Wat leert de uitslag N-herijking ons?

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#1 Bericht door PA2LO »

Gisteren zijn op de website van de VERON en VRZA de uitkomsten uit de enquête N-herijking gepubliceerd. De uitkomsten lees je bijvoorbeeld op https://www.vrza.nl/wp/wp-content/uploa ... ing-v2.pdf

- Er is enthousiast gereageerd met 1216 reacties bij de VERON en 270 bij de VRZA.
- Niet verwonderlijk (vanwege het eigenbelang) is dat Novice geregistreerden t.o.v. de populatie procentueel meer hebben gereageerd dan Full-registratiehouders.
- De resultaten zijn om representatief te maken teruggerekend, waardoor ze een representatief beeld geven.
- Respondenten vinden het overduidelijk een goede zaak dat de verenigingen betrokken zijn bij de herijking. De meerderheid heeft er ook vertrouwen in de uitkomst representatief is voor de achterban van de verenigingen. Minder vertrouwen is er dat de uitkomsten uit de enquête ook werkelijk geïmplementeerd zullen worden, van de VRZA leden heeft maar de helft hier vertrouwen in.
- Ongeveer 75% van de respondenten vindt dat er een verschil moet zijn in mogelijkheden tussen N- en F. Of er op deze stelling een verschil zit in mening van Novice en Full amateurs wordt niet weergegeven.
- Een nipte meerderheid is van mening dat Novice-amateurs met de huidige mogelijkheden alle experimenten kan doen die horen bij het kennisniveau van N. zo'n 40% is van mening dat er wel wat meer mogelijkheden gegeven zouden kunnen worden.
- Op de vraag welke mogelijkheden er dan bij een Novice-registratie zouden passen, is een opvallend verschil te zien van N-respondenten. N-amateurs van de VRZA lijken aan te geven dat banden waarover zij in de huidige situatie geen beschikking hebben ook in de toekomst niet passend vinden bij hun registratie. Dit uitdrukkelijk ook op de hele lage (630m, 160m) en de hele hoge banden. Van de VERON N-amateurs lijkt een groter deel van mening dat die banden juist wel zouden passen bij hun registratie.
- Op HF mogen novice amateurs wel wat meer vermogen gebruiken, geeft een meerderheid van de respondenten aan. Op VHF en hoger wordt het bestaande vermogen van 25 Watt als passend gezien.
- Novice-amateurs worden gewaardeerd: een meerderheid geeft aan dat zij zeker niet minder aan innovaties bijdragen dan Full-gemachtigden.
- Ten slotte is er een meerderheid voor het modulair examineren: wie het novice-niveau eenmaal heeft bereikt, hoeft in het vervolg examen niet nogmaals op de N-stof geëxamineerd te worden.


Geen afgetekend beeld en dus een uitdaging voor de werkgroep N-herijking om te komen tot een definitief voorstel!

-Verwijderd account

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#2 Bericht door -Verwijderd account »

PA2LO schreef:- Er is enthousiast gereageerd met 1216 reacties bij de VERON en 270 bij de VRZA.
- Niet verwonderlijk (vanwege het eigenbelang) is dat Novice geregistreerden t.o.v. de populatie procentueel meer hebben gereageerd dan Full-registratiehouders.
Ik kan niet terugvinden waar jij de bovengenoemde getallen hebt zien staan.
En over getallen gesproken: hoeveel leden van de vereningen hebben hieraan deelgenomen, uitgedrukt in percentages?
VERON: xx% v.d. leden en VRZA: xx% v.d. leden.
Is dat bekend? En dat zou je ook weer kunnen gaan onderverdelen in het soort registratie.
Ik zie ook een categorie "g" vermeld staan. Dat zou gaan om niet-geregistreerden, zijn dat luisteramateurs met een swl-nummer?


