe partij opgesteld die VERON (en veel andere verenigingen) helpt bij de invoering van de AVG en is een 1-op-1 overgenomen conceptcontract en dus niet aan bedacht door het HB.

Vooralsnog dus geen noodzaak tot het aanpassen van staturen o.i.d. maar even afwachten op een herziene overeenkomst.
Mag ik het vreemd vinden dat ik dit nu hier moet lezen? Waarom vind ik dit als afdelingssecretaris niet in mijn email? Daar kwam de oorspronkelijke verklaring immers ook binnen?

Mag ik het ook vreemd vinden dat er kennelijk niemand met een kritische blik naar het concept heeft gekeken voor het verstuurd is? Het vraagt echt geen jurist om tot wenkbrauw fronsen te komen..

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: Attentie DKARS nieuws

#175 Bericht door PA3OZB »

PA0JB schreef: De wet gaat veranderen en in dat kader moeten de verenigingen zich aanpassen en de brief van de VERON is hierin een instrument en staat volledig aangekondigd op de website:
https://www.veron.nl/nieuws/algemene-ve ... -kort-avg/

Op 11 december 2017 is de eerste informatiebrief naar de afdelingen gestuurd met een vervolg op 12 januari 2018. Iedereen die toegang heeft tot persoonsgegevens, bedrijf/stichting en/of vereniging krijgt met deze wetgeving te maken.

De DKARSn heeft dit nog ni8et zo in de gaten, maar als zij een vereeniging zijn, vallen zij ook onder de "Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)"
https://avgverenigingen.nl/

Vanaf 25 mei 2018 moet iedere vereniging – groot én klein – voldoen aan strenge privacyregels, voortkomend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Ook de DKARS moet aan deze wetgeving voldoen. Zij hebben donateurs en dus gegevens die naar personen te herleiden zijn. En daar moet je de nodige aandacht aan besteden
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 480
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Attentie DKARS nieuws

#176 Bericht door PA0MJM »

DKARS is statutair gevestigd in Culemborg.
En dat is, bij mijn weten :wink: , binnen Europa.

Wat mij verrast overigens. Ik had gedacht ergens in de overzeese gebieden. Dat had in mijn ogen(!) het doel van de stichting veel sterker gemaakt.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Attentie DKARS nieuws

#177 Bericht door ON9KVE »

PA0MJM schreef:DKARS is statutair gevestigd in Culemborg.
En dat is, bij mijn weten :wink: , binnen Europa.

Wat mij verrast overigens. Ik had gedacht ergens in de overzeese gebieden. Dat had in mijn ogen(!) het doel van de stichting veel sterker gemaakt.
Tja, daar gaan de wenkbrauwen wel van omhoog!
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie