Randstedelijke arrogantie?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#16 Bericht door PA2RU »

Ik gaf alleen maar aan dat lui in het verhaal wat ik aanhaalde bijna de perfecte afspiegeling zijn van de lieden die zich nu nogal misdragen op de megarepeater waarvan elders op het forum ook al het nodige over te doen is..

Heeft mijn inziens verder helemaal niks te maken met de uitbreidingen op HF die we als N amateur er bij kregen..
73 René PA2RU

-Verwijderd account

Re: Randstedelijke arrogantie?

#17 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:Tja, en toen werd de morse-eis afgeschaft, en kregen ook de D-amateurs, die men inmiddels Novice
was gaan noemen, toegang tot HF. Voor mijn gevoel werden daarmee de VHF en UHF-banden "de nek
omgedraaid". Wie zet er nog een flinke mast neer, met richtantennes. Met een simpel (end fed)draadje
werk je de hele wereld!

Ik lees hier nu soms de verbaasde reacties van nieuwe D-amateurs: een yagi voor 2 meter? Bestaat
dat? Verticaal zeker, voor de repeaters? De fabrieken die ze bouwden, Tonna, CueDee etc. bestaan niet
meer(?) SSB op twee meter, kan dat ook al?

Zo maar wat overpeinzingen van een ouwe l... :mrgreen:
Ow, die grote verandering in soorten licenties zal vast wel van invloed geweest zijn. Van 4 licenties destijds naar 2 thans. Of de vervallen morse-eis ook een rol speelt, ik weet het niet.
In elk geval kan ik me niet herinneren dat er neergekeken werd op de grote toestroom van D-amateurs, begin jaren '80. Ik was daar zelf ook een van :D

Overigens denk ik dat ook het erg moeilijk doen door woningbouw en gemeenten aangaande antenne's, heeft bijgedragen aan de massale opkomst en gebruik van de inmiddels overbekende "witte stokken". De verenigingen zijn hun leden niet heel erg behulpzaam om dit probleem daadwerkelijk aan te pakken. Ze doen weinig meer dan advies en goed bedoelde raad geven. Een gemiste kans waar DKARS zijn kansen zag en die ook oppakte.

Nu nog de mentaliteit van een aantal zendamateurs op het gewenste nivo brengen, dat zal zeker en vast de volgende uitdaging gaan worden. Geen makkelijke opgave, vooral omdat de cursus zendamateur puur theorie is met amper praktijklessen.


Charles - PE2CH

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#18 Bericht door PB2T »

Bandplannen liggen in het algemeen niet vast in een wet. Dat is wel zo handig voor het geval het bandplan moet worden gewijzigd. Er is dan geen wetswijziging nodig.
Bandplannen liggen vast in IARU recommendations. Zo'n recommendation is niet een vrijblijvende aanbeveling. Het is een spelregel waar iedere amateur zich aan houdt (of zou moeten houden). Ook andere activiteiten hebben van die spelregels. Voetballen doe je met je voeten en handbal met je handen. Tenzij je in het doel staat.
73, Hans PB2T

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#19 Bericht door PB2T »

elsinga schreef:Vermogens (van meer dan 3dB) boven de wettelijke limiet is gewoon illegaal.
Volgens mij staat er in onze gebruikersbepalingen "Toegestane zendvermogen in watt" en niet het dubbele daarvan.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#20 Bericht door elsinga »

Klopt, maar in verband met zelfbouw en afwijkingen van meetinstrumenten heb ik gehoord dat AT een maximale afwijking van 3dB hanteert. Geen recht, maar meer het verschil tussen "foei" en "gele kaart/boete", denk ik.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Randstedelijke arrogantie?

#21 Bericht door Thijzer »

Het niet volgen van een bandplan wordt ook veroorzaakt door het sporadische gebruik van zo'n band. Neem de 70cm band, daar was tot voor enkele jaren geen zak loos. 10 MHz band voor slechts een enkel packet station of repeater. Inmiddels zit het voller met DMR, D-star, Fusion en wat lokale Triple-P repeaters van amateurs thuis. Godzijdank want je zou al bijna geen 70cm antenne meer hebben...

Op 6m is ook weinig "te doen" lijkt het wel. Condities zijn vaak ver te zoeken en de exotische moonbounce of meteorscatters maken het niet bepaald merkbaar drukker. Het ontbreken van repeaters of andere soorten van communicatie maken deze band simpelweg niet erg bevolkt. Dan lijkt het dus wel alsof je door de woestijn rijdt en dan hou je al gauw niet uiterst rechts.

Tweede oorzaak is de hufterigheid en het gemis aan handhaving of sociale controle. Vroeger, toen ik net mijn vergunning had, werd ik nog wel eens aangesproken op verkeerd gebruik of kreeg ik een goed advies of opbouwende kritiek. Er heeft eens een middag een amateur in de buurt meegeluisterd met wat QSO's van mij en kwam daarna met wat zinvolle tips. Die heb ik ter harte genomen maar ik geloof dat je er tegenwoordig niet meer om hoeft te komen.