Charles - PE2CH

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#3 Bericht door PA2LO »

Charles,

De aantallen (1.216 VERON en 270 VRZA) van deelnemers staan op zowel de website van de VRZA als van de VERON.
zie:
https://www.veron.nl/nieuws/resultaten- ... herijking/ en
https://www.vrza.nl/wp/2017/07/06/resul ... herijking/

VERON had in 2016 rond de 6.500 leden (bron: Beschrijvingsbrief VR 2017). De VRZA had er medio 2016 rond de 925 (bron: https://www.hamnieuws.nl/twee-vrza-afde ... opgeheven/). Kortom: ongeveer 20% van de VERON-leden heeft de moeite genomen om de enquête in te vullen en 30% van de VRZA-leden. Volgens het 'persbericht' "een representatieve uitslag met een foutmarge van minder dan 3%."

In het onderzoek is per vereniging bij de meeste vragen terug te vinden hoe de N, F en G-categorie 'gestemd' heeft.

De 'G' (geen registratie) kan van alles zijn: de verenigingen kennen niet de verplichting om als zendamateur geregistreerd te zijn om lid te mogen worden. Het kunnen dus SWL's zijn, gezinsleden maar misschien ook wel mensen die hun registratie hebben ingeleverd i.v.m. de registratiekosten.

73, Gert

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#4 Bericht door nightowl »

:roll: Als ik de uitslag interpreteer : vermogen blijft max 25 watt op 2m en 70cm. Op hf mag er wel een tandje meer bij. 50 of 100 watt.
Banden: inderdaad geen voorstanders voor de allerhoogste en laagste banden. Het lijkt erop dat er zelfs een beperking moet worden aangebracht voor de 10 m band. Geen voorstanders voor de 15 m band. De 20m band lijkt beperkt te blijven zoals nu. De 40m band mag beperkt toegewezen worden. Dat is nu ook al zo. Waarschijnlijk is dat het onderste deel er nog bijgeplaatst wordt. Verrassend is (of misschien ook niet) dat er nogal wat bijval is voor beperkt gebruik van de 80m band. Tot zover mijn visie. Het ziet er naar uit dat N-amateurs alleen ATV kunnen doen op de 70 cm band.

73, nightowl

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#5 Bericht door SWL nl 5321 »

Het leert ons...en geeft via dit bericht duidelijk aan dat het GEEN verrijking is voor de voormalige opstappers.
Uit de commentaren en aanvullende meningen valt op te maken dat.....................de meerderheid graag neerkijkt op de medemens die om welke reden dan ook niet mee kan en mag komen :mrgreen:

Robert

[mod] Dit soort reacties mag wel wat minder... bij herhaling ga ik de Delete knop hateren... [/mod]
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#6 Bericht door PA3DAT »

Neerkijken? Dat vind ik nogal negatief. Verder is het een beginnersregistratie, zo is het altijd gecommuniceerd.
Niet een registratie speciaal bedoeld voor mensen met een beperking, dacht ik...

Bovendien acht ik de gemiddelde N-amateur prima in staat om even door te leren. Je moet het natuurlijk ook
wel zelf willen, anders wordt het 'm niet. Vrijwel al mijn vrienden met een N-machtiging zijn daar gewoon
tevreden mee. Dat is ook een keuze. Maar ik zal daar niet op neerkijken, totaal niet!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

-Verwijderd account

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#7 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:Neerkijken? Dat vind ik nogal negatief. Verder is het een beginnersregistratie, zo is het altijd gecommuniceerd.
Juist, dat "vergeten" een heleboel mensen. Al vraag ik me hardop af of je het nog wel kunt blijven volhouden om N een beginnersregistratie te blijven benoemen. De D-machtiging van destijds was echt een beginnersmachtiging met een beperkte geldigheidsduur, die overigens herhaaldelijk werd verlengd. En ik ken mensen die eertijds tot de eerste groep geslaagden behoorden voor "D" en sindsdien geen enkele moeite hebben gedaan om verder te leren. En dat zijn thans N-amateurs geworden met heel veel meer mogelijkheden dan destijds.

