Randstedelijke arrogantie?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Randstedelijke arrogantie?

#31 Bericht door pe1hzg »

Aanspreken of zelfs aandacht aan deze mensen is vergeefse moeite en zonde van je energie.

Wat helpt is zelf gedrag vertonen wat daar boven uitsteekt, denk aan gedisciplineerde verbindingen met technische diepgang die de moeite zijn te beluisteren.

Bedenk: je vergunning heb je om te experimenteren, niet om bandwacht te spelen. Dat geeft alleen maar frustratie.

Geert Jan

-Verwijderd account

Re: Randstedelijke arrogantie?

#32 Bericht door -Verwijderd account »

pe1hzg schreef:Wat helpt is zelf gedrag vertonen wat daar boven uitsteekt, denk aan gedisciplineerde verbindingen met technische diepgang die de moeite zijn te beluisteren.

Bedenk: je vergunning heb je om te experimenteren.

Geert Jan
Ik vrees dat dit moeilijk is voor zendamateurs met een gemiddeld zwamstikkie en dito fm doosje. Die hebben niks voor een inhoudelijk zinvolle verbinding met betrekking tot experimenteel radio onderzoek. Dus dan krijg verbindingen op het nivo van een gewone CB-amateur... En waar dat toe leid, horen we dagelijks op de nationale praatpaal PI2NOS :oops:

Dan vraag ik me af: Hebbie nou daarvoor zoveel moeite gedaan voor die cursus zendamateur en het examen gedaan?


Charles - PE2CH

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#33 Bericht door PA3DJS »

Ik merk hier en daar dat er correlatie gezocht/aangenomen wordt tussen bepaalde zaken en N, F of CB mensen. Er is correlatie tussen bepaalde zaken en het karakter van mensen, maar in mijn beleving doet N, F of CB niet terzake. Ons supermooi (inter)nationaal repeaterexperiment PI2NOS is helaas een goed voorbeeld.

Ik zit niet zo vaak op HF en heb ook wel eens onhandig op een stukje band gezeten. Ik kan dan een hoop gedoe gaan maken, maar "sorry OM and thank you for the info, PA3DJS QSY" was in mijn ogen de beste oplossing. Hij terecht blij, ik weer wat geleerd.

Ik ben ook wel eens was vasthoudend geweest toen ik een half uur met een EA station aan het kwekken en testen was (volgens bandplan). Er kwam in eens (na een half uur) een figuur met "frequency in use" en ander geblaat over ons heen. Toen heb ik wellicht de power meter een paar dB misgelezen... Als iemand even aangeeft waarom hij "aanspraak" op een stukje spectrum wil maken (bijv. begin van een ronde), dan hadden we zeker opgeschoven.

Techniek versus koetjes/kalfjes. Ik snap dat er veel amateurs zijn die liever technische gesprekken horen (ik dus ook), maar een half uur lang zitten kwekken zonder kieren op PI2NOS over de invloed van zijlobben op de ruistemperatuur van UHF antennes, vind ik net zo onhandig als een half uur kwekken over de vaareigenschappen van bijvoorbeeld een WIBO 835.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Randstedelijke arrogantie?

#34 Bericht door pa1bvm »

nou heb ik zelf heel veel plezier gehad van mijn " zwamstick" ( een zelfgemaakte J-antenne) en 6 FM frequenties met 10 watt FM
en natuurlijk was ik in mijn nopjes met een " engelsman " of een "`deen" .
en dat het nog leuker ging met een 9-elements Tonna was zeer leerzaam ..
ik hoorde van amateurs om mij heen dat het nog veel beter ging met SSB en wel 100 watt
tja daar had ik de papieren niet voor ..
dus dan maar in de boeken ...

nogmaals best leuk ..dat locale gebeuren .. maar stel je voor dat je net in een lokaal QSO de opening naar LY of YO mist op twee meter ..

DO4AW
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:00

Re: Randstedelijke arrogantie?

#35 Bericht door DO4AW »

Geert Jan[/quote]Ik vrees dat dit moeilijk is voor zendamateurs met een gemiddeld zwamstikkie en dito fm doosje. Die hebben niks voor een inhoudelijk zinvolle verbinding met betrekking tot experimenteel radio onderzoek. Dus dan krijg verbindingen op het nivo van een gewone CB-amateur... En waar dat toe leid, horen we dagelijks op de nationale praatpaal PI2NOS :oops:

Dan vraag ik me af: Hebbie nou daarvoor zoveel moeite gedaan voor die cursus zendamateur en het examen gedaan?


