Aanvragen Luisternummer

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Aanvragen Luisternummer

#1 Bericht door pd9ray »

Goedenavond,

Ik heb een vraag gekregen van iemand bij mij in de buurt, en ik heb hier eigenlijk geen duidelijk antwoord.
Deze man, is al jaren bezig met 27mc, scanners en korte golf ontvangst.
Zo nu en dan help ik hem met bv draad antenne, solderen van een plug enz.
Deze man is is gepensioneerd, en heeft dus geen groot budget.
Nou is deze man op het idee gekomen, om zich te laten registreren als luister amateur, en wil een luisternummer aanvragen.
Nou heb ik wel gehoord van luisteramateurs en ik weet dat er luister nummers zijn (NL-nummers) maar ik heb de volgende vraag:

Als ik google op luister nummer, kom ik bij de Veron terecht. Op de site vd Veron kun je een formulier invullen, en een luisternummer aanvragen. Nou met je daar ook je Veron lid nummer invullen, en daar zit een beetje de crux.
Je moet dus blijkbaar lid worden vd Veron om een luisternummer aan te kunnen vragen, maar het lidmaatschap kost geld. Nou heeft deze man helaas geen budget om lid te worden en te blijven, is er dan nog een andere manier om je kosteloos , of tegen een eenmalig laag registratie tarief te laten registreren bij bv Agentschap Telekom?

Ik hoor het graag

Ray

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Aanvragen Luisternummer

#2 Bericht door PA4WK »

Het is zo dat je voor een luisternummer lid moet zijn van 1 van de 2 landelijke verenigingen, namelijk de VERON of de VRZA.
Bij de VERON kost dat €49.= per jaar en krijg je een NL luister nummer, Bij de VRZA kost het €25.= per jaar en krijg je een PA luister nummer.
Wat dan voor deze man waarschijnlijk wel interessant is, is dat hij in beide gevallen een maandblad ontvangt (bij de VERON op papier en bij de VRZA digitaal) en hij kosteloos gebruikt kan maken van de service van het QSL bureau.
Hij kan dus gratis zijn kaarten versturen en ontvangen dat lijkt mij wel leuk voor hem als hij een serieuze luisteramateur wil worden.
Als hij voor de goedkoopste optie gaat kost het hem dus maximaal €25.= per jaar = €2.= per maand, ik kan en wil niet in iemands beurs kijken maar dat moet toch wel lukken denk ik.
Best 73's en succes
Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Aanvragen Luisternummer

#3 Bericht door Thijzer »

Belangrijk is dat een luisternummer niet verplicht is om te mogen luisteren, dat mag iedereen. Je hebt wel een lidmaatschap van een vereniging nodig om QSL kaarten te kunnen versturen en ontvangen. Bij dat lidmaatschap krijg je dan ook een luisternummer maar dat laatste is geen noodzakelijkheid.

Ik heb in mijn beginjaren ook heel wat afgeluisterd op HF en kaarten verstuurd maar ik kan me niet herinneren dat ik meer dan een handje vol kaarten beantwoord heb gekregen... Ik wil de goede man niet ontmoedigen maar de QLS kaart wordt steeds minder vaak verstuurd dan wel beantwoord. Dus de vraag is wat hij precies wil bereiken. Luisteren is in elk geval ook een erg leuke hobby én niet aan bandgrenzen gebonden!

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Aanvragen Luisternummer

#4 Bericht door PB4PT »

en dan is er ook nog deze mogelijkheid: https://www.veron.nl/vereniging/veron-fonds/

Plaats reactie