Dat N-amateurs nu meer mogelijkheden hebben in vergelijking met de D-machtiging, is niet zozeer het probleem. Maar het verschil in mogelijkheden tussen "N" en "F" is aanzienlijk kleiner geworden daardoor. Daar zit 'm de kneep. En voor velen de reden om niet verder te leren. Je ziet dat ook terug in de resultaten; slechts een zeer gering aantal N-amateurs heeft belangstelling voor HAM-banden vanaf 23cm.

PS: wie heeft nu nog een transceiver die destijds typegoedkeuring heeft gehad voor de D-licentie?
En nog in die staat verkeerd?
Velen hebben die transceivers nadien gemodificeerd. Dat gebeurde vaak.


Charles - PE2CH

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#8 Bericht door nightowl »

SGIW schreef:Het leert ons...en geeft via dit bericht duidelijk aan dat het GEEN verrijking is voor de voormalige opstappers.
Uit de commentaren en aanvullende meningen valt op te maken dat.....................de meerderheid graag neerkijkt op de medemens die om welke reden dan ook niet mee kan en mag komen :mrgreen:

Robert
Geen verrijking...... maar als je de mening van N-amateurs serieus neemt dan zie ik een uitgesproken voorkeur voor alle mogelijkheden op de primaire banden voor N. Kijk eens naar die blauwe balken. Dat kun je toch ook niet negeren. Dat zou wel een verrijking zijn. Het moet wel iets zijn met een houdbaarheid voor de komende tien jaar. Daarnaast acht men de kennis van de N-amateur voldoende om te mogen werken op secundaire banden.....

:wink: 73, Nightowl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#9 Bericht door PA3DAT »

nightowl schreef:Geen verrijking...... maar als je de mening van N-amateurs serieus neemt dan zie ik een uitgesproken voorkeur voor alle mogelijkheden op de primaire banden voor N.
Natuurlijk!
Had ik nu (nog) een N-machtiging gehad, dan had ik dat ook ingevuld. Net als bij een enquete op je werk: verdient u nu genoeg,
mag het wel wat minder of zou u liever meer verdienen? :mrgreen:

Als N alle HF-banden zou hebben dan raken we de GHz-banden gewoon kwijt. En nieuwe F-amateurs komen er dan ook niet meer
bij, want wie gaat er nu een F-examen doen om zijn mogelijkheden uit te breiden naar UHF en hoger? Een handjevol?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#10 Bericht door SWL nl 5321 »

Het schijnt dat ik een verkeerde invulling aan mijn bericht heb gegenereerd.
Aloys bedankt voor de wijze en goed overdachte woorden.
Ik zal de respondenten op de voet volgen.
Er blijft nog veel te luisteren over met inhoud van diverse meningen
Het recht zal zegevieren maar de onderlinge verhoudingen er niet beter op maken.
Ook al zijn er veel novices die tot de vriendenschaar behoren.
Gegroet U allen,

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#11 Bericht door PA3CQN »

Waar ik me over verbaas is het volgende:
De kleine groep N-registratie moet net zo zwaar in de resultaten meetellen.

Om de F-, N- en Geen-registraties met elkaar te kunnen vergelijken is een rekenfactor gebruikt om voor alle 3 de groepen per 1000 te kunnen beoordelen. Zo wordt voorkomen dat de kleinere groep N- en Geen-registratie wordt overstemd door grote groep van de F-registratie.
Dat moesten ze in de Tweede Kamer ook gaan doen ;-) Dan hoef je ook niet meer te gaan stemmen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#12 Bericht door pa3met »