Charles - PE2CH[/quote]


Ik vind , Charles , dat je nu denigrerend doet tegenover de CB amateur . Voel je jezelf daarboven verheven ?

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Randstedelijke arrogantie?

#36 Bericht door PF9ZX »

Ik vind , Charles , dat je nu denigrerend doet tegenover de CB amateur . Voel je jezelf daarboven verheven ?
Dat zijn wij wel een beetje natuurlijk. Maar dat maakt het, mits er activiteit is, niet minder leuk uiteraard :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

DO4AW
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:00

Re: Randstedelijke arrogantie?

#37 Bericht door DO4AW »

Wat een arrogantie zeg .Alsof de CB amateur minder is . Wat een rot mentaliteit heerst er hier soms toch.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Randstedelijke arrogantie?

#38 Bericht door on4avt »

CB amateur = geen gelicencieerde zend amateur . Is toch een verschil bij wat wij mogen en kunnen doen.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#39 Bericht door PA0BAK »

on4avt schreef:CB amateur = geen gelicencieerde zend amateur . Is toch een verschil bij wat wij mogen en kunnen doen.
Er is verschil tussen een communicatie amateur en een zendamateur.
En dan zijn er nog zendamateurs die als hobby communicatie amateur zijn. :mrgreen:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#40 Bericht door PA3DJS »

on4avt schreef:CB amateur = geen gelicencieerde zend amateur. Is toch een verschil bij wat wij mogen en kunnen doen.
Klopt, op grote schaal is er verschil tussen wat CB'ers, F'ers en N'ers mogen en kunnen, maar PE2CH lijkt te suggereren dat CB gedrag de oorzaak is van de huidige slechte sfeer op PI2NOS. Ik deel die mening maar voor een klein deel.

Veel gezwam komt ook gewoon uit de monden van F'ers (incl. morse included). Denk aan Pleunie, Tesla's, muziek, over anderen heen blaten (zelfs zonder identificatie), Privé ruzies, (met intruders), PK's van auto's, meelwormen (ja ook door mij), boten, etc. Het zijn ook mensen die aardige mogelijkheden hebben tot experimenteren (denk aan meetapparatuur, transceivers, antennes, etc). Veel van die mensen hadden hun machtiging reeds voordat PI2NOS werd uitgerold.

Zo'n 1.5 jaar voor de intrede van de MARC regeling heb ik mijn eerste CB ervaring opgedaan (zonder toen te weten dat het zo heet). Natuurlijk zitten/zaten er ook mensen met neurologische problemen op CB (net als op de amateurfrequenties). Nu zit ik af en toe ook nog op CB, en dat is best leuk. Een andere sfeer, zonder betweterigheid en elkaar de les lezen, een mengeling van personen met en zonder registratie. Ook op CB wordt er nog geëxperimenteerd met antennes, gepraat over antennes, hoe inspraak op te lossen, etc.

Wellicht kun je de vrachtwagengesprekken op PI2NOS vergelijken met de vrachtwagengesprekken op de CB (vandaar dat ik PE2CH's mening voor een deel deel).

Het "voordeel" van CB is dat om een beetje de straat uit te komen je toch wel een redelijke antenne moet hebben staan... Met een kort "zwamstikkie" (zoals op ons mooie PI2NOS systeem) gaat het niet werken.

"Helaas" worden veel CB'ers de amateurbanden opgejaagd (of er vlak onder) vanwege die PLC-bende ("internet via de WCD"). Luister op een vrijdag maar eens naar de ronde op 27.385. Je hoort dan regelmatig dat mensen elkaar niet kunnen verstaan vanweg PLC (helaas bij mij en mijn vader ook).

We zullen gewoon moeten accepteren dat gezien de huidige mogelijkheden de zendamateurhobby een iets andere kant opgaat. De wetgever is daar reeds in meegegaan door nagenoeg alle regels m.b.t. de inhoud van QSO's te laten vallen.

Plaats reactie