A2 heeft 2 zijbanden. A2H heeft bij modulatie maar 1.pa4m schreef:
Wat is het verschil tussen mode A2 en A2H?
Als je de opname beluistert hoor je bij PCH dit erg kenbaar naar voren komen.
Het geeft de indruk van een 100% vol gemoduleerde dubbelzijband uitzending maar is dit niet.
Aanvankelijk kon men alleen maar DSB maken door simpelweg een AM modulator aan de eindtrap toe te voegen.
Er waren scheepszenders die 3 cuub in de radiohut in beslag namen en een schamele 150W op de MG produceerden, met een hoop blauw licht (kwikdampers) en rood van de eindpitten (LF en HF).
Die dingen hadden ruim 1,5kW uit het scheepsnet nodig om dit te produceren dus erg efficiënt was dat niet. Klimaat in het radiostation liep dan ook aardig uit de hand in tropische gebieden zonder AC met zender aan.
Later kwamen zenders gebaseert op SSB techniek, dus een low level modulator.
Door nu na de SSB filtering de carrier weer toe te voegen krijg je A2H.
De zijband was qua vermogen net zo sterk als de carrier.
Als je dit op een oscilloscoop bekijkt, lijkt het beeld op een SSB dubbeltoon test.
Bij normale AM (A2A) gebruikt de "ontvanger" slechts 25% van het vermogen wat hij ontvangt, bij A2H verdubbelt dat. (De 2 carriers veroorzaken een "zweving" van 800Hz)
Na AM detectie niet bepaald sinusvormig maar de "dracht" en neembaarheid neemt enorm toe.
Met name van belang voor het AAT (Automatisch Alarm Toestel) die alleen hierop reageert.
Op het "gehoor" wacht lopen had met altijd de "BFO" aan staan, hierdoor werd het "muzikaler" om aan te horen.