PA2LO schreef:G
- Niet verwonderlijk (vanwege het eigenbelang) is dat Novice geregistreerden t.o.v. de populatie procentueel meer hebben gereageerd dan Full-registratiehouders.
't heeft er ook mee te maken dat het eigen belang van F amateurs nogal eens binnenshuis uitegsproken wordt en niet op openbare plekken zoals deze.
Met andere woorden: als F wil je geen gezeik als je zegt wat je werkelijk denkt van deze "herijking".
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#13 Bericht door SWL nl 5321 »

pa3met schreef:
PA2LO schreef:G
- Niet verwonderlijk (vanwege het eigenbelang) is dat Novice geregistreerden t.o.v. de populatie procentueel meer hebben gereageerd dan Full-registratiehouders.
't heeft er ook mee te maken dat het eigen belang van F amateurs nogal eens binnenshuis uitegsproken wordt en niet op openbare plekken zoals deze.
Met andere woorden: als F wil je geen gezeik als je zegt wat je werkelijk denkt van deze "herijking".
Roeland, Je hebt een punt aangesneden die anderen kunnen en zullen weerspreken.
Het dient echter geen probleem te worden door een struisvogelpolitiek toe te passen zoals doe wel maar zie niet om :)


73
Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1486
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#14 Bericht door pa3met »

SGIW schreef:[
Roeland, Je hebt een punt aangesneden die anderen kunnen en zullen weerspreken.
Het dient echter geen probleem te worden door een struisvogelpolitiek toe te passen zoals doe wel maar zie niet om :)


73
Robert
he Robert,

nou ja, kunnen weerspreken kan alleen als het niet zo is. Ik ben zelf getuige geweest dat het gebeurt aan tafel.
Hooguit kan iemand zeggen dat hij of zij het niet herkent. Da's prima.

En... struisvogelpolitiek of niet -- probleem in Nederland is dat de gemiddelde cultuur lijkt te zijn dat je niet een
andere mening mag hebben zonder dat er gelijk gedoe ontstaat. Ik wil best in een 1:1 je vertellen wat ik vind
maar ik heb werkelijk geen zin om een emmer strong over me heen te krijgen omdat ik een mening heb.
Je ziet het ook aan een aantal partijen in NL.

Zelf heb ik onlangs een keus moeten maken aangifte tegen iemand mogen doen omdat mijn mening die ik ergens
over had beantwoord werd met smaad/laster, uitgsproken op ons nationale trots op 70cm.


Je snapt wel dat ik mijn mening blijf ventileren maar ook de afweging maak dat ik (en klaarblijkelijk met mij, anderen)
geen zin in gezwets en andere nare acties omdat iemand een rupsje blijft in plaats van een vlinder te worden.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Wat leert de uitslag N-herijking ons?

#15 Bericht door SWL nl 5321 »

pa3met schreef:
SGIW schreef:[
Roeland, Je hebt een punt aangesneden die anderen kunnen en zullen weerspreken.
Het dient echter geen probleem te worden door een struisvogelpolitiek toe te passen zoals doe wel maar zie niet om :)


73
Robert
he Robert,

nou ja, kunnen weerspreken kan alleen als het niet zo is. Ik ben zelf getuige geweest dat het gebeurt aan tafel.
Hooguit kan iemand zeggen dat hij of zij het niet herkent. Da's prima.

En... struisvogelpolitiek of niet -- probleem in Nederland is dat de gemiddelde cultuur lijkt te zijn dat je niet een
andere mening mag hebben zonder dat er gelijk gedoe ontstaat. Ik wil best in een 1:1 je vertellen wat ik vind
maar ik heb werkelijk geen zin om een emmer strong over me heen te krijgen omdat ik een mening heb.
Je ziet het ook aan een aantal partijen in NL.

Zelf heb ik onlangs een keus moeten maken aangifte tegen iemand mogen doen omdat mijn mening die ik ergens
over had beantwoord werd met smaad/laster, uitgsproken op ons nationale trots op 70cm.


Je snapt wel dat ik mijn mening blijf ventileren maar ook de afweging maak dat ik (en klaarblijkelijk met mij, anderen)
geen zin in gezwets en andere nare acties omdat iemand een rupsje blijft in plaats van een vlinder te worden.


Roeland, jip ik begrijp je reactie en vind de beeldspraak
een prachtige vergelijking met het fenomeen; "grondkruiper en hoogvlieger" of te wel
novice en full amateur... :|
73,
Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gesloten