De ledenaantallen van de verenigingen lopen terug, de bezoekersaantallen van clubavonden net zo hard. Jammer want daar kon nog wel eens iets bespreekbaar gemaakt worden wat daarna toch werd uitgedragen door de aanwezige amateurs in het kader van "wie de schoen past, trekke hem aan." Kun je vandaag vergeten.

Ik zie het als veranderende tijd. Het is niet alleen in de randstad, als je hoort hoe sommigen in een pile-up zich grandioos misdragen en ronduit onbeschoft zijn, weet je meteen dat het zich niet beperkt tot slechts een klein gebied onder de zeespiegel.

Het AT zou, als daar budget voor zou zijn geweest, zulke gedragingen wel kunnen aanpakken door het sturen van een waarschuwing of door het bandplan verplicht te stellen.

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#22 Bericht door PB2T »

Robert, In de jaren 80 was dat zo omschreven in onze voorwaarden.
Het in bezit hebben van een zender die meer vermogen kan maken dan het maximum is toegestaan. Het zenden met dat te hoge vermogen echter niet. Ook niet als het "maar" om 3 dB gaat.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Randstedelijke arrogantie?

#23 Bericht door PH4CK »

Als er een contest is lijkt het of er helemaal bandplan bestaat.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#24 Bericht door PB2T »

Gelukkig denkt PH4CK in oplossingen en zal hij als hij last heeft van contestgeweld QSY gaan naar een contestvrije band.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#25 Bericht door PA2RU »

Thijzer schreef:
Op 6m is ook weinig "te doen" lijkt het wel. Condities zijn vaak ver te zoeken en de exotische moonbounce of meteorscatters maken het niet bepaald merkbaar drukker. Het ontbreken van repeaters of andere soorten van communicatie maken deze band simpelweg niet erg bevolkt. Dan lijkt het dus wel alsof je door de woestijn rijdt en dan hou je al gauw niet uiterst rechts.
En dat ben ik NIET met je eens..
De laatste jaren ben ik erg actief geworden op 6 en vrijwel elke dag is er wel wat te doen.
Punt is dat je dan wel goede spullen moet hebben en bij de meesten die roepen dat er geen f*ck te horen is ontbreekt het juist daar aan.
Op 2meter het zelfde : als je een beetje yagi hebt kun je dagelijks SSB verbindingen maken over afstanden van 5 a 600 km..

Meer repeaters plaatsen is geen oplossing en die dingen maakt de hedendaagse amateur net zo lui als dikke shit in een veel te kleine trechter : het word tijd dat er wat meer in een station word ge-investeerd ( voor zover dat dan mogelijk is ) je zult dan zien dat het niveau op alle fronten dan omhoog kruipt.

In het grootste gros van de gevallen ontbreekt het dus simpelweg aan kennis en ervaring en dat kan soms tot uiting komen in de vorm van asociaal gedrag als je zulke mensen netjes duidelijk probeert te uit te leggen wat er 'fout' gaat.
73 René PA2RU

-Verwijderd account

Re: Randstedelijke arrogantie?

#26 Bericht door -Verwijderd account »

PA2RU schreef:Meer repeaters plaatsen is geen oplossing en die dingen maakt de hedendaagse amateur net zo lui als dikke shit in een veel te kleine trechter

In het grootste gros van de gevallen ontbreekt het dus simpelweg aan kennis en ervaring en dat kan soms tot uiting komen in de vorm van asociaal gedrag als je zulke mensen netjes duidelijk probeert te uit te leggen wat er 'fout' gaat.
Kort en krachtig samengevat waar we het in dit topic over hebben.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Randstedelijke arrogantie?

#27 Bericht door pa1bvm »

het is nog steeds leuk DX-en op 144 hoor ..
de maan is er nog steeds .. er vallen meteoren .. er is tropo .. en af en toe e-skip

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Randstedelijke arrogantie?

#28 Bericht door PA2RU »

pa1bvm schreef:het is nog steeds leuk DX-en op 144 hoor ..
de maan is er nog steeds .. er vallen meteoren .. er is tropo .. en af en toe e-skip
Dat bedoel ik ;) maar dan ben je wel een beetje meer spulletjes nodig dan enkel een FM doos met zwamstik :mrgreen:
73 René PA2RU

-Verwijderd account

Re: Randstedelijke arrogantie?

#29 Bericht door -Verwijderd account »

Zoiets dus. Een goede antenne-opstelling is altijd beter dan een dure radio met veel knopjes :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Randstedelijke arrogantie?

#30 Bericht door PA1 »

PH4CK schreef:Als er een contest is lijkt het of er helemaal bandplan bestaat.
En ook geen regels, getuige het vele vermogen dat gebruikt wordt...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie